Αρχικά θα ξεκινήσουμε από την υποβάθμιση του οίκου S&P, αφού όπως αναμενόταν, ο οίκος προχώρησε χθες σε νέα υποβάθμιση της πιστοληπτικής αξιολόγησης της Ελλάδας, σε CC από CCC, με το outlook να παραμένει πάντα αρνητικό. Όπως έχουμε αναφέρει επανειλημμένος, οι συγκεκριμένες κινήσεις από τους οίκους ήταν δεδομένες (είχε προηγηθεί αυτή της Moody’s), χωρίς να προκαλούν σχεδόν το παραμικρό επιπρόσθετο πρόβλημα, ενώ αναμένεται πλέον μια ανάλογη κίνηση, υποβάθμισης και από το οίκο Fitch.
Πέραν της υποβάθμισης από την S&P, τα φώτα αναμένεται να πέσουν σήμερα στην πολύ κρίσιμη συνάντηση των εκπροσώπων των τραπεζών για τον τρόπο, με τον οποίο θα γίνει το rollover των ελληνικών ομολόγων, αποφάσεις οι οποίες είναι κάτι παραπάνω από καθοριστικές για το μέλλον των ελληνικών τραπεζών και του ελληνικού χρηματιστηρίου.
Θυμίζουμε ότι σύμφωνα με την αρχική ανακοίνωση του IIF οι ιδιώτες που κατέχουν ελληνικά ομόλογα έχουν συμφωνήσει να καταγράψουν ζημίες ύψους 21% από την απομείωση της αξίας των ομολόγων, στο πλαίσιο της συνεισφοράς τους στο ελληνικό πακέτο διάσωσης της Ελλάδας, κατά 37 δις ευρώ.
Ειδικότερα, σύμφωνα με το αρχικό σχέδιο οι ιδιώτες ομολογιούχοι έχουν τέσσερεις βασικές επιλογές, στα πλαίσια της ανταλλαγής των ομολόγων.
Πιο συγκεκριμένα, οι ομολογιούχοι έχουν τη δυνατότητα της ανταλλαγής ομολόγων υπέρ το άρτιο με νέα 30ετούς διάρκειας, της μετακύλισης ομολόγων που λήγουν υπέρ το άρτιο με νέα 30ετούς διάρκειας, της ανταλλαγής ομολόγων στο 80% της ονομαστικής τιμής με νέα 30ετή ομόλογα και, τέλος, τη δυνατότητα ανταλλαγής ομολόγων στο 80% της ονομαστικής τιμής με νέα 15ετή ομόλογα.
Αναφορικά με τις δύο πρώτες επιλογές, ο τόκος ισοδυναμεί με σταθερό επιτόκιο 4,5%, ενώ στην τρίτη περίπτωση είναι 6,42% και στην τέταρτη περίπτωση είναι 5,9%.
Πρέπει να σημειωθεί ότι στην πρώτη περίπτωση, την εγγύηση θα την παρέχει ο EFSF, το νέο ομόλογο θα έχει κουπόνι 4% τα 5 πρώτα χρόνια, 4,5% τα έτη 6-10 και 5% τα έτη 11-30.
Όσον αφορά τη δεύτερη περίπτωση, το εξασφαλισμένο ομόλογο από τον EFSF προσφέρεται στην ονομαστική του αξία, με τη δέσμευση να μετατραπεί σε νέο ομόλογο 30 ετών όταν θα λήξει. Το ομόλογο θα έχει κουπόνι 4% τα 5 πρώτα χρόνια, 4,5% τα έτη 6-10 και 5% τα έτη 11-30.
