Σαν να μην έφταναν τα γνωστά και δεδομένα προβλήματα φυσικής κατάστασης του Παναθηναϊκού, κάπου μέσα σ’ όλα ήταν και «άτυχος» ο νταμπλούχος, κι όχι μόνο επειδή στον όμιλο βρισκόταν η υπερομάδα Μπαρτσελόνα. Θα εξηγήσουμε, λοιπόν, αμέσως τι εννοούμε.
Ο όμιλος του Παναθηναϊκού αποδείχθηκε ότι ήταν ο πιο απαιτητικός από πλευράς τρεξιμάτων. Έτσι τουλάχιστον δείχνουν τα στοιχεία από τις σχετικές μετρήσεις της ΟΥΕΦΑ. Αμέσως μετά την ολοκλήρωση της φάσης των ομίλων, αρχίσαμε τη στατιστική μελέτη για ένα προς ένα τα 96 παιχνίδια που έγιναν μέχρι χθες. Οι χιλιομετρικές αναλύσεις, έτσι όπως τις παρουσιάζει σε κάθε ματς η ΟΥΕΦΑ, διαφωτίζουν σε αρκετά πράγματα, που δεν μπορούν να θεωρηθούν λεπτομέρειες στο σύγχρονο ποδόσφαιρο.
Οι ανταγωνιστές των Πρασίνων
Στον όμιλο του Παναθηναϊκού διανύθηκαν συνολικά 2.741 χλμ. στα 12 ματς που γίνανε στις έξι αγωνιστικές. Ο μέσος όρος ανά ομάδα ήταν στα 14,6 χλμ. Αν εξαιρέσει κανείς την Μπαρτσελόνα η οποία παίζει το καλύτερο ποδόσφαιρο που έχουμε δει τα τελευταία χρόνια, άρα στηρίζεται ως επί το πλείστον στην ποιότητά της, οι άλλες δύο βασικές ανταγωνίστριες ομάδες του Παναθηναϊκού είχαν πολύ υψηλά επίπεδα φυσικής κατάστασης. Η μεν Κοπεγχάγη είχε μ.ό. 116 χλμ. ανά ματς και η Ρούμπιν 120,5 χλμ.! Το κοντέρ των Πράσινων έφτασε μόλις στα 109,8 χλμ. μέσο όρο.
Καλογυμνασμένοι
Μπορεί να μην ήταν αυτή η αποκλειστική αιτία που ο Παναθηναϊκός βρέθηκε 4ος στον όμιλο, αφού ούτως ή άλλως είχε σοβαρά αγωνιστικά προβλήματα όπως και αρκετούς τραυματισμούς, όμως σίγουρα σε τόσο υψηλό επίπεδο παίζουν ρόλο και τα ενεργειακά αποθέματα. Και οι Πράσινοι υστερούσαν σαφώς, ειδικά από τη στιγμή που οι δύο βασικοί αντίπαλοί του ήταν καλογυμνασμένοι.
Οι «αθλητικοί» Δανοί
Η Ρούμπιν, παρά το γεγονός ότι βρισκόταν στο τέλος του πρωταθλήματός της, έτρεξε τα περισσότερα -έστω όχι εκρηκτικά πάντα- χιλιόμετρα από τους υπόλοιπους 31 του Τσάμπιονς Λιγκ (723 χλμ. στα τέσσερα ματς). Με 2η τη Σάλκε με 703 χλμ., 3η τη Βέρντερ με 699 χλμ., ενώ η πολύ «αθλητική» και δεμένη σαν ομάδα Κοπεγχάγη ήταν κι αυτή πολύ ψηλά (5η με 696 χλμ.).
Με λίγα λόγια, ο Παναθηναϊκός θα έπρεπε να έχει -τουλάχιστον- τα πνευμόνια του γεμάτα οξυγόνο, όπως π.χ. πρόπερσι, για να μπορέσει να αντεπεξέλθει στον συγκεκριμένο όμιλο, απέναντι στην τοπ ομάδα της Ευρώπης, αλλά και δύο σαφώς καλύτερα προετοιμασμένους αντιπάλους. Οι Πράσινοι, όμως, εμφανίστηκαν υποτονικοί και σε αυτόν τον τομέα.
«Ποιοτικά»
Για να αποφευχθούν παρερμηνείες, θα αναφέρουμε ότι τα συνολικά χιλιόμετρα σε έναν αγώνα δεν λένε πάντα την αλήθεια, ούτε και αποτελούν τον βασικό δείκτη φυσικής κατάστασης μιας ομάδας. Και ειδικά από τη στιγμή που η ΟΥΕΦΑ προς το παρόν δεν δίνει περισσότερα «ποιοτικά» στοιχεία (π.χ. αριθμό σπριντ ανά παίκτη, μέση ταχύτητα σπριντ κλπ.), έτσι ώστε να δημιουργείται πιο ολοκληρωμένο παζλ.
Γι’ αυτό και κριτήριο καθοριστικό είναι η αγωνιστική εικόνα της κάθε ομάδας στο γήπεδο, όπως και η γνώση των ρεπορτάζ σχετικά με τη δουλειά που γίνεται στις προπονήσεις. Ούτε βέβαια σημαίνει ότι όποιος τρέχει περισσότερο, κερδίζει κιόλας. Το ποδόσφαιρο είναι ποδόσφαιρο, όχι στίβος. Είναι δηλαδή πάνω απ’ όλα τεχνική!
Όσο να 'ναι, όμως, η φυσική κατάσταση έχει αναδειχθεί σε σημαντικό κεφάλαιο τα τελευταία χρόνια και στην μπάλα, ειδικά για ομάδες που προσπαθούν μέσω τρεξιμάτων να καλύψουν άλλες αδυναμίες τους. Συνεπώς, ακόμα και 1 χλμ. λιγότερο στον αγώνα μπορεί να μοιάζει μικρό κακό, όμως παίζει ρόλο αν αυτό το 1 χλμ. έχει να κάνει με τζόκινγκ ή με 100 σπριντ των 10 μ., οπότε σε αυτή την περίπτωση σίγουρα υπάρχει πρόβλημα!
Συγκεκριμένα, τα χιλιόμετρα ανά όμιλο:
1ος όμιλος (Τότεναμ, Ίντερ, Τβέντε, Βέρντερ): 2.707
2ος όμιλος (Σάλκε, Λιόν, Μπενφίκα, Χάποελ): 2.725
3ος όμιλος (Μάντσεστερ Γ., Βαλένθια, Ρέιντζερς, Μπούρσασπορ): 2.655
4ος όμιλος (Μπαρτσελόνα, Κοπεγχάγη, Ρούμπιν, ΠΑΝΑΘΗΝΑΪΚΟΣ): 2.741
5ος όμιλος (Μπάγερν, Ρόμα, Βασιλεία, Κλουζ): 2.681
6ος όμιλος (Τσέλσι, Μαρσέιγ, Σπάρτακ, Ζίλινα): 2.685
7ος όμιλος (Ρεάλ, Μίλαν, Αγιαξ, Οσέρ): 2.614
8ος όμιλος (Σαχτάρ, Άρσεναλ, Μπράγκα, Παρτιζάν): 2.686
www.gazzetta.gr