Οι προϋποθέσεις ήταν ιδεώδεις: ύστερα από χρόνια πηγαινέλα, η οικογένεια Αλαφούζου έδειχνε για πρώτη φορά ότι μπορεί να βάλει τα ραδιοτηλεοπτικα της μέσα σε μια τάξη αντίστοιχη της «Καθημερινής». Και εδώ ο επιχειρηματίας με τη βαθιά τσέπη ήταν ο καλύτερος συνεργάτης. Κι εκείνος, από την πλευρά του, που έμπαινε στα βαθιά του «γκρικ ντριμ» δεν θα είχε καλύτερη επιλογή από το να ποντάρει στα «άφθαρτα» (σε σχέση με τα υπόλοιπα... διαπλεκόμενα) ΜΜΕ του Φαλήρου, για να στηρίξει την είσοδό του στα σπορ (Ολυμπιακός) και τις παρυφές της πολιτικής.
Σήμερα, με τον Βαγγέλη Μαρινάκη σε σαφώς δυσχερή θέση, λόγω της όποιας εμπλοκής τού καταλογίζεται στις υποθέσεις των στημένων ματς του ελληνικού πρωταθλήματος, τα ΜΜΕ της οικογένειας Αλαφούζου δεν δυσκολεύονται να χοντρύνουν την κριτική τους για το πρόσωπο του προέδρου του Ολυμπιακού.
Ιδιαίτερα καθώς ο ίδιος μεγαλο-παράγοντας (μεταξύ άλλων παραμένει, για λίγο ακόμη, και πρόεδρος της ΕΠΑΕ) ζητά επίμονα να λάβει γνώση οικονομικών στοιχείων των εταιρειών στις οποίες συμμετέχει. Το αίτημα του Μαρινάκη δεν είναι καινούργιο. Έχει άλλωστε διατυπωθεί τουλάχιστον δύο φορές στις συνεδριάσεις των Δ.Σ. του τηλεοπτικού σταθμού και του ραδιοφωνικού ΣΚΑΪ.
Έτσι η σκληρή κριτική που άσκησαν τα ΜΜΕ της οικογένειας Αλαφούζου μετά τα όσα απαράδεκτα συνέβησαν στο ντέρμπι Ολυμπιακού - Παναθηναϊκού μπορεί να στάθηκε η αφορμή για τη διάρρηξη των σχέσεων των δύο πλευρών, όμως τα αίτια φαίνεται να είναι βαθύτερα και βεβαίως πιο σύνθετα από ένα απλό ποδοσφαιρικό ντέρμπι και τα αίσχη που συνόδευσαν ακόμη μία κόντρα των αιώνι-ων στο (γειτονικό των Αλαφουζαίων, να μην ξεχνιόμαστε) γήπεδο «Καραϊσκάκης».
Ο καπνός και η φωτιά
Ο λαός μας λέει ότι όπου υπάρχει καπνός υπάρχει και φωτιά. Και βέβαια οι τελευταίες αποκαλύψεις περί κυκλωμάτων στημένων ματς (όπου ο Μαρινάκης είναι ήδη κατηγορούμενος) μόνο άσχετες δεν είναι με τη γενικότερη επιχειρηματική κόντρα. Και κυρίως με την ευρύτερη αναδιανομή συμφερόντων και πλούτου που φέρνει η κρίση, όπως και τις τεράστιες φιλοδοξίες των εγχώριων επιχειρηματικών παραγόντων προκειμένου να αρπάξουν σε τιμή ευκαιρίας ό,τι έχει απομείνει...
