Έχουμε διανύσει μεγάλο χρονικό διάστημα από το «μπλόκο» που επέβαλε στην «Αττικό Μετρό Α.Ε.» ο μητροπολίτης Θεσσαλονίκης Άνθιμος ως πρόεδρος του Δ.Σ. στο Παπάφειο, προσφεύγοντας στο ΣτΕ για να μην κοπούν τα υπεραιωνόβια δέντρα στο χώρο του, ώστε να εγκατασταθεί το εργοτάξιο, καταφέρνοντας προσωρινά να αποτρέψει την κατασκευή του σταθμού του μετρό σε χώρο του ιδρύματος.
Το εξωφρενικό της προσφυγής είναι ότι λίγους μήνες μετά, το Νοέμβριο του 2010, λόγω των έντονων βροχοπτώσεων που σημειώθηκαν, ένα δέντρο ξεριζώθηκε κι έπεσε κι ένα άλλο έγυρε απειλητικά πάνω στο κτίριο όπου στεγάζεται το «Παπάφειο» και υπήρχε φόβος να προκαλέσει σοβαρές ζημιές αν δεν κοπεί. Έτσι, ο διευθυντής του «Παπάφειου», πατέρας Απόστολος Κατσούκης, ζήτησε τη συνδρομή της «Αττικό Μετρό Α.Ε.» στη σύνταξη της απαραίτητης τεχνικής μελέτης για την έκδοση από την Πολεοδομία Θεσσαλονίκης της άδειας για την κοπή και απομάκρυνση των δύο δέντρων, που απειλούν το νεοκλασικό κτήριο στο οποίο στεγάζεται το ίδρυμα.
Τα ίδια δέντρα τα οποία η διοίκηση του Παπαφείου, διατείνεται ότι θέλει να προστατέψει από τις εργασίες του μετρό, με έγγραφό του στις 23/9/2009 προς το Δασαρχείο Θεσσαλονίκης και την Εφορεία Νεωτέρων Μνημείων Κεντρικής Μακεδονίας, το «Παπάφειο» ίδρυμα ζητούσε από τις δύο υπηρεσίες να διαπιστώσουν τη βιωσιμότητα των αιωνόβιων πεύκων και πώς να αντιμετωπίσουν αυτά που είναι επικίνδυνα. Αφορμή αυτού του εγγράφου ήταν ένα ακόμη περιστατικό πτώσης πεύκου που συνέβη στις 30 Αυγούστου 2009. Το πεύκο, που “έγερνε επικίνδυνα επί χρόνια”, σύμφωνα με το έγγραφο, έπεσε πάνω στο φυλάκιο και έφραξε την είσοδο του ιδρύματος.
Η αντίφαση είναι προφανής και φαίνετε ότι η κατάσταση έφθασε εδώ που είναι σήμερα για καθαρά οικονομικούς λόγους, με κύριο στόχο του μητροπολίτη να πιέσει για την καταβολή από την Αττικό Μετρό ενός ποσού περίπου 10 εκατ. ευρώ ως αποζημίωση έναντι των απαραίτητων απαλλοτριώσεων, αντί των 2,5 εκατ. ευρώ, που ήδη επιδίκασε δικαστήριο στο οποίο είχε προσφύγει η εταιρεία και το οποίο κρίθηκε μικρό από τη διοίκηση του ιδρύματος. (Να τονίσουμε ότι η προηγούμενη διοίκηση το 2004 συναίνεσε άνευ ουδενός ανταλλάγματος στην παραχώρηση των εκτάσεων, κρίνοντας ότι πρόκειτε για το καλό της πόλης)
Αποτέλεσμα της προσφυγής αυτής είναι να απειλείται με κατάργηση, ένας από τους πιο σημαντικούς σταθμούς του μετρό της Θεσσαλονίκης. Η ζημιά που θα γίνει στο έργο, αλλά και στην πόλη θα είναι πολύ μεγάλη, καθώς 100.000 χιλιάδες κάτοικοι που μένουν στην περιοχή της Τούμπας και θα μπορούσαν να εξυπηρετούνται μέσω του συγκεκριμένου σταθμού, θα μείνουν εκτός του υπόγειου μέσου σε σταθερή τροχιά. Επίσης είναι κύρια αιτία των απολύσεων που πραγματοποιήθηκαν στην κατασκευάστρια εταιρεία, σε μια εποχή και ένα ευρύτερο οικονομικό περιβάλλον, το οποίο καθιστά την εξεύρεση εργασίας περίπου ισοδύναμη της επιτυχίας στο λαχείο. Είναι αδιανόητο η Εκκλησία με τη στάση της να οδηγεί στην ανεργία οικογενειάρχες, καθιστώντας τους ανίκανους να θρέψουν τα παιδιά τους.
Βέβαια, ακόμα και αν ο Μητροπολίτης αποσύρει την προσφυγή ή το αποτέλεσμα της εκδίκασης του ΣτΕ είναι θετικό για το Μετρό, το κόστος του σταθμού θα εκτοξευθεί κατά 20 περίπου εκατομμύρια. Το χρονοδιάγραμμα θα παραταθεί και αυτό θα επιβαρύνει για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα του πολίτες της Θεσσαλονίκης και τους καταστηματάρχες που εν μέσω κρίσης επιβαρύνονται και από τα εργοτάξια.
Οι συναντήσεις τις οποίες θα έχει ο Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης, με εκπροσώπους της Αττικό Μετρό αλλά και με το νέο δήμαρχο της πόλης Γιάννη Μπουτάρη προκειμένου να επανεξετάσουν το θέμα, είναι τεράστια ευκαιρία για να βρεθεί λύση για το γενικότερο καλό. Είναι τεράστια ευκαιρία για τον Μητροπολίτη, έστω και την ύστατη στιγμή, να διορθώσει την κακή εικόνα που δημιουργήθηκε για την Εκκλησία από τις ενέργειες των τελευταίων ετών και να βοηθήσει από την μεριά του, στην κατασκευή του μεγαλύτερου έργου που θα πραγματοποιηθεί ποτέ στη Θεσσαλονίκη.
Κάνουμε έκκληση το μετρό να μείνει μακριά από μικροπολιτικές και κερδοφορικές σκοπιμότητες, καθώς σε μια τέτοια περίπτωση χαμένος είναι μόνο ο πολίτης της Θεσσαλονίκης.
Σωματείο Εργαζομένων στο Μετρό Θεσσαλονίκης