Τη συνέχιση της απεργιακής κινητοποίησης στην ακτοπλοϊα για ακόμη 48 ώρες... αποφάσισε το απόγευμα της Δευτέρας η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία, μετά την ενημέρωση που είχε από τον γενικό της γραμματέας Γιάννη Χαλά για το περιεχόμενο της συνάντησης που προηγήθηκε με τον υπουργό Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας Γιάννη Διαμαντίδη και τον πρόεδρο της Ενωσης Επιχειρήσεων Ναυτιλίας Απ. Βεντούρη.
Ήδη, αρμόδιοι κυβερνητικοί κύκλοι αφήνουν ανοικτό το ενδεχόμενο της επιστράτευσης, καθώς ήδη πολλά νησιά αντιμετωπίζουν πρόβλημα με ελλείψεις βασικών αγαθών της καθημερινότητας.
Χθες το βράδυ πλοίο με ευπαθή προιόντα αναχώρησε με προορισμό το λιμάνι του Πειραιά από το λιμάνι της Μυτιλήνης. Επίσης, την Κυριακή, σε μία προσπάθεια αποκλιμάκωσης της έντασης που δημιουργήθηκε με παραγωγούς στην Κρήτη, έφθασαν το μεσημέρι στο λιμάνι του Πειραιά, μεταφέροντας μόνο φορτηγά με προϊόντα, τα πλοία «Κρήτη 1» της εταιρίας «Αιγαίον», το «Φαιστός Παλλάς» των «Μινωϊκών» και το «Λατώ» της «ΑΝΕΚ». Σύμφωνα με πληροφορίες, τα πλοία αυτά πραγματοποίησαν τα δρομολόγια μετά από συμφωνία των παραγωγών της Κρήτης με ναυτεργάτες των πλοίων.
Η ακτοπλοϊα πάντως βρίσκεται πλέον στα αλώνια της πολιτικής αντιπαράθεσης. Την ώρα που ο υπουργός Θαλασσίων Υποθέσεων, Γιάννης Διαμαντίδης δηλώνει ότι θα πάρει όλα τα μέτρα για να διασφαλιστεί η αδιασάλευτη θαλάσσια συγκοινωνία της Ελλάδας, η ΝΔ κατηγορεί την κυβέρνηση για τη δημιουργία των αδιεξόδων.
«Η κυβέρνηση φέρει τεράστια ευθύνη για τα αδιέξοδα που παρατηρούνται στην ακτοπλοΐα και τα ζητήματα που αφορούν τους ναυτικούς μας. Δεν ανέπτυξε, όπως όφειλε, τον αναγκαίο διάλογο και δεν μπορεί να ακολουθεί, ακόμη και τώρα, πολιτική Ποντίου Πιλάτου. Την καλούμε να βρει άμεσα λύση ανάμεσα στην Π.Ν.Ο. και τους φορείς της ακτοπλοΐας» επεσήμανε ο υπεύθυνος του Τομέα Εμπορικής Ναυτιλίας για τη Νέα Δημοκρατία και βουλευτής Λασιθίου Γιάννης Πλακιωτάκης αναφορικά με τις απεργιακές κινητοποιήσεις.
Στο μεταξύ, ο βουλευτής Α΄ Πειραιά και Νήσων του ΠΑΣΟΚ, Δημήτρης Καρύδης, σε δηλώσεις του αναφέρθηκε σε καταγγελίες της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, επαγγελματικών φορέων και του τοπικού Τύπου της Αίγινας, σύμφωνα με τις οποίες, ενώ υπάρχει πλοίο που έχει σύμβαση πορθμειακής γραμμής, αυτό εμποδίζεται να ταξιδέψει παρ' ότι οι ναυτικοί στις πορθμειακές γραμμές έχουν υπογράψει συλλογικές συμβάσεις και σε άλλες περιοχές της Ελλάδας οι πορθμειακές γραμμές λειτουργούν κανονικά. Ο Δημήτρης Καρύδης ζήτησε να παρέμβει άμεσα το Υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας ώστε να τηρηθεί η νομιμότητα και κάλεσε ορισμένες συνδικαλιστικές παρατάξεις όπως το ΠΑΜΕ "να πάψουν, επιτέλους, να παίζουν πολιτικά παιχνίδια με την ασφάλεια και την οικονομική επιβίωση των κατοίκων της Αίγινας".
