Έξι στους δέκα Θεσσαλονικείς θεωρούν ότι τα μέτρα, που ελήφθησαν για την...
αντιμετώπιση της κρίσης στην Ελλάδα αποδείχτηκαν αποτυχημένα στην εφαρμογή τους.
Παράλληλα, δείχνουν να πιστεύουν ότι η χώρα δε θα αποφύγει την αναδιάρθρωση του χρέους (σύμφωνα με το 57,5%) κι ότι η τήρηση του μνημονίου δε φτάνει για να τη βγάλει από την κρίση (58,4%).
Παράλληλα, έξι στους δέκα θεωρούν ότι νέα μέτρα βρίσκονται προς των πυλών, ενώ σχεδόν εννέα στους δέκα εκτιμούν ότι όσα ελήφθησαν ήδη, δεν κατάφεραν να απαντήσουν στα προβλήματα της ανεργίας και του πληθωρισμού.
Τα παραπάνω προκύπτουν από την εξαμηνιαία έρευνα καταναλωτικής εμπιστοσύνης του Παρατηρητηρίου Τιμών και Ανταγωνιστικότητας στο Ερευνητικό Ινστιτούτο του Πανεπιστημίου Μακεδονίας.
Η έρευνα έδειξε ακόμη ότι η οικονομική κρίση έχει αρχίσει να επηρεάζει αμεσότερα άνεργους, συνταξιούχους και χαμηλόμισθους, που περιορίζουν ακόμη και τις επισκέψεις τους σε σούπερ μάρκετ και λαϊκές αγορές.
Με βάση την έρευνα, που πραγματοποιήθηκε σε δείγμα 1.016 ατόμων, από 14-21 Οκτωβρίου, οι πολίτες εμφανίζονται διχασμένοι ως προς το αν τα κυβερνητικά μέτρα ήταν αναγκαία: το 49,8% απαντά «ναι-μάλλον ναι» και το 45,9% «όχι-μάλλον όχι». Δύο στους τρεις εκτιμούν ότι η κυβερνητική πολιτική για την αντιμετώπιση της κρίσης κινήθηκε σε λανθασμένη κατεύθυνση.
«Ναι» στο άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων, «όχι» σε ελεύθερες απολύσεις
Οι Θεσσαλονικείς τάσσονται υπέρ του ανοίγματος των κλειστών επαγγελμάτων («ναι» λέει το 76,9%), της απελευθέρωσης της ενεργειακής αγοράς (71,5%) και της ελεύθερης αδειοδότησης ταξί και φορτηγών (75%).
Πιο επιφυλακτικοί εμφανίζονται για την ιδιωτικοποίηση των συγκοινωνιών: το 58,4% λέει «ναι» και το 35,3% «όχι», με τους φοιτητές να είναι πιο αρνητικοί από κάθε άλλη πληθυσμιακή ομάδα.
Το 70,8% των ερωτηθέντων συμφωνεί με την επιβολή προσωρινών «εισφορών κρίσης» στις κερδοφόρες επιχειρήσεις και το 73,2% με τη συγχώνευση των δημόσιων υπηρεσιών.
Αντίθετα, πάνω από οκτώ στους δέκα διαφωνούν με την απελευθέρωση των απολύσεων.
«Αναδιαρθρώστε το ΣΔΟΕ, επιβάλλετε αυστηρότερες ποινές»
Επτά στους δέκα δε θεωρούν ότι τα μέτρα της κυβέρνησης αντιμετώπισαν τη φοροδιαφυγή, ενώ το νέο μέτρο, για την έκδοση κάρτας, δε φαίνεται να τους πείθει ότι οι παραβάτες θα πιαστούν στην «τσιμπίδα» της εφορίας.
Κληθέντες να εισηγηθούν οι ίδιοι μέτρα για την πάταξη της φοροδιαφυγής, «ψηφίζουν» πρόληψη αντί για καταστολή, αφού προτείνουν κυρίως αναδιάρθρωση του ΣΔΟΕ (με ποσοστό 35,2%) και πιο αυστηρές ποινές (27,6%).
