Ατλαντικό στα ανοιχτά της Βραζιλίας. Επίσημη ανακοίνωση από τη γαλλική υπηρεσία ερευνών και αναλύσεων για
τα αεροπορικά δυστυχήματα (BEA) δεν έχει βγει ακόμα άλλα τα βασικά στοιχεία του πορίσματος έχουν δημοσιευτεί στον γαλλικό Τύπο. Η τελική έκθεση θα δημοσιευτεί το 2012.
Όπως δείχνει η ανάλυση των στοιχείων, πριν από την συντριβή από το πιλοτήριο απουσίαζε ο κυβερνήτης που είχε πάει να ξεκουραστεί, αφήνοντας το αεροσκάφος στους δύο συγκυβερνήτες.
Το αεροπλάνο ήταν στον αυτόματο πιλότο, μία συνήθης κατάσταση για τις υπερατλαντικές πτήσεις.
Δύο ώρες και δέκα λεπτά μετά την απογείωση οι αισθητήρες ταχύτητας Pitot, που δίνουν τις αερομετρικές πληροφορίες, πάγωσαν με συνέπεια να αποσυνδεθεί ο αυτόματος πιλότος.
Αμέσως μετά ο λιγότερο έμπειρος πιλότος έδωσε ώθηση ανυψώνοντας το ρύγχος του αεροσκάφους και οδηγώντας το στα 37.500 πόδια.
Σύμφωνα όμως με τους εμπειρογνώμονες αυτό ήταν το πρώτο λάθος γιατί στο ύψος αυτό και με τέτοιου είδους ανύψωση, ο κίνδυνος να χαθεί ο έλεγχος είναι πολύ μεγάλος. Δεν φαινόταν μάλιστα να δίνει σημασία στα προειδοποιητικά μηνύματα.
Παρ’ όλα αυτά, σε αυτό το σημείο, οι αισθητήρες Pitot επαναλειτούργησαν και θα μπορούσε ο πιλότος να επαναφέρει το σκάφος στην κανονική πορεία και τη σωστή ταχύτητα. Αντίθετα όμως συνέχισε την ανοδική του πορεία.
Ο δεύτερος πιλότος, ασχολούμενος με τον συναγερμό για να ειδοποιηθεί ο κυβερνήτης ώστε να επανέλθει στο πιλοτήριο.
Έτσι δεν συνειδητοποίησε ότι ο συνάδελφός του χειριζόταν τη μανέτα αντίστροφα απ’ ό,τι έπρεπε συνεχίζοντας την ανοδική πορεία του αεροπλάνου.
Όταν ο κυβερνήτης επανήλθε στο πιλοτήριο, ήταν ήδη πολύ αργά.
Οι δύο πιλότοι δεν ήταν σε θέση να του δώσουν σωστές πληροφορίες και σύμφωνα με τους εμπειρογνώμονες δεν είχαν καν καταλάβει ότι το αεροσκάφος ήταν ήδη εκτός πορείας, ανεξέλεγκτο και σε πτώση.
Υπογραμμίζεται ότι σε΄όλο αυτό το διάστημα δεν ενημερώθηκαν καθόλου οι επιβάτες.
Πάντως ο επικεφαλής της υπήρεσίας ερευνών υπογραμμίζει ότι το αεροσκάφος ήταν πιθανό να διασωθεί.
Από την πτώση του Airbus σκοτώθηκαν και οι 228 επιβαίνοντες.
Στο πόρισμα της BEA αναφέρεται επίσης ότι το εν λόγω πλήρωμα δεν είχε παρακολουθήσει τη ειδική εκπαίδευση ΙΑS που αφορά στην αντιμετώπιση των καταστάσεων όταν γίνεται βλάβη στους αισθητήρες ταχύτητας και χάνονται οι ανεμομετρικές πληροφορίες.