ο Σύνδεσμος Υποστήριξης και Συνεργασίας Μελών Ενόπλων Δυνάμεων.
Με επιστολή που απέστειλε τόσο στην πολιτική ηγεσία του ΥΕΘΑ, τα πολιτικά κόμματα, τα επιτελεία των Ε.Δ. καθώς και όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, αναφέρει πως στελέχη των Ε.Δ. που είναι διαζευγμένα ή τελούν σε διάσταση και δε μένουν με τα ανάλικα παιδιά τους, λαμβάνουν από την υπηρεσία το επίδομα εξομάλυνσης άγαμου, χωρίς προσαυξήσεις γάμου και τέκνων, ενώ οι ίδιοι καταβάλουν τη μηνιαία διατροφή.
Ήδη όπως τονίζουν, υπάρχουν περιπτώσεις προσφυγής στη δικαιοσύνη με θετικό αποτέλεσμα, αλλά με μεγάλο οικονομικό κόστος.
Ολόκληρη η επιστολή έχει ες εξής:
1. Όπως έχει κριθεί, η αρχή της ισότητας που καθιερώνεται στο άρθρο 4
παρά. 1 του σχετικού (α), αποτελεί νομικό κανόνα που δεσμεύει τον κοινό νομοθέτη
ο οποίος μπορεί να ρυθμίσει με ενιαίο ή διαφορετικό τρόπο τις ποικίλες πραγματικές ή προσωπικές καταστάσεις και σχέσεις, λαμβάνοντας υπόψη τις υφιστάμενες κοινωνικές, οικονομικές, επαγγελματικές ή άλλες συνθήκες που συνδέονται με
καθεμία από τις καταστάσεις ή σχέσεις αυτές και στηριζόμενος σε γενικά και αντικειμενικά κριτήρια, που τελούν σε συνάφεια προς το αντικείμενο της ρύθμισης για την οποία κάθε φορά πρόκειται. Πρέπει όμως, κατά την επιλογή των διαφόρων τρόπων ρύθμισης, να κινείται μέσα στα όρια που διαγράφονται από την αρχή της ισότητας και τα οποία αποκλείουν τόσο την έκδηλα άνιση μεταχείριση, όσο και την αυθαίρετη εξομοίωση διαφορετικών καταστάσεων ή την ενιαία μεταχείριση
προσώπων τελούντων υπό διαφορετικές συνθήκες, με βάση τυπικά ή συμπτωματικά
ή άσχετα μεταξύ τους κριτήρια (πρβλ. ΣτΕ 3582/1996 Επταμ., 2281/1995 κ.α). Εάν
δε το Δικαστήριο διαπιστώσει, κατά τον έλεγχο συνταγματικότητας της εφαρμοστέας
διάταξης, παράβαση της αρχής της ισότητας που θα συνίσταται στη θέσπιση ειδικής ρύθμισης ευνοϊκής για ορισμένη κατηγορία προσώπων από την οποία αποκλείσθηκαν, ρητά ή σιωπηρά, πρόσωπα που ανήκουν σε άλλη κατηγορία, αλλά τελούν υπό τις αυτές ή παρόμοιες συνθήκες με τα πρόσωπα που ανήκουν στην πρώτη κατηγορία, στην οποία αναφέρεται η σχετική ρύθμιση, τότε, το Δικαστήριο,προς άρση της διαπιστωθείσης αντισυνταγματικότητας, οφείλει να προβεί σε
επέκταση της εφαρμογής της ειδικής ρύθμισης και στην κατηγορία των προσώπων
που αποκλείσθηκαν (ΣτΕ 3587/1997, 466/1999).
2. Σύμφωνα με τις παρά. 2 και 3 του άρθρου 51 του σχετικού (β) ορίζεται ότι:
«Πέρα από το μηνιαίο βασικό μισθό του προηγουμένου άρθρου παρέχονται και τα
εξής επιδόματα κατά μήνα: 1… 2. Οικογενειακή παροχή, σύμφωνα με τις διατάξεις
του άρθρου 11 του νόμου αυτού.. 3. Εξομάλυνσης μισθολογικών διαφορών ποσού
εκατόν τριάντα οκτώ ευρώ (138) για όλους τους στρατιωτικούς εν γένει. Για τους
έγγαμους χωρίς τέκνα που αναγνωρίζονται ως προστατευόμενα μέλη της οικογένειας
για τον προσδιορισμό του φόρου εισοδήματος, το ανωτέρω ποσό ορίζεται στα
διακόσια εννιά ευρώ (209). Για εγγάμους ή διαζευγμένους ή σε διάσταση ή σε χηρεία
ή αγάμους οι οποίοι έχουν τέκνα, που αναγνωρίζονται ως προστατευόμενα μέλη της
οικογένειας για τον προσδιορισμό του φόρου εισοδήματος, το ποσό αυτό του
επιδόματος ορίζεται σε διακόσια εβδομήντα εννιά (279). Σε περίπτωση συζύγων
που αμείβονται και οι δύο με τις διατάξεις του παρόντος, τα προστατευόμενα μέλη
οικογένειας (τέκνα) λαμβάνονται υπόψη μόνο για τον έναν εξ αυτών.»
