tromaktiko: 9 Ιανουαρίου 2015 – 9 Ιανουαρίου 2017 - Ποιοί οδήγησαν τις Κ.Α. στο κλείσιμο;

Τρίτη, 10 Ιανουαρίου 2017

9 Ιανουαρίου 2015 – 9 Ιανουαρίου 2017 - Ποιοί οδήγησαν τις Κ.Α. στο κλείσιμο;



Η «24» άνοιξε τον αμαρτωλό φάκελο των Κυπριακών Αερογραμμών. Δύο χρόνια μετά το κλείσιμο του εθνικού αερομεταφορέα, εξετάζουμε τα γεγονότα και τις πολιτικές...
αποφάσεις που οδήγησαν στο «λουκέτο».

Έχουμε πολλάκις γράψει ότι το κλείσιμο των Κυπριακών Αερογραμμών αποτέλεσε στρατηγικό λάθος της κυβέρνησης Αναστασιάδη, αφού ο εθνικός αερομεταφορέας έπεσε θύμα των αποφάσεων των εκάστοτε κυβερνήσεων τα τελευταία χρόνια, που είδαν την εταιρεία ως μία ευκαιρία για να ικανοποιήσουν τα μικροπολιτικά τους συμφέροντα και όχι ως έναν απαραίτητο «μοχλό» για την ανάπτυξη του προϊόντος που λέγεται «κυπριακός τουρισμός».

Η αντίστροφη μέτρηση και η απόφαση της κυβέρνησης

Το 2012, η Air France είχε καταρτίσει έκθεση για το πως θα μπορούσαν οι Κυπριακές Αερογραμμές να αναδιαρθρωθούν και μάλιστα να καταστούν κερδοφόρες.

Η Βουλή τότε ακύρωσε στην πράξη το Σχέδιο Αναδιάρθρωσης της εταιρείας (σχέδιο Air France ) επιβάλλοντας μάλιστα και Δ.Σ. της δικής τους επιλογής, προκαλώντας συνειδητά καθυστέρηση πολλών μηνών, η οποία είχε ως αποτέλεσμα την υπόσκαψη των προσπαθειών για διάσωση των Κ.Α.

Οι λανθασμένες, όμως, αποφάσεις, επί Υπουργίας Αβέρωφ Νεοφύτου στο Υπουργείο Συγκοινωνιών και Προεδρίας Χάρη Λοϊζίδη στο πηδάλιο των Κ.Α. ήταν αυτές που υπόσκαψαν όλα αυτά τα χρόνια τη δυνατότητά της να γίνει ανταγωνιστική και στο τέλος της ημέρας να «επιβιώσει»:

α) ίδρυση της Hellas Jet, απόφαση που φόρτωσε την εταιρεία με 80εκ. ευρώ ζημιά,

β) ενοικίαση αεροσκαφών με ενοίκια σαφώς ψηλότερα από αυτά της αγοράς,

γ) ενοικίαση 2 Α330 τα οποία ακόμα και με πληρότητα 100% και όπου και να πετούσαν πραγματοποιούσαν ζημιές,

δ) αγορά αεροσκαφών σε τιμές υψηλότερες από αυτές της αγοράς,

ε) απόκτηση δυο διαφορετικών τύπων αεροσκαφών (Airbus και Boeing) με σαφώς αυξημένο κόστος λειτουργίας,

στ) μαζικές προσλήψεις, με αποτέλεσμα ο αριθμός του προσωπικού να φτάσει τα 2,200 άτομα, με πρόσθετο κόστος λειτουργίας το οποίο η εταιρεία αδυνατούσε ν' αντέξει.

Οι πιο πάνω λανθασμένες αποφάσεις, πέραν του γεγονότος ότι εξανέμισαν το αποθεματικό της εταιρείας, φόρτωσαν με οικονομικά βαρίδια τον εθνικό μας αερομεταφορέα, με όλες τις αρνητικές επιπτώσεις και το τελικό αποτέλεσμα: Το κλείσιμο των Κ.Α.

Οι αγοραπωλησίες αεροσκαφών που προκάλεσαν τις Κυπριακές Αερογραμμές


Στις 18 Απριλίου 2002, όταν Υπουργός Συγκοινωνιών και Έργων ήταν ο κ. Αβέρωφ Νεοφύτου και Πρόεδρος του Δ.Σ. των Κυπριακών Αερογραμμών ο κ. Χάρης Λοιζίδης, ιδρύθηκε η θυγατρική εταιρεία των Κ.Α. Agrino Leasing Ltd, με έδρα το Δουβλίνο της Ιρλανδίας. Μέσω της θυγατρικής εταιρείας αγοράστηκαν από τις Κ.Α. δυο Airbus A319 (5B-DBP και 5B-DBO).

