Με νομοσχέδιο που προωθεί το υπουργείο Οικονομικών νομιμοποιείται η διενέργεια ηλεκτρονικών τεχνικών και τυχερών παιχνιδιών και «ανοίγει» το διαδικτυακό στοίχημα και από εταιρείες με έδρα την Ελλάδα.
Το υπουργείο ανάρτησε χθες στο Διαδίκτυο (www.opengov.gr) για διαβούλευση το πλαίσιο του νομοσχεδίου που προβλέπει την εισαγωγή και λειτουργία ψυχαγωγικών και τυχερών παιχνιδιών κάτω από τον αυστηρό έλεγχο μιας ανεξάρτητης Επιτροπής Εποπτείας και Ελέγχου τυχερών παιχνιδιών.
Φουλ του τζόγου
Το νομοσχέδιο θα προβλέπει τη χορήγηση περιορισμένου αριθμού αδειών για λειτουργία μηχανημάτων, ανάλογα με τον πληθυσμό του δήμου (σ.σ. υπολογίζεται ότι θα χορηγηθούν περίπου 32.000 τερματικά), την καταβολή ειδικού τέλους υπέρ του Δημοσίου, την αποκόμιση περιορισμένου οφέλους για τους παίκτες αλλά και την επιβολή αυστηρών κυρώσεων για όσους παρανομούν.
Οπως επισημαίνει το υπουργείο, «στη χώρα μας εκτιμάται ότι λειτουργούν σήμερα περισσότεροι από 250 διαδικτυακοί τόποι στοιχηματισμού, έως και 20.000 ηλεκτρονικές μηχανές ψυχαγωγικών παιχνιδιών περιορισμένου κέρδους (AWPs) και έως και 150.000 ηλεκτρονικοί υπολογιστές που παρέχουν παράνομα τυχερά παιχνίδια (τύπου φρουτάκια).
Συνολικά, ο παράνομος τζίρος όλων αυτών των τυχερών παιχνιδιών εκτιμάται σε πάνω από 4 δισ. ευρώ ετησίως».
Στόχος του υπουργείου είναι η αποφυγή του ευρωπροστίμου που ανέρχεται σε 32.000 ευρώ την ημέρα και η είσπραξη εσόδων συνολικού ύψους 700 εκατ. ευρώ το 2011 από τη χορήγηση των αδειών και τα τέλη διενέργειας ηλεκτρονικών παιχνιδιών.
Σύμφωνα, με το προτεινόμενο νομοθετικό πλαίσιο:
1. Τα παιχνίδια θα κατατάσσονται σε δύο κατηγορίες:
Ψυχαγωγικά παιχνίδια: Επιτρέπεται η διενέργειά τους και μέσω τερματικών με οθόνη (Video Lottery Terminals) συνδεδεμένα με κεντρικό πληροφοριακό σύστημα. Για τη χορήγηση της ειδικής άδειας, καθώς επίσης και για τη διατήρησή της σε ισχύ καταβάλλεται από τους ιδιοκτήτες των τερματικών εφάπαξ τέλος και, επιπλέον, ετήσιο τέλος διενέργειας ψυχαγωγικών τεχνικών παιχνιδιών. Οι άδειες για τα μηχανήματα ορίζονται πανελλαδικά με διαβαθμισμένο κόστος κτήσης, ανάλογα με τον πληθυσμό της πόλης.
Τυχερά παιχνίδια περιορισμένου οφέλους: Το προσδοκώμενο κέρδος είναι περιορισμένο και προτείνεται να αποτελεί, σύμφωνα με τη διεθνή πρακτική, το 60% του ύψους στοιχηματισμού του κάθε μηχανήματος. Το ποσοστό κερδών μπορεί να διανέμεται με δύο τρόπους: είτε να μην σχετίζεται με το ύψους του στοιχηματισμού, αλλά να δίνεται ένα μέγιστο ποσό, ή να οριστεί σε πολλαπλάσιο του ποσού στοιχηματισμού.
Σε κάθε περίπτωση, το ανώτατο ποσό στοιχήματος θα είναι συγκεκριμένο π.χ. από 0,20 - 10,00 ευρώ. Οι παίκτες θα μπορούν να παίζουν μόνο μέχρι ένα ορισμένο ποσό για μία χρονική περίοδο (π.χ. 300 ευρώ ανά μήνα) και σε καμιά περίπτωση δεν θα μπορούν να χάσουν περισσότερα χρήματα από αυτά που στοιχηματίζουν.
