Σήμερα, 15 Μαρτίου, γιορτάζεται παγκοσμίως η ημέρα του Καταναλωτή. Μια μέρα που στις μέρες μας έχει ιδιαίτερη σημασία,αξία και νόημα. Μια μέρα που αφορά αδιακρίτως όλους μας, γιατί όλοι εμείς, ήμαστε καταναλωτές, δηλ. χρήστες σε καθημερινή βάση αγαθών και υπηρεσιών, ανεξαρτήτως κοινωνικής θέσης και οικονομικής δυνατότητας. Όλοι θέλουμε την κατανάλωση, αλλά θα πρέπει να ξεφύγουμε από αυτό το κλιπάκι, που τεχνηέντως οι πολυεθνικές εταιρείες μας οδήγησαν, με το στήσιμο των μεγάλων Σούπερ- μάρκετ, με τον υπερδανεισμό… με την υπερκατανάλωση.
Σ’ αυτό το άνοιγμα της πολιτικής των πολυκαταστημάτων, εμείς οι καταναλωτές ήμασταν ανέτοιμοι, το φταίξιμο ανήκει σε όλους μας και σε κανένα. Εμείς το ρίχνουμε στην πολιτεία και στις επιχειρήσεις, η πολιτεία , σε μας και στις Επιχειρήσεις, και οι Επιχειρήσεις σε μας και στην πολιτεία.. Ένας ανοιγμένος κύκλος που όλοι φταίμε και κανείς δεν φταίει. Η αλήθεια είναι και πρέπει να το παραδεχτούμε ότι η ευθύνη ανήκει σε όλους μας, ο καθένας έχει το δικό του μερίδιο .Ας αφήσουμε το χθες, και ας προσπαθήσουμε όλοι μας, ιδιαίτερα εμείς οι καταναλωτές, να προσεγγίσουμε την νέα δομή των πραγμάτων, της σημερινής πραγματικότητας. Ζούμε σε μια ελεύθερη αγορά, σε ένα ανακάτεμα αξιών, ας ακολουθήσουμε την νέα ροή των πραγμάτων, με δυναμικότητα, με γνώση με διεκδίκηση.
Ζούμε σε μια Χώρα, που η Οικονομία της στηρίζεται σε δανεικά.Ζούμε σε ένα σύννεφο, που ενώ ονειρευτήκαμε ανάπτυξη, βιώνουμε ανεργία, μείωση μισθών ,αύξηση τιμών αγαθών και υπηρεσιών, ζούμε την ανασφάλεια ,την πίεση των Τραπεζών, την υπερχρέωση.
Ένα θέμα που θα πρέπει ουσιαστικά να μας απασχολήσει είναι, το πως θα απαλλαχτούμε από το δύσκολο σήμερα, τι κάνουμε για το αύριο. Τα υλικά που τρεφόμαστε και χρησιμοποιούμε ανεξαρτήτως κρίσης, καθημερινά λιγοστεύουν, είτε μολύνονται. Παρά την μειωμένη κατανάλωση λόγω οικονομικής ανέχειας , τα αποθέματα λιγοστεύουν. Το έχει σκεφθεί κανείς από μας; Τι ενέργειες κάνουμε γιαυτό; Όλων η σκέψη τριγυρίζει στο σήμερα, και πως θα σωθούμε από την κρίση, και πως να διατηρηθούμε στο επίπεδο που ήμασταν στην κατανάλωση, να καταναλώνουμε πράγματα παρά πάνω από αυτά που βιολογικά έχουμε ανάγκη.
