Στο σχετικό άρθρο τού εν λόγω νομοσχεδίου επισημαίνεται ότι απαγορεύεται το κάπνισμα στα πάσης φύσης αυτοκίνητα -ιδιωτικής και δημόσιας χρήσης-, όταν επιβαίνουν ανήλικοι. Για την παράβαση αυτή επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο 1.500 ευρώ στον επιβαίνοντα, ο οποίος καπνίζει, ανεξάρτητα αν είναι οδηγός. Το πρόστιμο διπλασιάζεται (3.000 ευρώ), αν αυτός που καπνίζει οδηγεί αυτοκίνητο δημόσιας χρήσης. Στους οδηγούς των οχημάτων αυτών επιβάλλεται επιπλέον αφαίρεση της άδειας ικανότητας οδήγησης για διάστημα ενός έτους για κάθε παράβαση, έστω κι αν δεν διέπραξαν οι ίδιοι την παράβαση, αλλά πρόσωπο που επέβαινε στο αυτοκίνητο.
Η διαπίστωση της παράβασης και η επιβολή των διοικητικών ποινών γίνεται από αστυνομικά όργανα. Για τη διαδικασία είσπραξης των προστίμων και τη διάθεση των εσόδων εφαρμόζονται οι διατάξεις της κοινής υπουργικής απόφασης, η οποία εκδόθηκε τον περασμένο Αύγουστο.
Η απόφαση αυτή προβλέπει ότι αρμόδιες αρχές ελέγχου και όργανα ελέγχου βεβαίωσης των παραβάσεων και επιβολής κυρώσεων ορίζονται οι υγειονομικές υπηρεσίες των οργανισμών περιφερειακής και τοπικής αυτοδιοίκησης, η δημοτική αστυνομία, οι λιμενικές αρχές και το Σώμα Επιθεωρητών Υγείας.
Εκθεση
Στην εισηγητική έκθεση τονίζεται ότι η νομοθετική παρέμβαση για την καθολική απαγόρευση του καπνίσματος δεν αποτελεί αποσπασματική, αλλά ουσιαστική προσπάθεια για αλλαγή νοοτροπίας των πολιτών και τον προσανατολισμό τους στην πρόληψη και την αγωγή υγείας. Η καθολική απαγόρευση εντάσσεται στο σχέδιο δράσης για την πρόληψη του καρκίνου και των καρδιαγγειακών νοσημάτων.
Ο νομοθέτης διευκρινίζει ότι η απαγόρευση του καπνίσματος στο αυτοκίνητο έχει διττό στόχο: Να αφυπνίσει τους γονείς που συνεχίζουν να καπνίζουν μπροστά στα παιδιά τους, εντυπώνοντάς τους το συγκεκριμένο πρότυπο και να αποτρέψει τον κίνδυνο που συνεπάγεται από την αυξημένη τοξικότητα του καπνού μέσα στο αυτοκίνητο. Ερευνητικές μετρήσεις τοξικότητας του καπνού μέσα στο αυτοκίνητο έχουν δείξει ότι είναι κατά 27 φορές υψηλότερη από τη συνήθη!
www.ethnos.gr