3. Σύμφωνα με το άρθρο 7 του σχετικού (γ) ορίζεται ότι: «1. Θεωρείται ότι
βαρύνουν το φορολογούμενο α) ... β) Τα ανήλικα άγαμα τέκνα, γ) ... 2. Τα πρόσωπα,
που αναφέρονται στις περιπτώσεις β` έως η` της προηγούμενης παραγράφου,
θεωρείται ότι βαρύνουν το φορολογούμενο εφόσον συνοικούν με αυτόν και το ετήσιο
φορολογούμενο και απαλλασσόμενο εισόδημα τους δεν υπερβαίνει το ποσό των
τετρακοσίων χιλιάδων (400.000) δραχμών ή το ποσό των οκτακοσίων χιλιάδων αν
αυτά παρουσιάζουν αναπηρία εξήντα επτά τοις εκατό (67%) και πάνω από
διανοητική καθυστέρηση ή φυσική αναπηρία...».
4. Από τα ως άνω, όπως άλλωστε αποδέχεται και η Ελληνική Δικαιοσύνη
[ιδέτε σχετική (δ)], προκύπτει ότι η μη χορήγηση της προσαύξησης του επιδόματος
εξομάλυνσης τόσο γάμου όσο και των τέκνων του εδαφίου γ΄ της παραγράφου 3 του
άρθρου 2 του σχετικού (β) και στους διαζευγμένους ή τελούντες σε διάσταση
στρατιωτικούς - ενστόλους υπαλλήλους που έχουν τέκνα, τα οποία όμως δεν
αναγνωρίζονται ως προστατευόμενα μέλη της οικογένειας για τον προσδιορισμό του
φόρου εισoδήματος, διότι δεν συνοικούν μαζί τους, συνιστά άνιση μισθολογική
μεταχείριση της κατηγορίας αυτής των στρατιωτικών και ενστόλων υπαλλήλων
έναντι, αφενός μεν των αγάμων που δεν έχουν τέκνα στρατιωτικών και ενστόλων
υπαλλήλων, με τους οποίους έχουν τελικά την ίδια μισθολογική μεταχείριση, αν και
καταφανώς δεν τελούν υπό τις αυτές συνθήκες και αφετέρου των συναδέλφων τους
στρατιωτικών - ενστόλων υπαλλήλων που λαμβάνουν στο ακέραιο τις ανωτέρω
προσαυξήσεις, που συνοικούν με τέκνα αναγνωριζόμενα ως προστατευόμενα μέλη.
Και τούτο διότι οι δύο τελευταίες κατηγορίες υπαλλήλων τελούν υπό παρόμοιες
συνθήκες οικογενειακής κατάστασης δεδομένου ότι και οι διαζευγμένοι ή εν
διαστάσει τελούντες γονείς ανηλίκων τέκνων, που δεν συνοικούν μαζί τους, ακόμα
και αν δεν βαρύνονται με τις δαπάνες της συνοίκησης, βαρύνονται εκ του νόμου
(άρθρα 1485 επ. ΑΚ) με υποχρέωση διατροφής των ανηλίκων αυτών τέκνων τους. Η
δυσμενής αυτή διάκριση σε βάρος της κατηγορίας αυτής των διαζευγμένων ή εν
διαστάσει τελούντων υπαλλήλων δεδομένου ότι αφενός δεν συνάδει με τη φύση και
με τον σκοπό του επίμαχου επιδόματος που, σύμφωνα με την οικεία εισηγητική
έκθεση, αποβλέπει στην εξισορρόπηση των μισθολογικών διαφορών, που
ενυπάρχουν μέσα στον ίδιο βαθμό, με βάση την οικογενειακή κατάσταση κάθε
υπαλλήλου και αφετέρου δεν δικαιολογείται από λόγους γενικότερου κοινωνικού ή
δημοσίου συμφέροντος, παραβιάζει τη συνταγματική αρχή της ισότητας, προς
αποκατάσταση της οποίας, απαιτείται όπως η εν λόγω ευνοϊκή διάταξη του εδαφίου
γ΄ της παραγράφου 3 του άρθρου 2 του σχετικού (β) εφαρμοσθεί και ως προς τους
διαζευγμένους ή εν διαστάσει τελούντες υπαλλήλους που δεν συνοικούν με τα
ανήλικα τέκνα τους.
5. Πολλά είναι τα στελέχη των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων που είναι
διαζευγμένα ή τελούν σε διάσταση και δεν συνοικούν με τα ανήλικα τέκνα τους, αλλά
καταβάλλουν σε μηνιαία βάση διατροφή και η Υπηρεσία τους καταβάλει το επίδομα
εξομάλυνσης αγάμου, χωρίς να τους καταβάλλει τις προσαυξήσεις λόγω γάμου και
τέκνων ως άνω επιδόματος, με αποτέλεσμα να ωθούνται στα Ελληνικά Δικαστήρια,
από τα οποία εν τέλει δικαιώνονται, για το αυτονόητο, σπαταλώντας ένα όχι
ευκαταφρόνητο ποσό σε δικηγορικές αμοιβές και δικαστικές δαπάνες
6. Κατόπιν των ανωτέρω και στο πλαίσιο της αρχής της ισότητας και του
δικαίου, παρακαλούμε όπως μας γνωρίσετε εάν υφίσταται πρόθεσή σας για
κατάθεση σχετικής νομοθετικής ρύθμισης αναφορικά με τα ως άνω.
7. Ευχαριστούμε εκ των προτέρων για τη συνεργασία σας και είμαστε στη
διάθεσή σας για οποιαδήποτε διευκρίνιση ή συνεργασία.
8. Το κόμματα του Ελληνικού Κοινοβουλίου, προς τα οποία αποστέλλεται το
παρόν, παρακαλούνται για την κατά την κρίση τους υποβολή σχετικής ερώτησης στο
Ελληνικό κοινοβούλιο, προς τα αρμόδια υπουργεία.
http://kranosgr.blogspot.com/2010/12/blog-post_5343.html