α) Γιατί τα συγκεκριμένα αεροσκάφη αγοράστηκαν μέσω της θυγατρικής εταιρείας και όχι απ' ευθείας από τον κατασκευαστή;

β) Ποιος πήρε την συγκεκριμένη απόφαση και ποια τα κίνητρα ή/και συμφέροντα;

γ) Σε ποια τιμή αγοράστηκαν τα αεροσκάφη από τις Κ.Α. και ποια η τιμή του κατασκευαστή;

Το 2005 άρχισε πειθαρχική έρευνα για την εν λόγω περίπτωση μέσω της οποίας πιθανό να προκύπταν ποινικά αδικήματα. Το πόρισμα της έρευνας δεν έγινε ποτέ γνωστό.

Το 2002 οι Κ.Α. προχώρησαν στην πώληση των τεσσάρων Airbus Α310 και πάλι ζημιώνοντας σε τεράστιο βαθμό την εταιρεία. Αντί να εισπράξουμε από την συγκεκριμένη πράξη, πληρώσαμε. Τα δυο Α310 έπρεπε να παραδοθούν με καινούργιες μηχανές και κάθε μέρα καθυστέρησης στην παράδοση πληρώναμε και πρόστιμο.

Η αντικατάσταση των τεσσάρων έγινε με την παραλαβή δυο Α330, το ένα (5B-DBS) στις 10 Δεκεμβρίου 2002 και το δεύτερο (5B-DBT) στις 10 Απριλίου 2003. Ο σκοπός εκμίσθωσης των δυο Α330 ήταν για υπερατλαντικές πτήσεις και τελικά ο πιο μακρινός προορισμός ήταν το Λονδίνο. Αυτά τα δυο αεροσκάφη μας τα χρέωσαν 1 εκ. ευρώ το DBS και 900 χιλιάδες το DBT κάθε μήνα. Τα συγκεκριμένα ποσά ήταν κατά 180 με 220 χιλιάδες ευρώ πιο ψηλά, από την τιμή στην διεθνή αγορά.

Τα ερωτήματα είναι εύλογα:

α) Ποιος αποφάσισε την εκμίσθωση και γιατί τα συμφώνησαν με τόση ψηλή τιμή;

β) Που είναι η μελέτη, αν έγινε φυσικά;

Κεφάλαιο Eurocypria


Ο στόλος της Eurocypria μέχρι το 2002, αποτελείτο από Airbus A320. Το 2003 άρχισε η αλλαγή του τύπου του στόλου σε Boeing 737-800, με αποτέλεσμα όλο το πλήρωμα, καπετάνιοι, αεροσυνοδοί και μηχανικοί, να χρειαστεί να γίνουν type certified, κάτι το οποίο δημιουργούσε σοβαρό επιπλέον κόστος για την εταιρεία.

Οι ημερομηνίες παραλαβής των Boeing 737 ήταν ως εξής :

5B-DBU - 28 Φεβρουαρίου 2003

5B-DBV - 19 Μαρτίου 2003

5B-DVW - 16 Απριλίου 2003

5B-DVX - 17 Απριλίου 2003

Για μία ακόμη φορά τα ερωτήματα είναι αμείλικτα: Ποιος ο σκοπός και ποιοι πήραν αυτές τις αποφάσεις;

Αυτές οι τρείς εταιρίες εκείνη την χρονολογική περίοδο ήταν υπό την διεύθυνση του Δ.Σ. των Κ.Α. 2000-2003 και όλες οι αποφάσεις πάρθηκαν από τον τότε Πρόεδρο του Δ.Σ. των Κ.Α. κ. Χάρη Λοϊζίδη, τον τότε Υπουργό Συγκοινωνιών κ. Αβέρωφ Νεοφύτου και τον τότε Υπουργό Οικονομικών κ. Τάκη Κληρίδη.

Τα τέσσερα Airbus A310 πουλήθηκαν στην Αμερικάνικη εταιρία ILFC η οποία μας μίσθωσε τα δύο Α330. Η τιμή πώλησης ήταν 23εκ λίρες. Οι Κ.Α. είχαν ήδη πληρώσει 10εκ λίρες για αναβάθμιση των σκαφών, για να πληρούν τις προδιαγραφές της Ε.Ε. Με λίγα λόγια πούλησαν τέσσερα αεροπλάνα για 13εκ. λίρες τα οποία μπορούσαν να είναι σε υπηρεσία για ακόμα 6 χρόνια τα 3 και για ακόμα 10 χρόνια το τέταρτο.

Ο κ. Χάρης Λοϊζίδης όταν είχε ερωτηθεί για την συγκεκριμένη συναλλαγή, είπε ότι η Airbus του απάντησε ότι είναι τυχεροί που βρήκαν τέτοια τιμή, γιατί τα αεροπλάνα αυτά δεν είχαν άλλη ζωή.

