tromaktiko: Γερμανία-Μέτρα για την καλλιέργεια της μητρικής γλώσσας, την σχολική προαγωγή και επαγγελματική αποκατάσταση των παιδιών των μεταναστών

Τετάρτη 20 Οκτωβρίου 2010

Γερμανία-Μέτρα για την καλλιέργεια της μητρικής γλώσσας, την σχολική προαγωγή και επαγγελματική αποκατάσταση των παιδιών των μεταναστών



Η επιτάχυνση των ιδιαίτερων μέτρων για την σχολική προαγωγή και επαγγελματική αποκατάσταση των παιδιών των μεταναστών, όπως και η καλλιέργεια της μητρικής τους γλώσσας, είναι τα κύρια σημεία της απόφασης της Μόνιμης Συνόδου των Υπουργών Παιδείας των Ομόσπονδων Γερμανικών Κρατιδίων, που πραγματοποιήθηκε στις 14 και 15 Οκτωβρίου στο Βερολίνο.


Της απόφασης αυτής προηγήθηκε κοινή συνεδρίαση των Γερμανών υπουργών, με εκπροσώπους των κυριοτέρων Ομοσπονδιών των Μεταναστών στη Γερμανία, μεταξύ αυτών και η Ομοσπονδία Ελληνικών Κοινοτήτων Γερμανίας (ΟΕΚ).
Όπως επισημαίνεται σε ανακοίνωση της ΟΕΚ Γερμανίας, για πρώτη φορά στα χρονικά της Παιδείας των Ελληνοπαίδων Εξωτερικού, αλλά και της μόρφωσης και της επαγγελματικής αποκατάστασης των μεταναστών γενικότερα, το συλλογικό όργανο των Ελλήνων, μαζί με τις άλλες επτά κυριότερες Ομοσπονδίες Μεταναστών στη Γερμανία, αναδεικνύεται αξιόπιστος συνομιλητής του οργάνου που χαράζει την εκπαιδευτική πολιτική στη Γερμανία.
Με απόφαση της Μόνιμης Συνόδου, όλες οι μεταναστευτικές Ομοσπονδίες καλούνται να συνεδριάζουν, μελλοντικά, κάθε χρόνο με τους 16 Υπουργούς Παιδείας των Ομόσπονδων Κρατιδίων για να εξετάζουν από κοινού την πορεία υλοποίησης της Κοινής Διακήρυξης με τον τίτλο «Ενσωμάτωση ως ευκαιρία-από κοινού στον αγώνα για ίσες ευκαιρίες», από στις 13 Δεκεμβρίου 2007.
Η αντιπροσωπεία της ΟΕΚ, υπό την προεδρεία του Κώστα Δημητρίου, ευχαρίστησε για την τιμή και αναγνώριση του συλλογικού οργάνου των Ελλήνων της Γερμανίας. Στο πλαίσιο αυτό, η ΟΕΚ διαβεβαίωσε, ότι θα συνεργάζεται εποικοδομητικά και θα συμβάλλει με όλες της τις δυνάμεις για την επίτευξη του κοινού στόχου, της μόρφωσης και επαγγελματικής αποκατάστασης των νέων από οικογένειες μεταναστών, προς το συμφέρον των ίδιων, αλλά και της γερμανικής κοινωνίας και πολιτείας.
Στον απολογισμό, οι Υπουργοί Παιδείας και οι Ομοσπονδίες Μεταναστών συμφώνησαν ότι έγιναν βήματα προόδου, όχι όμως με ικανοποιητικό ρυθμό. Προς αυτή την κατεύθυνση αποφασίστηκε η επιτάχυνση των ιδιαίτερων μέτρων για την σχολική προαγωγή και επαγγελματική αποκατάσταση των παιδιών των μεταναστών και την προαγωγή της μητρικής τους, εν προκειμένω για τους Έλληνες, της ελληνικής γλώσσας. Διαφοροποιήσεις σημειώθηκαν, επίσης, στην υλοποίηση των στόχων, από κρατίδιο σε κρατίδιο.
