Πάμε να δούμε πόσες ώρες εργάζονται δάσκαλοι και καθηγητές και τι ακριβώς δουλειά κάνουν;
Λοιπόν το υποχρεωτικό ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ωράριο των καθηγητών είναι 21 ώρες, των δασκάλων αν δεν απατώμαι 25, ενώ εκπαιδευτικοί σε τεχνικά-τεχνολογικά ιδρύματα φτάνουν τις 29 ώρες υποχρεωτικού ωραρίου... (δεν συζητώ τις περιπτώσεις που μπορεί να ανατεθούν σε κάποιον καθηγητή υποχρεωτικές υπερωρίες μέχρι και 5 ωρών "για τις ανάγκες της υπηρεσίας", καθώς εξετάζουμε τι συμβαίνει στις γενικές περιπτώσεις).
Ξέρετε γιατί τόνισα το ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ; Γιατί αυτό δεν είναι το πραγματικό ωράριο εργασίας του κλάδου! Σε περίπτωση που δεν το γνωρίζετε και τα σχολεία είναι δημόσιες υπηρεσίες με ένα κάρο δουλειές και υποχρεώσεις, οι οποίες δεν εξυπηρετούνται από ξεχωριστό διοικητικό προσωπικό αλλά από τους ίδιους τους καθηγητές! Κοινώς όποια δουλειά γραφείου ή άλλη υποχρέωση υπάρχει στα σχολεία (και δεν είναι λίγη) γίνεται από τους καθηγητές. Πότε; Μα φυσικά στον χρόνο ανάμεσα στις διδακτικές τους ώρες (στα περίφημα "κενά") ή ακόμα και πέραν του ωραρίου λειτουργίας του σχολείου...
Πχ ένας μαθηματικός (όπως εγώ που γράφω την απάντηση) κάλλιστα μπορεί να "χρεωθεί" τα οικονομικά του σχολείου, πράγμα που σημαίνει ότι, χωρίς εκπαίδευση, χωρίς να είναι αυτή η "δουλειά" του, υποχρεώνεται να αναλάβει την ευθύνη διεκπεραίωσης οικονομικών υποχρεώσεων της σχολικής του μονάδας, σε συνεργασία συχνά με το ΙΚΑ ή άλλες υπηρεσίες (κι αν νομίζετε ότι είναι κάτι εύκολο, σκεφτείτε ότι άλλοι εργαζόμενοι, σε άλλες υπηρεσίες, πληρώνονται για να κάνουν ακριβώς ΚΑΙ ΜΟΝΟ αυτό!)
Την ίδια στιγμή ένας καθηγητής πληροφορικής ή Φυσικής θα έχει ως ανάθεση και το ανάλογο εργαστήριο Πληροφορικής ή Υπολογιστών ή Τεχνολογίας στο σχολείο του, πράγμα που σημαίνει πως ότι έχει να κάνει με τη σωστή λειτουργία του, τη συντήρηση ή ακόμα και τη δημιουργία του, είναι ευθύνη αυτού του καθηγητή (και πάλι τονίζω σε άλλες υπηρεσίες υπάρχουν εργαζόμενοι που, πολύ λογικά, έχουν αυτή ως ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΗ απασχόληση!)
Και πάει λέγοντας, κάθε καθηγητής έχει τη δική του αρμοδιότητα μέσα σε ένα σχολείο, η οποία σημαίνει απλά επιπλέον εργασία, πέραν του υποχρεωτικού ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΥ ωραρίου του...
