Δίνει τη δική του εξήγηση γιατί έχασε ο Κώστας Γκιουλέκας και λέει πως οι σχέσεις του με το Γιάννη Μπουτάρη είναι πολύ καλές…. Παράλληλα, τονίζει προς κάθε κατεύθυνση ότι δεν ευθύνεται για τις καθυστερήσεις του Μετρό που του χρεώνουν λόγο της «εμπλοκής» του με το Παπάφειο ίδρυμα και διαμηνύει πως η αντιπαράθεση του με τον Γ. Μπουτάρη πριν τις δημοτικές εκλογές δεν επηρέασε το εκλογικό αποτέλεσμα, αντίθετα ευθύνονται άλλοι παράγοντες.
Ακολουθεί η συνέντευξη του Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης:
Παναγιότατε, η χώρα μας διανύει μια από τις πιο δύσκολες στιγμές της Ιστορίας της. Ποια πρέπει να είναι η στάση της Εκκλησίας σε αυτές τις δύσκολες συνθήκες;
Νομίζω ότι η Εκκλησία ανέκαθεν μέσα στην ιστορική διαδρομή του ελληνισμού στάθηκε πάντοτε κοντά στον λαό να μπορέσει να τον βοηθήσει για να ξεπεράσει τις δυσκολίες που οι συνθήκες διαμορφώνουν για διαφόρους λόγους. Η κρισιμότης της παρούσης περιόδου είναι πάρα πολύ δύσκολη, γιατί δεν είναι μόνο μια κρίση οικονομική, είναι μια κρίση ηθικής, αξιών και μια περίοδος επικίνδυνη για τα εθνικά μας ζητήματα. Γιατί σ’ αυτές τις περιπτώσεις των κρίσεων αυτοί, οι οποίοι θέλουν να προσποριστούν οφέλη, εκμεταλλεύονται τις περιστάσεις και δημιουργούν εις βάρος μας, βάση την ιστορία, τετελεσμένα γεγονότα. Γι’ αυτό η Εκκλησία προσπαθεί με τον λόγο, τα έργα, τις πράξεις, με την παροχή ηθικής στηρίξεως και την παροχή κάποιων υλικών μέσων, ανάμεσα στα οποία το βασικότερο είναι η διατροφή των ανθρώπων που δυσκολεύονται ακόμη και για το φαγητό τους, αλλά και με την περαιτέρω αξιοποίηση των ιδρυμάτων που λειτουργούν και με τα οποία πάλι προσφέρουμε κοινωνική προσφορά. Πιστεύω ότι πρέπει να καλλιεργούμε ιδίως ως κήρυκες του λόγου του Θεού την πίστη και την αισιοδοξία, ότι θα ξεπεράσουμε τις δυσκολίες παρά τα όσα συμβαίνουν χωρίς να αγνοήσουμε τις πολύ δυσμενές συνθήκες που διαμορφώνονται εις βάρος των ανέργων, των χαμηλόμισθων και των χαμηλοσυνταξιούχων. Από εκεί και πέρα η «η ελπίς ουκ καταισχύνη» λέει το Ευαγγέλιο, δηλαδή δεν θα μας ντροπιάσει. Τελικά πρέπει να τα βγάλουμε πέρα όλοι μαζί.
