tromaktiko: Πειρατές και "ποντίκια": De facto εκχώρηση ΑΟΖ στην Άγκυρα

Πέμπτη 24 Μαρτίου 2011

Πειρατές και "ποντίκια": De facto εκχώρηση ΑΟΖ στην Άγκυρα



Δραματική εξέλιξη στο θέμα του ιταλικού σκάφους «Explora» (φωτό) και της πειρατείας μέσα στην ελληνική υφαλακρηπίδα από την τουρκική κορβέτα "Badirma" - που επιβεβαιώνει, δυστυχώς...
, τον χαρακτηρισμό που έδωσε το defencenet.gr για «Ίμια νο2» - είχαμε τις τελευταίες ώρες: Η εταιρεία του ιταλικού σκάφους για να πλεύσει και να ολοκληρώσει την αποστολή της εντός της ελληνικής υφαλοκρηπίδας (αυτονότητα και της ελληνικής ΑΟΖ), εντός των νοητών ορίων του FIR Αθηνών, ζήτησε και πήρε … άδεια από την Τουρκία η οποία υποστήριζε ότι η θαλάσσια περιοχή νότια της Καρπάθου είναι τουρκική ΑΟΖ!
Και η Τουρκία της έδωσε την άδεια! Εξέδωσε NAVTEX, η οποία επιτρέπει στο ιταλικό σκάφος να επιχειρήσει εντός της μιας περιοχής καθαρά ελληνικής από κάθε άποψη: Ακόμα και αν δεχθούμε ότι η υφαλοκρηπίδα είναι σε αμφισβήτηση από την Τουρκία (μιλάμε για μια περιοχή από νότια της Καρπάθου και νοτιοανατολικά της Κρήτης μέχρι το Καστελόριζο!) υπάρχει το θέμα των νοητών ορίων του FIR, εντός των οποίων είναι αυτονόητο ότι ο έλεγχος και η αστυνόμευσή τους είναι ελληνικής δικαιοδοσίας. Αλλά εν πάση περιπτώσει από την αρχή η ελληνική πλευρά έχει μιλήσει για ελληνική υφαλοκρηπίδα.
Οι Ιταλοί λοιπόν, οι οποίοι πρέπει να εκτελέσουν έρευνα για το έργο της πόντισης καλωδίου οπτικών ινών από την Ιταλία μέχρι το Ισραήλ, από την στιγμή που έμειναν τελείως απροστάτευτοι από την Ελλάδα από την οποία μόνο είχαν ζητήσει αρχικά άδεια, αλλά και τις ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις οι οποίες έλαβαν εντολή να μην κινηθούν κατά του τουρκικού σκάφους, μετά την τουρκική πειρατεία, επέστρεψαν στην Ιταλία και έκαναν τι; Ζήτησαν άδεια πλέον από την Τουρκία για να κινηθούν νότια της Καρπάθου!
Ακριβώς αυτό επεδίωκε η Άγκυρα για να δημιουργηθεί τετελεσμένο και de facto αναγνώριση των απαιτήσεων και των θέσεων της και αμέσως έδωσε άδεια στο ιταλικό σκάφος! Δηλαδή για να κινηθεί κάποιος στην αυλή του σπιτιού μας ζήτησε άδεια από τον γείτονα που λέει ότι η αυλή είναι δική του!
Έτσι από τις βραδυνές ώρες της Τετάρτης και μέχρι την Πέμπτη, το «Explora» θα πραγματοποιήσει συμπληρωματικές εργασίες με σκοπό μελλοντικά να ποντιστεί οπτική ίνα που θα συνδέει την Ιταλία με το Ισραήλ.
Τι θα έπρεπε να γίνει έστω και στην ύστατη στιγμή; Αυτό που έγινε και το 1974: Όπως τότε εκδόθηκε ΝΟΤΑΜ που έκλεισε τους αεροδιαδρόμους του Αιγαίου που διεκδικούσαν οι Τούρκοι, έπρεπε να απαγορευθεί στο ιταλικό σκάφος να πλεύσει εντός της ελληνικής "θαλάσσιας περιοχή ελληνικής δικαιοδοσίας" , από την στιγμή που ζήτησε άδεια από τρίτο κράτος που δεν δικαιούται να δώσει άδεια. Και όχι να συμπράξει στην τουρκική πειρατεία.