2 Καθιερώνεται και η δυνατότητα του «εξ αποστάσεως στοιχηματισμού», δηλαδή του στοιχηματισμού μέσω του Διαδικτύου (Ιnternet) ή άλλων οπτικοακουστικών και ηλεκτρομαγνητικών μέσων (itv, mobile). Η διεξαγωγή εντός της ελληνικής επικράτειας του εξ αποστάσεως στοιχηματισμού θα επιτρέπεται, κατόπιν έκδοσης ειδικής άδειας χρονικής διάρκειας 5 ετών. Για τη χορήγηση της ειδικής άδειας καταβάλλεται από τους ενδιαφερόμενους υπέρ του Δημοσίου πριν από την έναρξη της σχετικής δραστηριότητας εφάπαξ εισφορά εξ αποστάσεως στοιχηματισμού και περιοδικό τέλος επί των ετήσιων ακαθάριστων εισπράξεων τους. Οι ιστοσελίδες πρέπει να έχουν υποχρεωτικά την κατάληξη .gr και οι κάτοχοι της άδειας να έχουν έδρα στην Ελλάδα. Με το νέο νομοσχέδιο θα ρυθμισθούν άμεσα οι υποαγορές του διαδικτυακού στοιχήματος και πόκερ, ενώ οι υπόλοιπες δύο αγορές (ιπποδρομίες και παιχνίδια τύπου καζίνο) ενδέχεται να αποτελέσουν αντικείμενο μελλοντικής διαβούλευσης.
3. Επιτρέπεται η λειτουργία των «ανταλλακτηρίων στοιχημάτων». Πρόκειται για συστήματα συναλλαγών που επιτρέπουν την ανταλλαγή στοιχημάτων μεταξύ παικτών αλλά και παρόχων.
4. Θα απαγορεύεται αυστηρά η διεξαγωγή πάσης φύσεως παιχνιδιών με πίστωση, καθώς και η παροχή «έκπτωσης» στο κόστος συμμετοχής.
5. Οι ανήλικοι θα απαγορεύεται να έχουν πρόσβαση σε τυχερά παιχνίδια. Θα μπορούν μόνο να παίζουν τεχνικά-ψυχαγωγικά παιχνίδια, τα οποία θα διαβαθμίζονται σε προσβασιμότητα ανάλογα με την ηλικία.
6. Η διεξαγωγή των τυχερών παιχνιδιών σε ειδικά διαμορφωμένους χώρους και καταστήματα γίνεται με εκχώρηση αριθμού αδειών για λειτουργία μέγιστου αριθμού τερματικών, σύμφωνα με την ευρωπαϊκή και διεθνή πρακτική που συνιστά περίπου 3,2 τερματικά ανά 1.000 κατοίκους (περίπου 32.000 ηλεκτρονικά μηχανήματα). Το κόστος της άδειας πληρώνεται εν μέρει μετά την απόκτηση της άδειας και εν μέρει κατά την τοποθέτηση κάθε μηχανήματος (π.χ. 50% - 50%). Η άδεια διαρκεί για συγκεκριμένη χρονική περίοδο (π.χ. 7- 10 χρόνια) και είναι ανανεώσιμη.
7. Αριθμός αδειών: Για τον αριθμό και την κατανομή των αδειών εξετάζονται οι παρακάτω εναλλακτικές δυνατότητες:
* Ανοιγμα της αγοράς με διεθνή διαγωνισμό. Οι άδειες δημοπρατούνται από το υπουργείο Οικονομικών με πλειοδοσία και με ελάχιστη τιμή εκκίνησης.
* Ανοιγμα της αγοράς με διεθνή διαγωνισμό, με μεταβατικό στάδιο για 2-3 χρόνια. Ανά τακτά χρονικά διαστήματα προκηρύσσεται συγκεκριμένος αριθμός αδειών με καθορισμένο κόστος.
* Αρχική παραχώρηση στον ΟΠΑΠ των νέων αδειών για ορισμένο χρόνο με προκαθορισμένη την τιμή ανά άδεια και τα δικαιώματα εκμετάλλευσης. Στη συνέχεια ο ΟΠΑΠ, με ανοικτή διαδικασία, υποχρεούται να επιλέξει κατ’ ελάχιστον 3 παρόχους.
ΠΗΓΗ: ΕΘΝΟΣ