tromaktiko: Θυρεοειδής: Τα "σημάδια", η αντιμετώπιση, οι διατροφικές οδηγίες που θα σας σώσουν

Πέμπτη, 9 Φεβρουαρίου 2017

Θυρεοειδής: Τα "σημάδια", η αντιμετώπιση, οι διατροφικές οδηγίες που θα σας σώσουν



Θυρεοειδής. Μια πάθηση που μας απασχολεί αρκετά και καλό είναι να γνωρίζουμε κάποια πράγματα καθώς και να φροντίσουμε άμεσα να εξεταστούμε...
Έχουμε ακούσει διάφορα. Απότομη απώλεια βάρους, απότομη αύξηση βάρους, αλλαγές στο σώμα που μας αγχώνουν Τι ισχύει και τι όχι; Η Κλινική Διαιτολόγος – Διατροφολόγος Νικόλ Τσιάνη λύνει τις απορίες μας... Μας εξηγεί τι ακριβώς είναι ο θυρεοειδής, αν επηρεάζει το βάρος μας, ποια είναι τα συμπτώματα που πρέπει να μας προβληματίσουν και φυσικά ποιες τροφές θα μας βοηθήσουν....

-Τι είναι ο θυρεοειδής;
Ο θυρεοειδής είναι ένας ενδοκρινής αδένας, ο οποίος βρίσκεται στη βάση του λαιμού και έχει σχήμα πεταλούδας. Λειτουργία του σημαντικού αυτού οργάνου, αποτελεί η παραγωγή θυρεοειδικών ορμονών οι οποίες είναι απαραίτητες για την φυσιολογική αύξηση, ανάπτυξη, τη ρύθμιση των μεταβολικών διεργασιών του οργανισμού για την εύρυθμη λειτουργία όλων των συστημάτων.

-Τι είναι ο υπερθυρεοειδισμός και ο υποθυρεοειδισμός;
Οι πιο συχνά εμφανιζόμενες παθήσεις του θυρεοειδούς είναι ο υπερθυρεοειδισμός και ο υποθυρεοειδισμός. Στην πρώτη περίπτωση έχουμε υπερλειτουργία του θυρεοειδούς με υπερέκκριση θυρεοειδικών ορμονών και στη δεύτερη υπολειτουργία με μειωμένη έκκριση ορμονών. Για τη διάγνωση του υποθυρεοειδισμού, ο προσδιορισμός των θυρεοειδικών ορμονών και της θυρεοτρόπου ορμόνης σε συνδυασμό με το υπερηχογράφημα και το σπινθηρογράφημα του θυρεοειδούς είναι συνήθως αρκετά.

-Πως αντιμετωπίζεται;
Οι περισσότεροι άνθρωποι πλέον έχουν διαγνωστεί με υποθυρεοειδισμό, παρά με υπερθυρεοειδισμό. Και στις δύο περιπτώσεις συνίσταται θεραπεία με τη μορφή χαπιού της ορμόνης που λείπει.

-Πώς μπορεί να επηρεάσει ο θυρεοειδής το βάρος μας; Υπάρχουν -σύμφωνα με την εμπειρία μας και σύμφωνα με τις ερωτήσεις που έρχονται στο tlife- γυναίκες που αδυνατίζουν και γυναίκες που παχαίνουν εξαιτίας του θυρεοειδή. Τι συμβαίνει ακριβώς;
Μετρώντας με ειδικό μηχάνημα την ποσότητα του οξυγόνου που χρησιμοποιεί το σώμα για την παραγωγή ενέργειας σε κατάσταση ηρεμίας, προσδιορίζεται ο βασικός μεταβολικός ρυθμός (BMR).
Τα άτομα με υποθυρεοειδισμό συνήθως έχουν μειωμένο BMR και συχνά παίρνουν κιλά, ενώ εκείνοι με υπερθυρεοειδισμό έχουν αυξημένο BMR για αυτό και χάνουν απότομα κιλά.

Στην περίπτωση του υποθυρεοειδισμού παρατηρείται μία μέση αύξηση βάρους 3-5 κιλά, λόγω πρηξίματος και κατακράτησης νερού και αλατιού. Αν η αύξηση βάρους είναι το μόνο σύμπτωμα του υποθυρεοειδισμού που παρατηρείται, είναι λιγότερο πιθανό ότι τα παραπανίσια κιλά οφείλονται αποκλειστικά στο θυρεοειδή.

Όσον αφορά στον υπερθυρεοειδισμό, η μείωση βάρους είναι ιδιαίτερα απότομη σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα (ακόμη και μήνα) χωρίς να έχει προσδιοριστεί ακόμη το ακριβές εύρος απώλειας.

Ωστόσο, όταν τα επίπεδα των θυρεοειδικών ορμονών ρυθμιστούν, συνήθως με φαρμακευτική αγωγή, κατόπιν οδηγίας από ενδοκρινολόγο, σταθεροποιείται το βάρος σε φυσιολογικά επίπεδα.

