Οι έφηβοι που παίζουν ηλεκτρονικά παιχνίδια έχουν την τάση να τρώνε περισσότερο, υποστηρίζει μια νέα...
επιστημονική μελέτη, η οποία συνδέει ευθέως τα βιντεοπαιχνίδια με την παχυσαρκία.
Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι όσοι ασχολούνται συστηματικά με τα βιντεοπαιχνίδια έχουν περισσότερες πιθανότητες να γίνουν παχύσαρκοι, σε σύγκριση με όσους παίζουν περιστασιακά ή καθόλου.
Το συμπέρασμα αυτό βασίζεται στο εύρημα ότι η ενασχόληση με τα ηλεκτρονικά παιχνίδια σχετίζεται άμεσα με την αυθόρμητη κατανάλωση φαγητού. Οι έφηβοι είναι απορροφημένοι στο βιντεοπαιχνίδι και «ξεχνιούνται» αναζητώντας μηχανικά κάτι να φάνε.
Αυτό υποστηρίζουν Δανοί και Καναδοί ερευνητές στην μελέτη τους με τίτλο «Τα βιντεοπαιχνίδια αυξάνουν την πρόσληψη τροφής στους εφήβους», η οποία δημοσιεύθηκε στην επιστημονική επιθεώρηση American Journal of Clinical Nutrition (Αμερικανική Επιθεώρηση Κλινικής Διατροφής).
Τα ευρήματα
Οι επιστήμονες θέλησαν να διαπιστώσουν αν η ενασχόληση με τα βιντεοπαιχνίδια οδηγεί σε αύξηση της κατανάλωσης θερμίδων, προσπαθώντας να επιβεβαιώσουν τη θεωρία τους ότι τα ηλεκτρονικά παιχνίδια συνδέονται με την αυθόρμητη και μηχανική κατανάλωση φαγητού.
Στην έρευνα συμμετείχαν υγιείς, φυσιολογικού βάρους έφηβοι άνδρες, με μέσο όρο ηλικίας τα 17 έτη, οι οποίοι χωρίστηκαν σε δύο ομάδες. Τα μέλη της πρώτης ομάδας έπαιζαν βιντεοπαιχνίδια αθλητικού περιεχομένου για μία ώρα, ενώ τα μέλη της δεύτερης ομάδας ξεκουράζονταν κατά τον ίδιο χρόνο.
Η εξέταση, η οποία επαναλήφθηκε και μια δεύτερη ημέρα, ξεκίνησε στις 10:30 το πρωί. Δυόμισι ώρες νωρίτερα οι συμμετέχοντες είχαν πάρει ένα τυπικό πρωινό, χωρίς να έχουν φάει τίποτε άλλο κατά τη διάρκεια της νύχτας.
Οι ερευνητές έπαιρναν δείγματα αίματος από τους εφήβους κάθε 10 λεπτά, ελέγχοντας την κατανάλωση ενέργειας που έκαναν.
Μπροστά από τη μακαρονάδα
Μετά το τέλος των 60 λεπτών, έβαλαν μπροστά από κάθε έφηβο μια μακαρονάδα. Ανάλογα με την αντίδραση του καθενός (αν και πόσο έτρωγε), μετρούσαν και αξιολογούσαν το ποσοστό πρόσληψης τροφής, την όρεξη, το αίσθημα της πείνας και του κορεσμού του κάθε εφήβου.
Οι επιστήμονες διαπίστωσαν ότι οι συγκεντρώσεις γλυκόζης στο αίμα ήταν υψηλότερες σε όσους είχαν προηγουμένως παίξει βιντεοπαιχνίδια από ό,τι σε εκείνους που είχαν αναπαυθεί.
Ωστόσο, δεν παρατηρήθηκε σημαντική επίδραση στην ινσουλίνη ή στην γκρελίνη, μια ορμόνη που πιστεύεται ότι ενεργοποιεί το αίσθημα της πείνας στον εγκέφαλο.
Παρά το γεγονός ότι η κατανάλωση ενέργειας ήταν κατά 21 θερμίδες/ώρα υψηλότερη σε όσους έπαιζαν βιντεοπαιχνίδια, σε σύγκριση με όσους αναπαύονταν, διαπιστώθηκε ότι οι έφηβοι της πρώτης ομάδας κατανάλωσαν στη συνέχεια 80 θερμίδες περισσότερες από ό,τι εκείνοι της δεύτερης ομάδας.
Τα συμπεράσματα
Αναλύοντας τα ευρήματα της έρευνας, οι επιστήμονες κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι οι άνδρες έφηβοι που παίζουν βιντεοπαιχνίδια επί μία ώρα καταναλώνουν περισσότερες θερμίδες από ό,τι εκείνοι που ξεκουράζονται κατά το ίδιο χρονικό διάστημα.
Η τάση για υπερκατανάλωση τροφής μετά την ενασχόληση με τα ηλεκτρονικά παιχνίδια εμφανίζεται χωρίς να αλλάζει η όρεξη και η αίσθηση της πείνας. Με άλλα λόγια, όσοι παίζουν βιντεοπαιχνίδια αναζητούν φαγητό χωρίς απαραίτητα να πεινούν.
Οι ερευνητές ανέφεραν ότι απαιτούνται συμπληρωματικές μελέτες για τον καθορισμό των μακροπρόθεσμων επιπτώσεων των βιντεοπαιχνιδιών στην αύξηση του σωματικού βάρους και στην υγεία.
