«Το Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων θα υπερασπιστεί το έργο της Ιόνιας Οδού, στο πλαίσιο του δημοσίου συμφέροντος και μόνον. Γι΄ αυτό το λόγο έχει καλέσει τον παραχωρησιούχο και τις τράπεζες, να τηρήσουν τις υποχρεώσεις τους που απορρέουν από τη σύμβαση παραχώρησης, να σταματήσει η προσωρινή αναστολή της χρηματοδότησης και να συνεχιστεί η κατασκευή του έργου».
Τα παραπάνω αναφέρονται στην πολυσέλιδη απάντηση, που διαβίβασε στη Βουλή για το έργο Δυτικός Άξονας-Ιόνια... Οδός, ο υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Γιάννης Μαγκριώτης, μετά από ερώτηση που κατέθεσαν εννέα βουλευτές του ΠΑΣΟΚ με επικεφαλής τον Ανδρέα Μακρυπίδη και ο ανεξάρτητος Βαγγέλης Παπαχρήστος.
Η διακοπή της χρηματοδότησης
Όπως προκύπτει από την απάντηση του κ. Μαγκριώτη, έως το τέλος Δεκεμβρίου του 2010, είχε πραγματοποιηθεί το 49% του ποσοστού που ήταν προγραμματισμένο να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2010. Η διακοπή της χρηματοδότησης του παραχωρησιούχου από τις δανείστριες τράπεζες, οδήγησε τον κατασκευαστή στην αναστολή των εργασιών. Οι τράπεζες ανέστειλαν προσωρινά, τη χρηματοδότηση στις τέσσερις από τις πέντε παραχωρήσεις, μεταξύ των οποίων και την Ιόνια Οδό, επικαλούμενες τις καθυστερήσεις στις απαλλοτριώσεις, τις περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις κ.λ.π., όπως επίσης την οικονομική κρίση και τη μείωση των εσόδων, λόγω των προβλημάτων που υπάρχουν με το κίνημα πολιτών που δεν δέχονται να πληρώσουν τα διόδια.
«Το υπουργείο έχει αναλάβει πρωτοβουλία και καταβάλλονται προσπάθειες εξεύρεσης λύσης για την ομαλή εξέλιξη του έργου», διαβεβαιώνει ο υφυπουργός και επισημαίνει ότι «ανάλογα προβλήματα υπήρχαν και με τις άλλες συμβάσεις παραχώρησης». Ο κ. Μαγκριώτης υπενθυμίζει ότι το μίγμα χρηματοδότησης με τη συμμετοχή των τραπεζών, για το πρόγραμμα των πέντε αυτοκινητοδρόμων που εκτελούνται με συμβάσεις παραχώρησης, προβλέπει μία δαπάνη για την κατασκευή τους που φτάνει τα 8,7 δις ευρώ. Στο ποσό αυτό η χρηματοδοτική συμβολή του δημοσίου φθάνει τα 2,3 δις ευρώ. Ακόμη 2,3 δις ευρώ αντιστοιχούν σε έσοδα από διόδια, 3,3 δις ευρώ είναι κεφάλαια από τραπεζικά δάνεια, και 800 εκατομμύρια ευρώ είναι τα ίδια κεφάλαια των παραχωρησιούχων.
«Το υπουργείο έχει καλέσει τις τράπεζες να σταματήσουν την προσωρινή αναστολή των χρηματοδοτήσεων γιατί δεν υπάρχει καμία ουσιαστική δικαιολογία», αναφέρει επιπλέον ο υφυπουργός Υποδομών, και υπογραμμίζει ότι «οι τράπεζες δεν έχουν τη δυνατότητα και το δικαίωμα να τεκμηριώσουν ευθύνη στο δημόσιο, δεδομένου ότι έχει εκπληρώσει όλες τις υποχρεώσεις του». Μάλιστα, ο κ. Μαγκριώτης σπεύδει να επισημάνει ότι εξομαλύνθηκε ο ρυθμός επιστροφής ΦΠΑ και με τις διατάξεις για τον συμψηφισμό απαιτήσεων που ψηφίστηκαν στο νομοσχέδιο για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής.
