tromaktiko: Τι προβλέπει η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας που κρίνει παράνομη την εισφορά αλληλεγγύης

Σάββατο 10 Οκτωβρίου 2015

Τι προβλέπει η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας που κρίνει παράνομη την εισφορά αλληλεγγύης



Επιμέλεια: Άγγελος Τσιγκρής
Η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) δημοσίευσε την υπ” αριθμ. 2563/2015 απόφαση του, με την οποία κάνει εν μέρει...
δεκτή την Αίτηση Ακύρωση του δικηγόρου Άγγελου Τσιγκρή, κατά της ετήσιας εισφοράς αλληλεγγύης.

Ουσιαστικά το ΣτΕ κρίνει ως παράνομη την εισφορά αλληλεγγύης στο τεκμαρτό εισόδημα κάτι που σημαίνει ότι χιλιάδες φορολογούμενη μπορούν να διεκδικήσουν αναδρομικά την επιστροφή ολόκληρου ή μέρους της εισφοράς αλληλεγγύης που έχουν πληρώσει από το 2011 μέχρι σήμερα.

Η απόφαση του ΣτΕ αναφέρει: Η κρινομένη αίτηση πρέπει να γίνει δεκτή εν μέρει και να ακυρωθούν οι διατάξεις του άρθρου 1 εδαφ.6 της προσβαλλομένης υπουργικής αποφάσεως, που ορίζουν ότι το ετήσιο τεκμαρτό εισόδημα επί του οποίου υπολογίζεται το ύψος της επίδικης εισφοράς λαμβάνεται υπόψη πριν από τις μειώσεις του άρθρου 19 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος, κατά το μέρος που αναφέρεται στις μειώσεις του άρθρο 19 παρ. 2 εδαφ. ζ (ανάλωση Kεφαλαίου προηγουμένων ετών), ρύθμιση, η οποία, κατά τα ανωτέρω γενόμενα δεκτά, είναι ανίσχυρη και μη φαρμοστέα ως αντισυνταγματική.

Σύμφωνα με την απόφαση, για να αποτελέσει το εισόδημα τη βάση επιβολής της έκτακτης εισφοράς, πρέπει να συνάγεται όντως η πραγματοποίησή του κατά το κρίσιμο έτος από τις αντίστοιχες δαπάνες, πρέπει δηλαδή, μεταξύ άλλων, να μην καλύπτονται οι τελευταίες από ανάλωση κεφαλαίου που έχει προκύψει και φορολογηθεί σε προηγούμενα έτη.

Για παράδειγμα, αν κάποιος φορολογούμενος φορολογήθηκε με βάση το τεκμαρτό εισόδημα και επ΄ αυτού υπολογίσθηκε η έκτακτη εισφορά, θα πρέπει από τη βάση επιβολής της εισφοράς να αφαιρεθούν τα ποσά της ανάλωσης κεφαλαίου προηγούμενων ετών.

Κατ΄ εφαρμογή της απόφασης, ώστε να υπολογισθεί για την επιβολή της εισφοράς η ανάλωση κεφαλαίου προηγούμενων ετών, θα πρέπει να γίνει νέα εκκαθάριση του φόρου από τη Διοίκηση, ενδεχομένως κατόπιν αίτησης του φορολογουμένου, (τουλάχιστον για την προηγούμενη τριετία, καθώς διοικητικά έχουμε καταλήξει στην τριετή παραγραφή του δικαιώματός του για επιστροφή φόρου).

Με την υπ’ αριθμό ΣτΕ (Ολομ) 2563/2015 κρίθηκε ότι η διάταξη του άρθρου 29 παρ. 2 του ν. 3986/2011, που ορίζει ότι το ετήσιο τεκμαρτό εισόδημα επί του οποίου υπολογίζεται το ύψος της εισφοράς αλληλεγγύης λαμβάνεται υπόψη πριν από τις μειώσεις του άρθρου 19 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος, κατά το μέρος που αναφέρεται στις μειώσεις του άρθρου 19 παρ. 2 εδαφ. ζ΄ (ανάλωση κεφαλαίου προηγούμενων ετών), αντίκεινται στο άρθρο 4 παρ. 5 του Συντάγματος, όπως και η αντίστοιχη πρόβλεψη του άρθρου 1 της υπ΄ αριθμ. ΠΟΛ 1167/2.8.2011 ΑΥΟ και ακυρώθηκε η ανωτέρω ΑΥΟ, κατά το μέρος που αφορά το ζήτημα αυτό.
     



Εδώ σχολιάζεις εσύ!