Σήμερα, πάντως, ο «ερυθρόλευκος» παράγοντας παραμένει μέτοχος στα δύο ΜΜΕ (ραδιόφωνο και τηλεόραση) της οικογένειας Αλαφούζου με ποσοστό της τάξης του 20%. Η πλευρά του υποστηρίζει ότι, εν όψει της επικείμενης αύξησης μετοχικού κεφαλαίου, έχει εύλογο συμφέρον να λάβει πλήρη γνώση της πραγματικής οικονομικής κατάστασης των επιχειρήσεων. Και τεχνικά έχει δίκιο. Αν δεν συμμετάσχει στην αύξηση, το ποσοστό του θα μειωθεί. Αν λάβει μέρος για να διατηρήσει τα ποσοστά του, δεν πρέπει να ξέρει... «πού» τα βάζει;
Και για μην ξεχνιόμαστε, ένας αντίστοιχος λόγος (η πραγματική οικονομική κατάσταση του Alter) δεν είναι η... σημαία της πολεμικής της οικογένειας Αλαφούζου κατά των μετόχων του καναλιού του Μπουρναζιού;
Αυτή, πάντως, είναι μία μόνο από τις πτυχές ενός πολεμικού μετώπου, που διαχέεται στα ΜΜΕ, διακλαδώνεται σε ευρύτερα επιχειρηματικά συμφέροντα και κινείται στο πλαίσιο της επαναχωροθέτησης των ποικιλώνυμων συμφερόντων της ελληνικής πιάτσας.
Στην αγορά των ΜΜΕ (και όχι μόνο) ακούγεται τις τελευταίες εβδομάδες πως αυτοί που επιδιώκουν με κάθε τρόπο να οδηγήσουν στην έξοδο τον «ερυθρόλευκο» μεγαλοπαράγοντα είναι λίγο - πολύ οι ίδιοι που επιδιώκουν να προωθήσουν στο ίδιο μαγαζί την είσοδο του… αντίπαλου (μάλλον μόνο ως προς το πράσινο χρώμα) «πράσινου» Νικόλα Πατέρα. Με βάση τον σχεδιασμό αυτόν, ο Πατέρας θα μπορέσει μέσω της αύξησης κεφαλαίου να αποκτήσει ισχυρό ποσοστό στον όμιλο των ΜΜΕ Φαλήρου.
Πόσο μπορεί να στέκει το σενάριο αυτό; Αυτοί που το υποστηρίζουν, πάντως, λένε πως θα πρόκειται για μια μετοχική «αναδιάταξη» που εξηγείται από τα καταπράσινα (βλέπε... παναθηναϊκά) αισθήματα του Γιάννη Αλαφούζου και σχετίζεται με τη φημολογούμενη παλαιότερα επιδίωξή του να ασχοληθεί (και) με τα διοικητικά της ΠΑΕ. Άλλωστε πρόσφατα αναφέρθηκε (στο sportdog) πως ο μεγάλος υιός έχει μεταφέρει στο πολύ στενό περιβάλλον του τις σκέψεις του να ασχοληθεί ενεργά με τον Παναθηναϊκό για να βοηθήσει την ομάδα να βγει από το αδιέξοδο στο οποίο έχει περιέλθει.
Βέβαια το φημολογούμενο ενδιαφέρον του Γιάννη Αλαφούζου για την «πράσινη» ΠΑΕ δεν είναι τόσο αγνό. Μάλιστα κατά καιρούς έχει αποδοθεί και στην πρόθεση του πατέρα του να διεκδικήσει μία από τις άδειες διαδικτυακού στοιχηματισμού. Άλλοι πάλι το συνδυάζουν με το ξεκαθάρισμα του στόλου του από παλαιά πλοία και την ενίσχυσή του με νέα τάνκερ, τώρα που οι τιμές είναι μειωμένες, αλλά και την αναζήτηση διεθνών συμμαχιών στον τομέα της ναυτιλίας. Εδώ μπήκαμε και στο ζουμί, αφού ο χώρος της ναυτιλίας είναι το ευαίσθητο σημείο.
Κι αν δεν έχετε εξηγήσει τον ανηλεή πόλεμο μεταξύ Alter και ΣΚΑΪ, ψάξτε μόνο εκεί που το τελευταίο διάστημα ο Γ. Κουρής χτυπά την οικογένεια του Φαλήρου, με την «Αυριανή» να χύνει τόνους μελανιού γράφοντας για εμπλοκή σε σκάνδαλο μέσω της ναυτιλιακής Ermis (για δωροδοκία Ρουμάνων πολιτικών). Και με την οικογένεια Αλαφούζου, από την πλευρά της, να απαντά υποβάλλοντας ήδη δύο αγωγές.
