Τις θέσεις και τις προτάσεις της Δημοκρατικής Συμμαχίας επί του νομοσχεδίου του Υπουργείου Οικονομικών με τίτλο «Καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, στελέχωση των ελεγκτικών υπηρεσιών και άλλες διατάξεις αρμοδιότητας υπουργείου οικονομικών» κατέθεσε το βράδυ της Τετάρτης, 16 Μαρτίου, ο Βουλευτής Ηρακλείου και υπεύθυνος οργανωτικού της Δημοκρατικής Συμμαχίας, Λευτέρης Αυγενάκης, σημειώνοντας μάλιστα ότι πρόκειται για «το 10ο κατά σειρά νομοσχέδιο με φορολογικές διατάξεις μέσα σε 18 μήνες», κάτι που αποτελεί «ένα ξεκάθαρο δείγμα του πανικού που διακατέχει την κυβέρνηση, αλλά και της αδυναμίας της να ελέγξει τα ελλείμματα και να αυξήσει τα έσοδα του κράτους».
ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗΣ
«… Η Δημοκρατική Συμμαχία έχει καταγγείλει κατ’ επανάληψη ότι η φοροδιαφυγή στην Ελλάδα ετησίως κατέχει όλο και μεγαλύτερο ποσοστό του ΑΕΠ. Πρόσφατη έκθεση της Alpha Bank την υπολογίζει στα 12 δισ. ευρώ, δηλαδή στο 4,8% του ΑΕΠ, εκ των οποίων τα 5 δισ. ευρώ προέρχονται από τον ΦΠΑ και τα 7 δισ. ευρώ από τους φόρους εισοδήματος και περιουσίας. Σημειώνεται ότι μόνο κατά το 2010, οι απώλειες εσόδων από την αύξηση της φοροδιαφυγής στον ΦΠΑ ανέρχονται στα 1,1 δισ. ευρώ περίπου και στον φόρο εισοδήματος σε επίπεδα άνω του 1 δισ. ευρώ. Μάλιστα, υπογραμμίζεται ότι η πτώση των εσόδων έναντι του 2008 είναι ακόμη μεγαλύτερη αν ληφθεί υπόψη το γεγονός ότι οι επιστροφές φόρων ανήλθαν το 2010 στα 4,98 δισ. ευρώ έναντι μόνο 3,65 δισ. ευρώ πριν από δύο χρόνια. Άλλες μελέτες ανεβάζουν τη φοροδιαφυγή σε πολύ μεγαλύτερο ύψος, καθώς κανείς δεν μπορεί να είναι απολύτως βέβαιος για την πραγματική της εικόνα.
Σήμερα συζητάμε το 10ο κατά σειρά νομοσχέδιο με φορολογικές διατάξεις μέσα σε 18 μήνες και κανείς δεν ξέρει πόσα ακόμα θα ακολουθήσουν. Φαντάζομαι ούτε ο ίδιος ο Υπουργός Οικονομικών γνωρίζει. Βεβαίως, όλα αυτά αποτελούν ένα ξεκάθαρο δείγμα του πανικού που διακατέχει την κυβέρνηση, αλλά και της αδυναμίας της να ελέγξει τα ελλείμματα και να αυξήσει τα έσοδα του κράτους. Ωστόσο, είναι βέβαιο ότι όσα φορολογικά σχέδια νόμου και να φέρει, όσα νέα μέτρα και να πάρει, αυτά θα έχουν μειωμένη αποτελεσματικότητα, γιατί η κυβέρνηση κινείται σε λανθασμένη κατεύθυνση. Γιατί προτεραιότητα είναι να το περιορίσουμε κράτος και το κόστος του δημοσίου τομέα, τα βάρη του οποίου καλείται να επωμιστεί ο ιδιωτικός τομέας, δηλαδή το πλέον παραγωγικό κομμάτι της κοινωνίας.