Πάμε παρακάτω; Όταν πχ λέμε ότι εγώ ως Μαθηματικός έχω 21 διδακτικές ώρες, νομίζετε ότι τόσο ασχολούμαι με τη δουλειά μου; Τον χρόνο που ξοδεύω για την προετοιμασία του μαθήματος; Τον χρόνο που ξοδεύω για να ετοιμάζω τα υποχρεωτικά και μη τεστ και διαγωνίσματα; Τον χρόνο που απαιτείται για να τα διορθώνω; Τον χρόνο που απαιτεί η αξιολόγηση των μαθητών; Ή μήπως νομίζετε ότι ένας καθηγητής έτσι χύμα πάει μπαίνει μέσα σε μία τάξη, κάνει ένα κάποιο μάθημα, κοτσάρει και έναν βαθμό ότι να 'ναι, βγαίνει και τελείωσε;
Όταν απέναντί σου έχεις παιδιά που περιμένουν από σένα πλήρη αφοσίωση, η απλή διεκπεραίωση του διδακτικού έργου απλά δεν υπάρχει σαν επιλογή. Και πάλι μιλάμε για το σύνηθες και λογικό, γιατί όλοι έχουμε να θυμηθούμε αργόσχολους καθηγητές, αλλά πόσους; Για κάθε αργόσχολο που θυμάστε για σκεφτείτε πόσες δεκάδες καθηγητών πέρασαν και από τα δικά σας τα μάτια "απαρατήρητοι" γιατί έκαναν τη δουλειά τους και δεν έδιναν δικαίωμα...
Και παρεπιπτόντως πως προέκυψε νομίζετε το επίδομα εξωδιδακτικής απασχόλησης; Υπάρχει ακριβώς γιατί αναγνωρίζεται και αυτό το κομμάτι της εργασίας του εκπαιδευτικού. Όμως, όταν το ίδιο το κράτος χρησιμοποιεί κάθε μέσο για να μας κλέβει, κανείς δεν σας λέει ότι ο μισθός μας είναι πχ 600-700 ευρώ και το επίδομα αυτό άλλα 300...
Έτσι:
- Εσείς μας κρίνετε για τα 1000 ή 1200 που παίρνουμε αθροιστικά!
- Ακούτε ότι το επίδομα αυτό είναι 100 ή 200 ή 300 ευρώ και μας κατηγορείτε ως συμμέτοχους στο φαγοπότι του δημοσίου με τα τεράστια και αδικαιολόγητα επιδόματα!
- Την ίδια στιγμή επειδή ο μισθός μας είναι 600 ή 700 ευρώ, και οι ασφαλιστικές μας παροχές υπολογίζονται βάσει αυτών, και το δώρο που δικαιούμασταν μέχρι πρόσφατα (1+0,5+0,5 μισθοί συνολικά, μέχρι που καταργήθηκαν βέβαια) υπολογιζόταν με βάση τα 700 και όχι τα 1200 πχ, αλλά και η σύνταξή μας υπολογίζεται με βάση τα 700! Κοινώς και κερατάδες και δαρμένοι μισθολογικά!
Να συζητήσουμε το θέμα της αμοιβής των καθηγητών; Αν και ο γράφων την ανάρτηση σωστά δεν μας εξαίρεσε από την αντιμετώπιση που έχουν όλοι οι άλλοι υπάλληλοι, ας δούμε λίγο τι πληρωνόμαστε...
