Από τις αρχές Ιανουαρίου, οπότε άρχισε να διαρρέει το «μυστικό» μέσω των δήμων που καλούνταν να εφαρμόσουν τον «Καλλικράτη» έως σήμερα, οι επαπειλούμενες συγχωνεύσεις - καταργήσεις σχολείων είναι το νούμερο ένα ζήτημα για τις τοπικές κοινωνίες: γονείς κι εκπαιδευτικοί σε όλη τη χώρα ξεσηκώνονται μπροστά στο ενδεχόμενο τα παιδιά τους να διανύουν αποστάσεις μισής και μιας ώρας προκειμένου να παρακολουθήσουν τα μαθήματά τους και αυτά σε πολυπληθή πλέον τμήματα. Το όριο των 25 μαθητών ανά τμήμα γίνεται μακρινή ανάμνηση και ανεβαίνει στους 30 μαθητές.
Πλέον ο συντονισμός γονέων και εκπαιδευτικών είναι μια πραγματικότητα σε πολλές πόλεις, όπου διοργανώνονται κινητοποιήσεις, συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας κ.λπ., ενώ βρίσκονται σε εγρήγορση καθώς δεν είναι διατεθειμένοι να αφήσουν σχολεία να κλείσουν.
Την ίδια ώρα, οι εκπαιδευτικοί, οι οποίοι «βράζουν» καθώς βρίσκονται στο στόχαστρο σειράς περικοπών (μισθού, επιδομάτων, ασφαλιστικών και υγειονομικών παροχών) κι εργασιακών μεταβολών, εκτός του ότι καταγγέλλουν την περαιτέρω υποβάθμιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας, ανησυχούν για το μέλλον τους. Οι συγχωνεύσεις, ανάλογα και με την έκταση που θα λάβουν, θα προκαλέσουν μετατάξεις – ακόμα και εκτός των ορίων του νομού όπου υπηρετεί κάποιος. Στον δρόμο για τις μετατάξεις όμως εκφράζονται φόβοι ότι μπορεί να χαθούν και εκατοντάδες οργανικές θέσεις...
Επισήμως το ζήτημα άνοιξε όταν το υπουργείο στις 14 Ιανουαρίου εξέδωσε δελτίο Τύπου με το οποίο πλάσαρε τις συγχωνεύσεις ευσχήμως, μιλώντας για δημιουργία «Σχολικών Κέντρων» και «Πολυδύναμων Σχολικών Μονάδων» με στόχο την «ποιοτική αναβάθμιση» της παρεχόμενης εκπαίδευσης, τον «εξορθολογισμό στη διασπορά» των σχολικών μονάδων και τον «εκσυγχρονισμό των υποδομών». Στο ίδιο δελτίο διαβεβαίωνε ότι οι επερχόμενες συγχωνεύσεις που θα προωθούνται στο όνομα των παραπάνω στόχων θα γίνουν με «παιδαγωγικά κριτήρια».
Αγώνας δρόμου
Ως κριτήρια επιλογής σχολικών μονάδων προς συγχώνευση τέθηκαν ο ρυθμός μείωσης των μαθητών ανά περιοχή και οι χιλιομετρικές αποστάσεις που θα μπορεί να διανύει ο μαθητής (10 χλμ. ή αποστάσεις μισής ώρας, ανάλογα και με τις συνθήκες). Από το σχέδιο συγχωνεύσεων εξαιρούνται δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια «των απομονωμένων και απομακρυσμένων ορεινών και νησιωτικών περιοχών της χώρας στις οποίες οι αποστάσεις, οι καιρικές και συγκοινωνιακές συνθήκες δεν διασφαλίζουν τις παιδαγωγικές προϋποθέσεις για την άνετη και ασφαλή μεταφορά των μαθητών».
Το υπουργείο έχει ενημερώσει ότι περιμένει τις προτάσεις των περιφερειών έως αύριο, ενώ οι διευθυντές Εκπαίδευσης έπρεπε με τη σειρά τους να έχουν καταθέσει τις προτάσεις τους στις περιφέρειες έως τις 20 Φεβρουαρίου.
