Αυτό που μένει (κληρονομιά για τις επερχόμενες κινητοποιήσεις)τελικά από τη σύγκρουση των μεταφορέων με τη κυβέρνηση, είναι ο «νόμος» περί φυλάκισης όσων αρνούνται να εκπληρώσουν τις υποχρεώσεις που προκύπτουν από επίταξή τους. Κατά μια άποψη το κράτος νομοθετεί υπέρ αυτών που έχουν το πάνω χέρι στην κοινωνία.
Μια άλλη άποψη υποστηρίζει ότι η νομοθεσία περιγράφει τη συνισταμένη που διαμορφώνεται σε μια δεδομένη στιγμή μεταξύ αντιτιθέμενων κοινωνικών ομάδων.
Σε κάθε περίπτωση ένας νόμος για να έχει αποτέλεσμα πρέπει να εφαρμόζεται. Για την εφαρμογή του νόμου απαιτούνται δύο συνδυαστικές προϋποθέσεις: Η δύναμη του «δικαίου» και ο μηχανισμός της επιβολής. Όσο πιο ισχυρή είναι η αίσθηση του δικαίου που αποπνέει ένας νόμος τόσο λιγότερο απαραίτητος είναι ο μηχανισμός επιβολής. Προφανώς ισχύει και το αντίστροφο...
Στην περίπτωση των «φορτηγατζήδων» είναι προφανές ότι η αίσθηση δικαίου δίνει τη θέση της στους μηχανισμούς επιβολής. Η κυβέρνηση, το κράτος, προφανώς έχει τη δύναμη να επιβάλλει το «νόμο» με αστυνομικά και δικαστικά μέτρα. Ωστόσο, αν ο νόμος δεν εξασφαλίσει την ευρύτερη κοινωνική συναίνεση, μετατρέπεται σε διαρκώς αμφισβητούμενη διαταγή.
Η σύλληψη και η φυλάκιση των «αμφισβητιών» που διαμαρτύρονται (σήμερα οι φορτηγατζήδες, αύριο οι ταξιτζήδες, αργότερα οι συμβολαιογράφοι και πάει λέγοντας) είναι ένας νόμος που περιγράφει την αδυναμία του κράτους. Το κόστος (όχι μόνο σε οικονομικό επίπεδο) της επιβολής είναι τεράστιο και θα μεγαλώνει διαρκώς όσο ή κυβέρνηση αντί να πείθει, επιβάλλει.
Σε μια περίοδο κατά την οποία η πολιτική του μνημονίου και της επιτήρησης προϋποθέτει επιθέσεις σε κάθε τμήμα της εργαζόμενης κοινωνίας, πολύ σύντομα η κυβέρνηση θα βρεθεί αντιμέτωπη με το σύνολο των εργαζομένων. Η τακτική της επίθεσης σε τμήματα της κοινωνίας και η προσπάθεια να στραφεί το ένα τμήμα εναντίον του άλλου έχει τα όριά της. Όπως όρια έχει η επιβολή του νόμου σε μια κοινωνία που θέλει να ορίζεται ως δημοκρατική.
Υπερψηφίστηκε κατά πλειοψηφία στην Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής, η επίμαχη τροπολογία του υπουργείου Δικαιοσύνης, με την οποία, όσοι αρνούνται να εκπληρώσουν τις υποχρεώσεις που προκύπτουν από επίταξή τους, τιμωρούνται με φυλάκιση, ενώ δίνεται και η δυνατότητα στον υπουργό Μεταφορών, να αφαιρεί από τους μη συμμορφούμενους μεταφορείς, την άδεια άσκησης επαγγέλματος.
Την τροπολογία καταψήφισαν τα κόμματα της αντιπολίτευσης, καταγγέλλοντας, τόσο την διαδικασία εισαγωγής της με την διαδικασία του κατεπείγοντος, πλάι στο νομοσχέδιο για την περαίωση των εκκρεμών φορολογικών υποθέσεων, όσο και την ουσία της - ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ, σε ένδειξη εναντίωσής του στην ρύθμιση, αποχώρησε πριν την ψηφοφορία.
Έντονες επιφυλάξεις, εξέφρασε και η βουλευτής του ΠΑΣΟΚ, Τόνια Αντωνίου, καλώντας την κυβέρνηση να λύσει το πρόβλημα με διάλογο.
Διευκρινίζοντας το σκεπτικό της κυβέρνησης, ο υπουργός Δικαιοσύνης, Χάρης Καστανίδης, ανέφερε πως, «παρά τον έντονο διάλογο και παρά το γεγονός ότι η κυβέρνηση υπήρξε εξαιρετικά προσεκτική και δεν σκέφτηκε ποινικές όψεις από τις συνέπειες της επίταξης, οι ιδιοκτήτες των φορτηγών δημοσίας χρήσεως, εξακολουθούν να μην παρέχουν τις υπηρεσίες τους, κρατούν εν αχρησία τα επιταγμένα μέσα και οχήματα, δημιουργώντας τεράστια προβλήματα στην τροφοδοσία της αγοράς, σύμφωνα με τους παράγοντες της αγοράς».
