διαστάσεις της παράνομης μετανάστευσης στην Ελλάδα», οι οποίες υποβλήθηκαν η πρώτη τον Ιανουάριο και η δεύτερη τον Φεβρουάριο της διανυόμενης χρονιάς.
Το εκπληκτικό, για εμάς, καθολικό συμπέρασμα που βγάζουν οι ένστολοι ερευνητές, είναι η αδήριτη αναγκαιότητα της ύπαρξης και, υπό προϋποθέσεις σε κάποιους τομείς της μακροοικονομίας, του «εμπλουτισμού» με νέο αίμα της κοινωνίας των προσφύγων, ούτως ώστε να σταθεροποιηθούν στην Ελλάδα.
Η πρώτη έρευνα συντάχθηκε από ομάδα εργασίας των «επιτελών αξιωματικών αρχηγείου ΕΛ.ΑΣ.», όπως αυ-τοπροσδιορίζονται, με πρόεδρο τον αστυνομικό υποδιευθυντή της Διεύθυνσης Αλλοδαπών Μενέλαο Κωστάρη και μέλη τους αστυνόμους και υπαστυνόμους της Κρατικής Ασφάλειας, της Διεθνούς Αστυνομικής Συνεργασίας και της Διεύθυνσης Οικονομικών του αρχηγείου, όπως επίσης και της Υποδιεύθυνσης Δίωξης Οικονομικών Εγκλημάτων της Ασφάλειας, Κώστα Πλατιά, Κώστα Χαλυβόπουλο, Αριστείδη Σταμούλη, Κώστα Ηλιόπουλο, Γιώργο Αγγελίδη και Γιώργο Τσίχλη.
Η δεύτερη, και πιο «συγκεντρωτική», έγινε από τον αστυνόμο Απόστολο Μάσπερο, του μέχρι πρότινος ενιαίου Κλάδου Ασφάλειας και Τάξης του αρχηγείου. Σε αυτό το θέμα, θα παρακολουθήσουμε συνδυαστικά τη ροή της σκέψης, των επιχειρημάτων και των συμπερασμάτων των προαναφερόμενων «επιτελών», αναφορικά με τις επιπτώσεις της παράνομης μετανάστευσης σε Υγεία - Πρόνοια, Ασφαλιστικό και Παιδεία.
Ασφαλιστικό
«Προσεγγίζοντας το ζήτημα των πιθανών επιπτώσεων της συμμετοχής των αλλοδαπών στο σύστημα υγείας και πρόνοιας» μας λένε οι επιτελείς «βγαίνουν μερικά πολύ ενδιαφέροντα συμπεράσματα. Κατ’ αρχήν, τα δεδομένα που προέρχονται από το ΙΚΑ, το ΤΕΒΕ και τον ΟΓΑ είναι ιδιαίτερα ελλιπή σε ό,τι αφορά τη συμμετοχή των αλλοδαπών στο σύστημα υγείας και πρόνοιας. Έτσι, είναι αδύνατον να γνωρίζουμε με ακρίβεια αν το ισοζύγιο μεταξύ των εισφορών και δαπανών των αλλοδαπών είναι ισορροπημένο, αν παρουσιάζει έλλειμμα ή αντίθετα αν παρουσιάζει πλεόνασμα.
Πάντως, με βάση τα περιορισμένα δεδομένα, διαπιστώθη ότι η ένταξη των αλλοδαπών στην τοπική αγορά εργασίας βοηθά τη λειτουργία του συστήματος συνταξιοδότησης βραχυπρόθεσμα, υπό την έννοια ότι οι αλλοδαποί πληρώνουν τώρα περισσότερο σε αναλογία πληθυσμού για τους Έλληνες συνταξιούχους».
Με βάση τα κοινωνικοοικονομικά δεδομένα της αγοράς, προβλέπεται, κατά τον αυτόνομο συντάκτη της μιας από τις δύο απόρρητες αναλύσεις, ότι έρχεται στο σύντομο εγγύς μέλλον η αύξηση των ορίων συνταξιοδότησης. Προβλέπει για το 2050 θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος στα 73!
«Η αύξηση της ηλικίας συνταξιοδότησης και γενικά η αύξηση των ποσοστών συμμετοχής στην αγορά εργασίας για τα άτομα υψηλότερης ηλικίας μπορεί να φαντάζει ως μία λογική εξέλιξη μέσα σε ένα πλαίσιο συνεχούς διεύρυνσης της μέσης διάρκειας ζωής. Δεν μπορεί όμως από μόνη της αυτή η αύξηση της ηλικίας συνταξιοδότησης να δώσει λύση στο πρόβλημα.
