Παρολ’αυτά όμως επειδή το θεώρησα εξαιρετικά ενδιαφέρον, τώρα που το ξαναθυμήθηκα, να γράψω γι’ αυτό, το κάνω. Και ακόμη στον “φ”, οφείλουμε μεγάλο μέρος του πολιτισμού, που μέχρι τώρα ξέρουμε. Από τους Πυθαγόρειους π.Χ, έως την Αναγέννηση και τον Ντα Βίντσι. Αφήστε που στην καθημερινή ζωή και τη φύση γύρω μας, απαντάται τόοσο συχνά, που ούτε το φανταζόμαστε.
Ας ρίξουμε λοιπόν μια ματιά σ’ αυτό το νουμεράκι, που μας “ομορφαίνει” τη ζωή. Η Χρυσή τομή, “φ”, υπολογίζεται περίπου γύρω στο 1,618….. από ένα μαθηματικό τύπο, που πολύ θα ήθελα να μπορώ να τον γράψω και να τον εξηγήσω, αλλά δεν. Όσοι πιστοί, προσέλθετε να εξηγήσετε! Το πηλίκο αυτό θεωρείται ότι δίνει αρμονικές αναλογίες και γι’ αυτό έχει χρησιμοποιηθεί πολύ στις τέχνες (ζωγραφική, αρχιτεκτονική, γλυπτική). Ο υπολογισμός και η εισαγωγή του όρου, έγινε από τον Πυθαγόρα, βάσει παρατήρησης της φύσης. Ενώ, το “βάφτισμα” του αριθμού σε “φ”, έγινε προς τιμήν του μεγαλύτερου γλύπτη της Αρχαίας Ελλάδας και της κλασσικής περιόδου εν γένει, Φειδία.
Μερικά παραδείγματα εντοπισμού της Χρυσής τομής, για να δείτε πόσο οικεία μας είναι, χωρίς, πιθανόν, να το ξέρουμε. Οι Πυθαγόρειοι, που όπως είπαμε γνωρίζανε καλύτερα από όλους την έννοια του “φ”, στο μυστικό σύμβολο του συναφιού τους, την πεντάλφα (που είναι γνωστή σε όλους μας), εντοπίζεται ο χρυσός λόγος, σε όλες τις πλευρές του αστεριού. Στη συνέχεια, ο Παρθενώνας έχει κατασκευαστεί με βάση τη χρυσή αναλογία. Για να μπορεί να είναι αρμονικός και όμορφος, απ’ όποια πλευρά κι αν τον δει κανείς. Ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι, σε όλους του τους πίνακες, χρησιμοποίησε την χρυσή αναλογία. Είτε επρόκειτο για τοπία, είτε για πρόσωπα (βλ. Μόνα Λίζα), είτε για κάθε αντικείμενο που απεικόνιζε. Ένα παράδειγμα, που μας είναι απολύτως γνωστό, είναι ο Βιτρούβιος άνδρας (ναι, ναι ο άντρας στον κύκλο με ανοιχτά χέρια και πόδια). Σ’ αυτόν εφαρμόζεται και αναγνωρίζεται η χρυσή αναλογία και στον άνθρωπο, ανάμεσα σε όλα του τα μέλη. Κάπου εκεί πατάει και η σύγχρονη πλαστική χειρουργική, για να διαμορφώσει το “τέλειο” σώμα και αναλογίες. Απίστευτο ε;
Δεν αναφέραμε όμως ακόμα τη φύση, από την οποία και προέκυψε ο αριθμούλης αυτός. Όλοι έχετε δει ή ξέρετε τί είναι ο ναυτίλος, δεν μπορεί. Αυτή η σπειροειδής κατάσταση, που απαντάται σε κοχύλια, σύννεφα, λουλούδια (και συγκεκριμένα τριαντάφυλλα), αλλά και σε νεφελώματα ή το σχήμα του ίδιου μας του σύμπαντός. Εε λοιπόν, ο λόγος των ακτινών του κάθε θαλάμου με τον προηγούμενο, ισούται με τον χρυσό λόγο. Ακόμα και τα τμήματα του ανθρώπινου DNA, συμμορφώνονται προς τον αριθμό Φ.
Ακόμη και ο Μότσαρτ λέγεται ότι επηρεάστηκε από τη θεωρία τούτη και έχει συνθέσει πολλά από τα έργα του, με βάση τη χρυσή αναλογία, προκειμένου να παράξει ήχους καλαίσθητους και αρμονικούς.
Χρυσή τομή, χρυσή αναλογία, χρυσός αριθμός, χρυσός λόγος ή ακόμα και θείος αριθμός, όλα αναφέρονται στον αριθμό “φ’. Τον αριθμό του σύμπαντος. Και είναι πολύ περισσότερα, προφανώς, από αυτά που αναφέρω εδώ. Φανταστείτε πως το θέμα αυτό κρατάει χιλιάδες χρόνια κι όλο εμπλουτίζεται και αναθεωρείται και εξελίσσεται. Απ’ τα αληθινά μυστήρια και μαγικά της φύσης.
‘Αρα μήπως προτού ασχοληθούμε με όλα τα υπόλοιπα μέρη του πολιτισμού, έπρεπε ν’ αναφερθούμε στον… “Φ”;;
http://www.tsimpountiii.gr