Εκπαιδευτικοί ερευνητές και αναλυτές έχουν μιλήσει διεξοδικά για το φαινόμενο και για τις επιπτώσεις του σε μαθητές και εκπ/κά συστήματα της χώρας και γι’ αυτό κάθε αναφορά σ’ αυτό περιττεύει.
Όμως, όσα έχουν συμβεί μετά την ανάληψη της ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας ΔΒΜΘ από την τελευταία Υπουργό ξεπερνούν κάθε προηγούμενο ως προς την ταχύτητα , θέτοντας σε κίνδυνο την αξιοπιστία του συστήματος εισαγωγής στα ΑΕΙ-ΤΕΙ. Με υπουργικές αποφάσεις που εξαγγέλλονται και εφαρμόζονται λίγες ημέρες πριν την έναρξη των εξετάσεων και σχεδιάζονται κυριολεκτικά «στο πόδι» από τους «φωστήρες» των υπουργικών γραφείων, αδιαφορώντας πλήρως για το ψυχικό και υλικό κόστος, αναστατώνεται η εκπαιδευτική κοινότητα και τινάζονται κυριολεκτικά στον αέρα σχέδια και όνειρα παιδιών και οικογενειών.
Για να γίνουμε σαφέστεροι, την περσινή χρονιά 2009-2010 τροποποιήθηκε η διαδικασία εισαγωγής στα ΑΕΙ-ΤΕΙ σε ποσοστό θέσεων 10%. Για τους μη γνωρίζοντες, η δυνατότητα αυτή έως το 2009 δινόταν στους αποφοίτους που επιθυμούσαν να υποβάλουν για δεύτερη φορά αίτηση εισαγωγής στα ΑΕΙ-ΤΕΙ σε ποσοστό 10% επί των θέσεων, χωρίς χρονικό προσδιορισμό του χρόνου αποφοίτησης. Στόχος της δυνατότητας αυτής ήταν να δίνεται μια δεύτερη ευκαιρία εισαγωγής στα ΑΕΙ-ΤΕΙ σε περίπτωση λανθασμένης επιλογής. Το μέτρο αυτό, όμως, εξελίχθηκε σε τροχοπέδη για τους μεσαίους μαθητές που είχαν προβεί σε λανθασμένη πρώτη επιλογή σχολής, δίνοντας τη δυνατότητα σε αποφοίτους σχολών με υψηλές βάσεις εισαγωγής να διεκδικούν ένα δεύτερο πτυχίο μετά την αποφοίτησή τους από την πρώτη τους σχολή. Γι’ αυτό το λόγο και οι βάσεις πρόσβασης σε ποσοστό θέσεων 10% ήταν ασύλληπτα ανώτερες από τις βάσεις εισαγωγής σε ποσοστό 90%.
Εύστοχα, το Υπουργείο αντιλήφθηκε αυτή την αδικία και στις αρχές του σχ. έτους 2009-10 τροποποίησε το νόμο εισαγωγής και όρισε ότι δικαίωμα εισαγωγής επί των θέσεων 10% θα έχουν μόνον οι απόφοιτοι των δύο τελευταίων ετών. Στην περίπτωση αυτή, όμως, το Υπουργείο, αν και είχε καλές προθέσεις, δεν υπολόγισε ότι το ποσοστό 10% ήταν τεράστιο για τους αποφοίτους που είχαν το δικαίωμα να υποβάλλουν αίτηση και γι’ αυτό το λόγο εμφανίστηκαν τεράστιες αποκλίσεις στις βάσεις των εισακτέων του 2010 σε ποσοστό 10% και 90% αντίστοιχα στις σχολές με μεγάλη ζήτηση. Ενδεικτικά αναφέρω τα ακόλουθα παραδείγματα:
· Τμήμα Ναυτιλιακών Σπουδών Παν. Πειραιά 10%: 12.513 - 90%: 17.394 μόρια
· Γεωλογικό Παν. Αθήνας 10%: 11.396 - 90%: 15.347 μόρια
· Μαθηματικό Σάμου 10%:6.310 - 90%: 15.067 μόρια
Βέβαια, υπάρχουν άπειρα παραδείγματα και με πολύ μεγαλύτερες αποκλίσεις, αλλά και βάσεις εισαγωγής σε σχολές ΑΕΙ κάτω από 4.000 μόρια.
Ξαφνικά, το ΥΠΔΒΜΘ λίγες, μόλις, ημέρες πριν την έναρξη των Πανελλαδικών εξετάσεων 2011, ανακοινώνει μια σειρά μέτρων για την πρόσβαση στα ΑΕΙ-ΤΕΙ που φέρνουν τα πάνω κάτω, καταργώντας αυθαίρετα, μεταξύ των άλλων, και τη δυνατότητα δεύτερης ευκαιρίας με την υποβολή αίτησης σε ποσοστό 10% για τους φετινούς υποψηφίους των ΑΕΙ-ΤΕΙ. Όμως, συνεχίζει να επιτρέπει στους αποφοίτους των ετών 2009, 2010 να εισαχθούν σε ποσοστό 10% επί των θέσεων, ενώ είχαν προηγηθεί οι αστοχίες που προαναφέρθηκαν κατά την εφαρμογή της ρύθμισης το προηγούμενο έτος.
Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με τις άλλες αλλαγές, όπως τη μείωση του αριθμού των θέσεων στα κεντρικά πανεπιστήμια, τον περιορισμό των μεταγραφών των πολυτέκνων, κ.ά, σε περιβάλλον οικονομικής κρίσης, κατατάσσει τους αποφοίτους του 2011 σε υποδεέστερη θέση σε σχέση με τους αποφοίτους των προηγούμενων ετών, στερώντας τους ίσες ευκαιρίες πρόσβασης σε ΑΕΙ-ΤΕΙ.
Θα μπορούσε, βέβαια, να υποστηρίξει το Υπουργείο ότι οι απόφοιτοι του 2011 συναγωνίζονται με ίσους όρους μεταξύ τους, γιατί διεκδικούν τις ίδιες θέσεις σε ποσοστό 90%. Την ίδια στιγμή, όμως, σε εκπ/κούς και γονείς εγείρονται τα ακόλουθα ερωτήματα:
· Με ποιο σκεπτικό, για πρώτη φορά στα χρονικά των Πανελληνίων και Πανελλαδικών εξετάσεων, στερείται η δυνατότητα στους εξεταζόμενους μαθητές να υποβάλλουν αίτηση εισαγωγής την επόμενη χρονιά σε ποσοστό θέσεων, όταν ποτέ, τα τελευταία τριάντα χρόνια δεν έχει ξανασυμβεί κάτι τέτοιο;
· Γιατί φέρεται το ΥΠΔΒΜΘ με τόση σκληρότητα σε εφήβους δεκαοκτώ ετών και δεν αναγνωρίζει την πιθανότητα λανθασμένης επιλογής σχολής;
· Γιατί θα πρέπει αυτά τα παιδιά να τιμωρούνται για τις αστοχίες του ΥΠΔΒΜΘ κατά τα προηγούμενα χρόνια;
· Για ποιο λόγο το ΥΠΔΒΜΘ δε δίνει τη δυνατότητα εισαγωγής σε ποσοστό 10% επί των θέσεων και για τα επόμενα χρόνια έως και την οριστική αλλαγή του συστήματος εισαγωγής στα ΑΕΙ-ΤΕΙ, όπως συνέβαινε και στο παρελθόν;
Στο σημείο αυτό, ας μας επιτραπεί, ως εκπαιδευτικοί και γονείς αποφοίτου του 2011 να εκφράσουμε την άποψή μας. Γνώμη μας είναι, ότι οι απόφοιτοι του 2011 θυσιάζονται στο βωμό της προχειρότητας και της οικονομικής κρίσης, που επιβάλλει περικοπές στα πανεπιστήμια και αλλαγές στο εκπ/κό σύστημα. Μια δίκαιη αντιμετώπιση των φετινών εισακτέων, μετά από τα όσα ευτράπελα προηγήθηκαν την περσινή χρονιά, θα προέβλεπε την μείωση του ποσοστού 10% επί των θέσεων σε 2 ή 3 % για τους εισακτέους των προηγούμενων ετών με ανάλογη αύξηση των θέσεων για τους εισακτέους σε ποσοστό 90%. Έτσι, δε θα παρατηρηθούν ξανά οι τρομακτικές αποκλίσεις των βάσεων στα ποσοστά θέσεων 10% και 90%. Δίκαιο, επίσης, θεωρούμε ότι είναι να δοθεί η δυνατότητα δεύτερης ευκαιρίας, σε όποιο ποσοστό κριθεί σκόπιμο από τους εκπαιδευτικούς ερευνητές, στους αποφοίτους του 2011 και εξής μέχρι την οριστική κατάργηση του υπάρχοντος συστήματος εισαγωγής. Με αυτό τον τρόπο διασφαλίζεται η ισότητα ευκαιριών και δεν καθορίζεται το μέλλον των παιδιών μας από συγκυριακές τροποποιήσεις του συστήματος εισαγωγής σε ΑΕΙ-ΤΕΙ.
Χρόνος υπάρχει ακόμα, αρκεί να υπάρχει και καλή διάθεση να αναγνωριστεί και να αποκατασταθεί η λανθασμένη εκτίμηση από το Υπουργείο Παιδείας ΔΒΜΘ.
Αγανακτισμένοι γονείς αποφοίτου 2011