Εμείς οι μαθητές και οι καθηγητές του Εσπερινού Γυμνασίου-Λυκείου Σκάλας Λακωνίας με μεγάλη λύπη πληροφορηθήκαμε ότι κατόπιν εισήγησης της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδυσης του Νομού μας...το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Δια Βίου Μάθησης κατήργησε τη λειτουργία του Σχολείου μας. Αναλύοντας με ιδιαίτερη προσοχή όλα τα δομικά στοιχεία αυτής της εισήγησης και των προεκτάσεων εφαρμογής της, θεωρούμε ότι η απόφαση αυτή είναι βιαστική, κοινωνικά και παιδαγωγικά άδικη και θεσμικά ανακόλουθη και αντιφατική, γιατί δεν λαμβάνει υπόψιν της τα παρακάτω συνδυαστικά δεδομένα:
Το Σχολείο μας δε βρίσκεται μόνο στο κέντρο του Καλλικρατικού Δήμου Ευρώτα αλλά και στο κέντρο του Νομού Λακωνίας, εξυπηρετώντας τις ανάγκες τριών Καλλικρατικών Δήμων (Δήμος Μονεμβασίας, Δήμος Μάνης και Δήμος Ευρώτα), οι οποίοι αντιστοιχούν στα ¾ τόσο της έκτασης όσο και του συνολικού πληθυσμού του Νομού μας. Κατάργηση του Σχολείου (χωρίς να υπάρχει δυνατότητα συγχώνευσης ή συνένωσης με άλλο αντίστοιχο σχολείο) συνεπάγεται στέρηση του δικαιώματος πρόσβασης των μελλοντικών μαθητών του Σχολείου και ταυτόχρονη αυτοακύρωση του θεσμού «Διά Βίου Μάθηση» που αποτελεί και θεμελιώδη μεταρρυθμιστική προσπάθεια θεσμικού εκσυγχρονισμού. Το αντεπιχείρημα ότι με την κατάργηση του Σχολείου αυτό αντικαθίσταται από το Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας καταρρίπτεται από δύο βασικά δεδομένα.
α) Τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας δεν είναι ούτε βέβαιο, ούτε δεδομένο ότι θα λειτουργήσουν σε σταθερή χρονική βάση από τώρα και στο εξής.
β) Τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας αφορούν μόνο τις Γυμνασιακές Τάξεις και όχι τις Λυκειακές Τάξεις, το κενό των οποίων δεν υποκαθιστά κανένα άλλο σχολείο. Θυμίζουμε εδώ ότι το Σχολείο μας έχει μαθητές που διανύουν μέχρι και 210 χιλιόμετρα ημερησίως (περίπου 2, 5 ώρες) για να φοιτήσουν σε αυτό.
Τα Εσπερινά Σχολεία ως ειδικού τύπου σχολεία σε πραγματική βάση έχουν ως μαθητές περισσότερους από τους εγγεγραμμένους, Είναι γνωστό σε όλους ότι πολλοί από τους συμπολίτες μας σε κρίσιμες περιόδους της ζωής του δεν εκμεταλλεύτηκαν «παράθυρα ευκαιριών» στο χώρο της γνώσης, είτε γιατί το επέλεξαν οι ίδιοι, είτε γιατί το επέβαλαν οι συνθήκες της ζωής. Μεταφορικά τους έχει «προσπεράσει» ο χρόνος. Κάποιοι από αυτούς, μαθητές του Σχολείου μας, σημερινοί γονείς, διδάσκουν με τη στάση τους, τόσο τα παιδιά τους, τα παιδιά των φίλων τους, αλλά και ολόκληρη την κοινωνία, δίνοντας ένα διαρκή αγώνα ζωής για να αποκαταστήσουν την σχέση με τον εαυτό τους, την οικογένειά τους και τη δουλειά τους, αποτελώντας φωτεινό παράδειγμα προς μίμηση.
Η χώρα μας περνά μια βαθιά οικονομική κρίση (την μεγαλύτερη μεταπολεμικά). Αυτό σημαίνει ότι ένας μεγάλος αριθμός μαθητών μικρών ηλικιών θα αναγκαστεί να βγεί στην παραγωγή για να στηρίξει το Οικογενειακό Εισόδημα, εγκαταλείποντας το Πρωινό Σχολείο. Θυμίζουμε ότι στις πιο δύσκολες στιγμές του Ελληνικού ‘Εθνους (μεταπολεμική Ελλάδα, Δικτατορία) τα Εσπερινά Σχολεία άνθισαν, καλλιεργώντας στο μέσο εργαζόμενο πολίτη κάθε ηλικίας την ελπίδα για ένα καλύτερο αύριο. Επιπλέον τα Εσπερινά Σχολεία αποτελούν όχι μόνο χώρους γνωστικών, αλλά χώρους συναισθηματικών γεφυρώσεων και ψυχικής ανακούφισης. Δηλαδή οι καταστάσεις οικονομικών κρίσεων θεμελιώνουν την αναγκαιότητα ίδρυσης και λειτουργίας και όχι κατάργησης των Εσπερινών Σχολείων.
Μεταξύ των μαθητών μας υπάρχουν παιδιά μεταναστών που ζουν και εργάζονται στην Ελλάδα. Το Εσπερινό Σχολείο δεν αποτελεί απλά ένα παράθυρο στη γνώση, αλλά και το μοναδικό εκπαιδευτικό δίαυλο πλήρους ένταξης στην ελληνική κοινωνία.
Τα Εσπερινά Σχολεία με τη λειτουργία τους αποτέλεσαν ιστορικά ζωντανά παραδείγματα εφαρμογής του Θεσμού «Δια Βίου Μάθηση»
Από μακροοικονομική άποψη, η έξοδος από την κρίση μέσω αύξησης του Α.Ε.Π. συνεπάγεται εσωτερικό μεταναστευτικό ρεύμα από τις πόλεις προς την ύπαιθρο. Σε μία τέτοια περίπτωση απαιτούνται πολιτικές ενίσχυσης υποστηρικτικών δομών, όπως η υγεία και η παιδεία.
Για όλους τους παραπάνω λόγους θεωρούμε ότι η απόφαση κατάργησης του Εσπερινού Σχολείου Σκάλας είναι κοινωνικά και παιδαγωγικά βάναυση, καταργώντας δικαιώματα ίσων ευκαιριών για το περίπου 75% του πληθυσμού του Νομού.
Επειδή τα αρνητικά συναισθήματα που εκφράσαμε στην αρχή της παρούσης θέλουμε να μετουσιωθούν σε ελπίδα, αποφασίσαμε να προβούμε στις παρακάτω ενέργειες.
· Να ζητήσουμε την επανεξέταση της απόφασης κατάργησης της Σχολικής μονάδας, γνωστοποιώντας το αίτημά μας σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς Εκπαίδευσης.
· Να ενημερώσουμε και να ενεργοποιήσουμε όλους τους πολιτικούς φορείς του Νομού μας.
· Να ενεργοποιήσουμε τους κοινωνικούς φορείς μέσω ανακοινώσεων στον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο.
Ο ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΤΩΝ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ
ΚΑΙ Η ΜΑΘΗΤΙΚΗ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ
ΤΟΥ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΣΚΑΛΑΣ
(ΜΕ ΛΥΚΕΙΑΚΕΣ ΤΑΞΕΙΣ)