και το οποίο εισήχθη στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής. Η ίδια η υπουργός δήλωσε σχετικά πως «Θα πρέπει να γίνουν πολλές νομοθετικές παρεμβάσεις και αναδιαρθρώσεις στην ανώτατη εκπαίδευση, για να επιτευχθεί αυτό».
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της ΠΟΣΔΕΠ, Νίκος Σταυρακάκης χαρακτήρισε τα κέντρα μεταλυκειακής εκπαίδευσης ως φορείς «μαύρης επιχειρηματικής δραστηριότητας» και τόνισε ότι η Ομοσπονδία στηρίζει το κλείσιμο τους.
Το υπουργείο Παιδείας σκοπεύει να δημιουργήσει σπονδυλωτά προγράμματα επαγγελματικής εκπαίδευσης τα οποία θα δίνουν πιστωτικές μονάδες στους σπουδαστές προκειμένου να καλυφθούν οι κενές θέσεις σε ΑΕΙ και ΤΕΙ. Σύμφωνα με το άρθρο 18 στα κίνητρα που δίδονται περιλαμβάνεται «η σύνδεση προγραμμάτων της μη τυπικής εκπαίδευσης με το σύστημα της τυπικής εκπαίδευσης μέσω σπονδυλωτών και πιστοποιημένων προγραμμάτων μάθησης τα οποία παρέχουν τη δυνατότητα αναγνώρισης, άθροισης και μεταφοράς πιστωτικών μονάδων εκπαίδευσης από το ένα σύστημα στο άλλο».
Στην μη τυπική εκπαίδευση ανήκουν φορείς όπως τα δημόσια και ιδιωτικά ΙΕΚ, τα ΚΕΚ, τα Κέντρα Μεταλυκειακής Εκπαίδευσης, τα Εργαστήρια Ελευθέρων Σπουδών, τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας, τα Κέντρα Εκπαίδευσης Ενηλίκων, Σχολές υπαγόμενες σε διάφορα υπουργεία κλπ. Στην τυπική εκπαίδευση ανήκουν η πρωτοβάθμια, η δευτεροβάθμια και η ανώτατη εκπαίδευση.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ που δημοσιεύουν σήμερα «Τα Νέα», το σύστημα των πιστωτικών μονάδων είναι μια σχετικά νέα μορφή αποτίμησης του μαθησιακού φόρτου, το οποίο αποφασίστηκε στο πλαίσιο της συμφωνίας της Μπολόνια για την ενοποίηση των ευρωπαϊκών συστημάτων εκπαίδευσης και εφαρμόζεται στην Ευρώπη με το όνομα Εuropean Credit Τransfer System- ΕCΤS αλλά και σε πολλά ελληνικά τριτοβάθμια ιδρύματα, με σκοπό να βοηθά στη σύγκριση και την κινητικότητα ανάμεσα σε προγράμματα σπουδών, ιδρύματα και κράτη.
Το νέο σύστημα θα ισχύσει από το 2012, όταν θα καθιερωθεί το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων που κατατάσσει τους αποφοίτους σε οκτώ βαθμίδες. Τα τέσσερα πρώτα επίπεδα προορίζονται για τους αποφοίτους δημοτικού (επίπεδο1), γυμνασίου (2), λυκείου (3) και τους αποφοίτους λυκείου με προγράμματα κατάρτισης ή εργασιακή εμπειρία (4). Τα επίπεδα 6, 7 και 8 προορίζονται για τους πτυχιούχους πανεπιστημίου, master και διδακτορικού αντίστοιχα. Μένουν οι απόφοιτοι των κολεγίων και των ΤΕΙ, για την κατάταξη των οποίων υπάρχουν έντονες διαφωνίες μεταξύ των ενδιαφερόμενων φορέων.
Στόχος είναι όλα αυτά τα συστήματα να συνδεθούν μεταξύ τους από το 2013-2014, οπότε θα αλλάξει το εξεταστικό σύστημα, και κάθε πολίτης να ξέρει τις πιστωτικές μονάδες που θα πρέπει να συγκεντρώσει για να μεταπηδήσει από τη μια βαθμίδα στην άλλη. Τα θέματα αυτά θα συζητηθούν και κατά τη διάρκεια συνάντησης που θα έχει σήμερα η υπουργός Παιδείας Αννα Διαμαντοπούλου με τους εκπροσώπους της Ομοσπονδίας Διδακτικού Προσωπικού των ΑΕΙ (ΠΟΣΔΕΠ).