Το γεγονός ότι εν συνεχεία το υπουργείο Εξωτερικών εξέδωσε ανακοίνωση και επέδωσε διάβημα που «καταδικάζει» την τουρκική ενέργεια, μόνο ως γραφική κίνηση μπορεί να εκληφθεί. Το παιχνίδια παίχθηκε και χάθηκε στην μη αποστολή ελληνικού πολεμικού σκάφους για την υποστήριξη του “Explora”. Aπό την στιγμή που δεν υπερασπιστήκαμε το δικαίωμά μας, πως ζητάμε από τον αντίπαλο να δεχθεί την θέση μας; Κανονική εκχώρηση εθνικών δικαιωμάτων έγινε το Σάββατο 12 Μαρτίου.
Εδώ έφτασαν να λένε από το ΓΕΕΘΑ ότι «Μάθαμε για το περιστατικό από ένα email που έστειλε η ιταλική εταιρεία το βράδυ»! Και βέβαια αυτό δεν είναι αλήθεια, αλλά έτσι τους είπανε να λένε, έτσι λένε. Ιδού ολόκληρη η μνημειώδης ανακοίνωση του ΥΠΕΞ:
«Το ιταλικό ερευνητικό πλοίο «Explora» πρόκειται να πραγματοποιήσει συμπληρωματικές εργασίες σε θαλάσσια περιοχή ελληνικής δικαιοδοσίας, βάσει της σχετικής άδειας, που έχει λάβει από τις αρμόδιες ελληνικές αρχές, με βάση το Διεθνές Δίκαιο. Η Ελλάδα, ως όφειλε και στο πλαίσιο της δικαιοδοσίας της, εξέδωσε σχετική αγγελία προς ναυτιλλόμενους NAVTEX.
Γνωρίζουμε ότι η Τουρκία εξέδωσε NAVTEX για το ίδιο πλοίο. Η αγγελία αυτή της Τουρκίας είναι παράτυπη. Η Τουρκία δεν έχει δικαιοδοσία στην περιοχή.

έτοιες πράξεις, που δεν εδράζονται στους κανόνες του διεθνούς δικαίου δεν μπορούν να επιφέρουν έννομες συνέπειες. Δεν επηρεάζουν τα ελληνικά δικαιώματα, που βασίζονται στο διεθνές δίκαιο. Η χώρα μας ενεργεί με αποκλειστικό γνώμονα τις προβλέψεις του Δικαίου της Θάλασσας και του Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών και προβαίνει σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες για την προάσπιση των κυριαρχικών μας δικαιωμάτων.
Η Πρεσβεία της Ελλάδας στην Άγκυρα πραγματοποίησε σήμερα διάβημα προς το τουρκικό Υπουργείο Εξωτερικών».
Νωρίτερα σήμερα το Γραφείο Ναυτιλίας Υδρογραφίας και Ωκεανογραφίας του τουρκικού Ναυτικού εξέδωσε Δελτίο Πλοήγησης Ναυτιλλομένων (NAVTEX: Navigation Telex) με το οποίο παραχωρεί άδεια στο ερευνητικό ωκεανογραφικό σκάφος «OGS EXPLORA», για το χρονικό διάστημα 22-24 Μαρτίου για την πραγματοποίηση ωκεανογραφικών ερευνών σε περιοχή που καθορίζεται από τα ακόλουθα στίγματα:
32 55.29N - 033 00.28E
33 10.65N - 031 53.92E
33 39.71N - 030 38.02E
33 51.41N - 030 24.55E
33 59.25N - 027 09.85E
Ολόκληρο το κείμενο της τουρκικής NAVTEX έχει ως εξής:
«TURNHOS - NAVIGATIONAL WARNING NUMBER: 206
NAVTEX - NAVIGATIONAL WARNING NUMBER: 206/11
MEDITERRANEAN SEA
OCEANOGRAPHIC SURVEY, BY R/V OGS EXPLORA , BETWEEN 22 - 24 MAR 11, ALONG THE LINE JOINING THE POSITIONS BELOW.
32 55.29N - 033 00.28E
33 10.65N - 031 53.92E
33 39.71N - 030 38.02E
33 51.41N - 030 24.55E
33 59.25N - 027 09.85E
WIDE BERTH REQUESTED.»
