Είναι πλέον πρόβλημα που έχει ξεφύγει από τις συνηθισμένες διαστάσεις μιας απλής συναλλακτικής σχέσης μεταξύ προμηθευτή και καταναλωτή.Το θέμα απασχολεί τους πάντες,προβλημάτισε και την ίδια την Κυβέρνηση η οποία Νομοθέτησε το πεδίο με το Ν.3869/2010 , Παρά ταύτα το πρόβλημα παραμένει, τα τραπεζικά θέματα κερδίζουν συνεχώς χρόνο και χώρο στην ατζέντα συζήτησης ενημέρωσης αλλά και στις Ενώσεις Καταναλωτών , η συζήτηση και οι καταγγελίες έχουν πάρει την πρώτη θέση. Βρισκόμαστε ενόψει εφαρμογής του νέου Νόμου "περί υπερχρεωμένων φυσικών προσώπων1 Σεπτεμβρίου " και οι Τράπεζες έχουν αναπτύξει μία εντονότατη δραστηριότητα, δεν σταματούν την πίεση προς τους καταναλωτές, σπείροντας χωρίς έλεος τον φόβο, αλλά και το "δέλεαρ" προσφοράς μονόπλευρης ρύθμισης ,προσφορά τραπεζικών διευκολύνσεων με "το αζημίωτο" Οι καταναλωτές αντιμετωπίζουν ένα σοβαρό έλλειμμα ενημέρωσης. Δεν γνωρίζουν ή δεν κατανοούν βασικούς τραπεζικούς όρους. Αδυνατούν να παρακολουθήσουν και να καταλάβουν κρίσιμες πληροφορίες που δίδονται από τον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο, έχουν χάσει την εμπιστοσύνη τους. Η ΄Ενωση Προστασίας Καταναλωτών Χανίων. έχει αναλάβει ενεργό ρόλο σωστής ενημέρωσης των καταναλωτών που αντιμετωπίζουν σημαντικά προβλήματα με τις Τράπεζες, με ειδικευμένα μέλη , διότι η σωστή πληροφόρηση ελαφρύνει την πίεση του καταναλωτή αλλά και του δίνει βήμα να σκεφθεί την σωστή διαχείριση της υπόθεσής του οδηγώντας τον να έχει μία πλήρη ενημέρωση τόσο των προωθητικών ενεργειών των Τραπεζών, αλλά και του διώχνει τον φόβο , τον μεγαλύτερο εχθρό της οικονομικής διαχείρισης εκάστου δανειολήπτη. Για την Ε.Π.Κ.ΧΑΝ η σωστή οδήγηση και καθοδήγηση στο ιδιαίτερο πρόβλημα του κάθε δανειολήπτη είναι βασική της προτεραιότητα. Προς την κατεύθυνση αυτή, έχει αναλάβει πρωτοβουλίες ενημέρωσης σε βασικές ερωτήσεις των καταναλωτών .και να τους προφυλάσσει από όρους στις συμβάσεις που έχουν κριθεί για την καταχρηστικότητα τους από ανώτατα Δικαστήρια της Χώρας μας Παραθέτουμε όρους συμβάσεων που έχουν κριθεί ως καταχρηστικοί και επιστήνουμε την προσοχή των καταναλωτών αλλά και τους καλούμε να μην πηγαίνουν στις Τράπεζες να διαπραγματεύονται δάνεια, χωρίς την ενημέρωση και καθοδήγηση της Ένωσης Προστασίας Καταναλωτικών Χανίων, της θεσμοθετημένης Ένωσης βάσει του Ν.3869/2010 ΚΑΤΑΧΡΗΣΤΙΚΟΙ ΟΡΟΙ Καταχρηστικοί όροι συμβάσεων Στο ν.2251/1994 για την προστασία του καταναλωτή , όπως ισχύει, αναφέρεται το δικαίωμα του Υπουργού Ανάπτυξης να μπορεί με απόφαση του να διατάξει την προσαρμογή των όρων σε δανειακές συμβάσεις που έχουν κριθεί παράνομοι και καταχρηστικοί σύμφωνα με τις αμετάκλητες δικαστικές αποφάσεις. Σε κάθε περίπτωση , καταχρηστικοί είναι, μεταξύ άλλων, ιδίως οι όροι που:
1) Επιφυλάσσουν στον προμηθευτή το δικαίωμα μονομερούς τροποποίησης ή λύσης της σύμβασης, χωρίς ορισμένο, ειδικό και σπουδαίο λόγο, ο οποίος να αναφέρεται στη σύμβαση.