Ευρεία αναδιάταξη
Απ’ ό,τι φαίνεται, η αναδιάταξη δυνάμεων είναι ευρύτερη σε ό,τι αφορά την οικογένεια του Φαλήρου, αφού με την προωθούμενη απομάκρυνση του Βαγγέλη Μαρινάκη επιχειρείται η απεμπλοκή και από παλαιότερες πολιτικές σχέσεις. Είναι γνωστά στην πιάτσα όσα είχαν ακουστεί (αν και περισσότερο είχαν φημολογηθεί) για την επανασύσφιγξη των σχέσεων της οικογένειας Αλαφούζου με την οικογένεια Μητσοτάκη μέσω αρχικά της συμμαχίας με τον Μαρινάκη και των μετέπειτα επαφών με τον Λαυρέντη Λαυρεντιάδη.
Οι σαραντάρηδες (και οι μεγαλύτεροι) θα θυμούνται ότι τα ΜΜΕ της οικογένειας Αλαφούζου είχαν πρωτοστατήσει στο πριόνισμα και της κυβέρνησης Μητσοτάκη (και κυρίως την αποδόμηση του προφίλ του τότε πρωθυπουργού) πριν τελικά τη ρίξει για άλλους λόγους ο Σαμαράς, κυρίως για τον λόγο του εξοντωτικού προστίμου που είχε επιβληθεί στον τότε ΣΚΑΪ από το υπουργείο Οικονομικών και το οποίο ο Μητσοτάκης δεν «μάζεψε».
Δεκαπέντε χρόνια μετά, το συγκρότημα του Φαλήρου δεν έδειχνε να έχει θέμα με τον Μαρινάκη (τον οποίο όλοι χαρακτήριζαν άνθρωπο της Ντόρας) όταν ο εφοπλιστής χρηματοδοτούσε τα ΜΜΕ της οικογένειας, τα οποία έγραφαν διθυράμβους για τη συνεργασία.
Μάλιστα στο Φάληρο άφηναν με διάφορους τρόπους να φανεί ότι η σύμπλευση είναι ευρύτερη, όπως για παράδειγμα με τη συχνή συμμετοχή της Μιράντας Ξαφά (οικονομικής συμβούλου της κυβέρνησης του Μητσοτάκη) στα πάνελ του ΣΚΑΪ, αλλά και το χτίσιμο της σκληρής μνημονιακής γραμμής, το οποίο λάνσαρε και η ίδια η Ντόρα.
Η αλήθεια είναι ότι λόγω τόσο καταγωγής όσο και της παραδοσιακής σχέσης του πατέρα του με την οικογένεια Μητσοτάκη, ο Μαρινάκης βρίσκεται πολύ κοντά στην Ντόρα. Λίγο παλιότερα, μάλιστα, η στελέχωση του επιτελείου του Ολυμπιακού με διευθυντή Επικοινωνίας της ΠΑΕ τον Νίκο Καραχάλιο, επί σειρά ετών γραμματέα Πολιτικού Σχεδιασμού της Ν.Δ., έδωσε περισσότερη τροφή στη σεναριολογία.
Άλλαξαν τα κόλπα
Σήμερα οι νέοι συσχετισμοί δείχνουν πως οι φιλίες έχουν μεταβληθεί άρδην. Επίσης δείχνουν πως οι Αλαφούζοι δεν μπορεί να κάνουν εύκολα φίλους, κυρίως δε στις μπίζνες, όπως ιστορικά έχει αποδειχθεί... Το ένα ρώτημα, λοιπόν, είναι καταρχήν αν ο Μαρινάκης θέλει να φύγει από το Φάληρο και το αμέσως επόμενο είναι αν αντέχει να μη φύγει...
