Παρά τις οικονομικές δυσκολίες, οι ομάδες του Μετσόβιου, του Πολυτεχνείου Κρήτης και του 2ου Επαγγελματικού Λυκείου Αιγάλεω...
δούλεψαν σκληρά και κατάφεραν να πάρουν το «εισιτήριο» για τον σημαντικότερο διαγωνισμό ενεργειακής αποδοτικότητας της Γηραιάς Ηπείρου.
Τα ελληνικά οχήματα θα ανταγωνιστούν 219 ανάλογες κατασκευές από είκοσι δύο ευρωπαϊκές χώρες στον μαραθώνιο που θα διεξαχθεί από τις 26 έως τις 28 Μαΐου στην πίστα Eurospeedway στο Lausitz της Γερμανίας. Στόχος των συμμετεχόντων είναι η δημιουργία ενός οχήματος που θα καλύπτει τη μεγαλύτερη απόσταση καταναλώνοντας όσο το δυνατόν λιγότερη ενέργεια.
«Φτιάχνουμε από το μηδέν ολόκληρο το αυτοκίνητο. Eχουμε ήδη φτιάξει καινούργια πλακέτα ηλεκτρονικών και κατασκευάζουμε καινούργιο ηλεκτροκινητήρα» δηλώνει ο Μάνος Πολιούδης από την ομάδα «Προμηθέας» του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου. Για την τρίτη συμμετοχή τους στη διοργάνωση, οι είκοσι ένας προπτυχιακοί και μεταπτυχιακοί φοιτητές του ΕΜΠ σχεδίασαν και κατασκευάζουν του ηλεκτροκίνητο όχημα «Πυρφόρος».
Σε αντίθεση με την κατασκευή του 2010, που χρησιμοποιούσε κυψέλη υδρογόνου, το φετινό όχημα είναι 100% ηλεκτροκίνητο, καθώς ο ηλεκτροκινητήρας τροφοδοτείται από μπαταρία. Αυτό μεταφράζεται σε αύξηση του βαθμού απόδοσης από 40% σε 90%. Με δεδομένο ότι το νέο αυτοκίνητο θα είναι καλύτερο και σε πολλούς άλλους τομείς, όπως την αεροδυναμική και τον κινητήρα, οι φοιτητές του ΕΜΠ αισιοδοξούν ότι ο «Πυρφόρος» θα ξεπεράσει τα 2.000 χιλιόμετρα καταναλώνοντας ενέργεια ισοδύναμη με ένα λίτρο αμόλυβδης βενζίνης 95 οκτανίων.
Η επταμελής ομάδα TUC Eco Racing Team τουυ Πολυτεχνείου Κρήτης κατεβαίνει στον διαγωνισμό οικονομίας για τέταρτη χρονιά. Το φετινό μονοθέσιο ονομάζεται ER11 και είναι βελτιωμένο σε όλους τους τομείς σε σχέση με το περσινό ER10, όπως αναφέρει το μέλος της ομάδας Χρόνης Σπανουδάκης: «Εχουμε επικεντρωθεί στη μείωση βάρους και με στη βελτίωση της κατανάλωσης. Γι’ αυτό φτιάξαμε στο εργαστήριο ζάντες από ανθρακονήματα και κάναμε μια σειρά από επεμβάσεις στο ενεργειακό σύστημα, δηλαδή στον τρόπο που λειτουργεί η κυψέλη καυσίμου με τον ηλεκτροκινητήρα, ενώ αλλάξαμε και το κιβώτιο ταχυτήτων. Στόχος είναι να βελτιστοποιήσουμε τη συνεργασία όλων αυτών και να έχουμε τη μέγιστη απόδοση». Το ER11 θα διαθέτει κανονικό ταμπλό αυτοκινήτου και ένα πρωτότυπο σύστημα δεδομένων του ηλεκτρικού συστήματος, που θα του επιτρέψει να συμμετάσχει και στους παράλληλους διαγωνισμούς σχεδίασης και καινοτομίας.
Η πρώτη ελληνική ομάδα που συμμετείχε στο Shell Eco Marathon το 1993 είναι εκείνη του 2ου ΕΠΑΛ Αιγάλεω. Η ίδια κατέχει το ρεκόρ συμμετοχών -η φετινή είναι η έννατη- καθώς και το επίσημο πανελλήνιο ρεκόρ οικονομίας καυσίμου, με επίδοση 471 χιλιομέτρων ανά λίτρο, που πέτυχε το 2007 με το όχημα «Πήγασος». «Αθήνα-Κατερίνη με ένα λίτρο βενζίνη» λέει χαριτολογώντας ο Δημήτρης Οικονόμου, μηχανολόγος και ένας από τους τέσσερις εκπαιδευτικούς που έχουν αναλάβει να καθοδηγήσουν τους έξι μαθητές και μαθήτριες της ομάδας. Το φετινό όχημα ονομάζεται «Ιρις», έχει πλαίσιο από ανθρακονήματα, είναι βενζινοκίνητο και αποτελεί μετεξέλιξη του «Πήγασου».
«Είναι πιο αεροδυναμικό, έχει χαμηλότερο βάρος και είναι πιο στιβαρό» αναφέρει ο εκπαιδευτικός, προσθέτοντας ότι η ομάδα κατασκεύασε βελτιωμένα συστήματα μετάδοσης, διεύθυνσης, πέδησης κ.ά. Στόχος είναι το όχημα να πλησιάσει τα 1.000 χιλιόμετρα ανά λίτρο. Ωστόσο, το σημαντικότερο είναι η συμμετοχή των παιδιών στη διοργάνωση. «Είναι εμπειρία ζωής γι' αυτά» λέει ο κ. Οικονόμου, τονίζοντας ότι οι μαθητές συμμετέχουν με ιδέες και δουλειά σε όλη τη διαδικασία της κατασκευής του οχήματος.
www.topeiraxtiri.gr