Ο χρόνος που απομένει «δείχνει» απευθείας ανάθεση
Με black-out όλου του συστήματος φωτεινής σηματοδότησης του Λεκανοπεδίου απειλείται η Αττική στα τέλη Σεπτεμβρίου εάν η κυβέρνηση δεν επιλέξει τον διάδοχο συντήρησης του δικτύου των 2.000 κόμβων που ανάβουν πράσινο και κόκκινο στους οδηγούς και ο οποίος θα αντικαταστήσει την «αμαρτωλή» «Siemens».
Tην κρισιμότητα της κατάστασης περιγράφουν με τον πλέον κατηγορηματικό τρόπο υπηρεσιακοί παράγοντες του υπουργείου Υποδομών, οι οποίοι αποκαλύπτουν ότι στις αρχές του καλοκαιριού, οπότε έληξε η σύμβαση με τη «Siemens» και μέχρι να βρεθεί εναλλακτική λύση, κάθε μέρα, περίπου δέκα φανάρια στην Αθήνα ήταν εκτός λειτουργίας, με τεράστιους κινδύνους στον τομέα της οδικής ασφάλειας. Οι δυσλειτουργίες στους φωτεινούς σηματοδότες απασχόλησαν πρόσφατα και την Επιτροπή
Μεγάλων Εργων, καθώς η κυβέρνηση προβληματίζεται για την τύχη όλων των δημόσιων έργων που έχουν βαλτώσει από τις διαδρομές μαύρου χρήματος της γερμανικής εταιρείας, οι οποίες κρατούν σε ομηρία τα συμβόλαια της «Siemens» με το Δημόσιο.
Εκτός από τις επεκτάσεις του μετρό, οι οποίες εμφανίζουν μεγάλες καθυστερήσεις και οδηγούν σε εμπλοκή τη λειτουργία νέων σταθμών, αλλά και τις συμβάσεις της ΕΡΓΟΣΕ, η οποία επίσης αντιμετωπίζει τεράστια προβλήματα και μεγάλους κινδύνους από τις καθυστερήσεις στη σηματοδότηση του σιδηροδρομικού δικτύου, το πιο κρίσιμο έργο που απαιτεί γρήγορες λύσεις είναι η διαχείριση της φωτεινής σηματοδότησης όλης της Αττικής.
Εληξε η προσωρινή εργολαβία των 650.000 ευρώ
Τα συμβόλαιο συντήρησης με τη γερμανική εταιρεία έληξε στις αρχές Ιουνίου και η προσωρινή λύση είναι μια ενδιάμεση εργολαβία, η οποία υπεγράφη με την εταιρεία «Αλκτήρ ΑΚΤΕ», συνολικής αξίας 650.000 ευρώ. Ομως η σύμβαση αυτή είναι εξαιρετικά βραχύβια και λήγει προς τα τέλη Σεπτεμβρίου, χωρίς προς το παρόν ο υπουργός Μεταφορών κ. Δημήτρης Ρέππας να έχει προβλέψει τον διάδοχο του συστήματος.
Η «Siemens» αποτελεί ένα από τους πλέον παραδοσιακούς προμηθευτές τεχνογνωσίας στα συστήματα φωτεινής σηματοδότησης, καθώς η συνεργασία της με τη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εργων ξεκίνησε τη δεκαετία του ’60. Με εξαίρεση 450 κόμβους που συντηρούνται από τα συνεργεία αυτεπιστασίας του πρώην ΥΠΕΧΩΔΕ, το 75% ελέγχεται από τη γερμανική εταιρεία και το 25% από μια άλλη -επίσης γερμανική- εταιρεία, τη «Signalbau Huber».
Για τα φανάρια της τεχνολογίας «2004» δεν υπάρχουν ανταλλακτικά
Στο πλαίσιο των Ολυμπιακών Αγώνων εκσυγχρονίστηκαν 700 κόμβοι (διασταυρώσεις, διαβάσεις πεζών) με μια εργολαβία ύψους 45 εκατ. ευρώ, η οποία περιλάμβανε και τη δημιουργία κέντρου διαχείρισης κυκλοφορίας που είχε ανατεθεί στην κοινοπραξία «Siemens-Ακτωρ».