Οι πρώτες εκτιμήσεις δείχνουν ότι το προφίλ του έχει χτυπηθεί χοντρά από το σκάνδαλο των στημένων ματς, αλλά όχι (ακόμη) στο επιχειρηματικό περιβάλλον. Και λέμε επιχειρηματικό με την έννοια της ζημιάς που μπορεί να υποστεί στις μπίζνες. Μέχρι την απόδειξη της όποιας ενοχής, εφόσον υπάρχει, οι δουλειές δεν έχουν τόσο πρόβλημα όσο οι περισσότεροι (λογικά) θα περίμεναν. Μην αποκλείσετε, όμως, εάν υπάρξει οποιαδήποτε απόδειξη ή συσχετισμός με την αμερικανική νομοθεσία (μην ξεχνάμε ότι οι μπίζνες του Μαρινάκη εδρεύουν στο αμερικανικό χρηματιστήριο), να έχει την τύχη του... Ντομινίκ Στρος - Καν.
Πώς στέκει ο ίδιος; Οι ναυτιλιακές του εταιρείες δεν συγκαταλέγονται μεταξύ αυτών που «χτύπησαν ξέρα» λόγω κρίσης, όμως έχουν και αυτές υποστεί τις συνέπειες της διεθνούς ύφεσης. Στον χώρο της ναυτιλίας τα μέτωπα είναι δύο: αφενός η πορεία των ναυλώσεων που για όλο τον κλάδο δημιουργεί ανησυχίες και αφετέρου το μεγάλο άνοιγμα του Μαρινάκη σε ναυπηγήσεις νέων πλοίων. Το αφεντικό του Ολυμπιακού έχει να παραλάβει 16 πλοία μέσα στο 2011 και στις αρχές του 12. Και για να γίνει αυτό πρέπει να καταβάλει συνολικά μισό δισ. δολάρια!
Από την πλευρά του ο εφοπλιστής, εκτός από τα πλοία που έχει ή διαχειρίζεται, έχει στο μετοχικό κεφάλαιο της βασικής του εταιρείας, της Capital, μεγάλους διεθνείς ομίλους και funds, όπως Deutsche Bank, Bank of America , JP Morgan Chase & Company, UBS, Credit Suisse . Οπότε έχει ισχυρά στηρίγματα για να αντιμετωπίσει πιθανή στενότητα όσον αφορά την εξυπηρέτηση των παραγγελιών του. Όμως, όπως είπαμε, πολλά μπορεί αλλάξουν εάν κάτι αποδειχθεί...
Επιπλέον η τιμή της μετοχής της Capital έχει πέσει από τα υψηλά των 25 σχεδόν δολαρίων του 2007 στα 9, ενώ και οι οικονομικές αποδόσεις της συρρικνώνονται αντανακλώντας τις πολύ χαμηλές τιμές των ναύλων.
Ζημιές άρχισε να γράφει από πέρυσι όμως και η άλλη εισηγμένη του Μαρινάκη, η Crude Carriers, ενώ η μετοχή της έπεσε από τα 16 δολάρια στις αρχές του χρόνου στα 14 δολάρια. Πάντως, η εταιρεία αυτή δείχνει σταθεροποιημένη μετά την επέκταση της συμφωνίας συνεργασίας της (πέρυσι) με τη μεγαλύτερη εταιρεία ναυλώσεων δεξαμενοπλοίων, την Shell Trading & Shipping Co. Σημειώνεται ότι η πιο ισχυρή εταιρεία του Μαρινάκη είναι η Capital Ship Management, η οποία διαχειρίζεται τα πλοία των άλλων εταιρειών της οικογένειας, καθώς και άλλα 13 διαφόρων πλοιοκτητών, μεταξύ των οποίων και το «Crown Princess » του Γιώργου Κορωνιά, πρώην «αφεντικού» της Vodafone, που «το γύρισε» τα τελευταία χρόνια στον εφοπλισμό. Φτάνουν, λοιπόν, οι φιλίες για τον εφοπλιστή; Θα δούμε τις επόμενες ημέρες... Όπως επίσης κι αν ο άσπονδος φίλος του, ο Νικόλας Πατέρας, θα του κάνει το αποχαιρετιστήριο τραπέζι στο Φάληρο...
http://www.topontiki.gr/article/19179