Έξι στους δέκα στράφηκαν στην «ιδιωτική ετικέτα»
Σε μείωση των δαπανών τους για αγορές ρούχων/παπουτσιών, δηλώνουν ότι έχουν προχωρήσει πάνω από οκτώ στους δέκα (83%), ενώ έβαλαν «μαχαίρι» και στα έξοδα για: τρόφιμα (το 46,6% των ερωτηθέντων) και διασκέδαση-ψυχαγωγία (79,1%).
Πάντως, η πλειοψηφία των ερωτηθέντων δεν έχει μειώσει τις επισκέψεις σε σούπερ μάρκετ (51,9%) και λαϊκές αγορές (56%), αν και αρκετοί (63%) δηλώνουν ότι αντικατέστησαν επώνυμα προϊόντα με αντίστοιχα ιδιωτικής ετικέτας.
Σχεδόν οι μισοί (45,9%) ακύρωσαν/ανέβαλαν την αγορά κατοικίας και το 40,7% την απόκτηση αυτοκινήτου/μηχανής.
Σε χειρότερη μοίρα βρίσκονται γενικά οι συνταξιούχοι και άνεργοι, τα άτομα άνω των 45 ετών και σχετικά χαμηλότερης εκπαίδευσης: δήλωσαν κατά πλειοψηφία ότι ξοδεύουν λιγότερα χρήματα για τρόφιμα/προϊόντα οικιακής καθαριότητας κι ότι επισκέπτονται λιγότερες φορές σούπερ μάρκετ/λαϊκές αγορές.
Σύμφωνα με τους μελετητές, η τάση αυτή αποτελεί μια πρώτη ένδειξη ότι η κρίση έχει αρχίσει να επηρεάζει πιο αισθητά τις οικονομικά ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες και την κάλυψη των βασικών τους αναγκών.
Βάσει των αποτελεσμάτων της έρευνας, το 70,3% των ερωτηθέντων δεν αντιμετωπίζει πρόβλημα στη συλλογή αποδείξεων. Ωστόσο, ένας στους τέσσερις (26,7%) δηλώνει ότι δυσκολεύεται, καθώς, όπως υποστηρίζει, οι επαγγελματίες κάποιων κλάδων (λαϊκές αγορές (19,5%), οδηγοί ταξί (18,2%) και ελεύθεροι επαγγελματίες (40%)) εμφανίζονται απρόθυμοι να κόψουν απόδειξη.
Παράλληλα, δείχνουν να πιστεύουν ότι η χώρα δε θα αποφύγει την αναδιάρθρωση του χρέους (σύμφωνα με το 57,5%) κι ότι η τήρηση του μνημονίου δε φτάνει για να τη βγάλει από την κρίση (58,4%).
Παράλληλα, έξι στους δέκα θεωρούν ότι νέα μέτρα βρίσκονται προς των πυλών, ενώ σχεδόν εννέα στους δέκα εκτιμούν ότι όσα ελήφθησαν ήδη, δεν κατάφεραν να απαντήσουν στα προβλήματα της ανεργίας και του πληθωρισμού.
Τα παραπάνω προκύπτουν από την εξαμηνιαία έρευνα καταναλωτικής εμπιστοσύνης του Παρατηρητηρίου Τιμών και Ανταγωνιστικότητας στο Ερευνητικό Ινστιτούτο του Πανεπιστημίου Μακεδονίας.
Η έρευνα έδειξε ακόμη ότι η οικονομική κρίση έχει αρχίσει να επηρεάζει αμεσότερα άνεργους, συνταξιούχους και χαμηλόμισθους, που περιορίζουν ακόμη και τις επισκέψεις τους σε σούπερ μάρκετ και λαϊκές αγορές.
Με βάση την έρευνα, που πραγματοποιήθηκε σε δείγμα 1.016 ατόμων, από 14-21 Οκτωβρίου, οι πολίτες εμφανίζονται διχασμένοι ως προς το αν τα κυβερνητικά μέτρα ήταν αναγκαία: το 49,8% απαντά «ναι-μάλλον ναι» και το 45,9% «όχι-μάλλον όχι». Δύο στους τρεις εκτιμούν ότι η κυβερνητική πολιτική για την αντιμετώπιση της κρίσης κινήθηκε σε λανθασμένη κατεύθυνση.
