Σε συνέχεια της συζήτηση που είχα το απόγευμα της Παρασκευής στη Λάρισα με τον κ. Διβάρη παρουσία αγροτών, μελετώντας το θέμα, διαπίστωσα ότι όπως...
εξελίσσεται θα δημιουργήσει χωρίς λόγο μεγάλες αναταραχές με μηδενικό στο τέλος αποτέλεσμα. Γι’ αυτό σας παραθέτω τα παρακάτω:
Στη Θεσσαλία, η οποία υπήρξε πρωτοπόρος στην απονιτροποίηση, τον Νοέμβριο του 2005 εντάχθηκαν στο εν λόγω πρόγραμμα 6508 αγρότες με έκταση 732990 στρ και οι συμβάσεις τους έληξαν τον Οκτώβριο του 2010.
Επίσης, τον Νοέμβριο του 2006 εντάχθηκαν στο πρόγραμμα 3217 αγρότες με έκταση 270730 στρ. και οι συμβάσεις λήγουν τον Οκτώβριο του 2011.
Με βάση το άρθρο 4, παράγραφος 8 της υπό διαβούλευση ΚΥΑ, δικαίωμα παράτασης για 2 χρόνια έχουν μόνο οι αγρότες των οποίων οι συμβάσεις λήγουν τον Οκτώβριο του 2011, ενώ οι υπόλοιποι δεν έχουν δικαίωμα παράτασης αλλά νέας ένταξης, μαζί με τους αγρότες και άλλων περιοχών της Χώρας που για πρώτη φορά ίσως ενταχθούν στο πρόγραμμα.
Εδώ διαπιστώνεται το πρώτο ατόπημα στο γεγονός ότι θα έπρεπε να δοθεί και γι’ αυτούς εγκαίρως η παράταση για 2 χρόνια, η οποία άλλωστε προβλέπεται από τους κανονισμούς της ΕΕ.
Είναι γνωστό ότι ο προϋπολογισμός του προγράμματος είναι 125 εκ. ευρώ και αν θεωρήσουμε ότι θα ανανεώσουν για 2 χρόνια όλοι οι ενταγμένοι οι συμβάσεις των οποίων δεν έληξαν και δικαιούνται παράτασης και αν θεωρήσουμε μία μέση ενίσχυση 45 €/στρ, σημαίνει ότι απαιτείται ένα ποσό 270730 στρ x 45 €/στρ x 2 χρόνια = 25 εκ. περίπου.
Επομένως απομένουν 100 εκ. για όσους ενταχθούν νέα 5/ετία, δηλαδή 20 εκ. κάθε χρόνο και με βάση την παραπάνω μέση ενίσχυση, μπορούν να ενταχθούν 445000 στρ.
Αν λάβουμε υπόψη ότι μόνο οι αγρότες των οποίων οι συμβάσεις έληξαν το 2010 είναι 732990 στρ και είναι λογικό ότι θα εκφράσουν εκ νέου ενδιαφέρον (για τους λόγους που θα παραθέσω παρακάτω) τότε γίνεται αντιληπτό ότι ίσως δεν θα έπρεπε να γίνει στην παρούσα φάση προκήρυξη για την υπόλοιπη χώρα παρά μόνο για τη Θεσσαλία, διότι θα αναστατωθεί όλη η χώρα (αγρότες, υπηρεσίες, μελετητές) χωρίς λόγο και θα δημιουργηθούν προστριβές.
Δηλαδή χωρίς λόγο ένας μεγάλος αριθμός αγροτών (οι οποίοι στο τέλος θα απορριφθούν λόγω στενότητας του προϋπολογισμού του προγράμματος) θα τρέχουν σε περίοδο αιχμής από άποψη αγροτικών εργασιών να συγκεντρώσουν ενοικιαστήρια και άλλα δικαιολογητικά, οι μελετητές επίσης θα συντάξουν αρκετές μελέτες χωρίς να ενταχθούν όλες στο πρόγραμμα και τέλος οι υπηρεσίες όλης της χώρας θα ασχοληθούν χωρίς λόγο στις περισσότερες των περιπτώσεων και θα δημιουργηθούν προστριβές με τους αγρότες και όχι μόνο.