Η τροπολογία, υπήρξε αναγκαία, καθώς «αν ενεργοποιήσουμε τις πεπαλαιωμένες διατάξεις που ισχύουν από την περίοδο της δικτατορίας, θα υπάρξει ένα εμπόδιο γραφειοκρατικών διαδικασιών και για μερικές εβδομάδες ακόμη, δεν θα υπάρχει ποινική ευθύνη, την ώρα που παραβιάζονται υποχρεώσεις που συνδέονται με την επίταξη» ανέφερε ο υπουργός.
«Ενόψει καταστάσεων κοινής ανάγκης, χρειάζεται να υπάρξει αποτελεσματική και ευέλικτη διαδικασία για αυτούς που αρνούνται να συμμορφωθούν, ή παραλείπουν να εκτελέσουν τις υποχρεώσεις τους από την απόφαση επιτάξεως» συμπλήρωσε ο κ. Καστανίδης.
«Κάθετα αντίθετη» δήλωσε η Νέα Δημοκρατία διά του εισηγητή της Θ. Καράογλου, ο οποίος έκανε λόγο για «απαράδεκτη τροπολογία». «Οι αυτοκινητιστές δεν είναι αλήτες ή περιθωριακοί, αλλά απελπισμένοι άνθρωποι που ψάχνουν να βρουν το δίκιο τους. Με την κοινωνική έκρηξη που επιδιώκει η κυβέρνηση, δεν θα πετύχει το επιθυμητό αποτέλεσμα. Πρέπει να πρυτανεύσει η λογική και να γίνει διάλογος» είπε ο βουλευτής.
«Σήμερα νοιώθω ντροπή» δήλωσε ο Γ. Τραγάκης (ΝΔ). «Λέτε με τιμή, ότι μία τροπολογία που δημεύει τις περιουσίες των ανθρώπων και τους οδηγεί στη φυλακή, κατατίθεται 24 ώρες πριν την ένταξή της στο νομοσχέδιο;».
«Πάμε σε καταστάσεις, όπου όποιος διαμαρτύρεται θα φυλακίζεται. Να αποσύρετε την τροπολογία, που είναι απαράδεκτη, τόσο επί της ουσίας, όσο και στην διαδικασία εισαγωγής της σε άσχετο νομοσχέδιο» αξίωσε ο εκπρόσωπος του ΛΑΟΣ, Κ. Αϊβαλιώτης.
«Με την παρούσα τροπολογία, η κυβέρνηση προχωρά σε αντιδημοκρατικές, επικίνδυνες ατραπούς» παρατήρησε ο Άγγελος Τζέκης (ΚΚΕ). «Πρόκειται για επιχείρηση κλιμάκωσης που προσπαθεί να τρομοκρατήσει το λαό, όπως έγινε με τους ναυτεργάτες». «Η κυβέρνηση δεν έχει μόνον στόχο τους φορτηγατζήδες. Στέλνει ένα μήνυμα πως ο λαός πρέπει να σκύψει το κεφάλι, για την σωτηρία της πατρίδας» συμπλήρωσε ο βουλευτής.
«Πρόβα τζενεράλε για γενικευμένη εφαρμογή» διέκρινε στην τροπολογία ο Δ. Παπαδημούλης (ΣΥΡΙΖΑ), ο οποίος έψεξε και τον υπουργό προσωπικά: «Σας άκουσα έκπληκτος να κατακρίνατε τις διατάξεις της δικτατορίας ως γραφειοκρατικές. Διεκδικείτε λιγότερη γραφειοκρατία στις ρυθμίσεις της δικτατορίας;»
Εντονότατες επιφυλάξεις εξέφρασε και η βουλευτής του ΠΑΣΟΚ, Τόνια Αντωνίου, εκτιμώντας πως η τροπολογία «μόνο λάδι στη φωτιά θα ρίξει και δεν θα φέρει κανένα αποτέλεσμα». Και, απέναντι στις αναφορές του υφυπουργού Οικονομικών, Δ. Κουσελά, πως η κυβέρνηση δεν μπορεί να αγοράσει την άδεια των αυτοκινητιστών όπως εκείνοι ζητούν, παρά μονάχα ποσοστά από 38% μέχρι 58%, η βουλευτής κάλεσε την κυβέρνηση να αναλογιστεί, «πόσο ήταν το κόστος από την ρύθμιση που ζητούν οι αυτοκινητιστές και πόσα χάνει η ελληνική οικονομία κάθε μέρα».
«Το δημοκρατικό όριο έχει εξαντληθεί στη συνεννόηση» απάντησε ο υπουργός Δικαιοσύνης. «Η κυβέρνηση ψήφισε ένα νομοσχέδιο, φρόντισε όσο μπορούσε να εξετάσει πτυχές των αιτημάτων, πιθανότατα δεν ικανοποίησε τους αυτοκινητιστές, έφτασε στα όριά της, κι οι αυτοκινητιστές θέλουν και άλλα. Κάποια στιγμή, πρέπει κάποιος να πάρει μια τελική απόφαση» ανέφερε ο κ. Καστανίδης.
Εξάλλου, «στεναχωριέμαι πάρα πολύ, που στην Μαλακάσα μπορεί να αποδειχθεί πυροβολισμός και που στη Μάνδρα και στην Καβάλα, αυτοκινητιστές προκάλεσαν σωματικές βλάβες σε συναδέλφους τους. Δεν απηχούν την άποψη της πλειοψηφίας, αλλά έστω και κατ’ εξαίρεση, έχουν προκαλέσει καθεστώς φοβίας» είπε ο υπουργός.
http://www.topontiki.gr