Το ειδοποιητήριο για μέλος εφορευτικής επιτροπής,επιδίδεται από όργανο της ελληνικής αστυνομίας.Εάν δεν υπέγραψε κάποιος ότι έχει παραλάβει το ειδοποιητήριο,δεν είναι υποχρεωμένος να παραβρεθεί.
Οι πολίτες δεν έχουν δικαίωμα να αρνηθούν, εκτός αν υπάρχουν λόγοι ανώτερης βίας (π.χ.ασθένεια,η οποία αποδεικνύεται μόνο με βεβαίωση από δημόσιο νοσοκομείο και όχι από ιδιώτη ιατρό.Η βεβαίωση παραδίδεται στον αρμόδιο δικαστικό αντιπρόσωπο κατά την έναρξη της εκλογικής διαδικασίας) και δεν έχουν δικαίωμα να εξαιρεθούν εκ των προτέρων από την κλήρωση, ούτε πληρώνονται. Αντίθετα οι δικαστικοί αντιπρόσωποι έχουν δικαίωμα σε στάδιο πριν την κλήρωση να υποβάλλουν αίτηση εξαίρεσης και πληρώνονται.
Εάν συντρέχει σοβαρός λόγος,που καθιστά αδύνατη την παρουσία πολίτη για μεγάλο χρονικό διάστημα στο εκλογικό τμήμα(π.χ.εγκυμοσύνη), ο πολίτης θα το αναφέρει κατά την έναρξη της εκλογικής διαδικασίας στον αρμόδιο δικαστικό αντιπρόσωπο του εκλογικού τμήματος.
Τα αναπληρωματικά μέλη εφορευτικών επιτροπών,υποχρεούνται να παρευρεθούν στο εκλογικό τους τμήμα κατά την έναρξη(στις 7 π.μ.)και ο δικαστικός αντιπρόσωπος θα τους ενημερώσει εάν χρειάζονται και πότε χρειάζονται.
Συμφωνώ και εγώ με την σειρά μου,ότι είναι τουλάχιστον άδικο να μην λαμβάνουν αμοιβή,τα μέλη εφορευτικών επιτροπών.
Με βάση το Άρθρο 22 παρ. 4 του Συντάγματος
"Oποιαδήποτε μορφή αναγκαστικής εργασίας απαγορεύεται.
Eιδικοί νόμοι ρυθμίζουν τα σχετικά με την επίταξη προσωπικών υπηρεσιών σε περίπτωση πολέμου ή επιστράτευσης ή για την αντιμετώπιση αναγκών της άμυνας της Xώρας ή επείγουσας κοινωνικής ανάγκης από θεομηνία ή ανάγκης που μπορεί να θέσει σε κίνδυνο τη δημόσια υγεία, καθώς και τα σχετικά με την προσφορά προσωπικής εργασίας στους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης για την ικανοποίηση τοπικών αναγκών."
Με βάση το Άρθρο 4 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου
"1. Ουδείς δύναται να κρατηθεί εις δουλείαν ή ειλωτείαν
2. Ουδείς δύναται να υποχρεωθεί εις αναγκαστικήν ή υποχρεωτικήν εργασίαν
3. Δεv θεωρείται ως "αvαγκαστική ή υπoχρεωτική εργασία" υπό τηv έvvoιαv τoυ παρόvτoς άρθρoυ:
4.α) πάσα εργασία ζητoυµέvη παρά πρoσώπoυ κρατoυµέvoυ συµφώvως πρoς τας διατάξεις τoυ άρθρoυ 5 της παρoύσης Συµβάσεως ή κατά τηv διάρκειαv της υπό όρoυς απoλύσεώς τoυ.
β) πάσα υπηρεσία στρατιωτικής φύσεως ή, εις τηv περίπτωσιv τωv εχόvτωv αvτιρρήσεις συvειδήσεως εις τας χώρας όπoυ τoύτo αvαγvωρίζεται ως vόµιµov, πάσα άλλη υπηρεσία εις αvτικατάστασιv της υπoχρεωτικής στρατιωτικής υπηρεσίας.
γ) πάσα υπηρεσία ζητoυµέvη εις περίπτωσιv κρίσεωv ή θεoµηvιώv, αι oπoίαι απειλoύv τηv ζωήv ή τηv ευδαιµovία τoυ συvόλoυ.
δ) πάσα εργασία ή υπηρεσία απαρτίζoυσα µέρoς τωv τακτικώv υπoχρεώσεωv τoυ πoλίτoυ."
Η σχεδόν 24ωρη απασχόληση στην οποία εξαναγκάζεται ο πολίτης χωρίς να έχει το δικαίωμα εξαίρεσης αποτελεί μια μορφή αναγκαστικής εργασίας, η οποία δεν μπορεί να θεωρηθεί "επίταξη προσωπικών υπηρεσιών", αφού οι εκλογές δεν παρουσιάζουν τον έκτακτο χαρακτήρα που το Σύνταγμα προβλέπει για τις συνθήκες επίταξης (πόλεμος, επιστράτευση, ανάγκες άμυνας, επείγουσα κοινωνική ανάγκη από θεομηνία - δημόσια υγεία).
