Γυμνασίων και Λυκείων, σε μια διαδραστική συζήτηση εφ’ όλης της ύλης, με βασικό θέμα το Νέο Λύκειο, που πραγματοποιήθηκε στο Metropolis Live Stage.
Η εκπομπή μεταδόθηκε την Πέμπτη 14/4, στις 22.00, και θα προβληθεί σε επανάληψη το Σάββατο 16/4, στις 21.00.
Κατά τη διάρκεια της εκπομπής, η Υπουργός Παιδείας απάντησε σε ερωτήματα, που της έθεσαν οι συμμετέχοντες μαθητές, για θέματα που τους απασχολούν αναφορικά με την Παιδεία.
Πιο συγκεκριμένα, σε ερώτηση που τέθηκε από τους μαθητές, αν το Υπουργείο πιστεύει ότι οι αλλαγές που προτείνει, θα βοηθήσουν τους μαθητές ή απλά θα τους επιβαρύνουν με περισσότερα φροντιστήρια, η απάντηση της Υπουργού ήταν η εξής: «Όταν λέμε ότι τα μαθήματα που θα κάνει κάποιος για το πανεπιστήμιο θα είναι λιγότερα, και ότι οι ώρες που θα κάνει μέσα στο σχολείο αυτά τα μαθήματα θα είναι περισσότερες, δεν είναι επόμενο ότι δεν θα χρειάζεται κάποιος να πάει φροντιστήριο? Λιγότερα μαθήματα, αλλά περισσότερες ώρες και όλα αυτά στο δημόσιο σχολείο. Μήπως όλοι μας και οι γονείς πρώτα απ’ όλα σπρώχνουμε τα παιδιά σε μια λογική απ’ έξω να μάθουν και περισσότερο, οι ίδιοι καθηγητές επαναπαύονται στο ότι έτσι και αλλιώς οι μαθητές θα τα κάνουν τα μαθήματα και έξω. Εγώ, λοιπόν, θέλω να πω κάτι στους γονείς, και το λέω για πρώτη φορά μέσα από την εκπομπή σας, παρακαλώ τους γονείς των μαθητών της Α' λυκείου να μην στείλουν τα παιδιά τους στο φροντιστήριο. Να δοκιμάσουμε να δουλέψουν μέσα στην τάξη. Να ελέγξουν οι ίδιοι τους καθηγητές, τις τάξεις, τα μαθήματα, να συζητήσουν με το Υπουργείο, με τους διευθυντές.»
Σε επόμενη ερώτηση, από μαθητή λυκείου της Αργυρούπολης, για το πώς θα επιτευχθεί όλο αυτό το νέο εγχείρημα του Υπουργείου, όταν τα κονδύλια όλο και λιγοστεύουν, η Υπουργός έδωσε την εξής απάντηση: «Είναι μια δύσκολη ερώτηση. Από την πρώτη μέρα που ανέλαβα είχα τεράστιο πρόβλημα όσον αφορά τα οικονομικά. Προβλήματα που είχαν να κάνουν με την αναπλήρωση των κενών, τους αναπληρωτές, για σχολεία που έπρεπε να μπουν εργολάβοι και αναγκαστήκαμε να αποφασίσουμε να σταματήσουν οι εργολαβίες σε όλη τη χώρα. Είναι αλήθεια ότι ως χώρα είμαστε σε μια πολύ δύσκολη κατάσταση, όμως θα πούμε ότι επειδή δεν έχουμε λεφτά, δεν έχουμε Παιδεία? Το να κάνουμε ένα πρόγραμμα πιο φιλικό προς το μαθητή δεν απαιτεί μεγάλα χρηματικά ποσά. Είχα πάει σε ένα σχολείο στο Βόλο και μου είχε κάνει εντύπωση πόσο βρώμικοι ήταν οι τοίχοι. Και ρώτησα τον λυκειάρχη, γιατί δεν κάνετε κάτι για να βελτιώσετε λίγο την εικόνα. Μου είπε ότι δεν έχουμε χρήματα να τον ασβεστώσουμε. Λέω γιατί δεν μπορούν οι ίδιοι οι μαθητές να ασβεστώσουν τον τοίχο τους; να βάψουν τον τοίχο του σχολείου. Ξεσηκώθηκε μια θύελλα με αυτό που είπα. Ότι θα βάλουμε τα παιδιά να δουλέψουν κτλ. Δεν είναι έτσι. Είμαστε σε μια δύσκολη περίοδο. Ο καθένας μπορεί να κάνει κάτι για να κάνει την τάξη του πιο όμορφη. Μπορεί να κάνει κάτι για να κάνει το σχολείο του πιο όμορφο, ακόμη και αν δεν υπάρχουν χρήματα. Έχουμε νομίζω ευθύνες η δική μας γενιά κυρίως, γιατί περάσαμε στις επόμενες, ότι κάποιος άλλος πρέπει να κάνει τα πράγματα αντί για μας τους ίδιους.»