Επίσης, στην τρίτη περίπτωση, το νέο ομόλογο θα έχει κουπόνι 6% τα 5 πρώτα χρόνια, 6,5% τα έτη 6-10 και 6,8% τα έτη 11-30 και τέλος στην τέταρτη περίπτωση, η τελική πληρωμή των ομολόγων θα είναι εγγυημένη μερικώς, με τις απώλειες να καλύπτονται έως το 80%. Το ποσό θα περιορίζεται στο 40% της αξίας του νέου 15ετούς ομολόγου και θα έχει κουπόνι 5,9%
Για τις περιπτώσεις 1, 2 και 3 παρέχεται πλήρης εγγύηση του κεφαλαίου μέσω 30ετών ομολόγων με μηδενικό κουπόνι αξιολόγησης «ΑΑΑ», ενώ στην 4η περίπτωση παρέχεται μερική εγγύηση.
Σε αυτό το σημείο να τονίσουμε ότι με βάση την αρχική πρόταση οι ιδιώτες πιστωτές θα επιλέξουν περίπου ισομερώς ανάμεσα στα τέσσερα εργαλεία, ενώ όλα τα εργαλεία θα αποφέρουν στους ιδιώτες μείωση της καθαρής παρούσας αξίας κατά 21%, με βάση το «τρέχον» προεξοφλητικό επιτόκιο 9%. Η συνεισφορά κάθε μίας λύσης στο συνολικό σχέδιο συμμετοχής του ιδιωτικού τομέα εκτιμάται στο 25%.
Αξίζει να αναφέρουμε ότι, σύμφωνα με την ανακοίνωση του IIF, η ανταλλαγή των ομολόγων θα βοηθήσει την Ελλάδα να μειώσει το συνολικό της χρέος κατά 13,5δις ευρώ, ενώ τα τέσσερα αυτά εργαλεία που προσφέρονται, έχουν στόχο να προσελκύσουν το 90% των ιδιωτών ομολογιούχων.
Επίσης, σύμφωνα με το IIF, αυτό θα εξασφαλίσει στην Ελλάδα χρηματοδότηση 54δις ευρώ από τα μέσα του 2011 έως τα μέσα του 2014 και συνολικά 135δις ευρώ από τα μέσα του 2011 έως τα τέλη του 2020. Θυμίζουμε ότι η ΕΕ ανέφερε πως η καθαρή συνεισφορά των ιδιωτών από τώρα μέχρι τα μέσα του 2014 θα διαμορφωθεί στα 37 δισ. ευρώ ή 50 δισ. ευρώ, αν ληφθεί υπόψη και το σχέδιο επαναγοράς ομολόγων. Μέχρι το 2019, η καθαρή συνεισφορά των ιδιωτών εκτιμάται στα 106 δισ. ευρώ, ανέφερε η ΕΕ.
Πάντως όπως είχαμε αναφέρει και χθες και σύμφωνα με τις πληροφορίες και τις ενδείξεις, αναμένεται να υπάρξουν, ενδεχομένως και σημαντικές αλλαγές, κυρίως όσον αφορά του όρους συμμετοχής, που είναι το “κλειδί” για την πορεία των εξελίξεων στον ελληνικό τραπεζικό κλάδο. Επίσης, όπως είχαμε τονίσει χθες, θεωρούμε πρακτικά αδύνατο να επιτευχθεί ο στόχος της συμμετοχής των ιδιωτών κατά 90%, αν και θα επαναλάβουμε ότι, τελικά, το πρόβλημα της μικρότερης συμμετοχής του ιδιωτικού τομέα, θα επιλυθεί με μικρές μετατροπές του συνολικού σχεδίου για την ελληνική οικονομία, κάτι το οποίο θα απομακρύνει (παρά την πιθανή βραχυπρόθεσμη νευρικότητα) τις ανησυχίες. Μάλιστα, θεωρούμε ότι το ποσοστό της συμμετοχής των ιδιωτών – πιστωτών θα διαμορφωθεί τελικά στο 50 με 55%. Αξίζει να αναφέρουμε ότι οι 31 πλέον εταιρείες του χρηματοοικονομικού κλάδου που έχουν δηλώσει συμμετοχή (σύμφωνα με την τελευταία ανακοίνωση του IIF, που δεν έχει καμία τελικά αλλαγή όσον αφορά τις ελληνικής τράπεζες), αντιστοιχούν περίπου στα 72δις ευρώ από τα 150δις ευρώ ομόλογα που λήγουν ως το 2020, δηλαδή το 48%, ποσοστό, όπως γίνεται αντιληπτό, σημαντικά χαμηλότερο του 90%. Στο παραπάνω λοιπόν ποσοστό, αναμένουμε να προστεθούν περίπου άλλα 15δις ευρώ, με το ποσοστό της συμμετοχή να φτάνει τελικά, περίπου, στο 58%.
