Τι σημαίνει αυτό; Οτι ένας απόφοιτος του ΙΕΚ ή του κολεγίου θα μπορεί, υπό προϋποθέσεις, οι οποίες θα θεσπιστούν στο μέλλον, αποφοιτώντας από το ΙΕΚ ή το κολέγιο, να συνεχίζει τις σπουδές του σε κάποιο τμήμα ΑΕΙ ή ΤΕΙ διασφαλίζοντας πιστωτικές μονάδες τις οποίες μπορεί να τις χρησιμοποιεί αναλόγως και φυσικά ευεργετικά για τον ίδιο.
Η συγκεκριμένη διάταξη που περιέχεται στο νομοσχέδιο για τη Διά Βίου Μάθηση αναφέρει ότι: «Η σύνδεση προγραμμάτων της μη τυπικής εκπαίδευσης με το σύστημα της τυπικής εκπαίδευσης γίνεται μέσω σπονδυλωτών και πιστοποιημένων προγραμμάτων μάθησης, τα οποία παρέχουν τη δυνατότητα αναγνώρισης, άθροισης και μεταφοράς πιστωτικών μονάδων εκπαίδευσης από το ένα σύστημα στο άλλο. Με τον όρο σπονδυλωτό νοείται το πρόγραμμα που είναι δομημένο υπό τη μορφή ενοτήτων μαθησιακών αποτελεσμάτων, οι οποίες εκφράζονται αριθμητικά με πιστωτικές μονάδες. Ανάλογα με τις προδιαγραφές που θα τεθούν από το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων και την κείμενη νομοθεσία γύρω από τα προσόντα, το άτομο θα μπορεί συσσωρεύοντας τις απαιτούμενες μονάδες να αποκτά κάποιο προσόν ή να χρησιμοποιεί τις πιστωτικές του μονάδες σε άλλα μαθησιακά πλαίσια ή και σε άλλα γεωγραφικά όρια».
Για να γίνουν όλα τα παραπάνω πραγματικότητα, θα πρέπει προηγουμένως οι όποιες σπουδές απ' όπου κι αν προέρχονται να ενταχθούν σε σύστημα πιστωτικών μονάδων μετρήσιμο και η σχετική νομοθεσία να τροποποιηθεί έτσι ώστε να συνδέονται οριζόντια όλα τα επίπεδα των παρεχομένων από τα ιδρύματα σπουδών.
Η υπουργός Παιδείας παρουσίασε χθες τους βασικούς άξονες του σχεδίου νόμου για τη Διά Βίου Μάθηση μέσα από το οποίο το υπουργείο Παιδείας καλείται να αξιοποιήσει τα 1,6 δισ. ευρώ που θα επενδυθούν τα προσεχή 4 χρόνια για δράσεις στην εκπαίδευση και στην κατάρτιση.
Με το νομοσχέδιο, που από χθες συζητείται στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων στη Βουλή, επιχειρείται να πάρει σάρκα και οστά η προεκλογική εξαγγελία του ΠΑΣΟΚ για τη διά βίου μάθηση. Στόχος δηλαδή του νομοσχεδίου είναι να ρυθμίσει τον χώρο που βρίσκεται πέρα από τα όρια του τυπικού εκπαιδευτικού συστήματος και κυρίως την επαγγελματική κατάρτιση και τη γενική εκπαίδευση ενηλίκων. Να πιστοποιούνται δηλαδή γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες που αποκτούν τα άτομα, σε όλη τη διάρκεια της ζωής τους, μέσω ποικίλων εκπαιδευτικών διαδρομών. Ενα σύστημα που να αναγνωρίζει προσόντα. Για τον σκοπό αυτό ιδρύεται και ο Εθνικός Οργανισμός Πιστοποίησης Προσόντων.
Στον όρο «διά βίου μάθηση» περιλαμβάνονται και προσδιορίζονται οι έννοιες «τυπική και μη τυπική εκπαίδευση». Στην «τυπική» ανήκουν η πρωτοβάθμια, η δευτεροβάθμια και η ανώτατη και στη «μη τυπική» ανήκουν η αρχική και η συνεχιζόμενη επαγγελματική κατάρτιση, η γενική εκπαίδευση ενηλίκων και οι διάφορες μορφές επιμόρφωσης.
Η υπουργός Παιδείας χαρακτήρισε το νομοσχέδιο «μείζονα εθνική επιλογή», λέγοντας ότι είναι μια ολοκληρωμένη προσπάθεια να διασφαλιστεί η διαφάνεια, να χτυπηθεί η σπατάλη και να αξιοποιηθούν σωστά και αποδοτικά τα δισεκατομμύρια ευρώ που διατίθενται στη μη τυπική εκπαίδευση, δηλαδή στην αρχική και συνεχιζόμενη επαγγελματική κατάρτιση και στη γενική εκπαίδευση ενηλίκων. Μόνο μέσω του Γ' Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης διατέθηκαν περίπου 3,4 δισ. ευρώ για εκπαίδευση.
Με το νομοσχέδιο, καταργείται ο ΟΕΕΚ και αναμορφώνεται το καθεστώς οργάνωσης, διαχείρισης και λειτουργίας των ΙΕΚ τα οποία πλέον υπάγονται στη Γενική Γραμματεία Διά Βίου Μάθησης, διευρύνεται ο ρόλος του Εθνικού Κέντρου Πιστοποίησης Δομών (ΕΚΕΠΙΣ), καθιερώνεται Ηλεκτρονικό Μητρώο Διά Βίου Μάθησης στο οποίο εγγράφονται οι ενδιαφερόμενοι με αίτησή τους και περιλαμβάνει τα ατομικά δελτία Διά Βίου Μάθησης, δμιουργείται «Εθνικό Δίκτυο Διά Βίου Μάθησης» στο οποίο εντάσσονται όλοι οι φορείς διοίκησης και παροχής υπηρεσιών Διά Βίου Μάθησης.
ΠΗΓΗ: ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