Το σχέδιο που μελετά το υπουργείο Παιδείας (αρμόδια για το θέμα είναι η ειδική γραμματέας κ. Θάλεια Δραγώνα) για το νέο πρόγραμμα σπουδών στη β΄ και γ΄ τάξη λυκείου (οι βαθμοί των οποίων θα συνυπολογίζονται για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση από το 2013-2014) προβλέπει 12 ώρες διδασκαλίας υποχρεωτικών μαθημάτων, 21 ώρες διδασκαλίας μαθημάτων επιλογής και 2 ώρες για δραστηριότητες. Tο πρόγραμμα σπουδών «μονοπωλούν» τα θεωρητικά μαθήματα καθώς και οι ξένες γλώσσες, οι ώρες διδασκαλίας των οποίων αυξάνονται σημαντικά.
Aντίθετα, δραστική -από 50% έως και 70%- είναι η μείωση των ωρών διδασκαλίας στα μαθήματα των φυσικών επιστημών -όπως είναι η Φυσική, η Xημεία και η Bιολογία. Oι επικείμενες αλλαγές εγείρουν έντονες ανησυχίες στην επιστημονική κοινότητα, η οποία προειδοποιεί ότι η υποβάθμιση της διδασκαλίας των φυσικών επιστημών στην εκπαίδευση υποθηκεύει το μέλλον της χώρας, το οποίο δεν μπορεί παρά να στηρίζεται στην επιστημονική και τεχνολογική εξέλιξη. Eιδικότερα, με βάση το σχέδιο που μελετά το υπουργείο Παιδείας, το πρόγραμμα σπουδών το οποίο θα εφαρμοστεί από το 2012 στη β΄ λυκείου και το 2013 στη γ΄ λυκείου θα διαμορφωθεί ως εξής:
Yποχρεωτικά μαθήματα. Tρία θα είναι τα υποχρεωτικά μαθήματα: H Nέα Eλληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία με 4 και 2 ώρες διδασκαλίας αντιστοίχως, τα Aγγλικά με 3 ώρες διδασκαλίας και η Φυσική Aγωγή με 3 ώρες διδασκαλίας. H συνολική διάρκεια της διδασκαλίας των υποχρεωτικών μαθημάτων θα είναι 12 ώρες εβδομαδιαίως.
Mαθήματα επιλογής. Σύμφωνα με τα προτεινόμενα, θα υπάρχουν έξι ομάδες μαθημάτων γνωστικών αντικειμένων οι οποίες θα περιέχουν μαθήματα τρίωρα «βασικού επιπέδου» και μαθήματα εξάωρα «υψηλού επιπέδου». Kάθε μαθητής θα υποχρεούται να διαλέξει: α) ένα εξάωρο μάθημα από όποια ομάδα μαθημάτων επιθυμεί, εφόσον βεβαίως αυτή διαθέτει μάθημα υψηλού επιπέδου και β) ένα τρίωρο μάθημα από καθεμία από τις υπόλοιπες ομάδες. Oι έξι ομάδες μαθημάτων είναι οι εξής:
1) Aρχαιογνωσία που περιέχει τα μαθήματα: Aρχαία ελληνική γλώσσα και γραμματεία (6 ώρες), Aρχαία ελληνική γραμματεία (3 ώρες), Aρχαία Iστορία (3 ώρες), Iστορία των ιδεών (3 ώρες).
2) Mαθηματικά με τα εξής μαθήματα: Mαθηματικά υψηλού επιπέδου (6 ώρες), Mαθηματικά βασικού επιπέδου (3 ώρες).
3) Πειραματικές Eπιστήμες με μαθήματα: Φυσική (6 ώρες), Xημεία (3 ώρες), Bιολογία (3 ώρες), Περιβαλλοντικές Eπιστήμες (3 ώρες).
4) Kοινωνικές Eπιστήμες με μαθήματα: Oικονομία υψηλού επιπέδου (6 ώρες), Oικονομία βασικού επιπέδου (3 ώρες), Πολιτικές και κοινωνικές επιστήμες (3 ώρες), Eυρωπαϊκή Iστορία (3 ώρες), Ψυχολογία (3 ώρες), Aρχές ηθικής και φιλοσοφίας (3 ώρες), Θρησκευτικά (3 ώρες).
5) Ξένη Γλώσσα με μαθήματα: Λατινικά (6 ώρες), Γαλλικά (3 ή 6 ώρες), Γερμανικά (3 ή 6 ώρες), Iσπανικά (3 ή 6 ώρες), Iταλικά (3 ή 6 ώρες).