Ο νεοδιόριστος καθηγητής παίρνει περίπου 900¤... Μετά σιγά σιγά θα ανέβει στα 1000-1200 και κάπου εκεί θα μείνει για πολλά χρόνια. Αν νομίζετε ότι είναι πολλά, σκεφτείτε:
1) Πόσο διαμαρτύρονται, ΔΙΚΑΙΑ, όσοι ανήκουν στη γενιά των 700¤... Σας φαίνεται τόσο μεγάλη η απόσταση; Και για να μην ξεχνιόμαστε, μήπως το πρόβλημα σε αυτές τις μισθολογικές διαφορές είναι ότι αυτοί που παίρνουν 700¤ είναι θύματα στυγνής επαγγελματικής και οικονομικής εκμετάλλευσης; Το πρόβλημα είναι ότι εγώ παίρνω 1200¤ ή ότι ο διπλανός μου εξαναγκάζεται να λέει και ευχαριστώ που ο εργοδότης του τον ΚΛΕΒΕΙ δίνοντάς του μόνο 700¤ για την τίμια αλλά υποτιμημένη εργασία του;
2) Την ίδια στιγμή που εγώ παίρνω 1000 ή 1200 ευρώ, ρωτήσατε να μάθετε οι καθαρίστριες στο υπουργείο Οικονομικών πόσα παίρνουν; Οι διοικητικοί υπάλληλοι του ΟΠΑΠ; Το προσωπικό της Βουλής; Το προσωπικό σε κάποιες από τις περίφημες ΔΕΚΟ; Ο φύλακας της τάδε ΔΕΚΟ παίρνει 5000¤ τον μήνα και το πρόβλημα είναι ο καθηγητής των 1200¤;
Και να πιάσουμε και ένα ακόμα πολύ σημαντικό ζήτημα; Όλοι οι εργαζόμενοι θα καταλάβουν τι εννοώ... Δεν είναι μόνο η ποσότητα αλλά και το είδος της εργασίας, και αν νομίζετε ότι ο εκπαιδευτικός είναι ένα "εύκολο" επάγγελμα, είστε γελασμένοι... Δεν το λέω εγώ, το λέει η ίδια η UNESCO! Θέλετε να μάθετε τι έχει να πει σε επίσημη έκθεσή της η UNESCO για το επάγγελμα του εκπαιδευτικού;
Το επάγγελμα αυτό κατατάσσεται στα πιο απαιτητικά και στρεσογόνα επαγγέλματα.
ΜΙΑ διδακτική ώρα εργασίας ΙΣΟΔΥΝΑΜΕΙ με ΤΕΣΣΕΡΙΣ (έτσι ακριβώς όπως το βλέπετε, ΤΕΣΣΕΡΙΣ : 4 ) ώρες εργασίας γραφείου!
Ο λόγος που αυτό συμβαίνει είναι ότι το περιβάλλον εργασίας ( η τάξη) είναι ένα υπεραπαιτητικό (λόγω του "αντικειμένου" της δουλειάς μας, που είναι οι μαθητές-άνθρωποι και όχι κάποιο "άψυχο" έργο) και εντελώς μεταβλητό περιβάλλον όπου ΚΑΘΕΣΤΙΓΜΗ ο εργαζόμενος καλείται να λαμβάνει αποφάσεις και να διαμορφώνει ανάλογα τη δουλειά του (και όχι, δεν είναι καθόλου εύκολο αυτό...). Ρωτήστε όποιον καθηγητή θέλετε, πόσες φορές κάναμε πλάνο για το μάθημά μας και αν ποτέ καταφέραμε να το εφαρμόσουμε κατά γράμμα ή αν οι απαιτήσεις των μαθητών μας (που είναι μέτοχοι άλλωστε στην εκπαιδευτική διαδικασία) μας οδηγούν μονίμως σε διαφορετικά μονοπάτια (πάντα για την διεκπεραίωση του "έργου" μας λέμε, κοινώς για το πως θα κάνουμε τη δουλειά μας).
Κυκλοφορεί σαν αστείο που το λέμε οι καθηγητές αλλά για σκεφτείτε το, ειδικά όσοι είστε γονείς: Αν εσείς δεν αντέχετε τα 1,2 ή 3 παιδιά σας στο σπίτι όλα μαζί να σας παίρνουν το κεφάλι, φανταστείτε τι αντιμετωπίζουμε εμείς με 15, 20 ή 30 παιδιά, στοιβαγμένα μέσα σε μία τάξη, καθισμένα σε άβολα καθίσματα και γεμάτα ενέργεια (ειδικά το πρωϊ, όπως είναι λογικό για την ηλικία τους και την φυσιολογία τους άλλωστε). Φανταστείτε τι προσπάθεια χρειάζεται για να τα κρατήσουμε όλα σε τάξη, να τους κινήσουμε το ενδιαφέρον, να τους προσφέρουμε εν τέλει μόρφωση. Φυσικά και το κάνουμε, όσο δύσκολο κι αν είναι, γιατί κυρίως το γουστάρουμε (όσοι δεν το αντέχουν παραιτούνται νωρίς...) αλλά μην νομίζετε ότι η δουλειά μας είναι και σαν μία βόλτα στο πάρκο...
