καθώς η άνοδος στην τιμή των καυσίμων, οι κρατήσεις υπέρ τρίτων και ο ΦΠΑ είναι οι πιο βασικοί λόγοι που επικαλούνται οι ακτοπλόοι για την απόφαση αυτή.
Ο όμιλος Attica Group με τις δύο ακτοπλοϊκές εταιρείες Super Star Ρθγπθ5 και Blue Star Ferries, που εκτελούν δρομολόγια σε Κρήτη, Κυκλάδες και Δωδεκάνησα, είχε ανακοινώσει από τέλη Ιανουαρίου την αύξηση 8% στον ναύλο των επιβατών από 1ης Απριλίου, αν δεν γίνει καμία κίνηση από πλευράς υπουργείου για τη μείωση των κρατήσεων υπέρ τρίτων.
Από την αύξηση αυτή εξαιρούνται οι επιβάτες καμπίνας και τα οχήματα, ενώ η εταιρεία, όπως και άλλες, έχει δεσμευτεί να μειώσει τους ναύλους ισόποσα αν υπάρξει μείωση στις κρατήσεις υπέρ τρίτων.
Αντιδράσεις
Σύμφωνα με πληροφορίες, το υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας εξετάζει το γεγονός της μείωσης κάποιων κρατήσεων, αρκεί οι ακτοπλόοι να συμφωνήσουν με τους ναυτεργάτες για τη συλλογική σύμβαση εργασίας και αν γίνει αυτό, η οποιαδήποτε μείωση στο εισιτήριο, για την οποία έχουν δεσμευτεί κάποιες από τις ακτοπλοϊκές εταιρείες, να γίνει προς όφελος των επιβατών.
Οι ακτοπλοϊκές εταιρείες αντιδρούν για τα τέλη υπέρ τρίτων, τα οποία τονίζουν επιβαρύνουν τα εισιτήρια των επιβατών εδώ και χρόνια, όπως ο επίναυλος και τα τέλη υπέρ ΝΑΤ / ΚΑΕΟ. Ο επίναυλος είναι το 3% επί του καθαρού ναύλου για τη μεταφορά επιβατών και οχημάτων στις τακτικές θαλάσσιες μεταφορές, ο οποίος αποδίδεται υπέρ ενός ταμείου για την ενίσχυση των άγονων γραμμών για την ακτοπλοΐα.
Επίσης, το τέλος υπέρ ΝΑΤ / ΚΑΕΟ είναι το κεφάλαιο ασφάλισης επιβα τών και οχημάτων που είναι 6,5% και αποδίδεται στο Ναυτικό Απομαχικό Ταμείο, παρά το γεγονός ότι από μόνες τους οι εταιρείες έχουν ασφάλιση για τους επιβάτες και τα οχήματα σε περίπτωση ναυαγίου. Το ΝΑΤ έχει δικαίωμα να χρησιμοποιεί τα χρήματα αυτά για την ενίσχυση των συντάξεων των ναυτικών.
Σημειώνεται ότι κάθε επιβάρυνση που συμπεριλαμβάνεται στα εισιτήρια των επιβατών (ΝΑΤ / ΚΑΕΟ, ΟΛΠ, Επίναυλος, Λιμενικά τέλη) έχει ξεχωριστά το καθένα ΦΠΑ 13%. Επίσης, οι επιβαρύνσεις που συμπεριλαμβάνονται στα εισιτήρια των οχημάτων (ΝΑΤ / ΚΑΕΟ, ΟΛΠ, Επίναυλος, Λιμενικά τέλη) έχουν ξεχωριστά και αυτά το καθένα ΦΠΑ 23%. Σύμφωνα με στοιχεία παραγόντων της ακτοπλοΐας, ο ΦΠΑ στα εισιτήρια των επιβατών στην Ισπανία είναι 8%, στη Γαλλία 5,5%, στην Ιταλία 10% και στη Σουηδία 6%.
Ένα ακόμη στοιχείο για το οποίο αντιδρούν οι ακτοπλόοι είναι η αύξηση των premiums στο πετρέλαιο, που γίνεται από την «Ελληνικά Πετρέλαια Α.Ε.», που όπως σημειώνουν είναι μονοπώλιο.
Ενδεικτικά αυξημένες τιμές εισιτηρίων (οι τιμές αφορούν θέση καταστρώματος. Τα παιδιά έχουν μισή τιμή, ενώ έως 5 ετών δεν πληρώνουν εισιτήριο):
♦ Blue star: Πειραιάς - Πάρος από 30 ευρώ το άτομο σε 32,50. Πειραιάς - Νάξος από 31ευρώ σε 33,50. Για Δωδεκάνησα και συγκεκριμένα το δρομολόγιο Πειραιάς - Ρόδος από 55 ευρώ σε 59,50.