Επίσης, ο κ. Μαγκριώτης διαβεβαιώνει ότι δεν υπάρχει καμία οφειλή του Δημοσίου προς τον παραχωρησιούχο, και ότι μετά από σειρά ενεργειών οι απαλλοτριώσεις έχουν προχωρήσει και μπορούν να αναπτυχθούν παντού κατασκευαστικά μέτωπα.
Για το κίνημα «δεν πληρώνω»
Αναφορικά με τις αιτιάσεις των τραπεζών για την υστέρηση εσόδων από τα διόδια, ο υφυπουργός σημειώνει πως «είναι γεγονός ότι το κίνημα «δεν πληρώνω» των πολιτών και κυρίως η ύφεση έχει επιφέρει μείωση εσόδων, αλλά αυτές δεν είναι ουσιώδεις αιτίες για να σταματήσουν τη χρηματοδότηση του έργου» και «σε καμία περίπτωση δεν τεκμηριώνεται δικαίωμα είτε στον παραχωρησιούχο είτε στις τράπεζες, να αρνηθούν την εκτέλεση των έργων ή τη χρηματοδότηση».
Για την κρατική χρηματοδότηση, ο κ. Μαγκριώτης αναφέρει ότι «εξακολουθεί να υπάρχει η ροή χρηματοδότησης», ότι «δεν υπάρχει καμία υστέρηση στη δημόσια δαπάνη, εθνική και κοινοτική, και οι πόροι είναι εξασφαλισμένοι» και ότι «υπάρχει και η χρηματοδότηση από την πλευρά του παραχωρησιούχου με τα ίδια κεφάλαια». Ειδικά πάντως για την χρηματοδότηση από την πλευρά του παραχωρησιούχου, ο υφυπουργός Υποδομών δεν παραλείπει να επισημάνει, ότι «είναι μικρό στο γενικότερο χρηματοδοτικό μείγμα και η χρηματοδότηση από την πλευρά των τραπεζών είναι σημαντική».
Μετά από προτροπή του υπουργείου, οι τράπεζες και ο παραχωρησιούχος δέχθηκαν να συζητήσουν και όπως εκτιμά ο κ. Μαγκριώτης, «σύντομα θα υπάρξουν απαντήσεις και επανεκκίνηση της κατασκευής της Ιόνιας Οδού».
Η σήραγγα στην Κλόκοβα
«Όσον αφορά στην Κλόκοβα, όλα τα κόμματα είχαν τονίσει πως η λύση που έδινε η ΝΔ ήταν επικίνδυνη για λόγους οδικής ασφάλειας, και πως με την πρώτη προσφυγή στο ΣτΕ θα προέκυπτε αρνητική απάντηση λόγω προστασίας του περιβάλλοντος», αναφέρει ο υφυπουργός Υποδομών, προσθέτει όμως ότι το υπουργείο έχει βρει τις τεχνικές λύσεις αλλά αυτές πρέπει να συμφωνηθούν και με τους παραχωρησιούχους, και να ενταχθούν στο σύνολο των αλλαγών που θα έρθουν προς κύρωση στη Βουλή.
Άκτιο-Αμβρακία
Για τα έργα κατασκευής του οδικού άξονα «Άκτιο-Αμβρακία», που είναι ένα πολύ μεγάλο έργο προϋπολογισμού 338 εκατομμυρίων ευρώ, στη Δυτική Ελλάδα εξελίσσονται κανονικά, αναφέρει ο κ. Μαγκριώτης, και ενημερώνει ότι σε όλα τα τμήματα έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες των επιτάξεων.
Ηγουμενίτσα-Πρέβεζα
Στον οδικό άξονα «Ηγουμενίτσας-Πρέβεζας», το υπουργείο ξεκίνησε την κατασκευή του τμήματος «Καρτέρι-Πάργα», το οποίο αναμένεται να ολοκληρωθεί στα τέλη του 2013. Από το υπουργείο εκτελούνται έργα βελτίωσης στον άξονα «Αντιρρίου-Ιωαννίνων», ενώ εργασίες προβλέπονται σε μήκος 250 χλμ οδικού δικτύου για το νομό Ιωαννίνων, από τα οποία η ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ ΑΕ θα δημοπρατήσει άμεσα μελέτες για τα πρώτα 200 χλμ.