Ένας από τους βασικούς στόχους προς υλοποίηση παραμένει μέχρι το 2015 η μείωση στο ήμισυ του αριθμού των παιδιών που εγκαταλείπουν το σχολείο χωρίς απολυτήριο.
• Έντονη κριτική στη δημόσια συζήτηση γύρω από τα θέματα της ενσωμάτωσης και της εισόδου νέων μεταναστών στη Γερμανία
Η ΟΕΚ και οι άλλες Ομοσπονδίες Μεταναστών της Γερμανίας, επέκριναν με δριμύτητα το γεγονός ότι η δημόσια συζήτηση γύρω από τα θέματα της ενσωμάτωσης και της εισόδου στη Γερμανία νέων μεταναστών τροφοδοτείται τον καιρό αυτόν κατά τρόπο απαράδεκτο, κυρίως από πολιτικούς του κυβερνητικού συνασπισμού στο Βερολίνο.
Για το λόγο αυτό ζήτησαν την επιστροφή σε ορθολογική αντιμετώπιση και επίλυση των προβλημάτων της ενσωμάτωσης, ενώ υπενθύμισαν τα δικαιώματα του παιδιού για διατήρηση και καλλιέργεια της πολιτιστικής ταυτότητας και της γλώσσας του, όπως αυτά κατοχυρώνονται από την Χάρτα των Ηνωμένων Εθνών, το Διεθνές και το Ευρωπαϊκό Δίκαιο.
Παράλληλα, άσκησαν κριτική στον τρόπο που διεξάγεται η δημόσια αυτή συζήτηση, μέσω της οποίας, όπως τονίζεται σε ανακοίνωση της ΟΕΚ Γερμανίας, επιχειρείται αποπροσανατολισμός της κοινής γνώμης από τα πραγματικά προβλήματα, όπως είναι η επιλεκτικότητα στο εκπαιδευτικό σύστημα της Γερμανίας, η περιορισμένη συμμετοχή των αλλοδαπών νέων στις διαδικασίες επαγγελματικής κατάρτισης και επιμόρφωσης ,λόγω των διακρίσεων, αλλά και το συγκριτικά υψηλό ποσοστό ανεργίας των μεταναστών.
Επισήμαναν, επίσης, ότι η συζήτηση αυτή θα έχει αρνητικές επιπτώσεις, τόσο στην προθυμία των μεταναστών να ενσωματωθούν στη γερμανική κοινωνία, όσο και στην διάθεση των γερμανών πολιτών να τους αποδεχθούν ως ισότιμα μέλη της κοινωνίας αυτής.
• Σκανδαλώδης αξίωση
Ως σκάνδαλο χαρακτήρισαν οι Ομοσπονδίες Μεταναστών σε κοινή τους δήλωση, την αξίωση μελών του κυβερνητικού συνασπισμού στο Βερολίνο οι αλλοδαποί μαθητές να μιλούν μόνο γερμανικά στα διαλείμματα στο σχολείο.
Ύστερα από μακρά και διεξοδική συζήτηση, οι Υπουργοί Παιδείας διαχώρισαν την θέση τους από την θέση αυτή. Μάλιστα, αποδίδοντας το κλίμα της συνδιάσκεψης, η Υπουργός Παιδείας της Βόρειας Ρηνανίας-Βεστφαλίας, Σίλβια Λέρμαν, επισήμανε ότι η πρόταση αυτή «είναι παράλογη», ενώ οι ομόλογοί της Ντόρις Άνεν της Ρηνανίας-Παλατινάτου και Γιούργκεν Τσέλνερ του Βερολίνου, την χαρακτήρισαν ως «παντελώς ακατάλληλη να λύσει οποιοδήποτε πρόβλημα».