♦ ΑΝΕΚ: Πειραιάς - Ηράκλειο από 32 ευρώ σε 36. Πειραιάς - Χανιά από 32 ευρώ σε 36.
♦ Μινωικές: Πειραιάς - Ηράκλειο από 32 ευρώ σε 38.
♦ Εταιρεία Αιγαίον Πέλαγος: Πειραιάς - Σάμος από 47,50 ευρώ σε 51,50.
♦ Hellenic Seaways: Πειραιάς - Αίγινα από 9,5 ευρώ σε 10 το άτομο. Υδροπτέρυγα Hellenic Seaways: Πειραιάς - Υδρα από 26 ευρώ σε 27,50. Πειραιάς - Σπέτσες από 35 ευρώ σε 37,5.
«Δεν πληρώνω» και στις τράπεζες
Το κοινωνικό ρεύμα «δεν πληρώνω», που εξαπλώθηκε σε διάφορες εκφάνσεις της καθημερινότητας, πέρασε πλέον και στις τράπεζες. Πρόκειται για πολίτες, οι οποίοι, με το πρόσχημα ότι η Ελλάδα θα χρεοκοπήσει, δεν πληρώνουν τις δόσεις των δανείων που έχουν συνάψει... Μεγαλοστελέχη τραπεζών αναφέρουν:
«Το μέγεθος δεν είναι απόλυτο, αλλά στους 1.000 πελάτες τραπεζών οι 10 ή 20 δεν πληρώνουν με αυτό το αιτιολογικό. Πιστεύουν δηλαδή ότι, αφού η χώρα θα χρεοκοπήσει, δεν θα πρέπει να πληρώσουν τις δόσεις των δανείων ή καρτών που έχουν. Η στρέβλωση ή, καλύτερα, η εσφαλμένη αντίληψη ότι, αν η χώρα χρεοκοπήσει, θα γλιτώσουν τα δάνεια που έχουν συνάψει, κυριαρχεί σε ορισμένους συμπολίτες μας. Ωστόσο η άποψη αυτή είναι τελείως λανθασμένη».
Οι τράπεζες, τη στιγμή που το «δεν πληρώνω» εφαρμόζεται από πολλούς δανειολήπτες, προχωρούν σε γενναία haircut της αρχικής οφειλής και καλούν τους πελάτες τους που βρίσκονται σε καθυστέρηση άνω των τριών μηνών να προχωρήσουν σε ρύθμιση, προτείνοντας επιμήκυνση της διάρκειας αποπληρωμής για να μειωθεί το ύψος της μηνιαίας δόσης.
Διαγραφές
Ενδεικτικό της κατάστασης που επικρατεί είναι το γεγονός πως ξένο τραπεζικό ίδρυμα που δραστηριοποιείται στην Ελλάδα δέχεται να διαγράψει 10.000 ευρώ από χρέος 17.000 ευρώ. Η συγκεκριμένη τράπεζα ενημερώνει εκείνους τους πελάτες της που βρίσκονται σε καθυστέρηση και έχουν απλήρωτες δόσεις από καταναλωτικά δάνεια και πιστωτικές κάρτες για διάστημα μεγαλύτερο των τριών μηνών ότι «κόβει» από το ποσό της οφειλής τόκους και πανωτόκια, ζητώντας να πληρωθεί για το ποσό που αφορά την αξία των συναλλαγών.
Τραπεζικά στελέχη πάντως επισημαίνουν: «Ξεπερνώντας τις ηθικές παραμέτρους σε σχέση με τους άλλους συμπολίτες μας, οι οποίοι είναι απόλυτα συνεπείς, η ουσία είναι ότι, αν χρεοκοπήσει μια τράπεζα ή το κράτος, οι υποχρεώσεις δεν διαγράφονται. Πάντα θα υπάρχουν και πάντα οι τράπεζες θα τις διεκδικούν. Το ζητούμενο δεν είναι να εφευρίσκουμε προσχήματα για να μην πληρώνουμε τις δόσεις μας, αλλά να προσπαθούμε να είμαστε συνεπείς, καθώς η συνέπεια ανταμείβεται...». Σημειώνεται πάντως - χωρίς βέβαια να υπάρχουν αναλυτικά στοιχεία - ότι ο συνολικός αριθμός των πάσης φύσεως δανείων διαμορφώνεται στα 11 -12 εκατομμύρια.
Από αυτά, το 1 με 1,2 εκατομμύρια είναι στεγαστικά, 8 με 9 εκατομμύρια είναι καταναλωτικά δάνεια (ανοικτά, αυτοκινήτου, πιστωτικές κάρτες κ.λπ.) και άλλο 1 εκατομμύριο τα επιχειρηματικά δάνεια (να διευκρινιστεί ότι τα νούμερα αντιστοιχούν σε τεμάχια δανείων και όχι σε αριθμό δανειοληπτών).
http://www.topontiki.gr