Ξέρετε τι άλλο λέει η UNESCO; Λέει, λοιπόν, ότι οι εκπαιδευτικοί είναι στην κορυφή των επαγγελμάτων με ψυχολογική φθορά και το επάγγελμα που θέλει τη μεγαλύτερη στήριξη, ακριβώς λόγω της απαιτητικής του φύσης. Είμαστε στην κορυφή της λίστας των επαγγελματιών που παθαίνουν Burn Out, κοινώς εξαντλούνται σωματικά και ψυχολογικά σε τέτοιο βαθμό που μετά απαιτείται ακόμα και ιατρικά η στήριξή τους ώστε να επανέλθουν στο φυσιολογικό.
Και δεν αντέχω να μη σχολιάσω ότι λόγω του παραπάνω, οι δύο μήνες μη διδασκαλίας του καλοκαιριού είναι άκρως απαραίτητοι, για να μην πω και λίγοι... Παρεπιπτόντως το καλοκαίρι δεν εργαζόμαστε περίπου 2 μήνες και όχι 3 όπως λάθος αναφέρετε: μέχρι και το πρώτο δεκαήμερο του Ιουλίου υπάρχουν εργασίες, λόγω πχ των Πανελληνίων, όπως και από τα τέλη Αυγούστου και μετά, λόγω αποτελεσμάτων των εξετάσεων αλλά και έναρξης του νέου σχολικού έτους (όχι δεν ξεκινάμε στις 11 Σεπτεμβρίου σαν τους μαθητές, αν δεν το ξέρατε...)
Νομίζω είμαι σαφής: Αν νομίζετε ότι έτσι χαλαρά κάνουμε 20 ωρίτσες μάθημα και μετά αράζουμε, μήπως ήρθε καιρός να αλλάξετε γνώμη; Όχι γιατί το λέμε εμείς, αλλά γιατί το λένε και όλοι οι άλλοι που ξέρουν και κρίνουν επαγγελματικά αλλά δίκαια το επάγγελμά μας.
Ελπίζω να βοήθησα να βγείτε από την "αφελή" άποψή σας, αυτή που συστηματικά σας καλλιεργούν πχ το κράτος, τα ΜΜΕ ή άλλοι εργασιακοί κλάδοι, ότι δηλαδή οι καθηγητές είναι υποεργαζόμενοι... Όσο για την αγωνία σας γιατί δεν αυξάνονται οι δικές μας ώρες εργασίας, μη βιάζεστε, αν δεν το έχετε μάθει στα σκαριά είναι και η αύξηση και του δικού μας ωραρίου...
Αυτό που θα έπρεπε να σας προβληματίζει είναι ότι την ώρα που οι ιδιωτικοί υπάλληλοι καλούνται να δουλεύουν όλο και περισσότερο, με ολοένα και πιο "ελαστικά" ωράρια...
Την ώρα που το ωράριο εργασίας λέγεται ότι θα αυξηθεί σε κάποιους κλάδους ή υπηρεσίες...
Την ώρα που όλοι μας χάνουμε χρήματα από τους μισθούς μας που περικόπτονται...
Εσείς "άγχεστε" για το αν θα μείνουν οι καθηγητές απέξω...
Αν δεν είστε εργοδότης (οπότε και θα είχατε κάθε συμφέρον να σκέφτεστε έτσι) μήπως ήρθε ο καιρός να πάψετε να είστε αφελής;
Φιλικά
ένας εκπαιδευτικός από τη Ζάκυνθο
ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΣ