tromaktiko: Ο «Βέρθερος» επιστρέφει

Πέμπτη 10 Απριλίου 2014

Ο «Βέρθερος» επιστρέφει



Ο συμβολικός μέγας μυθιστορηματικός αυτόχειρας του ρομαντισμού, ο «Βέρθερος», κατέκτησε τον χώρο της όπερας...
έχοντας μελοποιηθεί από τον Γάλλο συνθέτη, τον σπουδαίο Ζιλ Μασνέ, σε μία από τις δημοφιλέστερες όπερες του γαλλικού ρεπερτορίου.

Ο συγκλονιστικός «Βέρθερος» επανέρχεται -μετά από τριάντα ένα χρόνια- στην Εθνική Λυρική Σκηνή, στο θέατρο «Ολύμπια» (πρεμιέρα την ερχόμενη Παρασκευή), σε σκηνοθεσία του Σπύρου Α. Ευαγγελάτου και μουσική διεύθυνση Ηλία Βουδούρη.

Το έργο, το οποίο γράφτηκε περίπου έναν αιώνα μετά το επιστολικό μυθιστόρημα του Γκαίτε «Τα πάθη του νεαρού Βέρθερου» στο οποίο βασίζεται (εκδόθηκε το 1774), περιγράφει την ιστορία του αδιέξοδου έρωτα ανάμεσα στον νεαρό Βέρθερο και τη Σαρλότ.

Οταν αντιλαμβάνεται ότι δεν έχει καμία ελπίδα, ο Βέρθερος αυτοκτονεί. Η Σαρλότ, που έχει αντιληφθεί την κρισιμότητα της κατάστασης, σπεύδει κοντά του και τον προλαβαίνει λίγο πριν εκείνος ξεψυχήσει.

Δια χειρός Σπύρου Ευαγγελάτου

Ο νέος άνδρας με το γαλάζιο φράκο και το κίτρινο γιλέκο, σύμβολο του κινήματος Sturm und Drang (Θύελλα και Ορμή), γίνεται η απόλυτη έκφραση της ευαισθησίας και της αναζήτησης της ελευθερίας του εγώ, μέσα από τη σύγκρουση του ανεξέλεγκτου πάθους και της παραφοράς με τον περίγυρο και τις κοινωνικές συμβάσεις.

Η όπερα του Μασνέ, η οποία σκιαγραφεί με δεξιοτεχνικό τρόπο τον ποιητικό χαρακτήρα του ιδεαλιστή Βέρθερου και της παγιδευμένης στις κοινωνικές επιταγές Σαρλότ, γνώρισε τεράστια επιτυχία τον καιρό που γράφτηκε, μεταφράστηκε σε πολλές γλώσσες και επηρέασε από τα ήθη έως τη μόδα της εποχής.

Ο οπερατικός Βέρθερος ακολουθεί τους «δικούς του κανόνες, παίρνοντας ουσιαστικές αποστάσεις από το πρωτότυπο. Διατηρεί τη σύγκρουση με τον περίγυρο και τις κοινωνικές συμβάσεις, αλλά αφήνει κατά μέρος τις φιλοσοφικές αναζητήσεις» σύμφωνα με τον σκηνοθέτη, Σπύρο Α. Ευαγγελάτο.

«Η ιστορία του ήρωα του Γκαίτε ενέπνευσε στον Γάλλο συνθέτη μουσική μεγάλου λυρισμού και σπάνιας τρυφερότητας από την οποία δεν λείπουν έντονα δραματικά ξεσπάσματα». Η μελωδική έμπνευση του Μασνέ στον Βέρθερο είναι ιδιαίτερα πλούσια. Μέσα από αυτήν διεισδύει στην ψυχολογία των βασικών του χαρακτήρων, πλάθοντας ανάγλυφες προσωπικότητες.

Οσο προχωρά η όπερα, όσο από την αθωότητα και τις απλές χαρές της οικογενειακής και κοινωνικής ζωής, το έργο εστιάζει στη συναισθηματική ζωή των δύο βασικών χαρακτήρων τόσο η μουσική περνά από την περιγραφή της εξωτερικής, δημόσιας εικόνας τους στην απόδοση του περίπλοκου, σκοτεινού εσωτερικού τους κόσμου.

Για τον «Βέρθερο», η Λυρική έχει εξασφαλίσει υψηλού επιπέδου διανομή. Τον ομώνυμο πρωταγωνιστικό ρόλο θα ερμηνεύσει, στην πρώτη διανομή, ο διακεκριμένος Γάλλος τενόρος Ζαν-Φρανσουά Μποράς, ο οποίος μόλις πριν από λίγες μέρες τον ερμήνευσε με μεγάλη επιτυχία στη Μετροπόλιταν Οπερα της Νέας Υόρκης (στην παραγωγή όπου πρωταγωνιστεί επίσης ο Γιόνας Κάουφμαν).

Οι μουσικοί

Εκτός από τον Μποράς (Βέρθερος) που έχει τραγουδήσει μεταξύ άλλων στην Οπερα του Παρισιού, της Ρώμης, του Σάο Πάολο και στη Βασιλική Οπερα του Λονδίνου, ενώ έχει συνεργαστεί με κορυφαίους μαέστρους, όπως ο Ρικάρντο Μούτι, στην παράσταση της Εθνικής Λυρικής Σκηνής θα δούμε στον ρόλο της Σαρλότ τη διακεκριμένη μεσόφωνο Ειρήνη Καράγιαννη.

Την πρώτη διανομή συμπληρώνουν οι μονωδοί Βασιλική Καραγιάννη, Διονύσης Σούρμπης, Δημήτρης Κασιούμης και άλλοι.

Στη δεύτερη διανομή στον ρόλο του Βέρθερου ο Γιάννης Χριστόπουλος και της Σαρλότ η Μαίρη-Ελεν Νέζη. Μαζί τους οι μονωδοί Μίνα Πολυχρόνου, Κύρος Πατσαλίδης, Τάσος Αποστόλου κ.ά.

Τα σκηνικά-κοστούμια φιλοτέχνησε ο Γιώργος Πάτσας και η δημιουργία των βιντεοπροβολών είναι του Στέφανου Παπαδόπουλου.

Συμμετέχει η Ορχήστρα και η Παιδική Χορωδία της ΕΛΣ. Διεύθυνση Παιδικής Χορωδίας: Mάτα Κατσούλη. Παραστάσεις: 12, 13, 26, 27, 30 Απριλίου και 2, 3 Μαΐου.
     



Εδώ σχολιάζεις εσύ!