Ο αντίλογος:Δεν αποτελεί εργασία,αλλά καθήκον.Αφού αποτελεί καθήκον,επιτρέπεται επίταξη από το κράτος.
Ερωτήσεις-απαντήσεις για τις προσεχείς δημοτικές εκλογές:
1.Τι είναι το εκλογικό διαμέρισμα;
Κάθε Δήμος, ανάλογα με το μέγεθος του εκλογικού σώματος, διαιρείται σε εκλογικά διαμερίσματα, που το καθένα έχει από 5.000 έως 15.000 εκλογείς. Για τους Καποδιστριακούς Δήμους, κάθε τοπικό διαμέρισμα αντιστοιχεί σ' ένα εκλογικό, άσχετα από τον πληθυσμό του. Η διαίρεση με βάση την ενορία καταργείται.
2.Τι σχέση έχει το εκλογικό διαμέρισμα με το εκλογικό τμήμα που ψηφίζω;
Για την ομαλή διεξαγωγή των εκλογών, οι εκλογείς κάθε εκλογικού διαμερίσματος κατανέμονται αλφαβητικά σε εκλογικά τμήματα. Το πλήθος των εκλογέων κάθε εκλογικού τμήματος, καθορίζεται σε κάθε εκλογική αναμέτρηση. Για τις εκλογές 2010, σε κάθε ένα από τα εκλογικά τμήματα θα πρέπει να αναλογούν τετρακόσιοι περίπου ψηφοφόροι.
3.Δεν μπορώ να βρω το όνομά μου στους εκλογικούς καταλόγους.
Επισκεφτείτε τη σελίδα "Μάθε πού ψηφίζεις" και δώστε τα στοιχεία σας σύμφωνα με τις οδηγίες. Αν ήδη το έχετε κάνει, μη διστάσετε να το επαναλάβετε. Είναι πιθανό να έχετε κάνει κάποιο λάθος πληκτρολόγησης. Αν παρ' όλη την προσπάθειά σας δεν βρείτε το όνομά σας, τότε απευθυνθείτε στο Δήμο που είστε εγγεγραμμένοι στα δημοτολόγια μέχρι και το πέρας της ψηφοφορίας (7.11.2010).
4.Βρήκα το όνομά μου σε άλλο Δήμο από αυτό όπου είμαι δημότης...
Βρήκα το όνομά μου σε άλλο εκλογικό διαμέρισμα από αυτό όπου κατοικώ...
Οι εκλογικοί κατάλογοι έχουν καταρτιστεί με βάση τα στοιχεία που υπάρχουν στα δημοτολόγια και οι Δήμοι έχουν κατανείμει τους εκλογείς σε εκλογικά διαμερίσματα, χρησιμοποιώντας τα στοιχεία της διεύθυνσης που είναι καταχωρημένα στα δημοτολόγια. Οι εκλογικοί κατάλογοι για τις εκλογές του 2010 έχουν οριστικοποιηθεί και δεν επιδέχονται αλλαγές. Για τις μελλοντικές εκλογές, αποταθείτε στο Δήμο σας, για να επικαιροποιηθούν τα στοιχεία σας ή να διορθωθούν ενδεχόμενα λάθη.
5.Διαπίστωσα ότι είμαι διπλοεγγεγραμμένος, τι συνεπάγεται αυτό;
Είστε εγγεγραμμένος στα δημοτολόγια δύο ή περισσοτέρων Δήμων. Για τις εκλογές του 2010, οφείλετε να ψηφίσετε στο Δήμο της τελευταίας σας εγγραφής. Ο δικαστικός αντιπρόσωπος θα σας καλέσει να υπογράψετε μια υπεύθυνη δήλωση ότι γνωρίζετε ότι είστε διπλοεγγεγραμμένος και δεν ψηφίσατε αλλού. Αυτές οι δηλώσεις θα συγκεντρωθούν στο ΥΠ.ΕΣ.Α.ΗΔ και θα διασταυρωθούν. Με αυτήν τη διαδικασία, διασφαλίζεται το κύρος των εκλογών. Ας μην ξεχνάμε ότι η διπλοψηφία απαγορεύεται και τιμωρείται αυστηρά.
6.Είναι υποχρεωτική η ψηφοφορία και αν ναι, μέχρι ποια ηλικία ;
Η ψηφοφορία είναι υποχρεωτική, σύμφωνα με τις διατάξεις της ισχύουσας νομοθεσίας. Δικαιολογημένα μπορούν να μην ασκήσουν το εκλογικό τους δικαίωμα, όσοι έχουν υπερβεί το 70ο έτος ηλικίας τους, όσοι βρίσκονται στο εξωτερικό και όσοι θα βρίσκονται την ημέρα της ψηφοφορίας σε απόσταση μεγαλύτερη από 200 χλμ από το εκλογικό τους τμήμα.