«Καλύτερα μιας ώρας ελεύθερη ζωή, παρά 40 χρόνια με Ευρώπη και φαί», δηλώσατε με αφορμή τη Σύνοδο κορυφής της 25ης Μάρτιου. Πιστεύετε πως πρέπει να επαναστατήσουμε και βγούμε από την Ευρώπη και το ευρώ;
Όχι σε καμία περίπτωση. Εγώ είμαι φιλοευρωπαιστής, υπό την προϋπόθεση όμως ότι η Πατρίδα μας διατηρεί την αυτοτέλεια της, την ακεραιότητας της και το δικαίωμα της ελευθερίας. Όμως επειδή διαμορφώνεται μια αντίληψης, ότι εμείς δεν μπορούμε μόνοι μας να υπάρξουμε και πρέπει να υποταγούμε, είτε με τη μορφή της παγκοσμιοποιήσεως είτε υπό τη μορφή της εντάξεως μας στους πολύ «μεγάλους», και επομένως εκεί θα ακουμπήσουμε για να μπορέσουμε να ζήσουμε, αυτό λέγεται κακομοιριά. Δηλαδή ταπεινωτική συμπεριφορά για να εξασφαλίσεις μια κάποια μορφή ζωής, να γίνεις υπόδουλος δηλαδή. Ενώ αγαπάμε την Ευρώπη, ενώ μας οφείλει η Ευρώπη, ενώ τις οφείλουμε της Ευρώπης δεν θέλουμε να γίνουμε υπόδουλοι. Δεν θέλω να προσχωρήσω ούτε στην άποψη ότι προκειμένου να σωθούμε δεν πειράζει ας πάμε εκεί πέρα να ταπεινωθούμε στους Ευρωπαίους αλλά ούτε και από την άλλη ότι ξέρετε μένουμε αμετακίνητοι και ας γίνει ότι θέλει, ούτε αυτό είναι σωστό. Αυτό που εννοούσα είναι ότι προτιμώ να έχουμε μια ελευθερία και μια αξιοπρέπεια και ας έχουμε λιγότερες διευκολύνσεις και υλικά αγαθά. Από εκεί και πέρα το καλύτερο είναι να βρούμε τις ισορροπίες που αυτή τη στιγμή δεν ισχύουν μόνο για την Ελλάδα αλλά ισχύουν και για άλλες χώρες.
Η περιουσία της Εκκλησίας είναι πράγματι τόσο μεγάλη όπως ακούμε, και θα μπορούσε αν την αξιοποιούσαμε να συμβάλλει στην προσπάθεια να μην χρεοκοπήσει η χώρα;
Αυτό είναι πολύ μεγάλο ψέμα και αποτέλεσμα προπαγάνδας εκείνων που θέλουν να αποδυναμώνουν την Εκκλησία στη συνείδηση του Λαού. Ξεκάθαρα πράγματα. Αυτό αποδεικνύεται εκ του γεγονότος ότι από τις αποκτήσεως της Εθνικής μας ανεξαρτησίας και μέχρι σήμερα, η Εκκλησία σε συγκεκριμένες χρονικές περιόδους έδωσε το μεγαλύτερο μέρος της περιουσίας της για να καλυφθούν οι ανάγκες των Ελλήνων πολιτών και το έδωσε ιδιαίτερα το 1952 όταν παραχώρησε στο ελληνικό δημόσιο 750.000 στρέμματα γης για να αποκτήσουν κτήματα οι ακτήμονες Έλληνες πολίτες και έναντι αυτών το κράτος έδωσε μερικά κτήματα για διευκολυνθεί η Εκκλησία για έχει κάποια έσοδα για τις ανάγκες της κεντρικής διοικήσεως που είναι εύλογες και αυταπόδεικτες για οποιονδήποτε οργανισμό έχει μια στοιχειώδη οργάνωση. Κατά τη διάρκεια κάθε χρόνου, η Εκκλησία, από τα μικρά κομμάτια γης που υπάρχουν με αποφάσεις τις δίνει στους δήμους, στις κοινότητες, στα σχολειά και στις ανάγκες του Υγείας και Πρόνοιας μικρά κτήματα προκειμένου να ανεγερθούν οικοδομήματα για την υποβοήθηση του έργου προνοίας στο λαό. Τώρα έχει μείνει από την περιουσία της Εκκλησίας ένα 3% εκ του συνόλου, το οποίο 3% δεν μπορούμε να το αξιοποιήσουμε γιατί το δημόσιο το έχει δεσμεύσει. Αυτή είναι η πραγματικότητα.
Σας «κατηγορούν» ότι μπλοκάρετε τις εργασίες του Μετρό Θεσσαλονίκης, με την προσφυγή σας στο ΣτΕ για την περιοχή που βρίσκεται το Παπάφειο ίδρυμα, με αποτέλεσμα να σταματήσουν οι διαδικασίες ενός έργου που θα βοηθήσει την καθημερινότητα των πολιτών της Θεσσαλονίκης.