«Ναι» στο άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων, «όχι» σε ελεύθερες απολύσεις
Οι Θεσσαλονικείς τάσσονται υπέρ του ανοίγματος των κλειστών επαγγελμάτων («ναι» λέει το 76,9%), της απελευθέρωσης της ενεργειακής αγοράς (71,5%) και της ελεύθερης αδειοδότησης ταξί και φορτηγών (75%).
Πιο επιφυλακτικοί εμφανίζονται για την ιδιωτικοποίηση των συγκοινωνιών: το 58,4% λέει «ναι» και το 35,3% «όχι», με τους φοιτητές να είναι πιο αρνητικοί από κάθε άλλη πληθυσμιακή ομάδα.
Το 70,8% των ερωτηθέντων συμφωνεί με την επιβολή προσωρινών «εισφορών κρίσης» στις κερδοφόρες επιχειρήσεις και το 73,2% με τη συγχώνευση των δημόσιων υπηρεσιών.
Αντίθετα, πάνω από οκτώ στους δέκα διαφωνούν με την απελευθέρωση των απολύσεων.
«Αναδιαρθρώστε το ΣΔΟΕ, επιβάλλετε αυστηρότερες ποινές»
Επτά στους δέκα δε θεωρούν ότι τα μέτρα της κυβέρνησης αντιμετώπισαν τη φοροδιαφυγή, ενώ το νέο μέτρο, για την έκδοση κάρτας, δε φαίνεται να τους πείθει ότι οι παραβάτες θα πιαστούν στην «τσιμπίδα» της εφορίας.
Κληθέντες να εισηγηθούν οι ίδιοι μέτρα για την πάταξη της φοροδιαφυγής, «ψηφίζουν» πρόληψη αντί για καταστολή, αφού προτείνουν κυρίως αναδιάρθρωση του ΣΔΟΕ (με ποσοστό 35,2%) και πιο αυστηρές ποινές (27,6%).
Έξι στους δέκα στράφηκαν στην «ιδιωτική ετικέτα»
Σε μείωση των δαπανών τους για αγορές ρούχων/παπουτσιών, δηλώνουν ότι έχουν προχωρήσει πάνω από οκτώ στους δέκα (83%), ενώ έβαλαν «μαχαίρι» και στα έξοδα για: τρόφιμα (το 46,6% των ερωτηθέντων) και διασκέδαση-ψυχαγωγία (79,1%).
Πάντως, η πλειοψηφία των ερωτηθέντων δεν έχει μειώσει τις επισκέψεις σε σούπερ μάρκετ (51,9%) και λαϊκές αγορές (56%), αν και αρκετοί (63%) δηλώνουν ότι αντικατέστησαν επώνυμα προϊόντα με αντίστοιχα ιδιωτικής ετικέτας.
Σχεδόν οι μισοί (45,9%) ακύρωσαν/ανέβαλαν την αγορά κατοικίας και το 40,7% την απόκτηση αυτοκινήτου/μηχανής.
Σε χειρότερη μοίρα βρίσκονται γενικά οι συνταξιούχοι και άνεργοι, τα άτομα άνω των 45 ετών και σχετικά χαμηλότερης εκπαίδευσης: δήλωσαν κατά πλειοψηφία ότι ξοδεύουν λιγότερα χρήματα για τρόφιμα/προϊόντα οικιακής καθαριότητας κι ότι επισκέπτονται λιγότερες φορές σούπερ μάρκετ/λαϊκές αγορές.
Σύμφωνα με τους μελετητές, η τάση αυτή αποτελεί μια πρώτη ένδειξη ότι η κρίση έχει αρχίσει να επηρεάζει πιο αισθητά τις οικονομικά ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες και την κάλυψη των βασικών τους αναγκών.
Βάσει των αποτελεσμάτων της έρευνας, το 70,3% των ερωτηθέντων δεν αντιμετωπίζει πρόβλημα στη συλλογή αποδείξεων. Ωστόσο, ένας στους τέσσερις (26,7%) δηλώνει ότι δυσκολεύεται, καθώς, όπως υποστηρίζει, οι επαγγελματίες κάποιων κλάδων (λαϊκές αγορές (19,5%), οδηγοί ταξί (18,2%) και ελεύθεροι επαγγελματίες (40%)) εμφανίζονται απρόθυμοι να κόψουν απόδειξη.
newsbeast.gr