7.Πότε αρχίζει και πότε τελειώνει η ψηφοφορία;
Η ψηφοφορία αρχίζει στις 7 το πρωί και λήγει στις 7 το απόγευμα.
8.Μπορώ να χρησιμοποιήσω το ψηφοδέλτιο που μου έδωσε ένας γνωστός μου υποψήφιος;
Με ψηφοδέλτια εφοδιάζονται οι εκλογείς μόνο από την εφορευτική επιτροπή του εκλογικού τμήματος που ψηφίζουν.
9.Είμαι Έλληνας πολίτης και στις εκλογές θα βρίσκομαι στο εξωτερικό. Μπορώ να ψηφίσω από εκεί που βρίσκομαι;
Όσοι από τους Έλληνες πολίτες διαμένουν στο εξωτερικό ή θα βρίσκονται στο εξωτερικό και επιθυμούν να ψηφίσουν στις Εθνικές ή Δημοτικές και Περιφερειακές Εκλογές, μπορούν να ασκήσουν το εκλογικό τους δικαίωμα μόνο στην Ελλάδα. Εκλογικά τμήματα στις Προξενικές μας αρχές στο εξωτερικό συστήνονται μόνο στις Ευρωεκλογές.
10.Έχω χάσει την ταυτότητά μου, πώς θα ασκήσω το εκλογικό μου δικαίωμα; Αν έχω βγάλει νέα αστυνομική ταυτότητα , θα υπάρξει πρόβλημα;
Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το διαβατήριό σας ή την άδεια οδήγησης ή το ατομικό βιβλιάριο υγείας όλων των ασφαλιστικών ταμείων που έχουν εκδοθεί από τις αρμόδιες ελληνικές αρχές. Η «κομμένη» ταυτότητα είναι αποδεκτή. Στη περίπτωση νέας αστυνομικής ταυτότητας, μπορείτε να ψηφίσετε κανονικά, εφόσον δεν έχουν αλλάξει το προσωπικά σας στοιχεία. Εάν έχουν αλλάξει τα προσωπικά σας στοιχεία, θα πρέπει να προσκομίσετε τα σχετικά δικαιολογητικά. Στρατιωτικοί και σώματα ασφαλείας χρησιμοποιούν την υπηρεσιακή τους ταυτότητα. Οι πολίτες της Ευρωπαϊκής Ένωσης οφείλουν να προσκομίσουν έγκυρο αποδεικτικό ταυτότητας ή διαβατήριο. Οι Ομογενείς και αλλοδαποί υπήκοοι τρίτων χωρών οφείλουν να προσκομίσουν τίτλο μόνιμης διαμονής σε ισχύ και ισχυρό διαβατήριο, όπου τούτο απαιτείται (άρθρο 16 του Ν.3838/2010)
11.Διαπίστωσα ότι τα στοιχεία ταυτότητάς μου έχουν διαφορές από την εγγραφή μου στους εκλογικούς καταλόγους; Θα αντιμετωπίσω πρόβλημα; Τι πρέπει να κάνω;
Εξαρτάται από τις διαφορές. Αν είναι ουσιώδεις, μπορεί να απαιτηθεί πιστοποιητικό ταυτοπροσωπίας από το Δήμο. Καλό είναι να εφοδιαστείτε με αυτό έγκαιρα, για να αποφύγετε τις ταλαιπωρίες της τελευταίας στιγμής.
12.Για τον προσδιορισμό του συνολικού μισθώματος των ακινήτων, όπως αναφέρεται στην παρ. 2α της αριθ. 50966/7.9.2010 Κοινής Απόφασης των υπουργών Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης & Οικονομίας και Οικονομικών, «Καθορισμός κατηγοριών των παροχών και διευκολύνσεων, κλπ» τα οποία χρησιμοποιούνται ως εκλογικά κέντρα, λαμβάνεται υπόψη ο πληθυσμός του Ο.Τ.Α. με την σημερινή του μορφή ή του συνενωμένου Ο.Τ.Α., όπως προκύπτει σύμφωνα με το άρθρο 1 του Ν. 3852/2010 «Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης – Πρόγραμμα Καλλικράτης»;
Κατά την αληθή έννοια των διατάξεων της παρ. 2α της ανωτέρω Κοινής Υπουργικής Απόφασης, το συνολικό μίσθωμα για τη χρήση ακινήτων ως εκλογικών κέντρων καθορίζεται με βάση τον πληθυσμό του σημερινού ΟΤΑ στον οποίο βρίσκεται αυτό και όχι βάσει του νέου Ο.Τ.Α. όπως θα προκύψει ως συνενωμένος δήμος, σε εφαρμογή των ρυθμίσεων του Ν. 3852/2010.