Σε πρώτη φάση φέρεται μελετάται η εφαρμογή του νέου νόμου στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο (ΕΑΠ), που αποτελεί μορφή Διά Βίου Εκπαίδευσης, πλήρως ισότιμο με τα άλλα δημόσια πανεπιστήμια της χώρας. Ετσι μελλοντικά συζητείται η πιθανότητα εισαγωγής στα προγράμματα του ΕΑΠ εκτός κλήρωσης μέσω της συγκέντρωσης συγκεκριμένου αριθμού πιστωτικών μονάδων που θα οριστεί σε συνεργασία με τη διοίκησή του. Σημειώνεται, πάντως, πως το ΕΑΠ, παρότι είναι δημόσιο πανεπιστήμιο ισότιμο με όλα τα άλλα, επιβάλλει στους φοιτητές την καταβολή τσουχτερών διδάκτρων που ξεπερνούν τις 8.000 ευρώ για ένα πτυχιακό πρόγραμμα.
Οι αντιδράσεις
«Το νομοσχέδιο για τη λεγόμενη Διά Βίου Μάθηση, πίσω από το περιτύλιγμα φανταχτερών λέξεων, σκοπό έχει να προσφέρει στο κεφάλαιο ακόμα πιο φτηνό και ευέλικτο εργατικό δυναμικό, εύκολα μετακινούμενο από κλάδο σε κλάδο και από τόπο σε τόπο, ώστε να διευκολύνεται η κερδοφορία και η ανταγωνιστικότητά του. [...] Οι εργαζόμενοι θα πληρώσουν από τη τσέπη τους την κατάρτιση, Και αυτή η ρύθμιση αποσκοπεί στη ικανοποίηση των συμφερόντων των λίγων και των ισχυρών, διαλύει την εκπαίδευση ενώ μπαίνουν στο ίδιο τσουβάλι τα πτυχία των ΑΕΙ και ΤΕΙ με αυτά των ελεύθερων ιδιωτικών σχολών», υπογράμμισε μεταξύ άλλων, ο εισηγητής του ΚΚΕ Γιάννης Ζιώγας.
Από την πλευρά του, ο εισηγητής της ΝΔ Σάββας Αναστασιάδης, χαρακτήρισε πρόχειρο, γενικόλογο και γεμάτο ασάφειες το νομοσχέδιο, εκτίμησε ότι θα καθυστερήσει η υλοποίηση του και υποστήριξε ότι δεν υπάρχει σαφή εικόνα των δαπανών ενώ δεν διασαφηνίζεται η κατανομή πόρων. Ακόμα, κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι «αδυνατεί να δώσει λύση στη δραματική κατάσταση που θα επικρατήσει με τη νέα σχολική χρονιά καθώς η ΟΛΜΕ υπολογίζει ότι τα κενά στα σχολεία ξεπερνούν τους 2000 εκπαιδευτικούς».
Την πρόθεσή του ΣΥΡΙΖΑ να καταψηφίσει το σχέδιο νόμου για τη Δια βίου μάθηση γνωστοποίησε ο βουλευτής του κόμματος Τάσος Κουράκης. «Η διά βίου εκπαίδευση», σημείωσε κατά τη διάρκεια συζήτησης του σχεδίου νόμου, «μπορεί να έχει θετικές συνέπειες αν αποτελεί κομμάτι ενός μακροπρόθεσμου σχεδιασμού, εφόσον αποτελεί υπόθεση της πολιτείας και των οργάνων της και δεν θα αφήνεται στα χέρια της ιδιωτικής πρωτοβουλίας». «Γι΄αυτό», συνέχισε, «βασική προϋπόθεση αποτελεί η εξασφάλιση των απαραίτητων υλικών πόρων και υποδομών από τον κρατικό προϋπολογισμό, ώστε να είναι εφικτή η υλοποίηση των προγραμμάτων που θα κριθούν αναγκαία. Στο σχέδιο νόμου καμιά από τις προϋποθέσεις αυτές δεν πληρούται».
Απαντώντας στον εισηγητή του ΛΑΟΣ Αδωνη Γεωργιάδη που κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι ζητάει λευκή επιταγή καθώς στο νομοσχέδιο δεν προσδιορίζεται η οικονομική διάσταση των δράσεων ενώ παραπέμπει για όλα τα κρίσιμα ζητήματα σε υπουργικές αποφάσεις και προεδρικά διατάγματα, η κ Διαμαντοπούλου έκανε λόγο για λαϊκισμό.
πηγή: http://www.e-protasi.com/