tromaktiko: Πάτρα: Το σενάριο για υπογειοποίηση του του τρένου για περίπου 2χλμ,οι διαμάχες του 1888, ο παλαιότερος σταθμός της πόλης και η ιστορία που...επαναλαμβάνεται

Πέμπτη, 5 Ιανουαρίου 2017

Πάτρα: Το σενάριο για υπογειοποίηση του του τρένου για περίπου 2χλμ,οι διαμάχες του 1888, ο παλαιότερος σταθμός της πόλης και η ιστορία που...επαναλαμβάνεται



18 Ιουνίου 1888. Η εφημερίδα "φορολογούμενος" του Κωστή Φιλοπουλου κάνει εκτενή αναφορά στην διέλευση του τρένου από την παραλιακή ζώνη της...
Πάτρας εκφράζοντας τη διαφωνία της για το σχεδιασμό της κυβέρνησης. Η ιστορία επαναλαμβάνεται σήμερα;

Για αρκετά χρόνια, όπως διαβάσαμε στην έρευνα του Μιχάλη Βασιλάκη για την εφημερίδα «Πελοπόννησος» φιλοξενήθηκε στις εφημερίδες της Πάτρας η διαφωνία των αρχών της με την παραλιακή διέλευση του τρένου σε συνδυασμό με σχετικές αποφάσεις του δημοτικού συμβουλίου.

Οι βασικές διαφωνίες τότε εδράζονταν στην εμπορική λειτουργία του λιμανιού αλλά και στη λειτουργία της πόλης.

«Πιθανόν να υπάρχη και πόλις τις – μια επί την υφήλιον- κατά την παραλίαν την οποίας να κυκλοφορεί σιδηδρόμος τούτε δεν δύνατε να λογισθή ως παράδειγμα αξιομίμπτον διότι δυνατο΄είναι να επέτρεψαν τούτο λόγοι ειδικοί, ως αδύστακτως δυνάμεθα να είπωμεν ότι λόγοι ειδικοί – δια τα Πάτρας- δεν επιτρέπουσι κατ’ ουδένα λόγον, την δια της παραλίας δηλ. και της οδού Αγίου Ανδρέου κυκλοφορίαν του σιδηροδρόμου, ως επίσης και των εφ οιουδήποτε ετέρου σημείου ίδρυσιν σταθμού αν την ωκοδομημένην παραλία…» έγραφε ο Φορολογούμενος και εξέφραζε την ελπίδα ότι η Κυβέρνηση «δεν θέλει επιτρέψει την άνευ ουδεμίας ανάγκης – ευτυχώς- διστρέβλωσιν του μετώπου της πόλεως, χωρίς να υπολογίσωμενων τας δυσυπολόγιστους ζημίας εις ας θέλουσιν υποβληθή αι κινήσεις και τα γεν. συμφέροντα αυτής, αλλά και οι πολίται δέον να επαγρυπνώσιον αρμοδίως μέχρις ου πας κίνδυνος ματαιωθεί οριστικώς».


Ο Σιδηροδρομικός Σταθμός Αγίου Ανδρέα είναι παλιός σιδηροδρομικός σταθμός της Πάτρας που σήμερα λειτουργεί ως σταθμός του Προαστιακού σιδηρόδρομου της πόλης. Βρίσκεται κοντά στον καθεδρικό ναό του Αγίου Ανδρέα, πολιούχου της Πάτρας.

Ο σταθμός άνοιξε τον Δεκέμβριο του 1887 σαν Σταθμός Πύργου και ήταν ο δεύτερος σιδηροδρομικός σταθμός της πόλης μετά τον τότε κεντρικό του Αγίου Διονυσίου.

Οι δυο σταθμοί αρχικά ήταν υπαίθριοι και δεν συνδέονταν με σιδηροδρομική γραμμή. Η γραμμή για να συνδεθούν περνούσε από το κέντρο της πόλης και κατασκευάστηκε το 1888, μετά από διαμάχες από τους κατοίκους και αλλαγή σχεδιασμού.

Την ίδια χρονιά συνεχίστηκε η κατασκευή της σιδηροδρομικής γραμμής προς Πύργο, μέχρι την Κάτω Αχαΐα και η λειτουργία της ξεκίνησε τον Δεκέμβριο του 1888, όπως και η επίσημη λειτουργία του σταθμού. Μάλιστα, το πρώτο δρομολόγιο έγινε στις 15 Δεκεμβρίου 1888. Μέχρι την ένωση των γραμμών Πάτρας-Αθήνας και Πάτρας-Πύργου, μέσω του κέντρου της πόλης, ο σταθμός του Αγίου Ανδρέα ήταν ο κεντρικός σταθμός της πόλης προς Πύργο[5]. Παραμένει σήμερα ως τμήμα της Σιδηροδρομικής γραμμής Πάτρας-Κυπαρισσίας.

Το 2005 ο σταθμός έπαψε τη λειτουργία του εν αναμονή των έργων του ΟΣΕ και της νέας σιδηροδρομικής γραμμής. Ξαναμπήκε,ωστόσο, σε λειτουργία το 2010 και εξυπηρετείται από τα τοπικά τρένα ανάμεσα στους σταθμούς Άγιο Ανδρέα και Άγιο Βασίλειο του Προαστιακού Σιδηροδρόμου Πάτρας.

Είναι ο δεύτερος κεντρικός σιδηροδρομικός σταθμός στην Πάτρα, μετά τον ομώνυμο της πόλης σταθμό.


Μερική υπογειοποίηση περίπου 2 χιλιομέτρων στο τμήμα της Πάτρας για το νέο σιδηρόδρομο;

Στο μεταξύ οι τελευταίες πληροφορίες σχετικά με τη διέλευση του νέου σύγχρονου σιδηρόδρομου από την παραλιακή ζώνη της Πάτρας θέλουν στην πρόταση του ΟΣΕ να περιλαμβάνονται εναλλακτικά σενάρια για μερική ή ολική υπογειοποίηση της νέας γραμμής στα 1,8 χιλ. της απόστασης κατά μήκος της περιοχής από Αγ. Αλέξιο, έως και την έλευση του τρένου στο νέο λιμάνι της Πάτρας, στο ύψος της Ακτής Δυμαίων.

Επί της ουσίας αυτό που τελευταία και μετά την επίσκεψη Παππά στην Πάτρα διαρρέεται είναι πως αποκλείεται η πλήρης υπογειοποίηση από Καστελλόκαμπο μέχρι και το νέο λιμάνι, στα 4 χιλιόμετρα της όλης απόστασης και φαίνεται πως προκρίνεται το σενάριο της , μερικής βύθισης ή υπογειοποίησης από τον Αγ. Αλέξιο έως και την Ακτή Δυμαίων.

Πηγή
     


Εδώ σχολιάζεις εσύ!