Κατ' αρχήν δεν είμαι μηχανικός, αλλά δημοσιογράφος και τα γραφόμενα για τα συστήματα 5ης γενιάς στην υγραεριοκίνηση βασίζονται σε τεκμηριωμένη δημοσιογραφική έρευνα που έκανα ο ίδιος για λογαριασμό ιστοσελίδας του χώρου του αυτοκινήτου. Δέχομαι ότι κάποιοι μηχανικοί δεν κόβουν αποδείξεις για τις υπηρεσίες τους, έχει συμβεί σε όλους μας, όμως οι σοβαρές επιχειρήσεις κόβουν κανονικές αποδείξεις. Κακά τα ψέματα, στην κοινωνία που ζούμε, σε όλους τους επαγγελματικούς τομείς υπάρχουν οι καλοί και οι κακοί, και οι κακοί δυσφημίζουν και τους καλούς, με αποτέλεσμα τη δημιουργία άσχημης γνώμης για το σύνολο ενός επαγγελματικού χώρου.
Όσο τώρα για το ΚΤΕΟ, οφείλω να ομολογήσω μια ανακρίβεια που έγραψα εν γνώσει μου στο δημοσιευμένο κείμενο και παραμύθιασα και τρομοκράτησα τον κόσμο όπως γράφει αγανακτησμένος ένας σχολιαστής. Η αλήθεια είναι ότι και τα συστήματα 1ης γενιάς ΜΠΟΡΟΥΝ να περάσουν από ΚΤΕΟ χωρίς κανένα πρόβλημα, αρκεί προηγουμένως ο αρμόδιος ελεγκτής να κάνει τα στραβά μάτια… τώρα πώς θα τα κάνει δεν χρειάζεται να το γράψω, ξέρουμε όλοι μας πώς γίνονται αυτές οι δουλειές… Επειδή όμως θεώρησα σωστό ότι δεν πρέπει να δίνουμε ιδέες σε κάποιους για… τις πίσω πόρτες, έπρεπε να γράψω ότι τα εγκεκριμένα συστήματα υγραεριοκίνησης είναι αυτά της 5ης γενιάς, επειδή αυτά πληρούν τους όρους που έχει θέσει το Υπουργείο Οικονομικών. Κακά τα ψέματα… πρέπει να μπει ένα τέλος στην παραοικονομία με τα φακελάκια και το μαύρο χρήμα που εισπράττουν ΑΦΟΡΟΛΟΓΗΤΟ κάποιοι ιδιωτικοί και δημόσιοι υπάλληλοι.
Άλλωστε τι έχει περισσότερη σημασία; Να περάσουμε τα αυτοκίνητά μας από ΚΤΕΟ απλά για να πάρουμε το μαγικό χαρτάκι και να μη μας κόψουν ή να είναι πραγματικά ασφαλές το αυτοκίνητό μας; Σίγουρα κάποιοι από εμάς είναι λάτρεις του «δε βαριέσαι…» ή της άποψης ότι «μηχανή χωρίς λάδι δεν κινείται», όμως πρέπει να ξεφύγουμε από αυτή τη νοοτροπία. Οι υπάλληλοι των ΚΤΕΟ έχουν το μισθό τους και δε χρειάζονται δωράκια.
Δέχομαι ότι για κάποιους δύσπιστους που πάντα έχουν άποψη για όλα και επιμένουν στο δικό τους όσο λάθος και αν είναι, ότι τα γραφόμενά μου είναι (με όλο το σεβασμό) βλακείες (και εγώ το ίδιο έλεγα πριν ξεκινήσω αυτή την έρευνα), αλλά δεν περνάω τέτοια συστήματα, ούτε τα παίρνω από εταιρείες συστημάτων υγραεριοκίνησης, αν και πολύ θα το ήθελα, επειδή κυκλοφορεί στην αγορά των συνεργείων αυτοκινήτου ότι κάποιοι βγάζουν καλά χρήματα από αυτή τη δουλειά. Αν ξέρετε κάποια εταιρεία υγραεριοκίνησης που λαδώνει χοντρά για τη διαφήμιση των συστημάτων της, πείτε μου ποια είναι για να μάθω και να κοιτάξω μπας και φάω και εγώ κομμάτια από την πίτα και λύσω το οικονομικό μου πρόβλημα!