Εγώ υπέγραψα και συναποφάσισα με τον εκπρόσωπο του Μετρό, τον τότε Διευθύνων Συμβούλου κ. Σιδέρη, ότι παραχωρούμε τα κομμάτια που ήταν απαραίτητα στην «Αττικό Μετρό» για να γίνει η στάση εκεί και να περάσει το Μετρό, συγκεκριμένα στις 9 Μαΐου 2008. Αυτό έγινε υπό προϋποθέσεις. Τα τμήματα που παραχωρούμε είναι τρία. Το ένα έχει σκαφτεί και θα γίνει η στάση του Μετρό και το οποίο ουσιαστικά το αγοράζει η «Αττικό Μετρό» με αποζημίωση όπου έχει βγει και απόφαση δικαστηρίου και η ίδια η Μετρό έχει κάνει έφεση για το αποτέλεσμα του αντιτίμου του τμήματος αυτού. Το δεύτερο κομμάτι το οποίο είναι 2246τ.μ. από τη συνολική έκταση, συναινούμε ώστε με την απαλλοτρίωση να συσταθεί «δουλεία εφ’ όρου ύπαρξης του σταθμού Παπάφειου» με αποζημίωση και αν δεν συμφωνήσουμε το δικαστήριο ας αποφασίσει τι πρέπει να κάνουμε. Το τρίτο κομμάτι 3154τ.μ. το ζητούν να βάλουν τα εργαλεία τους και τα αυτοκίνητα τους και είπαμε να το παραχωρήσουμε και αυτό όχι κατά κυριότητα αφού όταν τελειώσει το έργο θα το πάρουμε ξανά. Σε ότι αφορά το πρώτο κομμάτι η υπόθεση είναι στο δικαστήριο και περιμένουμε την απόφαση να δούμε τι θα γίνει και να συμφωνήσουμε τι θα γίνει και με το δεύτερο κομμάτι. Πάνω σε αυτή την υπόθεση ήρθε μια απόφαση της υπουργού κ. Ξενογιαννοκοπούλου που έλεγε ότι στα ΝΠΔΔ η περιουσία ανήκει στο δημόσιο και την παίρνει η υπηρεσία της Προνοίας, η οποία δίνει εντολή στη Μετρό να πάει σκάψει θεωρώντας ότι τα κτήματα είναι δικά της. Ποιά είναι δικά τους; Τα κληροδοτήματα εξαιρούνται από τον νόμο. Και προκείμενου να μπορέσουμε να το προστατεύσουμε και υποχρεωμένος εγώ από το νόμο, εν γνώσει μου ότι πλέον παίρνω μια απόφαση δύσκολη, έκανα την προσφυγή στο ΣτΕ και ας αποφανθεί το δικαστήριο αν πράγματι η περιουσία του Παπαφείου, που είναι ένα γνωστό κληροδότημα, μπορεί να περιέλθει και να την πάρει το δημόσιο. Ενώ στους ιδιώτες σπεύδουν κατευθείαν να πληρώσουν το αντίτιμο για να περάσει το Μετρό, όταν φθάνουμε σε ορφανοτροφείο της Εκκλησίας κοιτάμε πως θα ξεφύγουμε για να μην πληρώσουμε τίποτα και ας μην έχουμε εμείς χρήματα αυτή τη στιγμή να καλύψουμε τοις ανάγκες των 50 ορφανών που έχουμε. Αυτή είναι η αλήθεια. Εγώ συνυπέγραψα με την Μετρό για τη ρύθμιση του ζητήματος και την «χάλασαν» οι υπηρεσίες του δημοσίου. Υπήρξε περίοδος όπου το Μετρό