Τέλος, θα εκτεθεί και η ίδια η πολιτεία διότι προκήρυξε ένα πρόγραμμα δήθεν για όλους, ενώ ο προϋπολογισμός είναι για ελάχιστους.
Να σημειωθεί ότι η όλη διαδικασία πρέπει να ολοκληρωθεί μέχρι 15 Οκτωβρίου (Άρθρο 6, παράγραφος 3) και δεδομένου ότι με βάση το χρονοδιάγραμμα που προβλέπεται στο Άρθρο 10, μετά την καταληκτική ημερομηνία υποβολής των αιτήσεων (με όλα τα απαιτούμενα δικαιολογητικά), απαιτεί για την αξιολόγηση και λοιπές διαδικασίες μέχρι την υπογραφή της σύμβασης 72 εργάσιμες ημέρες.
Από τα παραπάνω γίνεται φανερό ότι είναι αδύνατον χρονικά στα στενά χρονικά περιθώρια να προλάβουν οι αγρότες στις νέες περιοχές να ενημερωθούν, να συγκεντρώσουν τα απαιτούμενα δικαιολογητικά (ιδιαίτερα τα 5ετή ενοικιαστήρια κλπ), οι μελετητές για πρώτη φορά να συντάξουν τις απαιτούμενες μελέτες κλπ και οι υπηρεσίες να ελέγξουν και να ολοκληρώσουν τις διαδικασίες χωρίς την απαιτούμενη τυχόν υλικοτεχνική υποδομή και φυσικά την απαιτούμενη εμπειρία από το συγκεκριμένο πρόγραμμα.
Για την υπόλοιπη χώρα θα μπορούσε να γίνει προκήρυξη μετά από 2 χρόνια με βάση τις νέες δεσμεύσεις του προγράμματος που είναι λογικό να προκύψουν μετά το 2013.
Άλλωστε και για όσους ενταχθούν κάτι τέτοιο αναφέρεται και στην ΚΥΑ στο άρθρο 12 ,παράγραφος 3 όπου αναφέρεται ότι:
«Μετά τη λήξη της τρέχουσας προγραμματικής περιόδου 2007-2013, οι δικαιούχοι που εξακολουθούν να έχουν ενεργές συμβάσεις, εφόσον επιθυμούν να συνεχίσουν την εφαρμογή της δράσης για την οποία έχουν υπογράψει σύμβαση, αναλαμβάνουν την υποχρέωση μετά τις 31/12/2013, να προσαρμόσουν τις δεσμεύσεις τους σύμφωνα με τους όρους και τις προϋποθέσεις του νέου προγράμματος όπως αυτό θα προκύψει κατά τη νέα προγραμματική περίοδο. Σε αντίθετη περίπτωση, μπορούν να διακόψουν τη σύμβαση χωρίς να τους επιβληθούν κυρώσεις».
Για τους παραπάνω λόγους προτείνω, εφόσον δεν είναι εφικτό να γίνει στην παρούσα φάση προκήρυξη μόνο για τη Θεσσαλία με τη δέσμευση βέβαια ότι σε 2 χρόνια θα γίνει προκήρυξη για όλη τη Χώρα με τις νέες δεσμεύσεις, να γίνει αυξημένη μοριοδότηση για τους Θεσσαλούς που είχαν ενταχθεί στο προηγούμενο πρόγραμμα με 50 βαθμούς στα ειδικά κριτήρια.
Οι λόγοι για τους οποίους θα πρέπει να δοθεί προτεραιότητα για τους Θεσσαλούς αγρότες είναι:
Υπάρχει τεράστιο πρόβλημα με το αρνητικό ισοζύγιο του νερού στη Θεσσαλία. Επειδή υπάρχουν αδιαμφισβήτητα οφέλη για το περιβάλλον διότι με την αύξηση της αμειψισποράς με ξηρικές καλλιέργειες αφενός συμβάλλουμε τα μέγιστα στην εξοικονόμηση νερού που είναι θέμα επιβίωσης των μελλοντικών γενεών για τη Θεσσαλία και την αποτροπή να γίνει «Σαχάρα» με βάση τη δέσμευση του Πρωθυπουργού στη Λάρισα και επί πλέον μειώνει σημαντικά τα νιτρικά, δεδομένου ότι οι ξηρικές καλλιέργειες χρειάζονται λιγότερα λιπάσματα από τις ποτιστικές.