13.Πώς αντιμετωπίζεται η περίπτωση καταβολής χαμηλότερου μισθώματος, βάσει μισθωτηρίου συμβολαίου, από τα προβλεπόμενα στην παρ. 2 της αριθ. 50966/7.9.2010 Κοινής Απόφασης των υπουργών Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης & Οικονομίας και Οικονομικών, «Καθορισμός κατηγοριών των παροχών και διευκολύνσεων, κλπ»;
Η ρύθμιση της παρ. 2α της ανωτέρω Κοινής Υπουργικής Απόφασης, αφορά μόνο τις περιπτώσεις χρήσης από τους συνδυασμούς ακινήτων ως εκλογικών κέντρων, που τους διατίθενται ή παραχωρούνται δωρεάν ή με μειωμένο αντάλλαγμα, επομένως δεν αφορά τις περιπτώσεις κατά τις οποίες μισθώνονται ως εκλογικά κέντρα, ακίνητα με μισθωτήριο συμβόλαιο βέβαιης χρονολογίας (δηλαδή θεωρημένο από την οικεία Δ.Ο.Υ.). Στην περίπτωση αυτή, μίσθωμα αποτελεί το ποσό που προκύπτει από το μισθωτήριο συμφωνητικό.
14.Τα πολιτικά κόμματα μπορούν να χρηματοδοτούν υποψήφιους συνδυασμούς που στηρίζουν, για τις δημοτικές και περιφερειακές εκλογές;
Σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 1 του Ν.3870/2010 «Εκλογικές δαπάνες συνδυασμών και υποψηφίων και έλεγχος αυτών, κατά τις περιφερειακές και δημοτικές εκλογές», τα έσοδα των συνδυασμών προέρχονται από εισφορές μόνο φυσικών προσώπων. Η διάταξη αυτή προφανώς, δε στερεί από τα πολιτικά κόμματα – στο πλαίσιο της ελεύθερης πολιτικής τους δραστηριότητας τη δυνατότητα να προβαίνουν σε οποιαδήποτε δράση στήριξης όσων υποστηρίζουν. Δεν μπορούν όμως να προβαίνουν σε χρηματοδότηση των συνδυασμών, την οποία ο νόμος επιφυλάσσει πλέον αποκλειστικά σε φυσικά πρόσωπα.
15.Με δεδομένο ότι οι συνδυασμοί τελούν ακόμη υπό διαμόρφωση, ενδέχεται, δημόσια πρόσωπα τα οποία εμφανίζονται καθημερινά στα ΜΜΕ, να είναι τελικά υποψήφιοι αντιπεριφερειάρχες, περιφερειακοί και δημοτικοί σύμβουλοι. Είναι πιθανό, λ.χ να προταθεί σε δημοσιογράφο της τηλεόρασης ή στον πρόεδρο κάποιου συνδικαλιστικού φορέα ή σε κάποιον από τους τηλεοπτικούς αστέρες οι οποίοι προβάλλονται συνέχεια στα ραδιοτηλεοπτικά μέσα να είναι υποψήφιος. Η απαγόρευση όμως εμφανίσεων ισχύει από 7 Σεπτεμβρίου. Για το χρονικό διάστημα πριν από την ανακοίνωση υποψηφιότητας ο υποψήφιος και το μέσο που τον φιλοξένησε θα υποστούν επανειλημμένα τις συνέπειες του νόμου(πρόστιμα κλπ) ή μήπως, βάσει της συγκεκριμένης διάταξης, όποιος εμπίπτει σε αυτή την κατηγορία δεν μπορεί εκ των προτέρων να είναι υποψήφιος και άρα ακυρώνεται η υποψηφιότητά του; Για τους δημοσιογράφους ειδικά, απαγορεύεται η προβολή κάθε είδους εκπομπής από την 7η Σεπτεμβρίου. Σε κάθε περίπτωση αρμόδια να κρίνει σε ειδικές περιπτώσεις που αναφέρονται είναι η επιτροπή ελέγχου εκλογικών παραβάσεων και δαπανών, η οποία σύμφωνα με τις διατάξεις τις παρ. 1 του άρθρ. 12 Ν. 3870/2010 λειτουργεί ως ειδικό, δικαιοδοτικό και ελεγκτικό όργανο.
16.Οι πιο πάνω διατάξεις αναφέρονται σε περιορισμούς για εμφανίσεις και παρουσίαση εκπομπών ή συμμετοχής σε εκπομπές σε Ρ/Τ σταθμούς και επεκτείνονται στο διαδίκτυο (προφανώς πάλι για εκπομπές και εμφανίσεις, δηλαδή «WEB TV» σε «LIVE» ή «on demand» μετάδοση, συνέντευξης, ομιλίας κλπ) θέτοντας περιορισμό για μία τέτοιου είδους εμφάνιση σε κάθε διαδικτυακό μέσο. Είναι φανερό ότι και στο διαδίκτυο ισχύει ο περιορισμός των οργανωμένων συζητήσεων π.χ. debate όπως και στα κανάλια. Είναι σωστά όλα αυτά, όπως περιγράφονται; Σχετικά με το διαδίκτυο - με εξαίρεση τις προσωπικές ιστοσελίδες και τις ιστοσελίδες των συνδυασμών - ο υποψήφιος μπορεί να παραχωρήσει μια συνέντευξη ανά δικτυακό τόπο.