Αντί λοιπόν η κυβέρνηση να επιδιώξει τη μείωση των ελλειμμάτων, όχι πλέον με οριζόντιες περικοπές, αλλά με μείωση του κράτους σε συγκεκριμένους τομείς, καθυστερεί. Προφανώς, αποφεύγει να συγκρουστεί με τα κομματικά στελέχη, τους κομματικά συντηρούμενους επαγγελματίες συνδικαλιστές και τις συντεχνίες του Δημοσίου τομέα, όπου πραγματικά πρέπει -και μπορούν- να γίνουν σημαντικές περικοπές. Για να μην θίξει δηλαδή το κομματικό κράτος, κάνει δειλά βήματα στις διαρθρωτικές αλλαγές. Την ίδια ώρα, ενώ υπερφορολογεί τον ιδιωτικό τομέα, δεν αλλάζει εκ βάθρων τον ίδιο τον φοροεισπρακτικό μηχανισμό στον οποίο υπάρχουν εκτεταμένα φαινόμενα διαφθοράς αλλά και αναποτελεσματικότητας. Αντίθετα, κάνει ολοένα πιο αυστηρές και αυθαίρετες τις διατάξεις, ώστε τελικώς, οι μόνοι που θα διευκολυνθούν είναι οι επαγγελματίες εκβιαστές, που συνεχίζουν να υπάρχουν στον φοροεισπρακτικό μηχανισμό.
(…) Η σύγχυση που προκαλούν οι πρωτοβουλίες της κυβέρνησης στην αγορά είναι προφανής. Από τη μία, πάλι υπό τον πανικό του ελλείμματος στα έσοδα έφερε την περαίωση, επιβραβεύοντας ουσιαστικά τη φοροδιαφυγή, την ίδια συνταγή που ακολούθησε και η ΝΔ στο πρόσφατο παρελθόν. Από την άλλη, φέρνει σήμερα διατάξεις που προβλέπουν ακραίες ποινές, ενώ δημιουργεί ένα ελεγκτικό σώμα για την πάταξη της φοροδιαφυγής, με θεσμοθετημένες υπερεξουσίες που είναι βέβαιο ότι θα εξελιχθούν σε μια νέα διεφθαρμένη υπηρεσία, που θα εκβιάζει τον πολίτη με πολύ μεγάλη άνεση.
Ως Δημοκρατική Συμμαχία πιστεύουμε ότι άλλα είναι τα εργαλεία που πρέπει να αναζητήσει η κυβέρνηση για να αντιμετωπίσει τη φοροδιαφυγή με μόνιμο και αποτελεσματικό τρόπο.
Στο πλαίσιο αυτό, μιλήσαμε για μείωση των φορολογικών συντελεστών και την καθιέρωση ενιαίου φορολογικού συντελεστή τόσο για επιχειρήσεις όσο και για φυσικά πρόσωπα στο ύψος του 20%. Επίσης, καταθέσαμε πρόταση για την κατάργηση όλου αυτού του άναρχου συστήματος των φόρων υπέρ τρίτων.
Ζητήσαμε διασταυρώσεις στοιχείων σε πραγματικό χρόνο. Προς την κατεύθυνση αυτή μπορεί να αξιοποιηθεί το TAXIS και το νέο TAXISNEΤ και βεβαίως το ELENXIS, που διευκολύνει τους online ελέγχους.
Προτείναμε πάγιο σύστημα ρύθμισης χρεών, που δεν θα δημιουργούν στο μέλλον ειδικές ρυθμίσεις, εξαιρέσεις, αναθεωρήσεις και ανακολουθίες όπως αυτές που συμβαίνουν με την τελευταία περαίωση, που από τη μία ελέγχονται οι υποθέσεις και από την άλλη κλείνουν με την καταβολή χωρίς έλεγχο.
Το κράτος μπορεί να στείλει πρώτο το μήνυμα ότι όλοι ελέγχονται και όλοι τιμωρούνται. Ότι δεν ξεφεύγει κανείς και ότι δεν υπάρχει διακριτική μεταχείριση μεταξύ των πολιτών. Ισχυρότερο δείγμα γραφής είναι ο άμεσος έλεγχος και επιβολή κυρώσεων γνωστών περιπτώσεων φοροδιαφυγής και διακίνησης μαύρου χρήματος από την ακραία επιβολή ποινών.