Το θέμα κυριάρχησε και στην συνέντευξη που ακολούθησε και καταγράφηκε από τον Τύπο με ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Η διαφοροποίηση των υπουργών Παιδείας και οι αποφάσεις της συνδιάσκεψης αποτέλεσαν θέμα στα πρωτοσέλιδα των γερμανικών εφημερίδων.
• Προτάσεις για την ενίσχυση της εκμάθησης της μητρικής γλώσσας
Ενώ στο παρελθόν η κρατούσα άποψη ήταν ότι η καλλιέργεια της μητρικής γλώσσας αποβαίνει μάλλον εις βάρος της Γερμανικής, τώρα οι υπουργοί Παιδείας των Ομόσπονδων Κρατιδίων υπογράμμισαν την σημασία προαγωγής και καλλιέργειας της μητρικής γλώσσας. Άλλωστε, επιστημονικά έχει τεκμηριωθεί, ότι η μητρική γλώσσα αποτελεί βασική προϋπόθεση για την εκμάθηση της ίδιας της γερμανικής, ενώ παρέχει στον ενηλικιούμενο νέο και ένα πρόσθετο επαγγελματικό εφόδιο.
Αποδεχόμενη σχετική εισήγηση των Οργανώσεων, η υπουργός Παιδείας του κρατιδίου της Βρέμης Ρενάτε Γιούργκενς-Πίπερ πρότεινε την καθιέρωση της μητρικής γλώσσας ως μάθημα, που θα έχει βαρύτητα στην απόφαση για τον προβιβασμό των μαθητών, ενώ θα λαμβάνεται υπόψη και στην διαμόρφωση του τελικού βαθμού του απολυτηρίου του γερμανικού Γυμνασίου/Λυκείου.
Πρώτες οι Ομοσπονδίες των Μεταναστών, σε κοινή γραπτή τοποθέτηση και στη συνέχεια οι υπουργοί Παιδείας των Κρατιδίων υπογράμμισαν, ωστόσο, ότι η εκμάθηση της Γερμανικής έχει απόλυτη προτεραιότητα, αφού αποτελεί την απαραίτητη προϋπόθεση για σχολική πρόοδο και επαγγελματική αποκατάσταση.
Τέλος, δεκτή έγινε πρόταση του υπουργού Παιδείας του Βερολίνου, κ. Τσέλνερ, να γίνει άμεσα από τα κρατίδια καταγραφή των προσφορών και των ελλείψεων σε μάθημα μητρικής γλώσσας, ώστε να διαπιστωθεί κατά πόσον το μάθημα αυτό γίνεται αποδεκτό και έχει πράγματι ζήτηση στους αλλοδαπούς μαθητές.
Σημειώνεται ότι η ΟΕΚ έχει καταστεί μόνιμος συνομιλητής των οργάνων της γερμανικής πολιτείας. Εκτός από την Μόνιμη Σύνοδο των Υπουργών Παιδείας, στις 5 Οκτωβρίου κλήθηκε και πήρε μέρος στον «6ο Διάλογο για την Πολιτική της Ενσωμάτωσης», που διοργανώνει σε τακτά διαστήματα η Εντεταλμένη της κεντρικής κυβέρνησης στο Βερολίνο, Μαρία Μπέμερ, για την μετανάστευση.
Εντωμεταξύ, στις 3 Νοεμβρίου η καγκελάριος Άγκελα Μέρκελ έχει καλέσει την ΟΕΚ, ως μία από τις κυριότερες Ομοσπονδίες Μεταναστών, να λάβει μέρος στην καθιερωμένη «Συνάντηση Κορυφής για την Ενσωμάτωση». Στο όργανο αυτό η κα Μέρκελ και το επιτελείο της συζητούν στην καγκελαρία, επί μία ημέρα, σε βάθος τα προβλήματα της κοινωνικής, οικονομικής, πολιτικής ενσωμάτωσης των μεταναστών, πριν το υπουργικό συμβούλιο λάβει σχετικές αποφάσεις.

ape mpe
     



Εδώ σχολιάζεις εσύ!