17.Στο Ν. 3870/2010 αλλά και στην εγκύκλιο δεν γίνεται καμία άλλη αναφορά για το διαδίκτυο πλην της γενικής επισήμανσης ότι Επιτρέπεται η ελεύθερη διακίνηση προεκλογικού υλικού μέσω του διαδικτύου. Με βάση τους συγκεκριμένους περιορισμούς που θέτει ο νόμος, αλλά και την αναφορά που γίνεται στη συνοδευτική εγκύκλιο για τις δαπάνες και τους τρόπους προβολής υποψηφίων και συνδυασμών, είναι προφανές ότι, υποψήφιοι και συνδυασμοί μπορούν να προβληθούν από το διαδίκτυο (στο πλαίσιο του ορίου δαπανών που δικαιούνται) με διαφημιστικά «banners». Υπάρχει κάποιος περιορισμός για το περιεχόμενο των banners; π.χ. θέμα αρνητικής διαφήμισης ή αν μπορεί να υπάρχει φωτογραφία και σε banner υποψηφίου συμβούλου ή μόνο στου επικεφαλής του συνδυασμού;
Δεν υπάρχει περιορισμός στα Banners, υπό την επιφύλαξη ωστόσο, της έκδοσης τιμολογίου και του υπολογισμού στις (πραγματικές ή αποτιμώμενες) δαπάνες του συνδυασμού ή του υποψηφίου.
18.Θεωρείται επίσης ότι δεν τίθεται κανένας περιορισμός στη δημοσίευση άρθρων, δηλώσεων ή ομιλιών, περιοδειών και άλλων προεκλογικών δραστηριοτήτων των υποψηφίων, καθώς και των θέσεων των συνδυασμών, αλλά και συνεντεύξεων γραπτού κειμένου στο διαδίκτυο, με δεδομένο ότι όλα τα παραπάνω αποτελούν δημοσιογραφική ύλη. Φυσικά υπό την προϋπόθεση ότι δεν εμπεριέχουν οικονομική συναλλαγή (απαγορεύεται από το νόμο), κάτι που είναι αυτονόητο, αφού αποτελεί βασικό κανόνα της δημοσιογραφικής δεοντολογίας. Τι επιτρέπεται τελικά; Στο πλαίσιο της δημοσιογραφικής κάλυψης επιτρέπονται στο διαδίκτυο η καταγραφή των δηλώσεων κτλ. Επίσης επιτρέπεται η αναμετάδοση δηλώσεων ή συνεντεύξεων από άλλους δικτυακούς τόπους εφόσον υπάρχει η σχετική επισήμανση.
19.Στο νόμο και στην εγκύκλιο δεν αναφέρονται περιορισμοί για την προβολή σε εφημερίδες. Τι πραγματικά ισχύει;
Εκ του νόμου, δεν τίθεται περιορισμός.
20.Εμφανίζεται ο εκπρόσωπος ενός συνδυασμού για μια δήλωση σε ένα κανάλι η οποία προβάλλεται στο δελτίο ειδήσεων επί 20 δευτερόλεπτα. Χάνει το δικαίωμα ο συνδυασμός να παρουσιάσει τις θέσεις του στο εν λόγω κανάλι;
Ναι, προσμετράται ως εμφάνιση.
21.Στο νόμο 3870/10 (άρθρο 6), προβλέπονται συγκεκριμένες εμφανίσεις των υποψηφίων στα ΜΜΕ στις δημοτικές και περιφερειακές εκλογές. Τι θεωρείται στην περίπτωση αυτή ως εμφάνιση; Για παράδειγμα, θα μπορούσε να θεωρηθεί ως εμφάνιση η αναφορά του ονόματος υποψηφίου ή η προβολή του μέσω φωτογραφίας ή video, στο πλαίσιο ρεπορτάζ της εφημερίδας, του ραδιοφώνου, της τηλεόρασης ή της ιστοσελίδας;
Σύμφωνα με το άρθρο 6 του ν. 3870/2010 ως εμφανίσεις οι οποίες υπολογίζονται στο όριο είναι οι συνεντεύξεις των υποψηφίων (συμπεριλαμβανομένων αυτών που διεξάγονται στο πλαίσιο του δελτίου ειδήσεων), η συμμετοχή σε οργανωμένες συζητήσεις και η κάλυψη κατόπιν αιτήματος της προεκλογικής τους δραστηριότητας. Δεν θεωρείται εμφάνιση η κάλυψη της προεκλογικής δραστηριότητας εφόσον γίνεται στα πλαίσια της δημοσιογραφικής ανάδειξης του γεγονότος και δεν προβάλλεται απόσπασμα της ομιλίας.