Οπως σημειώνει ο κ. Γιώργος Μαντούδης, προϊστάμενος του Τμήματος Συντήρησης Φωτεινής Σηματοδότησης ΔΙΚΕΣΟ, ο εξοπλισμός που άλλαξαν τότε φυλάχτηκε στις αποθήκες και χρησιμοποιείται για την αντικατάσταση των χαλασμένων σηματοδοτών. Ομως για όσα φανάρια αντικαταστάθηκαν με νέα τεχνολογία κατά την περίοδο των Ολυμπιακών Αγώνων δεν υπάρχουν ανταλλακτικά. «Οι φωτεινοί σηματοδότες είναι ένα θέμα που δεν μπορεί να περιμένει ούτε μία μέρα», δηλώνει ο κ. Μαντούδης και επισημαίνει ότι ήδη έχουμε αργήσει στην αναζήτηση εναλλακτικής λύσης, καθώς ο χρόνος που απομένει επαρκεί μόνο για απευθείας ανάθεση!
Ο Δ. Ρέππας και το «Σύμφωνο Ακεραιότητας»
Με εξαίρεση τους περιφερειακούς κόμβους, οι φωτεινοί σηματοδότες ελέγχονται ηλεκτρονικά από τρία κέντρα που βρίσκονται σε Αθήνα, Πειραιά και Αλιμο. Ετησίως η συντήρησή τους κοστίζει στο Δημόσιο περίπου 9-10 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για τέσσερις συνολικά εργολαβίες, στις οποίες μέχρι σήμερα η «Siemens» έπαιρνε και τις επεκτάσεις εγκατάστασης που αποτελούσαν ένα κρυφό σημείο των συμβάσεων, το οποίο ανέβαζε το κόστος των έργων.
Σύμφωνα με τον γενικό γραμματέα Δημοσίων Εργων κ.Γιάννη Οικονομίδη, στα νέα τεύχη δημοπράτησης το υπουργείο κάνει αυστηρή διάκριση μεταξύ των εργασιών συντήρησης και των επεκτάσεων του δικτύου σηματοδότησης και τονίζει ότι το ΥΠΟΜΕΔΙ αναζητεί νομοθετικές δικλίδες που θα δώσουν τέλος στο αδιέξοδο που έχει δημιουργηθεί.
Ο κ. Ρέππας δήλωσε πρόσφατα ότι τάσσεται υπέρ της «τιμωρίας» της «Siemens» για τη ζημία που έχει προκαλέσει στο Δημόσιο και στην εικόνα της χώρας διεθνώς και επικαλέστηκε το «Σύμφωνο Ακεραιότητας» στα δημόσια έργα (δήλωση ότι μια εταιρεία δεν θα χρησιμοποιήσει πλάγιους τρόπους για να διεκδικήσει ένα έργο), το οποίο μπορεί να ερμηνευτεί και ως ένας τρόπος μελλοντικής αντιμετώπισης της εταιρείας στους διαγωνισμούς.
Ωστόσο, μέχρι στιγμής δεν υπάρχει ξεκάθαρη θέση της κυβέρνησης για τη στάση που θα κρατήσει σε ό,τι αφορά τη νέα γενιά έργων της «Siemens», οι υπηρεσίες της οποίας κρατούν δεμένο χεροπόδαρα το Δημόσιο, καθώς η μεταπήδηση σε άλλες τεχνολογίες καθίσταται μια πολύπλοκη διαδικασία και μάλλον ανέφικτη. Υπηρεσιακοί παράγοντες του υπουργείου Υποδομών δηλώνουν ότι η απόφαση είναι καθαρά πολιτική και επισημαίνουν ότι η καθυστέρηση στην αποσαφήνιση του θέματος είναι εις βάρος του Δημοσίου.
«Είτε θα πρέπει να αποκλείσουμε τελείως τη “Siemens” από τα έργα και να γυρίσουμε σελίδα, είτε θα πάμε σε ένα νέο μοντέλο συνεργασίας που θα αφορά την εποχή μετά το σκάνδαλο με τα μαύρα ταμεία, υπολογίζοντας ότι η εταιρεία μπορεί να συμμετέχει στους διαγωνισμούς και να τους κερδίζει εφόσον έχει ανταγωνιστική προσφορά», επισημαίνει κορυφαίο στέλεχος μεγάλης εταιρείας συγκοινωνιών.