Υπάρχει εμπειρία εφαρμογής από τους αγρότες και είναι εύκολη η αναπροσαρμογή των δεσμεύσεων με αυξημένη αμειψισπορά. Δηλαδή δεν μπορεί να αφήνουμε τους αγρότες που τόσα χρόνια συνέδραμαν στην προστασία του περιβάλλοντος και να εισάγουμε νέους οι οποίοι τα ίδια χρόνια χρησιμοποιούσαν ανεξέλεγκτα λιπάσματα προκειμένου να μεγιστοποιήσουν το κέρδος, αδιαφορώντας για την προστασία του περιβάλλοντος.
Οι Θεσσαλοί αγρότες που τα έτη 2000, 2001 και 2002 εφάρμοζαν το πρόγραμμα, λόγω της αμειψισποράς που εφάρμοζαν τελικά πήραν μικρή μέση τιμή Ενιαίας Αποδεσμευμένης Ενίσχυσης, ενώ αν καλλιεργούσαν μόνο βαμβάκι θα είχαν μεγαλύτερη τιμή ( δεδομένου ότι για το βαμβάκι η τιμή καθορίσθηκε περίπου 95€/στρ , ενώ για το σιτάρι περίπου 42€/στρ).
Όσον αφορά στους ελέγχους που πραγματοποιούν οι ΔΑΑ των πρώην ΝΑ Θεσσαλίας υπάρχει μεγάλη εμπειρία και υλικοτεχνική υποδομή και δεν θα χρειαστεί να επιβαρύνουν επί πλέον τον κρατικό προϋπολογισμό προκειμένου να εφοδιαστούν με υλικοτεχνική υποδομή κλπ. Επί πλέον, τα περισσότερα από τα απαιτούμενα δικαιολογητικά υπάρχουν ήδη στους φακέλους των αγροτών που είναι ενταγμένοι στο πρόγραμμα και έτσι θα μπορέσουν να ανταποκριθούν στα προαναφερθέντα στενά χρονικά περιθώρια.
Με Τιμή
Αστέριος Γ. Ροντούλης
Στη Θεσσαλία, η οποία υπήρξε πρωτοπόρος στην απονιτροποίηση, τον Νοέμβριο του 2005 εντάχθηκαν στο εν λόγω πρόγραμμα 6508 αγρότες με έκταση 732990 στρ και οι συμβάσεις τους έληξαν τον Οκτώβριο του 2010.
Επίσης, τον Νοέμβριο του 2006 εντάχθηκαν στο πρόγραμμα 3217 αγρότες με έκταση 270730 στρ. και οι συμβάσεις λήγουν τον Οκτώβριο του 2011.
Με βάση το άρθρο 4, παράγραφος 8 της υπό διαβούλευση ΚΥΑ, δικαίωμα παράτασης για 2 χρόνια έχουν μόνο οι αγρότες των οποίων οι συμβάσεις λήγουν τον Οκτώβριο του 2011, ενώ οι υπόλοιποι δεν έχουν δικαίωμα παράτασης αλλά νέας ένταξης, μαζί με τους αγρότες και άλλων περιοχών της Χώρας που για πρώτη φορά ίσως ενταχθούν στο πρόγραμμα.
Εδώ διαπιστώνεται το πρώτο ατόπημα στο γεγονός ότι θα έπρεπε να δοθεί και γι’ αυτούς εγκαίρως η παράταση για 2 χρόνια, η οποία άλλωστε προβλέπεται από τους κανονισμούς της ΕΕ.
Είναι γνωστό ότι ο προϋπολογισμός του προγράμματος είναι 125 εκ. ευρώ και αν θεωρήσουμε ότι θα ανανεώσουν για 2 χρόνια όλοι οι ενταγμένοι οι συμβάσεις των οποίων δεν έληξαν και δικαιούνται παράτασης και αν θεωρήσουμε μία μέση ενίσχυση 45 €/στρ, σημαίνει ότι απαιτείται ένα ποσό 270730 στρ x 45 €/στρ x 2 χρόνια = 25 εκ. περίπου.