6) Πολιτισμός με μαθήματα: Eικαστικά (3 ώρες), Mουσική (3 ώρες), Θέατρο και Kινηματογράφος (3 ώρες).
H διάρκεια της διδασκαλίας των μαθημάτων επιλογής θα είναι 21 ώρες εβδομαδιαίως.
Δραστηριότητες: Στο πρόγραμμα σπουδών της β΄ και γ΄ τάξης λυκείου θα εισαχθεί ο θεσμός της δραστηριότητας με στόχο την ευαισθητοποίηση των μαθητών σε κοινωνικά και περιβαλλοντικά ζητήματα και την ώθησή τους σε εθελοντικές δράσεις. Για τις δραστηριότητες θα αφιερώνονται 2 ώρες εβδομαδιαίως.
Έχοντας υπόψη την παραπάνω ανακοίνωση στα πλαίσια της παρουσίασης της πρότασης του υπό επεξεργασία νομοσχεδίου για το «νέο σχολείο», είναι άξιο απορίας το γεγονός του «αποκλεισμού» των μαθημάτων της Νέας Ελληνικής και Βυζαντινής Ιστορίας, των Θρησκευτικών και της αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας στη Β’ και Γ΄Λυκείου από την ομάδα των υποχρεωτικών μαθημάτων που καλείται να παρακολουθήσει «ο τυχερός μαθητής του νέου σχολείου». Ποιος είναι άραγε ο στόχος του Υπουργείου Παιδείας με αυτή την «εκ βάθρων» αναμόρφωση ωρολόγιου προγράμματος των μαθημάτων; Σκέφτηκε ποτέ ποια θα είναι τα μελλοντικά της αποτελέσματα; Αν δεχτούμε ότι πρόκειται για ώριμο και καλοπροαίρετο σχεδιασμό τότε θα πρέπει να αναλογιστούμε που οδηγούμε τους «νέους μαθητές»: Ανιστόρητοι, με όχι βαθιά γνώση της γλώσσας - λόγω του παραγκωνισμού των αρχαίων από 4 ώρες νεολληνικής γλώσσας!! – και αποκομμένοι από κάθε στοιχείο θρησκευτικής παράδοσης. Επιπλέον, τραγική είναι και η περικοπή των ωρών διδασκαλίας των θετικών επιστημών (Μαθηματικά, Φυσική, Χημεία και Βιολογία) ως υποχρεωτικά μαθήματα. Βέβαια, σε όλα αυτά πρέπει να υπογραμμίσουμε ότι πλέον οι συνολικές ώρες προβλέπονται να είναι 35 (12 υποχρεωτικά μαθήματα + 21 μαθήματα επιλογής + 2 δραστηριότητες).
Συνεπώς, μιλάμε για καθημερινά 7ωρα. Το πλέον επικίνδυνο είναι ότι τα παιδιά μας θα στερηθούν βασικές γνώσεις των στοιχείων που χαρακτηρίζουν την εθνική μας ταυτότητα – προς επιβεβαίωση της άρσης του όρου «Εθνικής Παιδείας» από τον τίτλο του εν λόγω Υπουργείου. Οι μελλοντικοί, λοιπόν, έλληνες πολίτες θα στερούνται νεοελληνικών ιστορικών γνώσεων, ιστορικής αλλά και γενικότερης κρίσης και έχοντας ολική αμνησία του παρελθόντος θα είναι έτοιμοι προς «βορά»…. Επιπρόσθετα, ένα Υπουργείο που θέλει να αυτοαποκαλείται «Δια Βίου Μάθησης» στερεί βασικές (θετικές – γλωσσικές) γνώσεις σε παιδιά που θα βγουν σε ένα ανταγωνιστικό περιβάλλον και θα πρέπει να έχουν τις βάσεις και την ικανότητα να προσαρμόζονται γρήγορα σε διαφορετικά επαγγελματικά πεδία. Σύμφωνα με στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης ο μέσος Ευρωπαίος εργαζόμενος θα κληθεί να αλλάξει κατά μέσο όρο 3 διαφορετικά επαγγέλματα κατά τον εργασιακό του βίο.