22.Όταν για ένα συμβούλιο τοπικής κοινότητας υπάρχουν δύο υποψήφιοι, πώς υπολογίζεται η ποσόστωση;
Στην περίπτωση αυτή δεν λειτουργεί η ποσόστωση του 1/3, αφού υπερβαίνει το ποσοστό αυτό και ο συνδυασμός μπορεί να έχει υποψηφίους και από το ίδιο φύλο.
23.Απαιτείται ως δικαιλογητικό για τη νομιμότητα του συνδυασμού και η γραπτή αποδοχή των προσώπων που προτείνονται;
Στα άρθρα 19, παρ. 7 και 121, παρ. 7 του Ν. 3852/ 2010, αναφορικά με την επίδοση του συνδυασμού στον αρμόδιο Πρόεδρο του Πρωτοδικείου για τις δημοτικές και περιφερειακές εκλογές, αντίστοιχα, ορίζεται ότι απαιτείται και γραπτή αποδοχή των προσώπων που προτείνονται. Η προϋπόθεση αυτής της διάταξης πληρούται με έναν από τους κατωτέρω τρόπους: • είτε με την υπογραφή των υποψηφίων παραπλεύρως του ονόματός τους στη δήλωση κατάρτισης του συνδυασμού • είτε με την αναγραφή στην υπέυθυνη δήλωση των άρθρων 19, παρ. 3β και 121, παρ. 2 του Ν. 3852/2010, ότι «αποδέχομαι την υποψηφιότητά μου με το συνδυασμό....» • είτε, τέλος, με την υπογραφή του υποψηφίου στη δήλωση παραγγελίας του συνδυασμού των άρθρων 19, παρ. 7 και 121, παρ. 7 του Ν. 3852.
24.Ο Διευθυντής ΕΣΥ θεωρείται προϊστάμενος οργανικής μονάδας, ώστε να έχει κώλυμα εκλογιμότητας για περιφερειάρχης, αντιπεριφερειάρχης ή περιφερειακός σύμβουλος;
Στο κώλυμα αυτό υπάγονται μόνο οι Διευθυντές ιατροί που προΐστανται της Ιατρικής Υπηρεσίας και των Κέντρων Υγείας, ενώ δεν υπάγονται οι Διευθυντές τμημάτων, μονάδων, κλινικών και εργαστηρίων ιατρικής υπηρεσίας του ΕΣΥ (σχετ. το υπ’ αριθμ. Υ4α/ 95485/ 06/ 7.8.2006 έγγραφο του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης).10, αντίστοιχα.
25.Οι εκπαιδευτικοί προϊστάμενοι έχουν κώλυμα να είναι υποψήφιοι περιφερειάρχες, αντιπεριφερειάρχες ή περιφερειακοί σύμβουλοι;
Όχι, αν όμως εκλεγούν και κατέχουν θέση προϊσταμένου Δ/νσης ή Γραφείου Σχολικών Συμβούλων ή Δ/ντή σχολείου απαλάσσονται αυτοδικαίως από τις θέσεις αυτές (άρθρο 21 πδ 30/96 σε συνδυασμό με το άρθρο 2 παρ. 14 ν. 2621/98 και άρθρο 23 παρ. 2 ν. 2641/98).
26.Εάν κάποιος έχει επιλεγεί Διευθυντής οργανικής μονάδας σε χρόνο που είναι μικρότερος από ένα (1) έτος πριν τη διενέργεια των εκλογών π.χ το Μάιο του 2010 έχει κώλυμα στο να θέσει υποψηφιότητα για δήμαρχος ή δημοτικός σύμβουλος;
Όχι, εφόσον δεν πληρείται η προϋπόθεση της άσκησης των καθηκόντων προϊσταμένου Διεύθυνσης για ένα έτος πριν τις δημοτικές εκλογές. Σημειώνεται όμως ότι ο Διευθυντής καταλαμβάνεται από ασυμβίβαστο εάν εκλεγεί, και επομένως από 1.1.2011 θα πρέπει να επιλέξει ή το αιρετό του αξίωμα ή τη θέση του Διευθυντή.
27.Ο ασκούμενος στο Δήμο με το πρόγραμμα Stage εμπίπτει στο κώλυμα εκλογιμότητας που έχουν οι υπάλληλοι του δήμου που υπηρετούν με οποιαδήποτε σχέση εργασίας;
Όχι, ο ασκούμενος στο Δήμο με το πρόγραμμα Stage δεν έχει κώλυμα εκλογιμότητας, αφού δεν έχει σχέση υπαλληλική με το Δήμο.