Βέβαια, αυτό που παρέλειψε να πει ο κ. Λοϊζίδης, και όσοι πήραν τις αποφάσεις ήταν ότι το 2010 αυτά τα αεροπλάνα πετούσαν και η ILFC εισέπραξε 116 εκ. δολάρια από την μίσθωση τους.

Ο τελευταίος χρόνος και τα βήματα που... δεν έγιναν

Τον τελευταίο χρόνο πριν να κλείσουν οι Κυπριακές Αερογραμμές, υπήρξαν μία σειρά από ευκαιρίες για να αποφευχθεί το κλείσιμο του εθνικού αερομεταφορέα, αφού η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ναι μεν ήταν αυστηρότατη με την κυβέρνηση για τους χειρισμούς της, αλλά από την άλλη, άφηνε περιθώριο να γίνουν κινήσεις για τη διάσωση της Cyprus Airways:

1. Από τις 6 Μαρτίου 2013 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ξεκινά διαδικασία ελέγχου των κρατικών ενισχύσεων προς τις Κ.Α. Η Κυβέρνηση για 22 μήνες δεν έκανε καμία προσπάθεια επαρκούς υποστήριξης της υπόθεσης μας στην Ε.Ε. ούτε βήματα για ουσιαστική υλοποίηση σχεδίου αναδιάρθρωσης που θα καθιστούσε την εταιρεία κερδοφόρα.

2. Από τις 9 Οκτωβρίου 2013 ο έφορος κρατικών ενισχύσεων ειδοποίησε τον Υπουργό Οικονομικών για τις παραμέτρους ίδρυσης νέας εταιρείας που θα μπορούσε να καλύψει το κενό από ενδεχόμενο κλείσιμο των Κ.Α. Για 15 μήνες δεν έγινε καμία ενέργεια.

3. Από τις 4 Φεβρουαρίου 2014 ο Χ. Αλμούνια, Ευρωπαίος Επίτροπος Ανταγωνισμού, με επιστολή του προς τον Υπουργό Εξωτερικών κ. Ιωάννη Κασουλίδη, ενημέρωνε για τις προθέσεις της Ευρωπαικής Επιτροπής και για τις ενέργειες που έπρεπε να κάνει η Κυπριακή Δημοκρατία, ώστε να απαντήσει επαρκώς στις κατηγορίες σε σχέση με τις κρατικές ενισχύσεις. Όπως αναφέρεται και στην επιστολή, δεν δόθηκαν ποτέ επαρκείς εξηγήσεις από την Κυπριακή Δημοκρατία.


Η επίμαχη έκθεση της Air France

Τα σημαντικότερα σημεία της έκθεσης της Air France για την διάσωση των Κυπριακών Αερογραμμών επεσήμαναν μία σειρά από σημαντικά σημεία που αναδεικνύουν τα προβλήματα:


1. Έλλειψη οράματος και ηγεσίας

2. Μη βιώσιμη διάρθρωση του κόστους.

3. Ένα αδύναμο επιχειρηματικό μοντέλο.

4. Μια άκρως ανταγωνιστική αγορά.

5. Μια κρίσιμη κατάσταση.

6. Η επιστροφή στη βιωσιμότητα είναι δυνατή με τα παρακάτω βήματα.


Αναλυτικά:

Πρώτα απ’ όλα: όραμα και ηγεσία. Αποκατάσταση του διαλόγου. Πρόσληψη κορυφαίων επιπέδου διευθυντών.

Μετατροπή και διαμόρφωση όλων των αεροσκαφών σε τουριστικές θέσεις προσφέροντας ποιοτική εξυπηρέτηση.

Μείωση του κόστους σε βιώσιμο επίπεδο, μέσω της κατάλληλης στελέχωσης, κανονικές εργασιακές πρακτικές, λογικούς μισθούς και την μείωση κάποιων επιδομάτων με ταυτόχρονη αύξηση σε άλλα επιδόματα

Διαχείριση κόστους και εσόδων μέσω ενός πλήρως ολοκληρωμένου συστήματος που θα είναι προσβάσιμο από κάθε σχετικό επίπεδο της εταιρίας

Καλύτερη διαχείριση των υφιστάμενων προορισμών και επέκταση σε νέες αγορές

Στόλος 10 αεροσκαφών τύπου Airbus A320 χωρητικότητας 180 θέσεων.

Η ΚΑ να μπουν στο πρόγραμμα της Sky Team Alliance για να έχει προνόμια και εκπτώσεις σε άλλα αεροδρόμια.

Μεταφορά κεντρικών γραφείων στην Λάρνακα. Το ενοίκιο να είναι χαμηλό.

Διαπραγμάτευση με Hermes και Swissport για μειωμένα τέλη.

Μείωση προσωπικού από 1068 σε 623.

Μείωση μισθού όλου του προσωπικού κατά 10%.


     



Εδώ σχολιάζεις εσύ!