Τα λεγόμενα περί 3ης, 5ης ή οποιασδήποτε άλλης γενιάς μπορεί πράγματι να είναι αναληθή, και να διαδίδουν έτσι οι εταιρείες εισαγωγής και χονδρικής πώλησης συστημάτων υγραεριοκίνησης για να έχουν να εισπράττουν, ή για να το πω πιο λαϊκά, για να τα παίρνουν από τον κοσμάκι, όμως. Και αν η ίδια συσκευή υγραεριοκίνησης της 5ης γενιάς δεν έχει κάποια εμφανή διαφορά σε σχέση με τις προηγούμενες, η διαφορά μπορεί να οφείλεται σε επιμέρους μέρη που δεν είναι ορατά χωρίς ξεβίδωμα ή σε διαφορετικό υλικό κατασκευής των τμημάτων τους ή των σωληνώσεών τους. Αυτά τα γνωρίζουν καλύτερα από εμάς τα τμήματα R&D (Research & Development) των κατασκευαστριών εταιρειών. Από τη στιγμή όμως που οι συγκεκριμένες εταιρείες κατατάσσουν τα συστήματά τους σε γενιές, είμαστε υποχρεωμένοι να τα δεχθούμε, εκτός αν μπορούμε να τους αποδείξουμε ότι μας φλομώνουν ψέματα.
Σχετικά με τις αυτοκινητοβιομηχανίες που έχουν προβλέψει σε μοντέλα τους την ύπαρξη χώρου για μελλοντική τοποθέτηση συστήματος υγραεριοκίνησης, σας ενημερώνω ότι είναι λίγες και μία από αυτές έχει ευρέως διαδεδομένα μοντέλα στην Ελληνική αγορά, αλλά δεν πρόκειται να γράψω εδώ ποιες είναι αυτές, επειδή κάποιοι – και με το δίκιο τους – ενδεχομένως θεωρήσουν ότι τα παίρνω από αυτές για να προβάλλω το συγκεκριμένο προτέρημα των μοντέλων τους.
Σχετικά τώρα με το καθαρό κέρδος που αποκομίζουν οι μηχανικοί ή τα συνεργεία πώλησης και τοποθέτησης συστημάτων υγραεριοκίνησης, αυτό εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, όπως είναι το αυτοκίνητο, τα τεχνικά χαρακτηριστικά του κινητήρα του, το μέγεθος της δεξαμενής υγραερίου καυσίμου LPG, αλλά και από την εταιρεία που παρέχει το σύστημα υγραεριοκίνησης, γιατί διαφέρουν οι όροι συνεργασίας από εταιρεία σε εταιρεία, και αναπόφευκτα και ποικίλει το κέρδος για το συνεργείο ή και το μηχανικό. Το σίγουρο πάντως είναι, ότι οι δραστηριοποιούμενες στην Ελληνική επικράτεια εταιρείες πώλησης συστημάτων υγραεριοκίνησης πληρούν όλους τους όρους που θέτουν οι αρμόδιες αρχές και συγκεκριμένα, το Υπουργείο Μεταφορών (ή Υποδομών που λέγεται τώρα) και το ΚΤΕΟ. Τα συνεργεία όμως που αγοράζουν από αυτές τις εταιρείες τα συστήματα υγραεριοκίνησης σε τιμές υψηλές σε σχέση με το πορτοφόλι του κάθε βιοπαλαιστή που από ανάγκη μείωσης εξόδων θέλει να βάλει την υγραεριοκίνηση, αναγκαστικά προσαρμόζουν τέτοιο ποσοστό κέρδους, που να μην είναι απαγορευτικό, αλλά αναπόφευκτα είναι υψηλό.