Είναι αλήθεια ότι η Ε.Π.Κ.ΧΑΝ, ως Φορέας στήριξης των πολιτών καταναλωτών, η αγωνία μας θα έπρεπε να στρέφεται, γύρω από τις πρακτικές τις αγοράς, και τον τρόπο στήριξης των καταναλωτών στην κατανάλωση. Αυτό είναι καθημερινό μέλημά μας, δεν δικαιολογείται σήμερα ο καταναλωτής να πέφτει «θύμα» των επιτηδείων της αγοράς, και εκείνος να μην γνωρίζει. Εμείς τον θέλουμε ενήμερο, με καταναλωτική αγωγή και συμπεριφορά, τον θέλουμε διεκδικητή των δικαιωμάτων του, αλλά πάνω απ όλα τον θέλουμε σκεπτόμενο πολίτη-καταναλωτή. Να γνωρίζει πως να κάνει τις αγορές του ,ώστε αυτά που θα αγοράσει να είναι τα χρειαζούμενα, τα της ανάγκης του, να είναι ασφαλή και σε ικανοποιητική τιμή, για στην δική του οικονομική δυνατότητα.
Είναι αλήθεια ότι ,υπάρχουν εμπορικές επιχειρήσεις, που χρησιμοποιούν το σύγχρονο μάρκετινγκ, και προωθούν τις πωλήσεις τους βασιζόμενοι σ’ αυτή την στέρηση ενημέρωσης του καταναλωτή. Ο ηθικός φραγμός σ’ αυτές, είναι είδος ευρισκόμενο σε ανεπάρκεια… Η πολιτεία , έχει αλλάξει μορφή και θέση, κανείς μας δεν αμφισβητεί ότι υποχρέωσή της είναι να μας προσφέρει προστασία και ασφάλεια, αλλά μπορεί; Το νέο μοντέλο της πολιτικής που καλείται να εφαρμόσει, δεν την βρίσκει απλώς αδιάβαστη, αλλά ουσίας άπειρη, και πολλές φορές τα αποτελέσματα των κρίσεων, την οδηγούν σε υποχρεωτικές θεσμοθετήσεις, που και η ίδια δεν γνώριζε την ύπαρξη τους(βλέπε εισπρακτικές εταιρείες).
Σαν Φορέας κοινωνικό,ς έχουμε και εμείς την δική μας ευθύνη, που είναι ευθύνη όλων μας, χρειάζεται αυτοσυγκράτηση, και σωστή χρήση, ο πλανήτης ασφυκτιά, το περιβάλλον υποφέρει, το ζωικό και φυτικό κεφάλαιο έχει τελείως μεταλλαχθεί, για να μπορεί να ανταποκριθεί στις δικές μας καταναλώσεις σε ασφαλής καταναλώσεις..
Με αφορμή την παγκόσμια ημέρα καταναλωτή, μπορεί κανείς να καταθέσει μερικές σκέψεις και να υπενθυμίσει καταστάσεις που όλοι μας θα θέλαμε να μη υπάρχουν, να ξεχαστούν, προκειμένου να μην χαλάσει η εικόνα αυτού που λέμε «Γιορτή. Παγκόσμιας Ημέρας Προστασίας του Καταναλωτή» και αυτή είναι οι παρενέργειες του ανοίγματος των Πιστωτικών Ιδρυμάτων, προς τους καταναλωτές "να μας μοιράζουν χρήμα", χωρίς καμία διασφάλιση και σήμερα να σφίγγουν το λαιμό του ανημέρωτου καταναλωτή και οι Ενώσεις Καταναλωτών, να προσπαθούν να καταφέρουν τα ακατόρθωτα, με μια πολιτεία που το μόνο που ξέρει είναι να επισκέφθεται δια των εκπροσώπων της τα παράθυρα των καναλιών, και να "πουλάει ελπίδα" στους καταναλωτές.Εμείς δεν λέμε ότι όλα είναι γκρίζα , αλλά εκείνο που θα πρέπει να καταλάβουμε είναι ότι πρέπει να παλέψουμε, να δώσουμε αγώνες για να ξεπεράσουμε την κρίση που άλλοι δημιούργησαν για μας, να περάσουμε την οικονομική κρίση και να μπούμε στην ανάπτυξη,Οι Ενώσεις καταναλωτών απλώνουν το χέρι ,γιατί μόνο με αυτοοργάνωση μπορούμε να σταθούμε,να αλλάξουμε τον βραχνά της ανέχειας, την πίεση της καθημερινότητας.Οι αγώνες μας είναι πολλαπλοί, τα πάντα καθημερινά φθίνουν υγεία, παιδεία, βιώσιμα υλικά.