Απλά σημειώνουμε ότι εχθές το defencenet.gr ήταν το μόνο Μέσο που έθεσε δημοσίως το θέμα του ιταλικού σκάφους και της ΑΟΖ δημοσίως, στον υπουργό Εθνικής Άμυνας Ευάγγελο Βενιζέλο και ιδού το σχετικό απόσπασμα από την συνέντευξή Τύπου:
Defencenet: Μια ερώτηση. Παρά τις καλές σχέσεις και τους εναγκαλισμούς επί 30ετίας των κυβερνήσεών σας με το καθεστώς του Μουαμάρ Καντάφι στη Λιβύη, παρόλα αυτά δεν είχαμε καταφέρει να βρούμε μια λύση στο θέμα της ΑΟΖ μεταξύ της Ελλάδος και της Λιβύης. Θα ήθελα να σας ρωτήσω στους σχεδιασμούς μας τώρα στην παρούσα φάση, είτε στο ΝΑΤΟ είτε στο επίπεδο Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών, έχουν ληφθεί υπόψη οι ελληνικές θέσεις επί της ΑΟΖ σε ό,τι αφορά το επιχειρησιακό επίπεδο; Δηλαδή, υπάρχουν κάποιες πάγιες δικές μας θέσεις, κάποιες πάγιες δικές μας επιδιώξεις σε ό,τι αφορά τον καθορισμό της ελληνολιβυκής ΑΟΖ. Αυτές έχουν ληφθεί υπόψη όπως αντίστοιχα ελήφθησαν το θέμα του FIR και πολύ σωστά όπως είπατε προηγουμένως;
E.Bενιζέλος: Το FIR συνδέεται με την προστασία των πολιτικών πτήσεων. Όταν, λοιπόν, έχεις μια εκτεταμένη αεροναυτική επιχείρηση, είναι προφανές ότι πρέπει να έχεις κατά νου την ασφάλεια των πολιτικών πτήσεων. Η διαχείριση του FIR αποκτά αυξημένη κρισιμότητα όταν στην περιοχή μας έχουμε τέτοια συγκέντρωση δυνάμεων κι όταν έχουμε τέτοιες επιχειρήσεις.
Η ΑΟΖ είναι μία θαλάσσια ζώνη, η οποία συνδέεται με τα κύματα, τον αέρα και τους ζώντες οργανισμούς (σσ: ;;;). Τα πολεμικά πλοία και τα μαχητικά αεροσκάφη που συγκεντρώνονται στην περιοχή δεν πρόκειται να ασχοληθούν ούτε με θέματα ζώντων οργανισμών, ούτε με θέματα κυμάτων, ούτε με θέματα αιολικής ενέργειας.
Defencenet: Μάλιστα! H τουρκική κορβέτα που προχθές είπε να απομακρυνθεί το ιταλικό σκάφος γιατί είναι στην τουρκική ΑΟΖ αφορούσε τα κύματα και τους ζώντες οργανισμούς;
Ευ. Βενιζέλος: Άλλο αυτό, αυτό είναι άλλο θέμα.
Defencenet: Όχι δεν είναι άλλο θέμα αυτό.
Ευ. Βενιζέλος: Είναι άλλο θέμα, δεν συνδέεται με τη Λιβύη.
Defencenet: Είναι το ίδιο θέμα, η ΑΟΖ είναι ενιαία, το θέμα της ΑΟΖ και η πολιτική μας επί της ΑΟΖ είναι ενιαία.
Ε.Βενιζέλος: Θα με ακούσετε λιγάκι;
Defencenet: Παρακαλώ, μετά μεγίστης προσοχής κ. Υπουργέ.
Ευ. Βενιζέλος: Είμαι βέβαιος ότι είστε βαθύς γνώστης αυτών των θεμάτων. Επειδή απλώς συμβαίνει εκτός από την ιδιότητά μου του Υπουργού της Εθνικής Άμυνας να είμαι και Καθηγητής της Νομικής, αν θέλετε να σας προσφέρω κι εγώ κάποια πρόσθετη πληροφόρηση, για να τη διασταυρώσετε.
Μου φέρνετε το θέμα του περιστατικού με το ιταλικό πλοίο. Λοιπόν, το ιταλικό πλοίο έλαβε άδεια από τις ελληνικές αρχές, οι ελληνικές αρχές εξέδωσαν αγγελία (NAVTEX), το τουρκικό πλοίο παρενόχλησε το ιταλικό πλοίο το οποίο όμως έμεινε μέσα στο πλαίσιο της άδειας που του είχε χορηγηθεί από τις Ελληνικές Αρχές.
Defencenet: Χωρίς να κάνει την αποστολή του όμως.