-Το ότι κάποιος έχει πάρει απότομα κιλά, μπορεί να θεωρηθεί ένα σημάδι ότι πρέπει να τσεκάρει το θυρεοειδή του;
Η αύξηση βάρους οφείλεται σε πολλούς παράγοντες, τόσο διατροφικής (υπερκατανάλωση γλυκών, λιπαρών, θερμιδογόνων τροφίμων, αστάθεια γευμάτων, παράλειψη βασικών ομάδων τροφίμων, αλκοόλ) όσο και οργανικής αιτιολογίας (π.χ. σακχαρώδης διαβήτης, πολυκυστικές ωοθήκες, υποθυρεοειδισμός, γονιδιακή προδιάθεση, λήψη κορτιζονούχων φαρμάκων, έλλειψη σιδήρου).

Έτσι, στα πλαίσια του ευρύτερου ελέγχου θα μπορούσε να ενταχθεί και εκείνος του θυρεοειδή, χωρίς όμως να θεωρείται ως ο μοναδικός αιτιολογικός παράγοντας για αύξηση βάρους.

-Υπάρχουν συμπτώματα που “μαρτυρούν” ότι έχουμε θυρεοειδή; Ποια είναι τα “καμπανάκια” που θα μας κινητοποιήσουν για να κάνουμε την εξέταση;
Έντονη κόπωση, ευαισθησία στο κρύο, δυσκοιλιότητα, δέρμα ξηρό και άγριο, ανεξήγητη αυξομείωση βάρους, ταχυκαρδίες, αυξημένη αρτηριακή πίεση, είναι κάποιες από τις ενδείξεις ότι “κάτι δεν πάει καλά” με το θυρεοειδή μας. Σε ιδιαίτερα προχωρημένα στάδια, το πρόσωπο είναι ωχρό και υπάρχει μια αύξηση του λίπους και πρήξιμο των βλεφάρων, τα μαλλιά είναι ξερά και τα φρύδια αραιώνουν, ξηρός βήχας, καθώς και η φωνή γίνεται βραχνή και αργή.

-Σε περίπτωση που έχεις τον θυρεοειδή που αδυνατίζει, πώς μπορείς να πάρεις κιλά; Ή απλά αυτό ρυθμίζεται με τα χάπια;
Η φαρμακευτική αγωγή ρυθμίζεται πάντα από τον ενδοκρινολόγο. Όσον αφορά στη διατροφή, είναι απαραίτητη η αύξηση της ημερήσιας θερμιδικής πρόσληψης, ανάλογα με το ύψος, το φύλο, την ηλικία και το αρχικό βάρος. Η αύξηση βάρους χρειάζεται τη συστηματική εφαρμογή μικρών και συχνών γευμάτων, έτσι ώστε να λαμβάνετε καθημερινά τις θερμίδες που είναι απαραίτητες για τον οργανισμό σας.

-Καλό είναι να δώσετε έμφαση στις ακόλουθες διατροφικές οδηγίες:
Να αυξηθούν οι χυμοί χωρίς ζάχαρη και το ημίπαχο γάλα που δίνουν εύκολα και γρήγορα ενέργεια.
Κατανάλωση σνακ: μπάρες δημητριακών ολικής αλέσεως, cream crackers σίκαλης, μπισκότα χωρίς ζάχαρη, ρυζογκοφρέτες, φρούτα, γάλα, γιαούρτι, ρυζόγαλο.
Καθημερινή κατανάλωση 30 γραμμαρίων ανάλατων ξηρών καρπών.
Καθημερινά να τρως 1-2 μπανάνες.
Τα φαγητά σου να συνοδεύονται πάντα με ψωμί και 5-6 ελιές.
Πριν τον ύπνο να καταναλώνεται 1 ποτήρι γάλα.
Το κρέας, το κοτόπουλο, το ψάρι να τα συνοδεύονται πάντα με ελιές και τυρί και ρύζι ή μακαρόνια ή πατάτες.
Να καταναλώνεται το βράδυ το ίδιο φαγητό με το μεσημεριανό.
Αργή και σωστή μάσηση.

-Σε περίπτωση που έχουμε πάρει κιλά, υπάρχει μεγαλύτερη δυσκολία να αδυνατίσουμε, τι πρέπει να προσέξουμε;
Η αύξηση βάρους στην περίπτωση του υποθυρεοειδισμού οφείλεται στην κατακράτηση υγρών και αλατιού. Συνεπώς, για να αντιμετωπίσετε τα οιδήματα - πρηξίματα είναι σημαντικό να περιορίσετε στο ελάχιστο την πρόσληψη αλατιού και να αποφεύγετε τα τυποποιημένα τρόφιμα τα οποία είναι πλούσια σε αυτά (π.χ. τσιπς, κονσέρβες, λευκό ψωμί, παχιά τυριά).

Αντίθετα αυξήστε την κατανάλωση υγρών (νερό, χυμοί, γάλα χαμηλό σε λιπαρά) και τα τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε κάλιο (μπανάνες, πατάτες, ντομάτες, πιπεριές, βερίκοκα, κεράσια, μούσμουλα, ροδάκινα, ρόκα, σέλινο, μαϊντανό, όσπρια).
Πηγή
     

loading...


Εδώ σχολιάζεις εσύ!