Ωστόσο, πρόσθεσαν ότι τα αποτελέσματα της έρευνας καταδεικνύουν, με υψηλό βαθμό βεβαιότητας, ότι τα βιντεοπαιχνίδια «μπορεί να επηρεάσουν την πρόσληψη τροφής».
Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι όσοι ασχολούνται συστηματικά με τα βιντεοπαιχνίδια έχουν περισσότερες πιθανότητες να γίνουν παχύσαρκοι, σε σύγκριση με όσους παίζουν περιστασιακά ή καθόλου.
Το συμπέρασμα αυτό βασίζεται στο εύρημα ότι η ενασχόληση με τα ηλεκτρονικά παιχνίδια σχετίζεται άμεσα με την αυθόρμητη κατανάλωση φαγητού. Οι έφηβοι είναι απορροφημένοι στο βιντεοπαιχνίδι και «ξεχνιούνται» αναζητώντας μηχανικά κάτι να φάνε.
Αυτό υποστηρίζουν Δανοί και Καναδοί ερευνητές στην μελέτη τους με τίτλο «Τα βιντεοπαιχνίδια αυξάνουν την πρόσληψη τροφής στους εφήβους», η οποία δημοσιεύθηκε στην επιστημονική επιθεώρηση American Journal of Clinical Nutrition (Αμερικανική Επιθεώρηση Κλινικής Διατροφής).
Τα ευρήματα
Οι επιστήμονες θέλησαν να διαπιστώσουν αν η ενασχόληση με τα βιντεοπαιχνίδια οδηγεί σε αύξηση της κατανάλωσης θερμίδων, προσπαθώντας να επιβεβαιώσουν τη θεωρία τους ότι τα ηλεκτρονικά παιχνίδια συνδέονται με την αυθόρμητη και μηχανική κατανάλωση φαγητού.
Στην έρευνα συμμετείχαν υγιείς, φυσιολογικού βάρους έφηβοι άνδρες, με μέσο όρο ηλικίας τα 17 έτη, οι οποίοι χωρίστηκαν σε δύο ομάδες. Τα μέλη της πρώτης ομάδας έπαιζαν βιντεοπαιχνίδια αθλητικού περιεχομένου για μία ώρα, ενώ τα μέλη της δεύτερης ομάδας ξεκουράζονταν κατά τον ίδιο χρόνο.
Η εξέταση, η οποία επαναλήφθηκε και μια δεύτερη ημέρα, ξεκίνησε στις 10:30 το πρωί. Δυόμισι ώρες νωρίτερα οι συμμετέχοντες είχαν πάρει ένα τυπικό πρωινό, χωρίς να έχουν φάει τίποτε άλλο κατά τη διάρκεια της νύχτας.
Οι ερευνητές έπαιρναν δείγματα αίματος από τους εφήβους κάθε 10 λεπτά, ελέγχοντας την κατανάλωση ενέργειας που έκαναν.
Μπροστά από τη μακαρονάδα
Μετά το τέλος των 60 λεπτών, έβαλαν μπροστά από κάθε έφηβο μια μακαρονάδα. Ανάλογα με την αντίδραση του καθενός (αν και πόσο έτρωγε), μετρούσαν και αξιολογούσαν το ποσοστό πρόσληψης τροφής, την όρεξη, το αίσθημα της πείνας και του κορεσμού του κάθε εφήβου.
Οι επιστήμονες διαπίστωσαν ότι οι συγκεντρώσεις γλυκόζης στο αίμα ήταν υψηλότερες σε όσους είχαν προηγουμένως παίξει βιντεοπαιχνίδια από ό,τι σε εκείνους που είχαν αναπαυθεί.
Ωστόσο, δεν παρατηρήθηκε σημαντική επίδραση στην ινσουλίνη ή στην γκρελίνη, μια ορμόνη που πιστεύεται ότι ενεργοποιεί το αίσθημα της πείνας στον εγκέφαλο.
Παρά το γεγονός ότι η κατανάλωση ενέργειας ήταν κατά 21 θερμίδες/ώρα υψηλότερη σε όσους έπαιζαν βιντεοπαιχνίδια, σε σύγκριση με όσους αναπαύονταν, διαπιστώθηκε ότι οι έφηβοι της πρώτης ομάδας κατανάλωσαν στη συνέχεια 80 θερμίδες περισσότερες από ό,τι εκείνοι της δεύτερης ομάδας.
Τα συμπεράσματα
Αναλύοντας τα ευρήματα της έρευνας, οι επιστήμονες κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι οι άνδρες έφηβοι που παίζουν βιντεοπαιχνίδια επί μία ώρα καταναλώνουν περισσότερες θερμίδες από ό,τι εκείνοι που ξεκουράζονται κατά το ίδιο χρονικό διάστημα.
Η τάση για υπερκατανάλωση τροφής μετά την ενασχόληση με τα ηλεκτρονικά παιχνίδια εμφανίζεται χωρίς να αλλάζει η όρεξη και η αίσθηση της πείνας. Με άλλα λόγια, όσοι παίζουν βιντεοπαιχνίδια αναζητούν φαγητό χωρίς απαραίτητα να πεινούν.
Οι ερευνητές ανέφεραν ότι απαιτούνται συμπληρωματικές μελέτες για τον καθορισμό των μακροπρόθεσμων επιπτώσεων των βιντεοπαιχνιδιών στην αύξηση του σωματικού βάρους και στην υγεία.
Ωστόσο, πρόσθεσαν ότι τα αποτελέσματα της έρευνας καταδεικνύουν, με υψηλό βαθμό βεβαιότητας, ότι τα βιντεοπαιχνίδια «μπορεί να επηρεάσουν την πρόσληψη τροφής».
kritinea.gr