2) Επιτρέπουν στον προμηθευτή να καταγγείλει τη σύμβαση αόριστης διάρκειας χωρίς εύλογη προθεσμία. Αφήνουν το τίμημα αόριστο χωρίς σπουδαίο λόγο και δεν επιτρέπουν τον προσδιορισμό του με κριτήρια ειδικά καθορισμένα στη σύμβαση και εύλογα για τον καταναλωτή.
3) Επιτρέπουν στον προμηθευτή να καταγγείλει τη σύμβαση κατά την κρίση του, αν η ίδια ευχέρεια δεν αναγνωρίζεται στον καταναλωτή, ή να παρακρατεί τα ποσά που έχουν καταβληθεί για παροχές που δεν έχουν ακόμα εκτελεστεί από αυτόν, όταν τη σύμβαση καταγγέλλει ο ίδιος.
4) Αποκλείουν ή περιορίζουν υπέρμετρα την ευθύνη του προμηθευτή.
5) Επιτρέπουν στον προμηθευτή να απαιτήσει από τον καταναλωτή υπέρμετρες εγγυήσεις.
6) Αναστρέφουν το βάρος απόδειξης σε βάρος του καταναλωτή ή περιορίζουν υπέρμετρα τα αποδεικτικά του μέσα.
7) Επιβάλλουν στον καταναλωτή, σε περίπτωση μη εκπλήρωσης της παροχής του, υπέρμετρη οικονομική επιβάρυνση.
8) Προβλέπουν ότι οι τόκοι υπολογίζονται με βάση έτος 369 ημερών αντί για 365 ή 366 ημερών.
9) Προβλέπουν ποινή προεξόφλησης για στεγαστικό δάνειο με κυμαινόμενο επιτόκιο.
10) Προβλέπουν προμήθεια της Τράπεζας για την ανάληψη δανείου μέσω πιστωτικής κάρτας.
11) Μετακυλίουν στον κάτοχο της κάρτας την ευθύνη για κάθε παράνομη χρήση της κάρτας που έγινε εξαιτίας κλοπής ή απώλειάς της χωρίς να εξαρτούν την ευθύνη αυτή από υπαιτιότητα του καταναλωτή.
12) Προβλέπουν τη δυνατότητα της τράπεζας να μεταβάλλει μονομερώς το επιτόκιο, χωρίς να αναφέρονται στη σύμβαση συγκεκριμένα και εύλογα κριτήρια με βάση τα οποία θα γίνει η αύξηση.
13) Καθορίζουν ως αποκλειστικά αρμόδια για την εκδίκαση των διαφορών μεταξύ τράπεζας και πελατών στα Δικαστήρια των Αθηνών.
14) Προβλέπουν ότι αν ο καταναλωτής δεν αντιδράσει μέσα σε ένα ορισμένο χρονικό διάστημα, σημαίνει ότι ο καταναλωτής έλαβε το μηνιαίο λογαριασμό από την τράπεζα και δεν μπορεί να τον αμφισβητήσει.
15) Προβλέπουν τη δυνατότητα μονομερούς αναπροσαρμογής της συνδρομής.
16) Στερούν τη δυνατότητα του καταναλωτή να προβάλει κατά της τράπεζας ενστάσεις που έχει κατά του προμηθευτή.
17)Κ.Υ.Α. Ζ1-699/10 ΦΕΚ (917/Β/23.06.2010) - Προσαρμογή της Ελληνικής νομοθεσίας προς την οδηγία 2008/48/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 23ης Απριλίου 2008 για τις συμβάσεις καταναλωτικής πίστης και την κατάργηση της οδηγίας 87/102/ΕΟΚ του Συμβουλίου που δημοσιεύθηκε στην Επίσημη Εφημερίδα των ΕΚ, αριθμ. L 133 της 22.5.2008. Σκοπός της απόφασης είναι η ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία των διατάξεων της Οδηγίας 2008/48/ ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 23ης Απριλίου 2008 για την προστασία των καταναλωτών στις συμβάσεις πίστωσης και την κατάργηση της οδηγίας 87/102/ΕΟΚ του Συμβουλίου (Ε.Ε.Ε.Ε. αριθμ. Ε 133, 22.5.08 σελ. 66-92). ΠΡΟΣΟΧΗ:Επειδή βάσει του Νόμου 3869?2010 και της παραπάνω Κ.Υ.Α απαγορεύονται οι παραπάνω καταχρηστικότητες και οι Τράπεζες οφείλουν να ενημερώνουν πλήρως τον καταναλωτή για τους όρους της σύμβασης που καλείται να υπογράψει , κάθε καταναλωτής θα πρέπει απαραιτήτως να συμβουλεύεται το Γραφείο Ενημέρωσης Δανειοληπτών της Ε.Π.Κ.ΧΑΝ στο τη.2821092666
Η Πρόεδρος της ΄Ενωσης Προστασίας Καταναλωτών Ν.Χανίων
Ι. Μ.