Η ρύθμιση που είχε εισάγει πέρσι το υπουργείο Οικονομικών στόχευε να δημιουργήσει ένα ανάχωμα στην μεγάλη εκροή καταθέσεων προς το εξωτερικό της περιόδου Νοεμβρίου 2009 – Απριλίου 2010, δίνοντας την ευκαιρία στους καταθέτες να τις επαναπατρίσουν με συνοπτικές διαδικασίες καταβάλλοντας φόρο 5% επί της κατάθεσης. Επιπλέον, το υπουργείο είχε εισάγει ρύθμιση που προέβλεπε ότι όποιος μέχρι τα τέλη του 2012 αξιοποιήσει τα επαναπατρισμένα κεφάλαια για να αγοράσει ακίνητα, μετοχές, ομόλογα του ελληνικού Δημοσίου κ.λπ., τότε εκτός από την απαλλαγή από τον έλεγχο του «πόθεν έσχες» θα δικαιούται και έκπτωση επί του φόρου που πρέπει να επιβληθεί για τον επαναπατρισμό.
Με διαρκείς παρατάσεις, το αποτελέσμα δεν ήταν όμως το αναμενόμενο καθώς ούτε φρέναρε την μεταφορά κεφαλαίων στο εξωτερικό, αλλά ούτε αύξησε τις εισροές καταθέσεων. Μάλιστα, στο κενό έπεσε και η προσπάθεια του Υπουργείο να εισάγει στη φορολογική βάση και ποσά που μέχρι τότε διέφευγαν της φορολόγησης. Παράγοντες του υπουργείου έκαναν μάλιστα λόγω για επαναπατρισμό περίπου 10 δις. ευρώ που «διέφυγαν» στο εξωτερικό μετά τις εκλογές του 2009.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχε αντιρρήσεις τόσο για τη μεθοδολογία που ακολουθήθηκε ως προς τον επαναπατρισμό κεφαλαίων όσο και για το περιεχόμενό τους «αυτό καθαυτό» διότι, όπως είχε πει, συνιστούν νόθευση του ελεύθερου ανταγωνισμού και διακριτική μεταχείριση υπέρ εκείνων που προβαίνουν σε επαναπατρισμό κεφαλαίων.
Υπενθυμίζεται εδώ ότι το πρόγραμμα φορολογικής αμνηστίας με στόχο τον επαναπατρισμό κεφαλαίων εφάρμοσε και η Ιταλία. Υπολογίζεται ότι περίπου 85 δισ. ευρώ επέστρεψαν στην Ιταλία ή δηλώθηκαν στις αρμόδιες φορολογικές αρχές. Για τον επαναπατρισμό των ιταλικών κεφαλαίων η κυβέρνηση της γειτονικής χώρας αποφάσισε να επιβάλει φόρο 5% σε κεφάλαια που επέστρεψαν στην Ιταλία ή που παρέμειναν στο εξωτερικό αλλά δηλώθηκαν στις αρχές. Από την κίνηση αυτή η χώρα εισέπραξε φόρους άνω των 4 δισ. ευρώ ή 0,3% του ΑΕΠ.
Πηγή: reporter.gr