Το προηγούμενο μοντέλο υπαγόρευε πως όποιος χρήστης ήθελε αγόραζε μέσα από τον browser του μία συνδρομητική υπηρεσία (πχ εφημερίδα, βιβλίο, μουσική), λάμβανε το περιεχόμενο στην οθόνη του και ολόκληρο το ποσό της συνδρομής κατέληγε στην εταιρεία που παρείχε το περιεχόμενο. Αυτό το μοντέλο θέλει να αλλάξει η Apple, επιθυμώντας να παρακρατά το 30% αυτών των συνδρομών. Μάλιστα πηγαίνει ένα βήμα πιο πέρα, προειδοποιώντας πως αυτές οι συναλλαγές δεν θα είναι δυνατές στις συσκευές της μετά την 30η Ιουνίου.
Όπως είναι φυσικό τα σχέδια αυτά της Apple έχουν προκαλέσει σφοδρές αντιδράσεις από τους παραγωγούς και παρόχους περιεχομένου που ζητάνε επισήμως να διερευνηθεί στο ζήτημα από τις αρμόδιες αρχές.
Μετά από συνάντηση περίπου 60 ευρωπαίων εκδοτών την Πέμπτη, η International Newspaper Marketing Association εξέδωσε ανακοίνωση στην οποία μεταξύ άλλων αναφέρεται:
"Οι εκδοτικές επιχειρήσεις δεν μπορούν να αντέξουν επενδύσεις σε νέες τεχνολογίες, νέα προϊόντα και νέες υπηρεσίες όταν η πλατφόρμα χρήσης χρεώνει το 30% των εσόδων."Σύμφωνα με την Wall Street Journal, η Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου των Η.Π.Α. εξετάζει σε προκαταρκτικό επίπεδο το κατά πόσον τα σχέδια της Apple παραβιάζουν την νομοθεσία περί προστασίας του ανταγωνισμού. Αν η προκαταρκτική εξέταση αυτή αποδειχθεί θετική, τότε θα εξελιχθεί σε πλήρη έρευνα.
Η Apple έχει αρνηθεί να απαντήσει ευθέως στις αρνητικές επικρίσεις των εκδοτών.
Όμως το θέμα δεν αφορά μόνο τους εκδότες εφημερίδων, αλλά και οποιαδήποτε άλλη υπηρεσία παρέχεται μέσα από το iPad, το iPhone ή το iPod. Yπηρεσίες σαν το Spotify ή το Last.fm θα πρέπει να χάσουν ένα σημαντικό μερίδιο των εσόδων τους υπερ της Apple. Mάλιστα ο Richard Jones, συνιδρυτής του Last.fm εκφράστηκε με ωμότητα για την απόφαση αυτή της Apple, σε μία συνομιλία σε IRC chat (δεύτερη γραμμή)
O Steve Purdham, διευθύνων σύμβουλος της βρετανικής εταιρείας We7, δήλωσε πως θα καλωσόριζε μία συνδρομητική υπηρεσία της Apple καθώς και την παρακράτηση ενός ποσοστού από την συνδρομή. Όμως συμπλήρωσε:
"Η χρέωση του 30% μεταφράζεται σε ζημιές σε κάθε συνδρομή."Ο αναλυτής James McQuivey από την Forrester Research δήλωσε:
"Το 30% των συνολικών εσόδων θα οδηγήσει σε μαζική αύξηση του κόστους των υπηρεσιών περιεχομένου και θα τις εξοντώσει."
"Εν τέλει, η Apple οραματίζεται έναν κόσμο όπου οι χρήστες δεν θα καταναλώνουν κανένα απολύτως είδος ψηφιακού περιεχομένου, χωρίς την δική της βοήθεια", συμπλήρωσε.Ο James McQuivey εκτίμησε πως αυτές οι εξελίξεις μπορεί να οδηγήσουν τις εταιρείες σε άλλες πλατφόρμες. Μία τέτοια λύση ανακοίνωσε πως θα προσφέρει η Google. Η υπηρεσία One Pass θα προσφέρει συνδρομές για περιοδικά και εφημερίδες με χρέωση μόνο 10%. Η Google δίνει επίσης την δυνατότητα στις εταιρείες να προσφέρουν στους καταναλωτές επιπλέον επιλογές, μέσα από διαφορετικά κανάλια πωλήσεων. Στην παρουσίαση της νέας υπηρεσίας, ο Eric Schimdt δήλωσε πως η εταιρεία του δεν επιθυμεί να βγάλει κέρδος από αυτήν την υπόθεση και πως το 10% καλύπτει τα κόστη της υπηρεσίας.
Όμως για τον James McQuivey ακόμα και αυτό το ποσοστό είναι υψηλό για την εκδοτική βιομηχανία και προτείνει ως μοντέλο τις χρεώσεις των πιστωτικών καρτών για την διενέργεια αγορών.