Πέραν των παραπάνω, το “κλειδί” είναι τελικά οι όροι που θα επιλεγούν, για τη συμμετοχή των ιδιωτών, αφού σύμφωνα με τις πληροφορίες υπάρχει ήδη μια αρχική συμφωνία, μεταξύ των εταιρειών του χρηματοοικονομικού κλάδου, να υιοθετηθεί το πλέον “ελαστικό σενάριο”. Συγκεκριμένα, πιθανή κρίνεται η επιλογή του IIF, της ανταλλαγής ομολόγων με νέα εγγυημένα από το EFSF, διάρκειας 30 χρόνων, τα οποία φέρουν κουπόνι 4% για τα 5 πρώτα χρόνια, 4,5% για τα επόμενα 5 και τέλος 5% για τη διάρκεια από το 11ο ως το 30ο έτος ωρίμανσης.
Αναφερόμενοι, σε ένα άλλο πολύ μεγάλο ζήτημα, σε συνδυασμό με τα παραπάνω, αυτό δεν είναι άλλο, από τον τρόπο λειτουργίας του νέου μηχανισμού EFSF, με το γερμανό υπουργό οικονομικών να δηλώνει χθες (πιο πολύ για εσωκομματική κατανάλωση), ότι δε θα δοθεί λευκή επιταγή στο μηχανισμό. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με επιστολή του γερμανού υπουργού οικονομικών, την οποία αποκάλυψε χθες το Reuters, αντίθετη είναι η γερμανική κυβέρνηση στη χορήγηση “λευκής επιταγής” στο Ευρωπαϊκό Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (EFSF) για την αγορά ομολόγων στη δευτερογενή αγορά.
Τέλος, σύμφωνα με ανώνυμες δηλώσεις αξιωματούχου της Ε.Ε. στο Reuters, το ταμείο διάσωσης EFSF, θα είναι έτοιμο στα τέλη του 2011 να αρχίσει της αγορές ομολόγων, στη δευτερογενή αγορά, κρατών μελών της Ε.Ε. , αφού πρώτα λάβει τις σχετικές εγκρίσεις. Όπως αναφέρει το Reuters, όσον αφορά την Ελλάδα, για τεχνικούς λόγους επιδιώκεται τις αγορές των ομολόγων να κάνει απευθείας το EFSF και όχι η ελληνική κυβέρνηση. Ο στόχος των αγορών, πάντα σύμφωνα με το δημοσίευμα, θα είναι τα ομόλογα τα οποία διαπραγματεύονται κάτω του 65% της αξίας τους. Επίσης, το πιο σημαντικό είναι η δήλωση ότι το ταμείο δεν είναι υποχρεωμένο να περιοριστεί μόνο στα 20δις ευρώ (που προβλέπει το νέο πακέτο για την Ελλάδα). Πάντως θα πρέπει να αναφέρουμε ότι ένα από τα ερωτηματικά που σκιάζει την αγορά, είναι το ύψος των κεφαλαίων και ο τρόπος άντλησης αυτών, από το ταμείο, ειδικά στην πολύ πιθανή περίπτωση που θα χρειαστεί να ενεργοποιηθεί η αγορά ομολόγων, σε χώρες όπως η Ιταλία και η Ισπανία.
http://www.greekfinanceforum.com