28.Πως υπολογίζεται ο μέγιστος αριθμός των υποψηφίων περιφερειακών συμβούλων;
Σύμφωνα με το άρθρο 120, παρ. 1γ του Ν. 3852/ 2010 ο αριθμός των υποψηφίων περιφερειακών συμβούλων πρέπει να είναι τουλάχιστον ίσος με τον αριθμό των εδρών κάθε εκλογικής περιφέρειας, και μπορεί να αυξάνεται μέχρι πενήντα τοις εκατό του αριθμού αυτού. Επομένως ο υπολογισμός του μέγιστου αριθμού γίνεται για κάθε εκλογική περιφέρεια χωριστά.
29.Σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρ.2, Ν. 3870/2010, δαπάνες των υποψήφιων αντιπεριφερειαρχών, περιφερειακών και δημοτικών συμβούλων, είναι τα ποσά που διαθέτουν οι υποψήφιοι κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου, για την αντιμετώπιση των αναγκών της. Η μη αναφορά σε όριο δαπανών των υποψηφίων περιφερειαρχών και δημάρχων, σημαίνει ότι οι αυτοί δεν μπορούν να έχουν αντίστοιχο ανώτατο επιτρεπόμενο όριο εκλογικών δαπανών;
Όπως αναφέρεται στην παρ. 3 του άρθρ. 7 Ν.3870/2010, το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο εκλογικών δαπανών για κάθε υποψήφιο περιφερειάρχη, αντιπεριφερειάρχη και δήμαρχο συμπεριλαμβάνεται στο αντίστοιχο ανώτατο όριο, που προβλέπεται για τον οικείο συνδυασμό. Τούτο σημαίνει ότι, η προσωπική δαπάνη των ανωτέρω καλύπτεται από τη συνολική δαπάνη του συνδυασμού. Δηλαδή, αφ’ ενός δεν τίθεται ζήτημα ανώτατου ορίου προσωπικής δαπάνης, αφετέρου οι πραγματοποιηθείσες δαπάνες εκ μέρους του υποψηφίου περιφερειάρχη, αντιπεριφερειάρχη και δημάρχου, συμπεριλαμβάνονται στο, προβλεπόμενο από τις διατάξεις του προαναφερθέντος νόμου, ανώτατο όριο δαπανών των υποψηφίων συνδυασμών. Συνεπώς, οι σχετικές περί του αντιθέτου αναφορές στο κεφάλαιο 7Α.1 και 7Β.2 (περί προσθήκης των δαπανών του υποψήφιου περιφερειάρχη και του υποψήφιου δημάρχου στο ανώτατο όριο δαπανών του συνδυασμού) οφείλονται σε προφανές γραφικό σφάλμα.
30.Στην Υ.Α αριθ. 48198/25.8.2010 «Καθορισμός διαστάσεων ψηφοδελτίων που θα χρησιμοποιηθούν κατά την ψηφοφορία για την εκλογή των αιρετών περιφερειακών αρχών», ποια είναι η αληθής έννοια της διατύπωσης των περιπτώσεων 1, 2, 3, 4 «Για τις εκλογικές περιφέρειες στις οποίες εκλέγονται περιφερειακά συμβούλια…»;
Πρόκειται για εκ παραδρομής διατύπωση, αντί της ορθής που είναι «Για τις εκλογικές περιφέρειες στις οποίες εκλέγονται από …. έως …. περιφερειακοί σύμβουλοι ….. ».
31.Στο ανώτατο όριο δαπανών συμπεριλαμβάνονται η δαπάνη για το παράβολο και η δαπάνη των ψηφοδελτίων;
Τα ανωτέρω αποτελούν δαπάνες, οι οποίες εγγράφονται στο βιβλίο εσόδων-εξόδων. Επειδή όμως αποτελούν δαπάνες προβλεπόμενες από το νόμο, δε συνυπολογίζονται στο ανώτατο όριο δαπανών των συνδυασμών.
32.Όσοι υποψήφιοι δεν έχουν έσοδα και δαπάνες είναι υποχρεωμένοι να ανοίξουν τραπεζικό λογαριασμό;
Είναι αυτονόητο ότι όσοι υποψήφιοι δεν έχουν έσοδα ή δεν προτίθενται να προβούν σε δαπάνες, δεν έχουν υποχρέωση να ανοίξουν τραπεζικό λογαριασμό. Σε περίπτωση όμως, που γίνει καταγγελία και προκύψουν έσοδα ή δαπάνες, ο υποψήφιος τότε θα υποστεί τις προβλεπόμενες από το άρθρ. 14 παρ. 1β κυρώσεις.