Μέχρι σήμερα, η πληροφόρηση για τα σχολεία που θα «σαρωθούν» από το πρόγραμμα των συγχωνεύσεων κινείται μέσα από ανεπίσημους διαύλους, κυρίως μέσα από τις πληροφορίες που καταφέρνουν να αποσπάσουν σύλλογοι εκπαιδευτικών και γονέων από τους φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Πλέον, δεδομένου ότι οι προθεσμίες για την υποβολή των προτάσεων έχουν λήξει, πολλές από τις εισηγήσεις των διευθυντών εκπαίδευσης έχουν αρχίσει και διαρρέουν.
Ενδεικτικά, σύμφωνα με πληροφορίες του «Π», σχετική εισήγηση της Α’ Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας της Αθήνας προτείνει στις Δημοτικές Επιτροπές 9 Δήμων (Αθηναίων, Ταύρου, Γαλατσίου, Ν. Φιλαδέλφειας, Ν. Χαλκηδόνας, Ζωγράφου, Καισαριανής, Ηλιούπολης, Βύρωνα, Υμηττού) συγχωνεύσεις συνολικά 74 δημοτικών σχολείων. Παράλληλα, προτείνεται η υποβάθμιση (μείωση οργανικών θέσεων) σε 26 σχολεία.
Κινητοποιήσεις
Το προηγούμενο διάστημα υπήρξαν πληροφορίες για τη Θεσσαλονίκη και την Κοζάνη σχετικά με περιπτώσεις για τις οποίες η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Λίτσα Αμμανατίδου - Πασχαλίδου κατέθεσε ερωτήσεις στη Βουλή. Για τα σχολεία της Κοζάνης, σύμφωνα με την ερώτηση της Αμμανατίδου, υπάρχουν «πληροφορίες για κατάργηση των Γυμνασίων Τσοτυλίου, Εράτυρας, Γαλατινής και Λιβαδερού». Επιπλέον «στο Περιφερειακό Διαμέρισμα Θεσσαλονίκης προτείνεται να συγχωνευτούν πάνω από 50 σχολεία» (45 συγχωνεύονται και 5 καταργούνται).
Χαρακτηριστικότερη περίπτωση αποτελεί η συγχώνευση του Γυμνασίου και του Λυκείου Καλλινδοίων (Ζαγκλιβέρι) με το Γυμνάσιο και Λύκειο Λαγκαδικίων, αντίστοιχα. «Σε περίπτωση συγχώνευσης» σημειώνει η βουλευτής «οι μαθητές θα υποχρεώνονται να διανύουν επιπλέον 15 χιλιόμετρα κάθε μέρα για να φοιτήσουν στο σχολείο των Λαγκαδικίων».
Συνδικαλιστές επισημαίνουν πως και στο παρελθόν σημειώνονταν συγχωνεύσεις σχολείων, οι οποίες όμως ήταν δικαιολογημένες και κινούνταν μέσα σε λογικά πλαίσια. Αλλά τώρα το υπουργείο χρησιμοποιεί κάποιες κραυγαλέες περιπτώσεις προκειμένου να επιβάλει μια γενικευμένη πολιτική, η οποία όχι μόνο δεν εξυπηρετεί τους μαθητές, αλλά τους επιβαρύνει κιόλας. Πέρα από τα ήδη φορτωμένα ωράρια των φροντιστηρίων στα οποία καλούνται να αντεπεξέλθουν χιλιάδες μαθητές γυμνασίων και λυκείων, πλέον τους επιβάλλεται ακόμα περισσότερος χρόνος μακριά από το σπίτι, λιγότερη ξεκούραση και περισσότερη ταλαιπωρία. Η ανησυχία μεγαλώνει ακόμα περισσότερο για μικρότερους μαθητές, που θα πρέπει να μετακινηθούν μακριά από το σπίτι τους, στο διπλανό ή παραδιπλανό χωριό ή δήμο.
Τα παραπάνω εντείνουν την ανησυχία εκπαιδευτικών ότι πολλά παιδιά μπορεί με αυτόν τον τρόπο να οδηγηθούν εκτός σχολείου, να μεγαλώσει δηλαδή η σχολική διαρροή. Την ίδια ώρα, η γενικότερη υποβάθμιση των πτυχίων στην αγορά εργασίας και τα φορτικά ερεθίσματα από τον κοινωνικό περίγυρο έχουν απαξιώσει περαιτέρω την αναγκαιότητα του σχολείου στα μάτια των μαθητών.
«Πρώτα ο μαθητής», λοιπόν. Για την... έξοδο.
topontiki.gr