Άρα, η υψηλή τιμή των συστημάτων υγραεριοκίνησης οφείλεται στις εταιρείες που τα εισάγουν από το εξωτερικό και τα διαθέτουν προς πώληση στα συνεργεία αυτοκινήτων. Όμως και η τιμή από την οποία αγοράζουν αυτά τα συστήματα π.χ. από Ιταλία ή Γερμανία είναι υψηλή, όχι απαραίτητα επειδή βγάζουν μεγάλο κέρδος από τα εργοστάσια κατασκευής τους, αλλά επειδή υπάρχουν ειδικοί δασμοί στο Ελληνικό τελωνείο (τέτοιοι που δεν υπάρχουν σε άλλες χώρες της Ε.Ε.), φόροι, έξοδα μεταφοράς και φύλαξης, άσκοπο χάσιμο χρόνου με τη γραφειοκρατεία, αλλά και κάτι ακόμα: οι ποσότητες που αγοράζουν για την Ελληνική αγορά είναι υπερβολικά μικρότερες σε σύγκριση με τις ποσότητες που αγοράζουν εισαγωγείς άλλων χωρών, με αποτέλεσμα το μικρό ποσοστό έκπτωσης από τις κατασκευάστριες εταιρείες, π.χ. για αγορά 100 κομματιών έχεις έκπτωση 15% στην τιμή αγοράς, για 200 κομμάτια 40% και πάει λέγοντας (τα νούμερα είναι τυχαία, δεν έχουν καμία σχέση με την πραγματικότητα).
Βούλγαρων συναδέλφων τους. Στη Βουλγαρία μπορεί κανείς με 300 ευρώ να ζήσει αξιοπρεπώς. Εδώ ποιος μπορεί να ζήσει αξιοπρεπώς με 300 ευρώ όταν η ζωή είναι πολύ ακριβή και έχει επιπλέον πληρωμές σε ΙΚΑ, ΟΑΕΕ, ΦΠΑ, ΕΤΑΚ, περαίωση και χίλιους δυο άλλους δικτατορικούς-εισπρακτικούς φόρους;
Κατά τη διάρκεια της δημοσιογραφικής έρευνας, είδα τιμολόγια αγοράς συστημάτων υγραεριοκίνησης, με ποσά τέτοια που σε καμία περίπτωση δε φανταζόμουν ότι θα ήταν τόσο υψηλά, επηρεασμένος και εγώ από τα δημοσιεύματα στον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο για το συνολικό κόστος τοποθέτησής τους στη Βουλγαρία. Αυτή η διαφορά τιμής μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας ήταν που με ώθησε στη διενέργεια σχετικής έρευνας.
Για τη συγκεκριμένη παρεξήγηση θεωρώ ότι φέρουν σημαντικό μερίδιο ευθύνης και οι διαχειριστές του blog, οι οποίοι έκοψαν το ονοματεπώνυμό μου και το site στο οποίο έγινε η δημοσίευση για τα συστήματα υγραεριοκίνησης. Έστειλα επώνυμο το κείμενό μου για να δείξω ότι βασίζεται σε τεκμηριωμένη δημοσιογραφική έρευνα, σύμφωνα με τα όσα έμαθα στη σχολή δημοσιογραφίας που σπούδασα πριν από αρκετά χρόνια και εφάρμοσα στις εκδοτικές επιχειρήσεις με τις οποίες συνεργάστηκα και όχι σε αερολογίες του κάθε τυχαίου μηχανικού αυτοκινήτων που βγάζει μαύρο χρήμα.
Ίσως να έκοψαν τα αναγραφόμενα στοιχεία επειδή θεώρησαν ότι ενδεχομένως θα φαινόταν σαν διαφήμιση υπέρ της συγκεκριμένης ιστοσελίδας, όμως η ανώνυμη δημοσίευση ενός επώνυμου κειμένου, αλλάζει το νόημα και δημιουργεί παρεξηγήσεις σαν αυτή, με αποτέλεσμα κάποιοι να υποθέτουν ότι είμαι μηχανικός που βγάζω χοντρό χρήμα από τις αποδείξεις που δεν κόβω με την τοποθέτηση των συστημάτων υγραεριοκίνησης ή άλλοι να νομίζουν ότι τα παίρνω χοντρά από τις εταιρείες συστημάτων υγραεριοκίνησης! Μπορεί ακόμα να έγινε και με στόχο να αποκτήσει ενδιαφέρον το θέμα, να ανακινείται και με την έντονη διχογνωμία να είναι πάντα στην επικαιρότητα για να μην πέφτει η επισκεψιμότητά του… ας απαντήσει ο διαχειριστής του blog που έκοψε τα στοιχεία. Τι άλλο να πω;
Αναγνώστης