Στη συνέχεια, η Υπουργός ερωτήθηκε από τους μαθητές σχετικά με τα 10 λιγότερα μαθήματα, που ανακοινώνονται στις αλλαγές, και απάντησε ότι: «Θα υπάρχουν ενοποιημένα μαθήματα. Είναι μια σειρά μαθήματα που είναι μονόωρα και δεν μπορούν να στηριχτούν στο νέο πρόγραμμα. Καταργούνται 9 μονόωρα μαθήματα και επιλογές. Τα μαθήματα που παραμένουν θα διδάσκονται με ένα τρόπο, έτσι ώστε να υπάρχει μια συνέχεια στον μαθητή.»
Η κυρία Διαμαντοπούλου μίλησε, επίσης, για τη δωρεάν πιστοποίηση γλώσσας και πιο συγκεκριμένα δήλωσε ότι: «Ήδη από πέρυσι η πιστοποίηση της ξένης γλώσσας θα γίνεται από την τρίτη γυμνασίου με κρατικές εξετάσεις που θα δίνονται μέσα στο σχολείο. Έχουμε χιλιάδες καθηγητές, χιλιάδες ώρες στο σχολείο και όλοι πηγαίνουν φροντιστήριο. Δεν θα έπρεπε λοιπόν το σχολείο να έχει την ευθύνη να μαθαίνουν τα παιδιά καλά αγγλικά; Πλέον, οι εργασίες θα γίνονται και στα αγγλικά. Αυτό δεν γίνεται όταν τα αγγλικά γίνονται τόσο αποσπασματικά, θα πρέπει, λοιπόν, με το νέο σύστημα οι μαθητές να παρουσιάζουν τα projects στα αγγλικά. Ο στόχος, λοιπόν, και η φιλοδοξία είναι να μπαίνουν τα αγγλικά πιο δυναμικά στο πρόγραμμα των σχολείων.»
Κάποιοι μαθητές ρώτησαν την Υπουργό, επίσης, αν φοβάται τις αντιδράσεις ακροδεξιών ομάδων, που μπορεί να υποστηρίξουν ότι με το νέο πρόγραμμα, ίσως, να υποτιμούνται τα θρησκευτικά και η ιστορία και η ίδια απάντησε: «Ειδικά στο Υπουργείο Παιδείας για όλα τα πράγματα υπάρχουν πολύ μεγάλες αντιδράσεις. Όταν όμως η αντίδραση είναι η βία, οι φωνές, η έλλειψη δημοκρατικού διαλόγου τότε φυσικά δεν μπορεί να υπάρξει επικοινωνία. Να σας πω ότι σαν υπουργός, εγώ προσωπικά το έχω υποστεί πάρα πολλές φορές. Αλλά δεν μπορεί να προχωρήσει ένας υπουργός αν βάζει μπροστά την όποια φοβία. Δεν μπορεί να γίνει έργο όταν υπάρχει ο φόβος. Οπότε συμπερασματικά, θα έλεγα ότι οι φωνές καθόλου δεν με πτοούν, εφόσον είμαι πεπεισμένη ότι η συγκεκριμένη πρόταση είναι μια πρόταση που αντέχει στη συζήτηση με τους πολίτες. Και επαναλαμβάνω ότι είμαι έτοιμη και όταν δεχτώ παρατηρήσεις να κάνω διορθώσεις.»
Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι οι συμμετέχοντες μαθητές στη διαδραστική αυτή συζήτηση, που ήταν μια πρωτοβουλία του μουσικού καναλιού MAD TV, ήταν από διάφορα δημόσια και ιδιωτικά σχολεία της Αττικής, τάξεων Γ’ γυμνασίου και Α’ λυκείου.
Η εκπομπή θα προβληθεί σε επανάληψη, το Σάββατο 16/4, στις 21.00