Εάν υπό το βάρος των δυσμενών δημογραφικών εξελίξεων δεν υπάρξει καμία αλλαγή στις υπόλοιπες παραμέτρους και μεταβλητές του συστήματος, η μελλοντική διατήρηση του σχετικού επιπέδου διαβίωσης των συνταξιούχων σε σταθερά επίπεδα θα απαιτήσει μία σταδιακή αύξηση της ηλικίας συνταξιοδότησης που το 2050 θα είναι περίπου κατά 9 χρόνια υψηλότερη από αυτή του 2000.
Αυτό αφήνει να εννοηθεί ότι η επίπτωση της αύξησης των ορίων συνταξιοδότησης δεν μπορεί από μόνη της να καταστεί ιδιαίτερα καθοριστική.
Ίσως προσωρινή λύση για τη βιωσιμότητα του ασφαλιστικού συστήματος είναι η ασφάλιση μεταναστών οι οποίοι θα παρέχουν εισφορές στα ασφαλιστικά μας ταμεία, χωρίς να έχουν για κάποιο χρονικό διάστημα απολαβές από αυτά».
Σίγουρα η προσέγγιση που κάνει, υποκρύπτει ενδόμυχα την εθνική ιδιοτέλεια, πλην όμως το πιο πιθανό είναι πως δεν απέχει από την πραγματικότητα. Οι άλλοι αναλυτές, οι επιτελείς, είναι περισσότερο κυνικοί.
«Μία από τις διαστάσεις της συζήτησης για τη μετανάστευση» λένε «συνδέεται με το ασφαλιστικό σύστημα και τη συμβολή τους στη βελτίωση της δημογραφικής κατάστασης, άρα και της τόνωσης των ασφαλιστικών ταμείων από την άποψη της αύξησης των πόρων, δηλαδή των εισφορών.
Οι χρηματορροές συνηγορούν καταρχήν στο συμπέρασμα ότι η μετανάστευση αποτελεί σημαντικό παράγοντα ανατροπής των δύσκολων δημογραφικών προοπτικών της χώρας καθώς η είσοδος των μεταναστών συνεπάγεται την “τόνωση” των φορέων με σημαντικό αριθμό νέων εργαζομένων, που για μεγάλο διάστημα θα αποδίδουν εισφορές χωρίς να αξιώνουν κάποια παροχή.
Θα πρέπει να καταστεί σαφές το ότι η ένταξη των μη νόμιμων μεταναστών στα ασφαλιστικά ταμεία μπορεί να θεωρηθεί θετική επειδή είναι δυνατόν να ανατρέψει παράλληλα και το σημερινό πρόβλημα των χαμηλότερων εισφορών σε σχέση με τις υποσχόμενες παροχές. Η επίδρασή της μπορεί να θεωρηθεί θετική διότι θα ενταχθούν στο νέο και λιγότερο ευνοϊκό συνταξιοδοτικό καθεστώς, και θα περάσουν αρκετά χρόνια για να μπορέσουν να θεμελιώσουν παροχές.
Δηλαδή, τουλάχιστον για τα επόμενα 20 χρόνια, οι μετανάστες και οι μετανάστριες θα τροφοδοτούν με τις εισφορές τους τα ταμεία χωρίς να αξιώνουν αντίστοιχο επίπεδο παροχών. Σημαντικό διάστημα για τη διαμόρφωση θετικών αλλαγών εάν παρθούν σήμερα κατάλληλα μέτρα για το σύστημα της κοινωνικής ασφάλισης.
Επιπλέον, είναι δυνατόν σημαντικός αριθμός αυτών να επαναπατριστεί πριν συμπληρώσει τον απαραίτητο χρόνο θεμελίωσης συνταξιοδοτικού δικαιώματος. Έχοντας δηλαδή εισφέρει επί μακρόν στο σύστημα της κοινωνικής ασφάλισης χωρίς να μπορεί να διεκδικήσει αντίστοιχα κάποιο σημαντικό ποσό παροχής».
Ανυπόκριτος ο συνεπειοκρατικός εθνικός ωφελιμισμός. Τους χρειαζόμαστε για τη στήριξη των ταμείων. Για μετά, εάν θεμελιώσουν συνταξιοδοτικό δικαίωμα, βλέπουμε. Για μαθητές του επίτιμου και του Στρος - Καν τους… κόβουμε.