33.Οι αντιπεριφερειάρχες που θα εκλεγούν, υποχρεούνται να καταρτίσουν αναλυτική κατάσταση εσόδων δαπανών;
Δεν νοείται αυτοτελής αναλυτική κατάσταση εσόδων δαπανών για τους αντιπεριφερειάρχες, διότι οι δαπάνες τους εντάσσονται στο ανώτατο όριο του οικείου συνδυασμού. Η σχετική πρόβλεψη της παρ. 1α του αρθρ. 11του Νόμου
34.Οι λόγοι ακυρότητας των ψηφοδελτίων των συνδυασμών για τις δημοτικές εκλογές ισχύουν και για τις περιφερειακές εκλογές;
Ναι, τα αναγραφόμενα στο υπ’ αριθμ. 61338/ 23.10.2010 έγγραφό μας, αναφορικά με την ακυρότητα των ψηφοδελτίων στις δημοτικές εκλογές, ισχύουν, κατ’ αντιστοιχία, και για τις περιφερειακές εκλογές, αφού οι διατάξεις του άρθρου 130 και του άρθρου 28 του Ν. 3852/ 2010 έχουν όμοιο περιεχόμενο.
35.Είμαι τακτικό μέλος εφορευτικής επιτροπής, αλλά δεν μπορώ να παραβρεθώ, ποιόν θα ενημερώσω ;
Στο ενημερωτικό που έχετε λάβει, αναφέρει αν θα ενημερώσετε την εισαγγελία πρωτοδικών ή τον δήμο, στον οποίο έχετε τα εκλογικά σας δικαιώματα.
36.Είμαι δικαστικός αντιπρόσωπος και θέλω να μάθω που είναι το εκλογικό τμήμα, στο οποίο πρέπει να παραβρίσκομαι. Αν δεν μπορώ να παραβρεθώ, τι κάνω;
Το εκλογικό τμήμα θα το αναζητήσετε στο σύνδεσμο : http://www.ypes.gr/services/tmimata_2010/tmimata.htm
Αν δεν μπορείτε να παραβρεθείτε, απευθυνθείτε στην Εισαγγελία Πρωτοδικών της περιοχής σας.
37.Πόσους σταυρούς βάζω;
Θα ενημερωθείτε από τον δικαστικό αντιπρόσωπο.
38.Πόσες μέρες εκλογική άδεια δικαιούμαι, με βάση την χιλιομετρική απόσταση της περιοχής που ψηφίζω;
Όσοι εργάζονται 5 ημέρες δικαιούνται:
• Από 200-400 χλμ, 1 εργ.ημέρα
• Από 401 και άνω, 2 εργ. ημέρες, εφόσον κινηθούν εξ ολοκλήρου οδικώς με βάση την υπεύθυνη δήλωση τους.
Όσοι εργάζονται 6 ημέρες δικαιούνται:
• Από 100-200 χλμ, 1 εργ.ημέρα
• Από 201-400 χλμ, 2 εργ.ημέρες
• Από 401 και άνω, 3 εργ. ημέρες
Και για τις δύο παραπάνω περιπτώσεις, όσοι μετακινηθούν σε νησιά, για τα οποία δεν υπάρχει πρόσβαση, ο αριθμός ημερών άδειας, θα εξετάζεται κατά περίπτωση, ανάλογα με την απόσταση και τις ειδικές συνθήκες μετακίνησης, χωρίς η άδεια αυτή να υπερβαίνει τις 3 εργ. ημέρες.
Για περισσότερες πληροφορίες, όσον αφορά χιλιομετρικές αποστάσεις περιοχών, απευθυνθείτε στη διεύθυνση τεχνικών υπηρεσιών στις κατά τόπους Νομαρχίες.
39.Είμαι ετεροδημότης, ψηφίζω;
Οι Ετεροδημότες δεν ψηφίζουν στον τόπο κατοικίας τους, στις Δημοτικές και Περιφερειακές Εκλογές, αλλά μόνο στον Δήμο ή την Κοινότητα του οποίου τα δημοτολόγια είναι εγγεγραμμένοι.
40.Οι υποψήφιοι που δεν έχουν έσοδα και δαπάνες είναι υποχρεωμένοι να προβούν σε ανάρτηση των (μηδενικών) εσόδων και δαπανών τους στην Κεντρική Βάση Δεδομένων του Υπουργείου Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης;
Ναι, είναι υποχρεωμένοι οι υποψήφιοι που δεν έχουν έσοδα ή δεν προτίθενται να προβούν σε δαπάνες, να αναρτήσουν τα (μηδενικά) έσοδα και δαπάνες τους στην Κεντρική Βάση Δεδομένων του Υπουργείου Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης. Η υποχρέωση αυτή απορρέει από τις διατάξεις του άρθρ. 10 του Ν. 3870/2010, όπου προβλέπεται η ανάρτηση εσόδων και δαπανών των υποψηφίων συνδυασμών, αλλά και των υποψηφίων συμβούλων. Η μη τήρηση των σχετικών διατάξεων επισύρει τις προβλεπόμενες στις παρ. 5α, και 5β του ιδίου άρθρου, καθώς και στην παρ. 3 του αρθρ. 15 του ως άνω νόμου κυρώσεις.