tromaktiko: Σχόλιο στην ανάρτηση Οχι στο καρναβάλι της Κόνιτσας

Παρασκευή 25 Φεβρουαρίου 2011

Σχόλιο στην ανάρτηση Οχι στο καρναβάλι της Κόνιτσας



Κάποιες ενδιαφέρουσες εγκυκλοπαιδικές αναφορές που θα πρέπει να έχουμε υπόψη:
http://tro-ma-ktiko.blogspot.com/2011/02/blog-post_6110.html

Η ημερομηνία της γιορτής
Η Εγκυκλοπαίδεια (Cyclopædia) των Μακ Κλίντοκ και Στρονγκ λέει: «Η τήρηση των Χριστουγέννων δεν είναι αποτέλεσμα θεϊκής εντολής ούτε προέρχεται από την Κ[αινή] Δ[ιαθήκη]. Η ημέρα της γέννησης του Χριστού δεν μπορεί να εξακριβωθεί ούτε από την Κ[αινή] Δ[ιαθήκη] ούτε από οποιαδήποτε άλλη πηγή».—(Νέα Υόρκη, 1871), Τόμ. 2, σ. 276.
Τα εδάφια Λουκάς 2:8-11 δείχνουν ότι οι ποιμένες ήταν στους αγρούς τη νύχτα που γεννήθηκε ο Ιησούς. Το βιβλίο Καθημερινή Ζωή στην Εποχή του Ιησού (Daily Life in the Time of Jesus) δηλώνει: «Τα ποίμνια . . . περνούσαν το χειμώνα σε καλυμμένους χώρους. Από αυτό και μόνο μπορεί να φανεί ότι η παραδοσιακή ημερομηνία για τα Χριστούγεννα, στο καταχείμωνο, είναι απίθανο να είναι σωστή, αφού το Ευαγγέλιο λέει ότι οι ποιμένες βρίσκονταν στους αγρούς».—(Νέα Υόρκη, 1962), Ανρί Ντανιέλ-Ροπ, σ. 228.
Η εγκυκλοπαίδεια Υδρία αναφέρει: «Κατά τους πρώτους χριστιανικούς αιώνες δεν τηρούνταν γιορτή Χριστουγέννων . . . Για πρώτη φορά τα Χριστούγεννα γιορτάστηκαν κατά τον 4ο αι. και . . . από τους Δυτικούς επελέγη, επί πάπα Ιουλίου (336-352), ως ημέρα για τη γιορτή των Χριστουγέννων η ημέρα των μιθραϊκών τελετουργιών για τη γέννηση του Ηλίου, κατά το τέλος των Σατουρναλίων [ρωμαϊκή γιορτή αφιερωμένη στον Σατούρνο, το θεό της γεωργίας, και στην ανανεωμένη δύναμη του ήλιου], καθότι, άλλωστε, η ακριβής ημερομηνία της γέννησης του Χριστού ήταν άγνωστη. . . . Αξίζει να σημειωθεί, περιπλέον, ότι μεταξύ των γερμανικών και κελτικών φύλων γιορταζόταν, τότε, την ίδια περίπου ημέρα, η γιορτή “γιουλ”, που σημάδευε το σημαντικό γεγονός του χειμερινού ηλιοστασίου, της “επιστροφής”, δηλ. του ήλιου—αυτή, ακριβώς, η γιορτή, όπως άλλες ανάλογες ειδωλολατρικές, προσαρμόστηκε στη γιορτή των Χριστουγέννων».—Εταιρεία Ελληνικών Εκδόσεων, Τόμ. 55, σ. 69.
Η Εκκλησιαστική Ιστορία, του Β. Στεφανίδη, λέει: “Πότε γεννήθηκε και βαφτίστηκε ο Ιησούς Χριστός ήταν άγνωστο. Αν ήταν γνωστό, θα είχαμε σχετικές εορτές αρκετά πιο νωρίς και όχι μετά τρεις εκατονταετηρίδες”.—Εκδόσεις Παπαδημητρίου, Έκτη Έκδοση, σ. 116.