λόγο των μεγάλων οικονομικών απαιτήσεων της εταιρίας έναντι του δημοσίου, σταμάτησε τις εργασίες του και για να δικαιολογηθούν είπαν ότι σταμάτησε εξαιτίας του Παπαφείου. Λένε ψέματα. Πιστεύω όμως ότι το θέμα θα λυθεί. Είναι κακό να προσφεύγουμε στο Ανώτατο δικαστήριο για να βρούμε το δίκαιο μας; Εμείς για την αδικία που γίνεται στο ίδρυμα δεν έπρεπε να πάμε σε ένα δικαστήριο και ότι πει να το εφαρμόσουμε;
Στην πρόσφατη επίσκεψη του υπουργού Εξωτερικών της Τουρκίας στην πόλη μας του, τέθηκε ξανά το ζήτημα της λειτουργίας τζαμί στη Θεσσαλονίκη. Μάλιστα, με αυτή την πρόταση συμφώνησε και ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης. Σύμφωνα με το άρθρο 13 του Συντάγματος μας η ελευθερία θρησκευτικής συνειδήσεως είναι απαραβίαστη. «Η άσκηση της λατρείας δεν επιτρέπεται να προσβάλει τη δημόσια τάξη ή τα χρηστά ήθη» (Σύνταγμα άρθρο 13). Ποια είναι η δική σας θέση;
Αν θέλουν να δουν το απαραβίαστο της θρησκευτικής συνειδήσεως να ξεκινήσουν και να πάνε στη Θράκη στους τρεις νομούς να δούνε πως το ελληνικό κράτος σέβεται αυτή την αρχή της ανεξιθρησκίας. Αυτό που πρέπει να λύσουμε είναι το που υπάρχει πραγματική ανάγκη ανθρώπων που ανήκουν στο Ισλάμ και θέλουν να έχουν τζαμί. Εκεί ας φροντίσουν να υπάρξει ένα, αλλά χωρίς μιναρέ, όπως ακριβώς γίνεται και στη Γερμανία στην καρδία της Ευρώπης, για να μην δημιουργείται πρόκληση. Δεύτερον εμείς ξέρουμε ότι το πλήθος των ανθρώπων που σήμερα ανήκουν στη θρησκεία του Ισλάμ θα έρθει η στιγμή που πολλοί θα επιστρέψουν στις πατρίδες τους, δεν θα τους διώξουμε εμείς. Στη Θεσσαλονίκη δεν υπάρχει ανάγκη αυτή τη στιγμή για τζαμί. Έχουν κάποιες λύσεις οι μουσουλμάνοι, όπου για να καλύψουν τις ανάγκες τους κατασκευάζουν τους λεγόμενους «τεκέδες» κάτι σαν τα δικά μας εξωκκλήσια σε διάφορους χώρους. Εάν υπάρχει τόσος συσσωρευμένος πληθυσμός μουσουλμάνων που έχουν ανάγκη από ένα τζαμί, αλλά χωρίς μιναρέ και βρει τόπο και χώρο το δημαρχείο ας το κάνει. Εμείς νομίζουμε ότι δεν υπάρχει κανένα μεγάλο πρόβλημα για τη Θεσσαλονίκη. Για την Αθήνα, αν και δεν έχω αρμοδιότητα, θα έλεγα ότι θα έπρεπε να αρχίσουμε να χτίζουμε ένα τζαμί για τις ανάγκες των συνανθρώπων μας μουσουλμάνων όταν θα δοθεί η άδεια λειτουργίας της Σχολής της Χάλκης στο Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως.
