tromaktiko: Όχι πατριώτες. Ιδιοκτήτες!

Δευτέρα 14 Φεβρουαρίου 2011

Όχι πατριώτες. Ιδιοκτήτες!



Ο Νεοέλληνας έμαθε να υπερασπίζεται τα τετραγωνικά του σπιτιού του σαν θηρίο, ωστόσο εύκολα και γενναιόδωρα μιλά για τα σύνορα της χώρας του.
 Για πέντε χιλιοστά απίθα­νου βοσκότοπου, ο τρυφερός βλαστός της νεοελ­ληνικής λεβεντουριάς φτάνει στο έγκλημα, σκοτώ­νει, ωστόσο ιδεολογικά διαρρηγνύει τα «πολυτελή» του ιμάτια για τον τοίχο του Έβρου. Το «δημόσιο» για τον Νεοέλληνα αποτελεί αφορμή αυθαιρεσίας, παραβατικότητας, απειθαρχίας. Κάθε τι που σχε­τίζεται με τον δημόσιο χαρακτήρα της χώρας τού γεννά αισθήματα άκρατης περιφρόνησης και ανε­ξέλεγκτης εχθρότητας. Ο Έλληνας καταπατά δη­μόσιους χώρους, οικοδομεί τις παραλίες, καίει τα δάση, μπαζώνει ρέματα και ποτάμια, καταστρέφει μανιωδώς ό,τι σχετίζεται με τη δημόσια περιου­σία, ρυπαίνει ό,τι υπερβαίνει τα όρια της μεζονέ­τας του, κατασπαταλά με ειδεχθή αγριότητα κάθε δημόσιο πλούτο, ενώ ταυτόχρονα συγκινείται μέχρι δακρύων όταν ανακρούεται ο Εθνικός του Ύμνος. Αναδεικνύει σε εθνική υπόθεση την συμμέτοχη των α(η)δών στη Γιουροβίζιον, ενώ ταυτόχρονα συνηγο­ρεί ενθέρμως υπέρ της κατάργησης των Αρχαίων, της Ιστορίας και ό,τι βολεύει το εκλεκτό του τέκνο τη στιγμή των εξετάσεων· μετά, αν το φέρουν οι περιστάσεις, αποκτά εθνική συνείδηση· αρκεί να τον βολεύουν οι συγκυρίες. Έτσι, καλό είναι να θυ­μηθούμε πριν καταργήσουν την Ιστορία μας – ήδη παιανίζουν το… ασυνεχές της – ποια ήταν η σχέση του δημόσιου και του ιδιωτικού στον αιώνα του Πε­ρικλή.

Η εθνική υπερηφάνεια έφτανε στα ύψη στη θέα των ναών της Ακρόπολης, των στοών και των δημο­σίων κτισμάτων της Αγοράς που είχε οικοδομήσει ο Περικλής· γι’ αυτό δεν υπάρχει καμιά αμφιβολία. Τα δημόσια κτίρια αποτελούσαν το καμάρι των πο­λιτών. Αντίθετα, σ’ εκείνη την κοινωνία, η ανέγερ­ση πολυτελών κατοικιών για τους πολίτες έφτανε στα όρια της ιεροσυλίας. Το δελφικό ρητό «Μηδέν άγαν» (τίποτα το υπερβολικό) είχε τη σύμφωνη γνώμη όλων των πολιτών. Η ιδιωτική επίδειξη πλού­του ή χλιδής και οτιδήποτε ξέφευγε του μέτρου, αποτελούσε αντιαισθητικό φαινόμενο, σήμαινε ηθικό εκπεσμό και βρισκόταν αντιμέτωπο με τη γε­νική κοινωνική αποδοκιμασία. Ίσως οι τύραννοι του έκτου αιώνα να υπήρξαν περισσότερο απαιτητικοί για τους εαυτούς τους, αλλά στους επόμενους αι­ώνες που θεμελιώθηκε η Αθηναϊκή Δημοκρατία, όπου όλοι οι πολίτες ήταν ίσοι, η ιδιωτική πολυτέ­λεια αποτελούσε, το δίχως άλλο, μέγα σκάνδαλο. Να τι γράφει χαρακτηριστικά ο Δημοσθένης, έναν αιώνα πάνω - κάτω μετά την ολοκλήρωση του Παρ­θενώνα στον Γ’ Ολυνθιακό, 26 και 29.
«[Οι παλαιότεροι πολιτικοί] στην ιδιωτική τους ζωή ήταν τόσο μετρημένοι και τόσο πολύ πιστοί στα ήθη της πολιτείας, ώστε σήμερα, εάν κανείς από εσάς γνωρίζει το σπίτι του Αριστείδη ή του Μιλτιάδη ή κανενός άλλου σπουδαίου ανθρώπου της εποχής εκείνης, θα έχει διαπιστώσει πώς δεν είναι καλύτε­ρο από του γείτονά τους. Γιατί δεν πολιτεύονταν για να πλουτίσουν, αλλά καθένας τους νόμιζε καθήκον του να βοηθήσει για το κοινό καλό. Τίμιοι απέναντι στους άλλους Έλληνες, ευσεβείς στους Θεούς και έχοντας σαν αρχή την ισότητα ανάμεσα στους πολί­τες, απέκτησαν, καθώς ήταν φυσικό, μεγάλη ευτυ­χία… Σήμερα θα μου πει κανείς, οι εξωτερικές μας υποθέσεις δεν πάνε καλά, μα οι εσωτερικές μας πάνε καλύτερα από πριν. Μα τι έχουν να πουν (για να το αποδείξουν); Τις επάλξεις που ασβεστώνουμε, τους δρόμους και τις κρήνες που επισκευάζου­με και άλλα τιποτένια πράγματα; Δέστε λοιπόν τους πολιτικούς που ακολουθούν αυτή την πολιτική: από αυτούς, άλλοι που ήταν φτωχοί έγιναν πλούσιοι, άλ­λοι έγιναν διάσημοι ενώ ήταν άγνωστοι, μερικοί δε έφτιαξαν σπίτια πιο επιβλητικά από τα δημόσια κτί­ρια, κι όσο μίκραινε η περιουσία του κράτους, τόσο μεγάλωνε η δική τους».
Τα κείμενα αυτά, όπως και δεκάδες άλλων ελλη­νικών κείμενων, ανήκουν στη γλωσσική μας παρά­δοση και αποτελούν αδιάψευστα τεκμήρια της αδι­άσπαστης Ιστορίας του Ελληνισμού.
Η γλώσσα, έτσι κι αλλιώς, είναι η πατρίδα μας, γιατί με αυτήν ερωτευόμαστε, ονειρευόμαστε και πράττουμε, γιατί αυτή είναι η μεγάλη μας συνείδη­ση. Αλλιώς εννοείς τη θάλασσα όταν την προφέρεις θάλασσα, και άλλα καταλαβαίνεις και αισθάνεσαι όταν την προφέρεις sea…

http://www.topontiki.gr/article/13803








     



Εδώ σχολιάζεις εσύ!