Η Νέα Καθολική Εγκυκλοπαίδεια (New Catholic Encyclopedia) παραδέχεται: «Η ημερομηνία γέννησης του Χριστού δεν είναι γνωστή. Τα ευαγγέλια δεν αποκαλύπτουν ούτε την ημέρα ούτε το μήνα . . . Σύμφωνα με την υπόθεση που πρότεινε ο Χ. Γιούσενερ . . . και που την αποδέχονται οι περισσότεροι λόγιοι σήμερα, καθορίστηκε για τη γέννηση του Χριστού η ημερομηνία του χειμερινού ηλιοστασίου (25 Δεκεμβρίου στο Ιουλιανό ημερολόγιο, 6 Ιανουαρίου στο Αιγυπτιακό ημερολόγιο), επειδή εκείνη την ημέρα καθώς ο ήλιος άρχιζε την επιστροφή του στον ουρανό του βόρειου ημισφαιρίου, οι ειδωλολάτρες ακόλουθοι του Μίθρα γιόρταζαν τη γέννηση του ακατανίκητου ήλιου (dies natalis Solis Invicti). Στις 25 Δεκεμβρίου του 274, ο Αυρηλιανός ανακήρυξε το θεό ήλιο κύριο προστάτη της αυτοκρατορίας και αφιέρωσε σε αυτόν έναν ναό στο Κάμπους Μάρτιους. Τα Χριστούγεννα είχαν την αρχή τους σε μια εποχή που η λατρεία του ήλιου ήταν ιδιαίτερα έντονη στη Ρώμη».—(1967), Τόμ. 3, σ. 656.
*** g 12/08 σ. 11 Πότε Γεννήθηκε ο Ιησούς; ***
η εγκυκλοπαίδεια Πάπυρος Λαρούς Μπριτάνικα δηλώνει: «Η καθιέρωση της νέας ημερομηνίας [25 Δεκεμβρίου] συνδέεται με τον εορτασμό από τους ειδωλολάτρες της Ρώμης της εορτής της γέννησης του ανίκητου Ηλίου (natalis Solis invicti)».
Η Μεγάλη Αμερικανική Εγκυκλοπαίδεια μας πληροφορεί: «Κατά τον 5ον αιώνα η Δυτική Εκκλησία διέταξεν όπως η εορτή τελήται κατά την ημέραν των Μιθραϊκών τελετουργιών της γεννήσεως του ηλίου και κατά το τέλος των Σατουρναλίων, δεδομένου ότι δεν ήτο γνωστή η ημέρα της γεννήσεως του Χριστού. Μεταξύ των γερμανικών και κελτικών φυλών το χειμερινόν ηλιοστάσιον εθεωρείτο ως σημαντικόν σημείον του έτους, προς εορτασμόν δε της “επιστροφής” του ηλίου είχον εορτήν καλουμένην γιουλ (yule), ήτις, όπως και άλλαι ειδωλολατρικαί εορταί, προσηρμόσθη προς τα Χριστούγεννα». Τέτοιες γιορτές περιλάμβαναν συνήθως έκλυτη συμπεριφορά, καθώς οι συμμετέχοντες επιδίδονταν σε αχαλίνωτο και ξέφρενο ξεφάντωμα. Είναι ενδιαφέρον ότι αυτή η συμπεριφορά χαρακτηρίζει και πολλούς χριστουγεννιάτικους εορτασμούς σήμερα.

Επίσης όπως παρατήρησε η εφημερίδα Λα Ρεπούμπλικα. Αρχικά ήταν ειδωλολατρική γιορτή. «Η ημερομηνία της 25ης Δεκεμβρίου δεν αντιστοιχεί στη γέννηση του Χριστού», παραδέχεται η Νέα Καθολική Εγκυκλοπαίδεια (New Catholic Encyclopedia), «αλλά στη γιορτή των Γενεθλίων του Ανίκητου Ήλιου, της ρωμαϊκής γιορτής του ήλιου κατά το ηλιοστάσιο».


Αναγνώστης
     



Εδώ σχολιάζεις εσύ!