Επομένως απομένουν 100 εκ. για όσους ενταχθούν νέα 5/ετία, δηλαδή 20 εκ. κάθε χρόνο και με βάση την παραπάνω μέση ενίσχυση, μπορούν να ενταχθούν 445000 στρ.
Αν λάβουμε υπόψη ότι μόνο οι αγρότες των οποίων οι συμβάσεις έληξαν το 2010 είναι 732990 στρ και είναι λογικό ότι θα εκφράσουν εκ νέου ενδιαφέρον (για τους λόγους που θα παραθέσω παρακάτω) τότε γίνεται αντιληπτό ότι ίσως δεν θα έπρεπε να γίνει στην παρούσα φάση προκήρυξη για την υπόλοιπη χώρα παρά μόνο για τη Θεσσαλία, διότι θα αναστατωθεί όλη η χώρα (αγρότες, υπηρεσίες, μελετητές) χωρίς λόγο και θα δημιουργηθούν προστριβές.
Δηλαδή χωρίς λόγο ένας μεγάλος αριθμός αγροτών (οι οποίοι στο τέλος θα απορριφθούν λόγω στενότητας του προϋπολογισμού του προγράμματος) θα τρέχουν σε περίοδο αιχμής από άποψη αγροτικών εργασιών να συγκεντρώσουν ενοικιαστήρια και άλλα δικαιολογητικά, οι μελετητές επίσης θα συντάξουν αρκετές μελέτες χωρίς να ενταχθούν όλες στο πρόγραμμα και τέλος οι υπηρεσίες όλης της χώρας θα ασχοληθούν χωρίς λόγο στις περισσότερες των περιπτώσεων και θα δημιουργηθούν προστριβές με τους αγρότες και όχι μόνο.
Τέλος, θα εκτεθεί και η ίδια η πολιτεία διότι προκήρυξε ένα πρόγραμμα δήθεν για όλους, ενώ ο προϋπολογισμός είναι για ελάχιστους.
Να σημειωθεί ότι η όλη διαδικασία πρέπει να ολοκληρωθεί μέχρι 15 Οκτωβρίου (Άρθρο 6, παράγραφος 3) και δεδομένου ότι με βάση το χρονοδιάγραμμα που προβλέπεται στο Άρθρο 10, μετά την καταληκτική ημερομηνία υποβολής των αιτήσεων (με όλα τα απαιτούμενα δικαιολογητικά), απαιτεί για την αξιολόγηση και λοιπές διαδικασίες μέχρι την υπογραφή της σύμβασης 72 εργάσιμες ημέρες.
Από τα παραπάνω γίνεται φανερό ότι είναι αδύνατον χρονικά στα στενά χρονικά περιθώρια να προλάβουν οι αγρότες στις νέες περιοχές να ενημερωθούν, να συγκεντρώσουν τα απαιτούμενα δικαιολογητικά (ιδιαίτερα τα 5ετή ενοικιαστήρια κλπ), οι μελετητές για πρώτη φορά να συντάξουν τις απαιτούμενες μελέτες κλπ και οι υπηρεσίες να ελέγξουν και να ολοκληρώσουν τις διαδικασίες χωρίς την απαιτούμενη τυχόν υλικοτεχνική υποδομή και φυσικά την απαιτούμενη εμπειρία από το συγκεκριμένο πρόγραμμα.
Για την υπόλοιπη χώρα θα μπορούσε να γίνει προκήρυξη μετά από 2 χρόνια με βάση τις νέες δεσμεύσεις του προγράμματος που είναι λογικό να προκύψουν μετά το 2013.