(…) πιστεύουμε ότι οφείλει να προβλέπεται αυστηρός έλεγχος σε όλα τα ενδιάμεσα στάδια της λειτουργίας της αγοράς και να υπάρχει διαβάθμιση στην επιβολή κυρώσεων. Και βέβαια να υπάρχει ως κατάληξη η αυστηρότερη ποινή. Είμαστε αντίθετοι με τις ισοπεδωτικές ποινές, που προβλέπονται από τις παρούσες διατάξεις του σχεδίου νόμου, καθώς αυτές φτάνουν στο ακραίο σημείο να εξισώνουν την οικονομική αδυναμία με ποινές εφάμιλλες της ανθρωποκτονίας από πρόθεση. Δεν υποστηρίζουμε ότι η φοροδιαφυγή δεν είναι έγκλημα. Κρίνουμε όμως ακραίο να μην γίνεται καμία διάκριση μεταξύ τυχαίας παράβασης από άγνοια ή αμέλεια και συστηματικής φοροδιαφυγής. Δεν είναι εξ επαγγέλματος απατεώνες όλοι όσοι φοροδιαφεύγουν και δεν μπορεί να αντιμετωπίζονται με τον ίδιο ισοπεδωτικό τρόπο με εκείνους που φοροδιαφεύγουν συστηματικά.
Επιπλέον, είμαστε αντίθετοι με τη στοχοποίηση των ελεύθερων επαγγελματιών, για ακόμη μια φορά μάλιστα, ως εν δυνάμει φοροδιαφεύγοντες, ενώ σκοπίμως παραβλέπετε το γεγονός ότι η πλειονότητα από αυτούς είναι απολύτως συνεπείς ως προς τις φορολογικές τους υποχρεώσεις. Οι υγιείς επιχειρήσεις, που ενδιαφέρονται για την ανάπτυξη, αποδίδουν σταθερά τους φόρους που τους αναλογούν. Φυσικά, οι εξαιρέσεις υπάρχουν και όλοι διαφωνούμε με την κοινωνικά και οικονομικά επιζήμια για το κράτος πρακτική της φοροδιαφυγής.
Απολύτως συναφώς αναφέρω ότι ενώ η μη απόδοση ΦΠΑ από τους ιδιώτες και τις επιχειρήσεις θεωρείται υπεξαίρεση, δεν συμβαίνει το ίδιο όταν το Δημόσιο έχει εισπράξει χρήματα που πρέπει να αποδώσει ως επιστροφή ΦΠΑ και δεν το κάνει. Αλήθεια, κύριε Υπουργέ, εσάς ποιος σας ελέγχει; Πότε θα τιμωρηθείτε εσείς για την ασυνέπειά σας;
Σημειώνεται ότι το ελληνικό Δημόσιο αποτελεί σήμερα το μεγαλύτερο οφειλέτη, καθώς μαζί με τα χρέη των νοσοκομείων χρωστά περίπου 7,1 δισεκατομμύρια Ευρώ και έχει ένα μέσο χρόνο πληρωμής 330 ημερών, κάτι που οδηγεί σε μεγαλύτερη επιβάρυνση τον ιδιωτικό τομέα και τις υγιείς επιχειρήσεις. Επομένως, όπως σημείωσε και η Πρόεδρός μας, κα. Μπακογιάννη, πρέπει να λάβετε άμεσα πρωτοβουλία για την άμεση ενσωμάτωση της νέας κοινοτικής οδηγίας για την Καταπολέμηση των Καθυστερήσεων Πληρωμών στις Εμπορικές Συναλλαγές που εγκρίθηκε από την Επιτροπή και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στα τέλη Ιανουαρίου».
Λευτέρης Κ. Αυγενάκης ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΣΥΜΜΑΧΙΑ
Βουλευτής Ηρακλείου