Από την πλευρά του ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Επιβατών Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών έστειλε επιστολή προς την ΠΝΟ στην οποία παρακαλεί για «άμεση λύση της απεργίας»: «Ο ΠΣΕΑΣ παρακολουθώντας καθημερινά τα προβλήματα της Ελληνικής Ακτοπλοΐας, παρεμβαίνει σε απεργιακές κινητοποιήσεις, για πρώτη φορά από ιδρύσεως του, προτρέποντας τις δύο πλευρές να συνεχίσουν τις προσπάθειες για εξεύρεση κοινής αποδεκτής λύσης. Παρακαλεί για άμεση λύση της απεργίας. Οι προσπάθειες μας για την κατάργηση των υπέρ τρίτων άδικων επιβαρύνσεων του ακτοπλοϊκού εισιτηρίου έχουν δρομολογηθεί με τις προβλεπόμενες νομικές διαδικασίες» και προσθέτει:
« Οι νησιώτες επιβάτες καταναλωτές δεν μπορούν να αντέξουν άλλες καταστροφές και οικονομικές επιβαρύνσεις. Τα τελευταία δέκα πέντε χρόνια οι διάφοροι κλάδοι όπως των Λιμενεργατών, Μεταφορέων φορτηγών αυτοκινήτων και Ναυτικών, προχωρούν σε απεργιακές κινητοποιήσεις, με το συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα τους,, ταλαιπωρώντας όμως όλους μας χωρίς να διασφαλίζουν τα ζωτικά συμφέροντα του νησιωτικού πληθυσμού. Η κυβέρνηση δια του αρμοδίου υπουργού οφείλει να προστατεύσει το δημόσιο συμφέρον και παράλληλα την εθνική οικονομία, με ουσιαστικές παρεμβάσεις όπου απαιτούνται, χωρίς καθυστερήσεις».
Ήδη, αρμόδιοι κυβερνητικοί κύκλοι αφήνουν ανοικτό το ενδεχόμενο της επιστράτευσης, καθώς ήδη πολλά νησιά αντιμετωπίζουν πρόβλημα με ελλείψεις βασικών αγαθών της καθημερινότητας.
Χθες το βράδυ πλοίο με ευπαθή προιόντα αναχώρησε με προορισμό το λιμάνι του Πειραιά από το λιμάνι της Μυτιλήνης. Επίσης, την Κυριακή, σε μία προσπάθεια αποκλιμάκωσης της έντασης που δημιουργήθηκε με παραγωγούς στην Κρήτη, έφθασαν το μεσημέρι στο λιμάνι του Πειραιά, μεταφέροντας μόνο φορτηγά με προϊόντα, τα πλοία «Κρήτη 1» της εταιρίας «Αιγαίον», το «Φαιστός Παλλάς» των «Μινωϊκών» και το «Λατώ» της «ΑΝΕΚ». Σύμφωνα με πληροφορίες, τα πλοία αυτά πραγματοποίησαν τα δρομολόγια μετά από συμφωνία των παραγωγών της Κρήτης με ναυτεργάτες των πλοίων.
Η ακτοπλοϊα πάντως βρίσκεται πλέον στα αλώνια της πολιτικής αντιπαράθεσης. Την ώρα που ο υπουργός Θαλασσίων Υποθέσεων, Γιάννης Διαμαντίδης δηλώνει ότι θα πάρει όλα τα μέτρα για να διασφαλιστεί η αδιασάλευτη θαλάσσια συγκοινωνία της Ελλάδας, η ΝΔ κατηγορεί την κυβέρνηση για τη δημιουργία των αδιεξόδων.