Στις πρόσφατες δημοτικές εκλογές, κάποιοι λένε, ότι με τις παρεμβάσεις σας πρωταγωνιστήσατε, και μάλιστα πως αυτό λειτούργησε υπέρ συγκεκριμένης παράταξης. Τι απαντάτε;
Αυτό είναι μια μεγάλη ανακρίβεια, επιεικώς. Η αλήθεια είναι ότι με την παρατήρηση που έκανα εγώ στον κ. Μπουτάρη ανήμερα του Αγίου Δημητρίου, ο δημοσιογραφικός θόρυβος εξυπηρέτησε την προβολή της προσωπικότητος του, αν και ήταν ήδη γνωστός. Αλλά όμως για τους αντικειμενικούς παρατηρητές το αποτέλεσμα το εκλογικό διαμορφώθηκε όχι από τους ανθρώπους που ψήφισαν μόνο αλλά από αυτούς που έφυγαν και πήγαν να κάνουν τις διακοπές του διημέρου, από αυτούς που δεν εψήφισαν από αδιαφορία, αλλά και από το γεγονός ότι δεν υπήρχε υποψήφιος του κυβερνώντος κόμματος, δηλαδή του ΠΑΣΟΚ, στη συνεργασία της κ. Μπακογιάννη με υποψηφίους δικούς της, στα Αριστερά κόμματα και στους προσωπικούς φίλους του κ. Μπουτάρη. Έτσι διαμορφώθηκε το αποτέλεσμα και η διαφορά των 300 περίπου ψήφων. Μπορεί η παρατήρηση μου να συνετέλεσε στην προβολή του κ. Μπουτάρη αλλά δεν είναι αυτό που διαμόρφωσε το αποτέλεσμα. Βέβαια όλα αυτά δεν έχουν καμία ισχύ γιατί οι σχέσεις με τον κ. Μπουτάρη είναι πολύ καλές και οι προοπτικές για θέματα κοινού ενδιαφέροντος Μητροπόλεως και δήμου θα πάνε πολύ καλά.
Θέμα εμφανίσεων του Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης στην ΕΤ3 έθεσαν τοπικά στελέχη του ΠΑΣΟΚ στη διάρκεια συναντήσεων με κυβερνητικά στελέχη, ζητώντας μάλιστα να μεταδίδεται λειτουργία και από άλλες Μητροπόλεις. Τι απαντάτε;
Η όλη αυτή προσπάθεια αυτή τη στιγμή έχει ένα πανελλήνιο ενδιαφέρον αλλά και ενδιαφέρον του εξωτερικού, όπου φτάνει η ΕΡΤ 3. Η θεαματικότητα της ΕΡΤ 3 την ώρα της λειτουργίας και της ομιλίας είναι παρά πολύ υψηλή και είναι ζηλευτεί. Αν υπάρχουν οι προϋποθέσεις και άλλες πόλεις σε συνεργασία με τους αρμοδίους και θέλουν να κάνουν κάτι ανάλογο σαν και αυτό το επιτυχημένο που κάνουμε ως τώρα στην ΕΡΤ 3 ας το κάνουν. Εγώ σέβομαι, τιμώ και αγαπώ το κρατικό κανάλι για την αγαπώ την Πατρίδα και το κράτος με όλη την προίκα που έχει και εγώ του δίνω όλη μου την ψυχή. Τα έξοδα όλα για την προβολή της Θείας Λειτουργίας τα πληρώνουμε εμείς και η τηλεόραση δεν επιβαρύνεται με δαπάνη. Όποιος θέλει να αναλάβει τα έξοδα ας το κάνει. Πολύ σωστά μερικοί ξέρουν τη θα συμβεί αν κοπεί αυτή η εκπομπή. Οι υπηρεσίες που προσφέραμε, πέρα από το καθαρά εκκλησιαστικό μέρος, για το ζήτημα των Σκοπίων στην Πατρίδα μας με αυτό το κανάλι είναι γνωστές σε εμένα και στους ανθρώπους που υπηρέτησαν κα υπηρετούν στο ΥΠΕΞ. Χαρακτηριστικό είναι ότι μετά το κήρυγμα της Κυριακής οι Σκοπιανοί απαντούν αμέσως στις τηλεόρασης και στις εφημερίδες. Αυτό που είχαν πει ήταν ότι ο μεγάλος μας αντίπαλος στην υπόθεση των Σκοπίων για το όνομα είχαν πει ότι είναι ο Μητροπολίτης Άνθιμος, πριν από 2 χρόνια. Ξέρετε πως θα αυξηθούν οι δαπάνες αν αποφασιζόσουν να πάνε στις άλλες πόλεις για παράδειγμα από την Καστοριά μέχρι την Καβάλα, από αυτή τη μετακίνηση.
http://www.kentrinews.gr/?p=1842