Εκτιμάται ότι τα περιθώρια επιτυχίας πλέον στενεύουν και η εναλλακτική λύση των νέων μέτρων που θα πρέπει να ληφθούν, δύσκολα θα γίνει πολιτικά και κοινωνικά ανεκτή.
Σε μία λεπτή γραμμή κινείται η κυβέρνηση ανάμεσα στις πιέσεις της τρόικας και των αγορών που ζητούν άμεσα αποτελέσματα ή νέα εισπρακτικά μέτρα και στην δέσμευση του ίδιου του Πρωθυπουργού Γ. Παπανδρέου, την οποία συμμερίζεται η πλειονότητα του πολιτικού κόσμου αλλά και της κοινωνίας, ότι νέα μέτρα δεν μπορούν να γίνουν ανεκτά από την οικονομία.
Οι πιέσεις εντάθηκαν μετά την πληροφορία ότι τον Φεβρουάριο διευρύνθηκε η απόκλιση των στόχων εκτέλεσης του προϋπολογισμού με αιχμή του δόρατος τα φορολογικά έσοδα που ασθμαίνουν. Πληροφορίες αναφέρουν ότι προβλήματα υπάρχουν και στο μέτωπο των δαπανών του ευρύτερου δημοσίου.
Από το 2011 ο νέος δημοσιονομικός νόμος επιβάλλει την εκτέλεση του προϋπολογισμού σε μηνιαία βάση. Ο στόχος στα έσοδα απέκλινε κατά 500 εκατ. ευρώ από τον Ιανουάριο και πληροφορίες -που μένει να ειδωθεί αν θα επαληθευθούν αύριο 10 Φεβρουαρίου, ημερομηνία επίσημης ανακοίνωσης των στοιχείων- αναφέρουν ότι η απόκλιση πλέον έχει σχεδόν διπλασιαστεί.
Εκφράζεται πλέον διάχυτη δυσαρέσκεια για το έργο του υπουργείου Οικονομικών καθώς εκτιμάται ότι το δίπολο φοροδιαφυγής και σπατάλης δεν έχει αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά. Τις προηγούμενες ημέρες, σε πολύωρες συσκέψεις στο κτήριο της οδού Νίκης αναζητείτο η λύση που θα φέρει έσοδα χωρίς να ληφθούν νέα μέτρα.
Στο επίκεντρο βρίσκεται το φορολογικό νομοσχέδιο. Κυβερνητικά στελέχη άσκησαν πιέσεις να γίνει πιο «τολμηρό» ενσωματώνοντας και νέες διατάξεις για την ενίσχυση των ελέγχων και την απόδοση του μηχανισμού είσπραξης των εσόδων με την ενίσχυση του έμψυχου δυναμικού από άλλες υπηρεσίες του δημοσίου.
Εξετάζονται επίσης επιθετικά μέτρα ανακοίνωσης ονομάτων φοροφυγάδων και μεγάλων οφειλετών. Εκτιμάται παράλληλα ότι πρέπει να δοθεί τέλος στην «ανοχή» που σήμερα υπάρχει για υπουργούς, περιφέρειες και φορείς που «ξεφεύγουν» στις δαπάνες τους.
Επιχειρείται παράλληλα επιτάχυνση όσων παρεμβάσεων έχουν ήδη θεσπιστεί αλλά δεν υλοποιούνται, επιτείνοντας την σπατάλη. Έμφαση δίδεται στις αλλαγές σε ΔΕΚΟ, στην συρρίκνωση των φορέων του ευρύτερου δημοσίου, στην άντληση εσόδων από την πώληση αδειών (το νομοσχέδιο για τα τυχερά παίγνια περνά σήμερα από το υπουργικό συμβούλιο) και κυρίως στην μείωση των νοσοκομειακών δαπανών από τις οποίες έχουν υπολογιστεί 2 δισ. ευρώ.
Στο αναπτυξιακό πεδίο σχεδιάζεται επιτάχυνση της ενεργοποίησης του νέου ταμείου εγγυοδοσίας (ΕΤΕΑΝ), των πρωτοβουλιών παροχής ανακυκλούμενων πιστώσεων από το ΕΣΠΑ και επιδοτήσεων μέσω του επενδυτικού νόμου και άλλων προγραμμάτων. Επίσης προωθούνται ανακοινώσεις για τη στήριξη της απασχόλησης από το υπουργείο εργασίας αλλά και παροχής στήριξης προς τις επιχειρήσεις που έχουν οικονομικές δυσκολίες (το υπουργικό θα εγκρίνει την αναμόρφωση του πτωχευτικού κώδικα με επαναφορά του άρθρου 44 που εκτιμάται ότι θα διευκολύνει την αναδιάρθρωση επιχειρήσεων).
Η εναλλακτική λύση αν δεν αποδώσουν τα θεσπισμένα μέτρα είναι νέες παρεμβάσεις. Αρμόδια στελέχη εξηγούν ότι νέοι φόροι δεν θα αποδώσουν λόγω της ύφεσης, οπότε η λύση θα είναι περικοπή δαπανών. Οι επιλογές, αναφέρουν, είναι γνωστές και επώδυνες: κοινωνικά επιδόματα, επενδυτικές δαπάνες και οι πόροι για μισθούς και συντάξεις.
Πηγή: capital.gr