Οι πολιτικοι εμπειρογνώμονες και οικονομολόγοι στην γείτονα χώρα βλέπουν το έργο με προσοχή, ανησυχούν όμως απο το γεγονός ότι θα μπορούσε να έχει αποσταθεροποιητικές επιπτώσεις στον τομέα της ενέργειας και επιπλέον προβλήματα ασφαλείας.
Στην παρουσίαση του έργου, που έγινε τον περασμένο Απρίλιο, που την χαρακτηρίζε η techno μουσική και τα έντονα φωτορυθμικά που αναβοσβήναν, ο Ερντογάν προέβλεψε ότι το "όνειρο" του έργου είναι να επισκιάσει την δίωρυγα Παναμά και τουSuez ." Θα είναι, είπε, «ένα από τα μεγαλύτερα έργα του αιώνα . "
Στην πραγματικότητα, η κλίμακα της σχεδιαζόμενης διώρυγας της Κωνσταντινούπολης είναι κατά πολύ μικρότερη απο του Σουέζ και του Παναμά , αλλά το νέο κανάλι, που πρέπει να δημιουργηθεί ακριβώς δυτικά της Κωνσταντινούπολης, θα προσφέρει μια εναλλακτική λύση για το θαλάσσιο δίαυλο του Βοσπόρου για την πρόσβαση στη Μεσόγειο Θάλασσα.
Ο Βόσπορος, ο οποίος τέμνει την Κωνσταντινούπολη, είναι η μόνη νότια θαλάσσια οδό προς τις διεθνείς αγορές για τις χώρες της Μαύρης Θάλασσας, Γεωργία, Ουκρανία, Ρωσία και Ρουμανία. Το 2009, σύμφωνα με το τουρκικό Λιμενικό Σώμα και με τα επίσημα αριθμητικά στοιχεία, πάνω από 50.000 πλοία, συμπεριλαμβανομένων περισσότερων από 9.000 δεξαμενόπλοιων που μεταφέραν 145 εκατομμύρια τόνοι επικίνδυνων φορτίων, πέρασαν μέσω του Βοσπόρου.
Ο αριθμός αυτός δημιουργήσε κυκλοφοριακή συμφόρηση και πολλές επικίνδυνες μεταφορές. Αν και τα τέλη για τη χρήση του Βοσπόρου είναι νόμιμα, ο Ερντογάν ισχυρίζεται ότι τα πλοία θα ήταν πρόθυμα να πληρώσουν κάτι παραπάνω για να επιλέξουν το νέο κανάλι στην Κωνσταντινούπολη και να αποφευχθεί το σημερινό ταξίδι των δύο ημερών περιμένουν κατά μέσο όρο για το πέρασμα στον Βόσπορο.
Επίσης το κανάλι της Κωνσταντινούπολης θα μπορούσε πιθανώς να υπονομεύσει τη βιωσιμότητα ενός άλλου έργου, των 3900-χιλιομέτρων αγωγού φυσικού αερίου Nabucco, υποστηρίζει ο Kadir Has Αναπληρωτής Καθηγητής του Πανεπιστημίου Διεθνών Σχέσεων Emre Iseri.
«Η Τουρκία υποστηρίζε πάντοτε ότι αγωγοί Nabucco,θα ανακουφιζαν την πίεση στον Βόσπορο. Με το κανάλι, το επιχείρημα αυτό θα μπορούσε να καταστεί άνευ αντικειμένου», δήλωσε ο Iseri, εμπειρογνώμονας στην ενεργειακή πολιτική. "Και με τη βελτίωση και τις φθηνότερες τεχνολογίες όπως του Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου η μεταφορά με δεξαμενοπλοια καθίσταται ολοένα και πιο ανταγωνιστική από αγωγούς. "
Το κανάλι της Κωνσταντινούπολης, σε αντίθεση με του Βόσπορου, θα σχεδιαστεί για να μπορεί να δεχτεί ακόμα και τα μεγαλύτερα supertankers του κόσμου.
Αυτή η λεπτομέρεια χωρίς αμφιβολία έχει τραβήξει την προσοχή του βασικού προμηθευτή το Αζερμπαϊτζάν, η οποία υπέγραψε συμφωνία πέρυσι με τη Γεωργία και τη Ρουμανία για τη μεταφορά περίπου 6 - σε περίπου 8 δισ. κυβικών μέτρων υγροποιημένου φυσικού αερίου ετησίως μέσω της Μαύρης Θάλασσας με δεξαμενόπλοια . Πρόθυμος να επεκταθούν στις ευρωπαϊκές αγορές, SOCAR του Αζερμπαϊτζάν (Κρατική Εταιρεία Πετρελαίου της Δημοκρατίας του Αζερμπαϊτζάν) έχει πρόσφατα απομακρυνθεί από το επίμαχο έργο Nabucco.
Πόσο γρήγορα είναι δυνατόν το κανάλι να έχει ολοκληρωθεί είναι μια άλλη άγνωστη μεταβλητή. Η ενδεικτική ημερομηνία ολοκλήρωσης, είναι το 2023, όπου θα συμπέσει με την 100η επέτειό της Δημοκρατίας της Τουρκίας.
http://www.7news.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=77270:erdogan-is-pushing-for-the-creation-of-a-new-canal-in-istanbul&catid=67:2010-03-12-08-23-54&Itemid=318