tromaktiko: ΔΙΗΜΕΡΙΔΑ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΣΧΟΛΗ TOY ΑΠΘ ΜΕ ΘΕΜΑ "Γλώσσα, γραμματισμός και λογοτεχνία σε σχολικά και εξωσχολικά πλαίσια"

Τετάρτη 25 Μαΐου 2011

ΔΙΗΜΕΡΙΔΑ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΣΧΟΛΗ TOY ΑΠΘ ΜΕ ΘΕΜΑ "Γλώσσα, γραμματισμός και λογοτεχνία σε σχολικά και εξωσχολικά πλαίσια"



Δι-ημερίδα με θέμα «Γλώσσα, γραμματισμός και λογοτεχνία σε σχολικά και εξωσχολικά πλαίσια» διοργανώνεται στην Παιδαγωγική Σχολή του Α.Π.Θ... από το Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης ( Π.Τ.Δ.Ε.) -Κατεύθυνση της Διδακτικής της Γλώσσας. H Δι-ημερίδα θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή 27 Μαΐου 2011 και ώρα 17.00 και το Σάββατο 28 Μαΐου 2011 και ώρα 9.15, στον Πύργο της Παιδαγωγικής Σχολής στο Α.Π.Θ.
Στόχος της δι-ημερίδας είναι να παρουσιάσει (α) μια διευρυμένη θεώρηση του σχολείου ως κοινότητας γραμματισμού καθώς και (β) να καταδείξει, μέσα από αναλύσεις γλωσσικού υλικού σε διάφορες σχολικές κοινότητες, τον τρόπο με τον οποίο η γλώσσα και η αλληλεπίδραση εκπαιδευτικού – μαθητών-τριών συμβάλλουν στο να κατασκευαστούν πλαίσια επικοινωνίας, μαθησιακές κοινότητες αλλά και να αποκλειστούν κάποιοι/-ες μαθητές/-τριες από τη μαθησιακή διαδικασία.
Υποστηρίζεται ότι οι διδακτικές πρακτικές που δομούνται στα σχολεία γύρω από την ανάγνωση λογοτεχνικών έργων καθώς και τη συγγραφή κειμένων από μαθητές και μαθήτριες δεν πρέπει να αντιμετωπίζονται ως ουδέτερες διαδικασίες. Αντίθετα, συνιστούν βασικούς μηχανισμούς διαμόρφωσης μαθητών/-τριών ως συγκεκριμένης μορφής εγγράμματων υποκειμένων.
Ορισμένα από τα θέματα που θα συζητηθούν στη δι-ημερίδα και τα οποία έχουν διερευνηθεί στις διπλωματικές εργασίες των μεταπτυχιακών φοιτητών και φοιτητριών του ΠΤΔΕ, είναι:
-Η ανάγνωση της λογοτεχνίας στο σχολείο ως κοινωνική πρακτική.
- Κριτικός γραμματισμός και λογοτεχνία.
-Η ανάγνωση και η γραφή ως γνωστικές και ως κοινωνικές διαδικασίες διαμόρφωσης εγγράμματων υποκειμένων στο ελληνικό σχολείο.
-Η παραγωγή και η επεξεργασία κειμένων μαθητών/-τριών μέσα από κειμενοκεντρικές οπτικές.
-Τρόποι μετάβασης από πρακτικές γραμματισμού στην προσχολική ηλικία σε πρακτικές γραμματισμού της σχολικής ηλικίας. Αναδυόμενος γραμματισμός.
-Διδακτικές πρακτικές για την καλλιέργεια ποικίλων μορφών γραμματισμού (σε γλωσσικό μάθημα, στις φυσικές επιστήμες) στη σχολική ηλικία.
-Από τη σχολική στην ακαδημαϊκή κοινότητα. Η διάλεξη ως γεγονός γραμματισμού. Τρόποι συμμετοχής των φοιτητών/-τριών στη διαπραγμάτευση νοημάτων στο πανεπιστήμιο.
-Πρακτικές γραμματισμού σε εξωσχολικά πλαίσια, όπως είναι μια τοπική εφημερίδα. Γλώσσα και ιδεολογία στο δημοσιογραφικό λόγο.
-Αναπαραστάσεις της αναπηρίας μέσα από την παιδική λογοτεχνία.

     



Εδώ σχολιάζεις εσύ!