«Η κυβέρνηση φέρει τεράστια ευθύνη για τα αδιέξοδα που παρατηρούνται στην ακτοπλοΐα και τα ζητήματα που αφορούν τους ναυτικούς μας. Δεν ανέπτυξε, όπως όφειλε, τον αναγκαίο διάλογο και δεν μπορεί να ακολουθεί, ακόμη και τώρα, πολιτική Ποντίου Πιλάτου. Την καλούμε να βρει άμεσα λύση ανάμεσα στην Π.Ν.Ο. και τους φορείς της ακτοπλοΐας» επεσήμανε ο υπεύθυνος του Τομέα Εμπορικής Ναυτιλίας για τη Νέα Δημοκρατία και βουλευτής Λασιθίου Γιάννης Πλακιωτάκης αναφορικά με τις απεργιακές κινητοποιήσεις.
Στο μεταξύ, ο βουλευτής Α΄ Πειραιά και Νήσων του ΠΑΣΟΚ, Δημήτρης Καρύδης, σε δηλώσεις του αναφέρθηκε σε καταγγελίες της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, επαγγελματικών φορέων και του τοπικού Τύπου της Αίγινας, σύμφωνα με τις οποίες, ενώ υπάρχει πλοίο που έχει σύμβαση πορθμειακής γραμμής, αυτό εμποδίζεται να ταξιδέψει παρ' ότι οι ναυτικοί στις πορθμειακές γραμμές έχουν υπογράψει συλλογικές συμβάσεις και σε άλλες περιοχές της Ελλάδας οι πορθμειακές γραμμές λειτουργούν κανονικά. Ο Δημήτρης Καρύδης ζήτησε να παρέμβει άμεσα το Υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας ώστε να τηρηθεί η νομιμότητα και κάλεσε ορισμένες συνδικαλιστικές παρατάξεις όπως το ΠΑΜΕ "να πάψουν, επιτέλους, να παίζουν πολιτικά παιχνίδια με την ασφάλεια και την οικονομική επιβίωση των κατοίκων της Αίγινας".
Από την πλευρά του ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Επιβατών Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών έστειλε επιστολή προς την ΠΝΟ στην οποία παρακαλεί για «άμεση λύση της απεργίας»: «Ο ΠΣΕΑΣ παρακολουθώντας καθημερινά τα προβλήματα της Ελληνικής Ακτοπλοΐας, παρεμβαίνει σε απεργιακές κινητοποιήσεις, για πρώτη φορά από ιδρύσεως του, προτρέποντας τις δύο πλευρές να συνεχίσουν τις προσπάθειες για εξεύρεση κοινής αποδεκτής λύσης. Παρακαλεί για άμεση λύση της απεργίας. Οι προσπάθειες μας για την κατάργηση των υπέρ τρίτων άδικων επιβαρύνσεων του ακτοπλοϊκού εισιτηρίου έχουν δρομολογηθεί με τις προβλεπόμενες νομικές διαδικασίες» και προσθέτει:
« Οι νησιώτες επιβάτες καταναλωτές δεν μπορούν να αντέξουν άλλες καταστροφές και οικονομικές επιβαρύνσεις. Τα τελευταία δέκα πέντε χρόνια οι διάφοροι κλάδοι όπως των Λιμενεργατών, Μεταφορέων φορτηγών αυτοκινήτων και Ναυτικών, προχωρούν σε απεργιακές κινητοποιήσεις, με το συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα τους,, ταλαιπωρώντας όμως όλους μας χωρίς να διασφαλίζουν τα ζωτικά συμφέροντα του νησιωτικού πληθυσμού. Η κυβέρνηση δια του αρμοδίου υπουργού οφείλει να προστατεύσει το δημόσιο συμφέρον και παράλληλα την εθνική οικονομία, με ουσιαστικές παρεμβάσεις όπου απαιτούνται, χωρίς καθυστερήσεις».