Συχνά επαναλαμβάνουμε τις αδυναμίες μας και σαν καταναλωτές, αλλά και σαν πολιτεία που είναι:
Α) Έλλειψη ενημέρωσης των καταναλωτών
Παρά τις επαλειμμένες διαχρονικά διακηρύξεις της πολιτείας, για λήψη σειράς μέτρων (όπως ηλεκτρονικοί πίνακες με τιμές, παρατηρητήριο τιμών κ.ά.) αντικειμενικά δεν είναι το καλύτερο εργαλείο, καθώς οι τιμές συνεχώς αλλάζουν, ο καταναλωτής δεν δύναται " να τρέχει " από δω και από εκεί για να αγοράσει το φθηνότερο προϊόν ,όταν οι αγορές είναι σε απόσταση και στο κάτω -κάτω Ελλάδα δεν είναι μόνο η ΑΘΗΝΑ, μια και στο παρατηρητήριο τιμές Κέντρου καταγράφονται.
Β) Έλλειψη ικανοποιητικού ελέγχου των τροφίμων
Πραγματικά εδώ υπάρχει το μεγάλο έλλειμμα από μεριάς πολιτείας, δεν μας καλύπτει ότι έχει στήσει μηχανισμούς, οι οποίοι τρέχουν μετά την δημοσιοποίηση ξένων ελεγκτικών κέντρων, να βρουν ανασφαλή προϊόντα,εμείς θέλουμε αφενός ο ελεγκτικός μηχανισμός να αποτρέπει την εισαγωγή ανασφαλών προϊόντων, αλλά και στην εγχώρια αγορά να κάνει τους ελέγχους στην παραγωγή.Να είναι παρόν ώστε να αποτρέπονται και κάποιες μη νόμιμες και δηλητηριώδης για τα τρόφιμα πρακτικές .
Γ) Καταναλωτική Συνείδηση και Δύναμη Καταναλωτών
Οι αυξήσεις στις τιμές των προϊόντων ,οι αθέμιτες και παραπλανητικές πρακτικές εκ μέρους των επιχειρήσεων, η αισχροκέρδεια, η αδιαφάνεια, η μη συμμόρφωση των επιχειρήσεων στους κανόνες του υγιούς εμπορίου, η αδιαλλαξία, η αδυναμία λήψης αποτελεσματικών πολιτικών αποφάσεων παραμένουν ως χαρακτηριστικά του οικονομικού, πολιτικού και κοινωνικού πλαισίου.
Οι καταναλωτές πρέπει επιτέλους να αποκτήσουν συνείδηση της θέσης τους στην Αγορά και της δύναμης που έχουν αν δράσουν οργανωμένα. Να συμμετέχουν και να στηρίξουν τις προσπάθειες των Ενώσεων Καταναλωτών για ένα ισχυρό καταναλωτικό κίνημα.
Τέλος η Ε.Π.Κ.ΧΑΝ, σήμερα δεν γιορτάζει, απλώς φωνάζει, ζητά και διεκδικεί τα χαμένα δικαιώματα του καταναλωτή και κάνει έγκληση της Πολιτείας να συμπορευτεί μαζί με τους καταναλωτές, έχει υποχρέωση από το Σύνταγμα και από τους Νόμους του Κράτους να το κάνει ,να παρέχει προστασία στους κατανλωτές,, επίσης στέλνει μήνυμα στους καταναλωτές ότι χρειάζεται δύναμη γιατί ο αγώνας είναι μακρύς και δύσκολος και πρέπει όλοι μα όλοι να στρατευθούμε .
-
ΕΝΩΣΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΩΝ Ν. ΧΑΝΙΩΝ
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ Α/Μ35
Ταχ.δ/νση:Πλ.1866 Αρ.2
Email: epkxan@gmail.com
Τηλ-Φαξ:2821092666-28210 92306