Δημόσια Υγεία
Σε αντίθεση με το ασφαλιστικό, το ΑΕΠ, την ανάπτυξη, ακόμη και την ανεργία που πολλοί θεωρούν εσφαλμένα ότι ενισχύεται από την παρουσία των μεταναστών και μάλιστα σε βάρος των Ελλήνων εργαζομένων, οι πρώτες μετά την επίδραση στην εγκληματικότητα αρνητικές επιρροές του φαινομένου συναντώνται στη δημόσια Υγεία, όπως και στην υγειονομική ασφάλιση.
«Οι μετακινούμενοι προς την Ευρώπη γενικότερα και την Ελλάδα λαθρομετανάστες» διαπιστώνουν οι… σοφοί της ΕΛ.ΑΣ. «αποτελούν σε μεγάλο ποσοστό φορείς μεταδοτικών νοσημάτων και ιδιαίτερα λοιμωδών νόσων που είχαν για αρκετά χρόνια ξεχαστεί στην Ευρώπη.
Ως αποτέλεσμα, έκαναν την εμφά-νισή τους στη χώρα μας ασθένειες ξεχασμένες από δεκαετίας, όπως πολιομυελίτιδα, διφθερίτιδα, χολέρα, ενώ ασθένειες όπως οι ηπατίτιδες και η φυματίωση είναι συνήθεις μεταξύ των μεταναστών ενώ το AIDS και άλλες σεξουαλικά μεταδιδόμενες ασθένειες ελλοχεύουν παντού εξαιτίας της λαθραία διακινούμενης πορνείας.
Αυτονόητο είναι ότι η όλη κατάσταση είναι εκτός ελέγχου και ο κίνδυνος μεταδόσεως νοσημάτων στην ελληνική κοινωνία υπαρκτός διότι:
◆ Λόγω της παρανόμου εισόδου ουδείς έλεγχος πραγματοποιείται.
◆ Οι συνθήκες διαβίωσης των λαθρομεταναστών είναι υποβαθμισμένες και ευνοούν την ανάπτυξη μεταδοτικών νόσων.
◆ Οι λαθρομετανάστες έρχονται σε άμεση επαφή με την ελληνική κοινωνία λόγω εργασιακής απασχολήσεως της χώρας χωρίς να γίνεται οποιοσδήποτε υγειονομικός έλεγχος.
◆ Τα κυκλώματα “πορνείας” λειτουργούν ανεξέλεγκτα χωρίς καμία υγειονομική παρακολούθηση και έλεγχο.
Συμπερασματικά εκτιμάται ότι το πρόβλημα δημόσιας Υγείας που προκαλείται από τους λαθρομετανάστες ετέθη εν μέρει υπό έλεγχο στα πλαίσια της όλης μεταναστευτικής πολιτικής της νομιμοποίησης και στην έκταση του δυνατού στους ευρισκομένους στη χώρα μας λαθρομετανάστες, παραμένει όμως σοβαρό πρόβλημα».
Κοινωνική ασφάλιση
Η δεύτερη στην κλίμακα αρνητική επίδραση ανιχνεύεται στον τομέα της κοινωνικής ασφάλισης και στις δαπάνες που προκαλούνται από την… παράνομη περίθαλψη ανασφάλιστων ασθενών.
«Σχετικά με την κοινωνική ασφάλιση των αλλοδαπών» σημειώνουν «τόσο στον προηγούμενο νόμο (1975/91, άρθρο 31, παρ. 2) όσο και στον νεότερο (2910/2001, άρθρο 51, παρ. 1) υπάρχει διάταξη σύμφωνα με την οποία… τα νομικά πρόσωπα δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου υποχρεούνται να μη δέχονται για εξέταση αίτημα αλλοδαπού που βρίσκεται στο ελληνικό έδαφος αν δεν είναι κάτοχος άδειας παραμονής ή δεν έχει θεώρηση εισόδου ή γενικά δεν αποδεικνύει ότι παραμένει νόμιμα στην Ελλάδα. Εξαιρούνται τα νοσοκομεία, τα θεραπευτήρια και οι κλινικές στις περιπτώσεις που οι αλλοδαποί εισάγονται εκτάκτως για νοσηλεία...
Ο νεότερος νόμος συμπληρώνει την παραπάνω διάταξη προβλέποντας ότι εξαιρούνται και τα ανήλικα παιδιά.
Όπως γίνεται φανερό, οι αλλοδαποί που ευρίσκονται παράνομα στη χώρα μας, στερούνται ασφαλιστικών δικαιωμάτων και δεν γίνονται δεκτοί στα νοσοκομεία, θεραπευτήρια και κλινικές. Επιπλέον, προβλέπεται ότι οι διευθυντές των κλινικών και θεραπευτηρίων υποχρεούνται να ενημερώνουν την αστυνομική υπηρεσία ή την υπηρεσία αλλοδαπών και μετανάστευσης για την άφιξη και αναχώρηση αλλοδαπών, που νοσηλεύονται στα ιδρύματα αυτά (Ν. 2910 άρθρο 54).