Άλλωστε και για όσους ενταχθούν κάτι τέτοιο αναφέρεται και στην ΚΥΑ στο άρθρο 12 ,παράγραφος 3 όπου αναφέρεται ότι:
«Μετά τη λήξη της τρέχουσας προγραμματικής περιόδου 2007-2013, οι δικαιούχοι που εξακολουθούν να έχουν ενεργές συμβάσεις, εφόσον επιθυμούν να συνεχίσουν την εφαρμογή της δράσης για την οποία έχουν υπογράψει σύμβαση, αναλαμβάνουν την υποχρέωση μετά τις 31/12/2013, να προσαρμόσουν τις δεσμεύσεις τους σύμφωνα με τους όρους και τις προϋποθέσεις του νέου προγράμματος όπως αυτό θα προκύψει κατά τη νέα προγραμματική περίοδο. Σε αντίθετη περίπτωση, μπορούν να διακόψουν τη σύμβαση χωρίς να τους επιβληθούν κυρώσεις».
Για τους παραπάνω λόγους προτείνω, εφόσον δεν είναι εφικτό να γίνει στην παρούσα φάση προκήρυξη μόνο για τη Θεσσαλία με τη δέσμευση βέβαια ότι σε 2 χρόνια θα γίνει προκήρυξη για όλη τη Χώρα με τις νέες δεσμεύσεις, να γίνει αυξημένη μοριοδότηση για τους Θεσσαλούς που είχαν ενταχθεί στο προηγούμενο πρόγραμμα με 50 βαθμούς στα ειδικά κριτήρια.
Οι λόγοι για τους οποίους θα πρέπει να δοθεί προτεραιότητα για τους Θεσσαλούς αγρότες είναι:
Υπάρχει τεράστιο πρόβλημα με το αρνητικό ισοζύγιο του νερού στη Θεσσαλία. Επειδή υπάρχουν αδιαμφισβήτητα οφέλη για το περιβάλλον διότι με την αύξηση της αμειψισποράς με ξηρικές καλλιέργειες αφενός συμβάλλουμε τα μέγιστα στην εξοικονόμηση νερού που είναι θέμα επιβίωσης των μελλοντικών γενεών για τη Θεσσαλία και την αποτροπή να γίνει «Σαχάρα» με βάση τη δέσμευση του Πρωθυπουργού στη Λάρισα και επί πλέον μειώνει σημαντικά τα νιτρικά, δεδομένου ότι οι ξηρικές καλλιέργειες χρειάζονται λιγότερα λιπάσματα από τις ποτιστικές.
Υπάρχει εμπειρία εφαρμογής από τους αγρότες και είναι εύκολη η αναπροσαρμογή των δεσμεύσεων με αυξημένη αμειψισπορά. Δηλαδή δεν μπορεί να αφήνουμε τους αγρότες που τόσα χρόνια συνέδραμαν στην προστασία του περιβάλλοντος και να εισάγουμε νέους οι οποίοι τα ίδια χρόνια χρησιμοποιούσαν ανεξέλεγκτα λιπάσματα προκειμένου να μεγιστοποιήσουν το κέρδος, αδιαφορώντας για την προστασία του περιβάλλοντος.
Οι Θεσσαλοί αγρότες που τα έτη 2000, 2001 και 2002 εφάρμοζαν το πρόγραμμα, λόγω της αμειψισποράς που εφάρμοζαν τελικά πήραν μικρή μέση τιμή Ενιαίας Αποδεσμευμένης Ενίσχυσης, ενώ αν καλλιεργούσαν μόνο βαμβάκι θα είχαν μεγαλύτερη τιμή ( δεδομένου ότι για το βαμβάκι η τιμή καθορίσθηκε περίπου 95€/στρ , ενώ για το σιτάρι περίπου 42€/στρ).
Όσον αφορά στους ελέγχους που πραγματοποιούν οι ΔΑΑ των πρώην ΝΑ Θεσσαλίας υπάρχει μεγάλη εμπειρία και υλικοτεχνική υποδομή και δεν θα χρειαστεί να επιβαρύνουν επί πλέον τον κρατικό προϋπολογισμό προκειμένου να εφοδιαστούν με υλικοτεχνική υποδομή κλπ. Επί πλέον, τα περισσότερα από τα απαιτούμενα δικαιολογητικά υπάρχουν ήδη στους φακέλους των αγροτών που είναι ενταγμένοι στο πρόγραμμα και έτσι θα μπορέσουν να ανταποκριθούν στα προαναφερθέντα στενά χρονικά περιθώρια.
Με Τιμή
Αστέριος Γ. Ροντούλης
larisanews.gr