Ευ. Βενιζέλος: Όχι με συγχωρείτε, την έκανε και θα δούμε και πώς θα εξελιχθεί η υπόθεση αυτή.
Defencenet: Αφού έχει ενημερώσει ότι δεν την έκανε κ. Υπουργέ. Η Ιταλία έχει ενημερώσει έτσι.
Ευ. Βενιζέλος: Με συγχωρείτε, την έκανε σε πάρα πολύ μεγάλο βαθμό.
Defencenet: Εντάξει, τώρα είναι θέμα βαθμού; Εν πάση περιπτώσει, υλοποίησης της αποστολής, καλά το ξέρω αυτό..
Ευ. Βενιζέλος: Δεν είμαι ο διαχειριστής του πλοίου, το οποίο είναι σε τελευταία ανάλυση ένα εμπορικό πλοίο. Ένα πλοίο το οποίο παρέχει τεχνικές υπηρεσίες. Αυτό δεν έχει καμία σχέση με το ζήτημα της Λιβύης. Μου λέτε: υπάρχει εκκρεμότητα στην οριοθέτηση θαλασσίων ζωνών μεταξύ Ελλάδος και Λιβύης; Βεβαίως υπάρχει, είναι ανοιχτές διαπραγματεύσεις για την οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας, αλλά επειδή στη Μεσόγειο ούτως ή άλλως η έκταση της υφαλοκρηπίδας ταυτίζεται με την έκταση της ΑΟΖ, καλό είναι οι θαλάσσιες ζώνες να οριοθετούνται ταυτοχρόνως και παραλλήλως, όπως έγινε με την Αλβανία και ελπίζουμε και φιλοδοξούμε να κυρωθεί η σύμβαση με την Αλβανία.
Παλαιότερα, στη δεκαετία του ’70, η οριοθέτηση αφορούσε μόνον την υφαλοκρηπίδα, όπως έχει γίνει μεταξύ Ελλάδος και Ιταλίας. Τέτοιο πρόβλημα όμως δεν έχουμε μόνο με τη Λιβύη, τέτοιο πρόβλημα έχουμε και με την Αίγυπτο.
Defencenet: Και με την Τουρκία.
Ευ. Βενιζέλος: Προφανώς και με την Τουρκία. Λοιπόν, η Λιβύη δε θα πάψει να υπάρχει ως χώρα, θα συνεχιστούν κάποια στιγμή οι διαπραγματεύσεις. Δεν είναι προτεραιότητα φαντάζομαι κανενός στη Λιβύη αυτή τη στιγμή η οριοθέτηση των θαλασσίων ζωνών με την Ελλάδα.
Defencenet: Είναι όμως προτεραιότητα της Ελλάδας να διαπραγματευθεί πριν στείλει στρατό το τι ακριβώς θα κερδίσει από την εμπλοκή της.
Δυστυχώς για την Ελλάδα οι εξελίξεις διακαιώνουν το defencenet.gr και όχι τον υπουργό ο οποίο επέμεινε ότι «Το ιταλικό σκάφος ολοκλήρωσε το έργο του και αποχώρησε»…
Στο μεταξύ τον έλεγχο της περιοχής μεταξύ Κρήτης κα Λιβύης ζήτησε η Άγκυρα ως αντάλλαγμα για να συμμετάσχει στην επιχείρηση "Ενωμένος Προστάτης" και εν μέρει τουλάχιστον τον πήρε:
Όπως έγινε γνωστό, η Άγκυρα θα διαθέσει στο ΝΑΤΟ στην πειοχή μεταξύ Κρήτης και Λιβύης 4 φρεγάτες, 1 υποβρύχιο και 1 πλοίο υποστήριξης, τα οποία θα συμμετάσχουν στις θαλάσσιες περιπολίες σε εφορμογή της απόφαση του ΟΗΕ και την δευτερογενή απόφαση του ΝΑΤΟ για την επιβολή του εμπάργκο στην Λιβύη.
Πρόκειται για μια από τις μεγαλύτερες εθνικές συνεισφορές, αφού πλοίο υποστήριξης έχει προσφέρει μόνο η Ιταλία και οι 4 φρεγάτες συνιστούν τον μεγαλύτερο αριθμό σκαφών του τύπου ποου έχει διαθέσει μία χώρα στην επιχείρηση.



http://www.defencenet.gr/defence/index.php?option=com_content&task=view&id=18548&Itemid=139
     



Εδώ σχολιάζεις εσύ!