Βάσει των παραπάνω φαίνεται πως οι δαπάνες του Εθνικού Συστήματος Υγείας που σχετίζονται με τους μη νόμιμους μετανάστες είναι περιορισμένες.
Η πραγματικότητα όμως είναι πως νοσηλεύονται μετανάστες παράτυπα, καθώς ανακύπτουν βαθύτερα ηθικά ζητήματα. Πάντως είναι δύσκολο να υπολογιστεί ο αριθμός των νοσηλευομένων μεταναστών καθότι υπάρχει ελλιπής γνωστοποίηση των συγκεκριμένων περιστατικών».
Επιπτώσεις στην Παιδεία
Το εντυπωσιακό είναι πως, παρ’ ότι φαινομενικά οι δύο έρευνες είναι ανεξάρτητες, όπως διαπιστώνεται, συγκλίνουν με αντιδάνεια σε πολλά σημεία. Εκεί πάντως που συμπίπτουν στον απόλυτο βαθμό, είναι στις διαπιστώσεις για τις επιπτώσεις της μετανάστευσης στον τομέα ευθύνης και διοίκησης του υπουργείου Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων.
Ίσως η σύμπτωση ερευνητικών προθέσεων και συμπερασμάτων να προκύπτει από την ανάλυση του ίδιου πίνακα καταχώρισης στοιχείων κι εκτιμήσεων για τις ετήσιες συνολικές δαπάνες για όλες τις βαθμίδες της δημόσιας εκπαίδευσης, σε συνάρτηση με το ποσοστό των αλλοδαπών μαθητών και την εκτίμηση της αναλογικής δαπάνης για την εκπαίδευσή τους.
Τα στοιχεία που αντλούνται από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους και το Ινστιτούτο Ομογενών Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης κι αποτέλεσαν προϊόντα επεξεργασίας των αστυνομικών της Ασφάλειας Αγγελίδη και Τσιχλή, όπως φαίνεται και στον σχετικό πίνακα, δείχνουν ότι το 2000 το ποσοστό των αλλοδαπών μαθητών ήταν 5,55% και η απορρόφηση δημόσιων δαπανών για λογαριασμό τους για εκπαιδευτικούς σκοπούς ήταν κοντά στο ισότιμο 6% του προϋπολογισμού.
Η πρόβλεψη για το 2015 είναι πως το ποσοστό των αλλοδαπών μαθητών θα εκτιναχτεί στο 14,41% και το ανάλογο κόστος για την εκπαίδευση - επιμόρφωσή τους από τις συνολικές ετήσιες δαπάνες θα προσεγγίζει το 20%. Ως εκ τούτου, συμπεραίνουν: «Η ελληνική νομοθεσία επιτρέπει την εγγραφή των αλλοδαπών μαθητών στα ελληνικά σχολεία ανεξαρτήτως του νομικού καθεστώτος παραμονής τους στη χώρα. Συνεπώς, τα παιδιά των παρανόμων μεταναστών μπορούν να εγγραφούν στα ελληνικά σχολεία εφόσον το επιθυμούν. Σε ό,τι αφορά τον μαθητικό πληθυσμό αλλοδαπών μαθητών / μαθητριών στην εκπαίδευση, πρέπει να υπογραμμιστεί το γεγονός της έλλειψης επαρκών στατιστικών στοιχείων, που θα μας έδιναν μια πλήρη εικόνα τόσο για τις ποσοτικές διακυμάνσεις του πληθυσμού από χρόνο σε χρόνο όσο και για τη σύνθεση αυτού αναφορικά με την προέλευσή τους».
Αυτό που δεν αποτιμάται μελλοντικά, είναι η υπερπολύτιμη συνεισφορά μιας κατάλληλα εκπαιδευμένης νέας γενιάς στη συνολική διαμόρφωση και κατεύθυνση προς τα πάνω των βασικών δεικτών της μακροοικονομίας, που, όπως συμπεραίνουν οι πραγματογνώμονες του ΟΗΕ, το 2050, με βάση την αναλογία κατά κεφαλήν εισοδήματος και γεννητικότητας (Total Fertility Rate, TFR), η Ελλάδα θα χρειαζόταν τουλάχιστον… 20 εκατομμύρια μετανάστες για να κρατήσει σταθερή τη σχέση ενεργού πληθυσμού - συνταξιούχων.
http://topontiki.gr/article/16827