Λευκάδα
Ακόμη, ολοκληρώθηκε το τμήμα της Ιόνιας Οδού από Σελλάδες έως Άγιο Δημήτριο, ενώ προετοιμάζεται για δημοπράτηση η υποθαλάσσια αρτηρία Λευκάδας και ο οδικός άξονας «Άκτιο-Λευκάδα».
Την ερώτηση υπογράφουν οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ, Ανδρέας Μακρυπίδης, Σπύρος Μαργέλης, Άντζελα Γκερέκου, Θανάσης Οικονόμου, Παύλος Στασινός, Μιχάλης Παντούλας, Παναγιώτης Κουρουμπλής, Δημήτρης Τσιρώνης, Σοφία Γιαννακά και ο ανεξάρτητος συνάδελφος τους Βαγγέλης Παπαχρήστος. Οι βουλευτές ζητούν να χαρακτηριστεί ο Δυτικός Οδικός Άξονας-Ιόνια Οδός, έργο πρώτης προτεραιότητας, άμεσης ανάγκης και εθνικής εμβέλειας και σημασίας από το υπουργείο Υποδομών.
Ζητούν επίσης, να εξασφαλιστούν οι αναγκαίες πιστώσεις και να ξεπεραστούν τα εμπόδια και οι παραλείψεις για την υλοποίηση της σύμβασης στο προβλεπόμενο χρονοδιάγραμμα, να υπάρξει μελέτη για την κατασκευή της σήραγγας στην Κλόκοβα, και να προχωρήσουν και οι εργασίες κατασκευής όλων των «συνδετήριων έργων» του Δυτικού Οδικού Άξονα. «Η μέχρι τώρα πρόοδος του έργου είναι εξαιρετικά μικρή και οι εργασίες εδώ και 16 μήνες έχουν ουσιαστικά σταματήσει, ακυρώνοντας στην πράξη το αρχικό προβλεπόμενο χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης», αναφέρουν οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ, προειδοποιώντας ότι «ένα έργο που θα προσφέρει μεγάλα εθνικά οφέλη αλλά και αναπτυξιακή δυναμική σε Δυτική Ελλάδα και Ήπειρο, βρίσκεται μεταξύ σφύρας και άκμονος και η ολοκλήρωσή του είναι αβέβαιη».
Η ανάγκη για τον αυτοκινητόδρομο ευρωπαϊκών προδιαγραφών, μήκους 196 χιλιομέτρων, που θα συνδέει το Αντίρριο με τα Ιωάννινα, γίνεται κάθε μέρα που περνάει και πιο επιτακτική, ιδιαίτερα αν αναλογιστεί κανείς ότι με την Ιόνια Οδό μπορούν να συνδυαστούν έργα όπως, η Ζεύξη Ακτίου-Πρέβεζας και η Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου. Γι΄ αυτό και οι βουλευτές που κατέθεσαν την ερώτηση επιμένουν ότι πρέπει να σταματήσουν οι καθυστερήσεις, διαφορετικά επαληθεύεται η διαπίστωση ότι «η Ελλάδα γέρνει Ανατολικά» και στην ανάπτυξη. «Οι πολίτες των νομών Αιτωλοακαρνανίας, Άρτας, Ιωαννίνων, Πρέβεζας, Θεσπρωτίας, Κέρκυρας και Λευκάδας, δεν ανέχονται να αντιμετωπίζονται ως πολίτες Β΄ κατηγορίας και απαιτούν ο Δυτικός Οδικός Άξονας να χαρακτηριστεί έργο πρώτης προτεραιότητας, άμεσης ανάγκης και εθνικής εμβέλειας και σημασίας», σημειώνουν οι 10 βουλευτές και τονίζουν ότι οι ελλείψεις παίρνουν τραγικές διαστάσεις στην περίπτωση του απαρχαιωμένου και επικίνδυνου οδικού δικτύου, με δεκάδες θύματα κάθε χρόνο και με θλιβερή πανελλαδική πρωτιά στα τροχαία ατυχήματα.
http://bonitsapress.blogspot.com/2011/04/blog-post_13.html