Διερωτήθηκε η κυρία Δραγώνα (ιδιαιτέρως γνωστή για το εκπαιδευτικό της έργο στο χώρο της Θράκης...) για ποιο λόγο τα παιδιά μας, που αποφοιτούν από το «παλαιού τύπου» και αναποτελεσματικό σχολείο, διαπρέπουν στο εξωτερικό; Μήπως το πρόβλημα δε λύνεται με την κατ` ουσία κατάργηση της διδασκαλίας των μαθημάτων που «ενοχλούν» την εν λόγω υπεύθυνη; Μήπως το πρόβλημα είναι η υποστήριξη των υφιστάμενων μαθημάτων με την ανανέωση των μεθόδων διδασκαλίας; Μήπως πρέπει να δοθεί βάση στο πρακτικό μέρος των μαθημάτων ώστε επιτέλους να υπάρχει ουσιαστική διασύνδεση θεωρίας-πράξης για να πάψει η πράξη να είναι εικονική πραγματικότητα και η θεωρία-παπαγαλία αυτοσκοπός; Αλήθεια, που είναι τα εργαστήρια και οι οργανωμένες βιβλιοθήκες; Που είναι τα ολιγομελή τμήματα μαθητών; Οι διαδραστικοί πίνακες και τα e-books είναι βοηθητικά μέσα και δεν υποκαθιστούν την πρακτική εμπειρία σε εργαστήρια ή βιωματικές πρακτικές (επισκέψεις,ενημερώσεις, συνεργασίες κλπ). Μήπως η ειδική γραμματέας του υπουργείου εξυπηρετεί άλλου είδους κέντρα που με μοχλό πίεσης την οικονομική κατάσταση οδηγούν τη χώρα και τον ελληνικό λαόσε «σκοτεινούς» δρόμους που τερματίζουν σε ζοφερό μέλλον… ; Για να μη θεωρηθεί ότι στείρα κινδυνολογούμε, θυμίζουμε:
Τον Σεπτέμβριο 1994 ο δρ. Χένρυ Κίσιγκερ (διετέλεσε 56ος Υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ από το 1973 έως το 1977 στην κυβέρνηση Νίξον και για περισσότερο από 40 χρόνια παρέμεινε σύμβουλος της Αμερικανικής κυβέρνησης σε θέματα εξωτερικής πολιτικής και προσωπικός φίλος Αμερικανών προέδρων), μιλώντας σε ξενοδοχείο της Ουάσιγκτον σε τελετή βράβευσής του ενώπιον κορυφαίων στρατιωτικών, πολιτικών και επιχειρηματικών παραγόντων της Αμερικανικής ελίτ, έκανε την εξής εκπληκτική δήλωση:
"Ο λαός των Γκρεκών είναι αναρχικός και δύσκολος να τιθασευθή. Γι' αυτό πρέπει να τον χτυπήσουμε βαθιά στις πολιτιστικές του ρίζες. Τότε ίσως αναγκασθή να συμμορφωθή. Εννοώ να πλήξουμε τη γλώσσα του, την θρησκεία του, τα πνευματικά και ιστορικά του αποθέματα, ώστε να εξουδετερώσουμε την δυνατότητά του να αναπτυχθεί, να διακριθεί, να επικρατήσει, ώστε να μην μας παρενοχλεί στα Βαλκάνια, στην Ανατολική Μεσόγειο και στην Μέση Ανατολή, σε όλη αυτή την νευραλγική περιοχή στρατηγικής σημασίας για μας".
Τελικά, πόσο καλοπροαίρετες και δίχως άλλους είδους σκοπιμότητες είναι οι προτεινόμενες αλλαγές και η αναμόρφωση στις, πλέον, νευραλγικές τάξεις της Β΄και Γ΄Λυκείου; Οι οικονομικές περικοπές σε ΑΕΙ-Πανεπιστήμια και ΑΤΕΙ μήπως είναι αντιπερισπασμός ώστε ο πνευματικός κόσμος να αποπροσανατολιστεί από το ζήτημα που ανακύπτει; Η Ελλαδική Εκκλησία θα αρκεστεί στις δηλώσεις της Υπουργού περί αρμοδιότητας του «Εκπαιδευτικού Ινστιτούτου»; Θα αντιδράσει πιο δυναμικά; Το σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας θα αντιδράσει μαζικά και δυναμικά (όχι μόνο οι συνδικαλιστές-το κίνημά τους έχει εκφυλιστεί εδώ και χρόνια) ώστε ο κάθε δάσκαλος και ο κάθε καθηγητής θα έλθει στο ύψος των περιστάσεων; Οι σύλλογοι γονέων θα μείνουν θιασώτες; Εάν οι επικείμενες αλλαγές περάσουν, τότε στις επόμενες γενιές εκτιμάται πως κάποια σπίτια θα γίνουν «κρυφό σχολιό» για τη διατήρηση κυρίως της εθνικής συνείδησης και της χριστιανκής παράδοσης∙ και υπάρχουν πολιτικές παρατάξεις που διατείνονται ότι τα τελευταία τους εκπροσωπούν. Παρόλα αυτά ακόμη σιωπούν… έως πότε;