tromaktiko: Το «Κοινωνικό Δίκτυο Πολιτών» και η ανάγκη ίδρυσής του στην Περιφερειακή Ενότητα Σερρών

Τετάρτη 17 Αυγούστου 2011

Το «Κοινωνικό Δίκτυο Πολιτών» και η ανάγκη ίδρυσής του στην Περιφερειακή Ενότητα Σερρών



Στη συνέντευξή μας στις 27/07/2011 ήδη είχαμε δηλώσει τους λόγους ίδρυσης, με δεδομένη τη δραστηριοποίηση του...
Εργατικού Κέντρου Σερρών. Όμως επιδέξια χέρια σημείωσαν και αναπαρήγαγαν μόνο τις πληροφορίες που ήθελαν. Έχουμε ωστόσο εξελίξεις που σχετίζονται με την οριστική κατανομή των θέσεων στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη, που μας υποχρεώνει να φύγουμε από τη θεωρία και την υπόθεση και να πάμε στην ουσία. Ας πάρουμε τη χαρακτηριστική περίπτωση της γειτονικής μας Δράμας. Η εξαιρετική συλλογική προσπάθεια που στεγάστηκε στην Αστική μη Κερδοσκοπική Εταιρεία με το όνομα «Επι-μένουμε Δράμα» έλαβε το πράσινο φώς να διαχειριστεί 1.332 θέσεις ανέργων, υλοποιώντας 24 μνημόνια του νομού Δράμας, ενώ αρχικά ζήτησε 3.481 θέσεις. Παράλληλα, το εργατικό κέντρο Δράμας πήρε τη δικαιοδοσία για διαχείριση 168 ανέργων. Δηλαδή συνολικά για τους δύο 1.500 θέσεις, όσες ακριβώς προκρίθηκαν. Μερικοί από τους 24 φορείς που θα ωφεληθούν από την Αστική μη Κερδοσκοπική Εταιρεία είναι ο Δήμος Δράμας με 359 θέσεις, η ΔΕΚΠΟΤΑ Δήμου Δράμας με 2! 0 θέσεις, το Νομικό πρόσωπο Δήμου Δράμας με 19 θέσεις, ο Δήμος Δοξάτου με 124 θέσεις, η Δημοτική κοινωφελής επιχείρηση Δήμου Δοξάτου με 15 θέσεις, η Περιφερειακή ενότητα Δράμας με 190 θέσεις, η Ένωση κυριών Δράμας με 12 θέσεις. Με προσεκτικότερη ανάγνωση προκύπτουν αβίαστα μερικές διαπιστώσεις:

• Έγιναν μνημόνια με πλειάδα φορέων και όχι μόνο με Δήμους.
• Ζητήθηκαν πολύ περισσότερες θέσεις από τις προβλεπόμενες, ώστε με την αναμενόμενη αποκοπή θέσεων λόγω ασυμβίβαστου με την πρόσκληση του υπουργείου, να μην υπάρχουν πραγματικές απώλειες.
• Έγιναν μνημόνια χωριστά με τα νομικά πρόσωπα των δήμων, αφού απαγορεύεται η «μεταβίβαση» εργαζομένων σε αυτά από τους Δήμους.
• Αποκόπηκαν από τη διαχειριστική αρχή του Υπουργείου εργασίας, θέσεις που προφανώς κάλυπταν πάγιες και διαρκείς ανάγκες.
• Επίσης αποκόπηκαν θέσεις που δεν είχαν ως κύριο συστατικό την κοινή ωφέλεια.
• Το σύνολο των αποκομμένων θέσεων έφθασε το 62% των αρχικών αιτούμενων! (και από την πρόταση του Εργ. Κέντρου Ορεστιάδας απορρίφθηκε το 29%).
• Τα διαχειριστικά έξοδα (5%) θα δαπανηθούν κατά πλειονότητα μέσα στο νομό Δράμας.
• Εκτός προγράμματος βρέθηκαν το Επιμελητήριο Δράμας, το Νοσοκομείο και η ΔΕΥΑ Δράμας (ίσως λόγω των καταστατικών λειτουργίας τους).
Ακριβώς τα αντίθετα συνέβησαν με την προσπάθεια του Εργατικού Κέντρου Σερρών. Έγιναν μνημόνια μόνο με δήμους, αφού οι άλλοι φορείς δεν ενημερώθηκαν ποτέ. Ζητήθηκαν ακριβώς οι 1.200 προκριθείσες θέσεις, πράγμα που θα οδηγούσε πιθανά σε μεγάλη μείωση των προβλεπόμενων, με την αφαίρεση των μη συμβατών θέσεων. Έτσι θα κατέληγαν να καλυφθούν 600-1100 θέσεις. Δεν έγιναν χωριστά μνημόνια με τα νομικά πρόσωπα των δήμων, θεωρώντας ότι οι δήμοι θα μπορούν να διαθέτουν τους εργαζόμενους σε οποιαδήποτε υπηρεσία τους. Τα κονδύλια για τη διαχείριση μόνο! κατά ένα μέρος θα αξιοποιούνταν στο νομό Σερρών, αφού τα υπόλοιπα θα κατευθύνονταν στην Αθήνα.
Κάνοντας λοιπόν απλές σκέψεις και παρατηρήσεις, διαπιστώνουμε ότι υπήρχε αναγκαιότητα υπογραφής επιπλέον μνημονίων με τα νομικά πρόσωπα των Δήμων. Η πρακτική του Εργ. Κέντρου Σερρών, να υπογράψει με τους επτά δημάρχους μόνο, θα καθιστούσε εκατοντάδες θέσεις εργασίας μη επιλέξιμες, αφού μεγάλο μέρος τους αφορούν νομικά πρόσωπα των ΟΤΑ. Σύμφωνα με την πρόσκληση δεν μπορεί να γίνει «μεταβίβαση» εργαζομένων από τους Δήμους σε άλλους φορείς αφού ο κάθε δήμος δεν έχει «αρμοδιότητα παρέμβασης στο έργο» των νομικών προσώπων του, που ίσως έ! χουν μάλιστα κερδοσκοπικό ή ανταποδοτικό χαρακτήρα.
Στην περιφερειακή ενότητα Σερρών δεν υπήρχε Κ Α Ν Ε Ν Α Σ άλλος φορέας μέχρι τις 15 Ιουνίου. Η μη ύπαρξη δεύτερου φορέα απλά θα μείωνε αυτόματα κατά εκατοντάδες τον αριθμό των απασχολούμενων χωρίς να μπορεί να κατοχυρωθούν οι «χαμένες» θέσεις σε άλλο φορέα. Στις 20 Ιουνίου εκφράσαμε την αγωνία μας έμπρακτα ιδρύοντας το «Κοινωνικό Δίκτυο Πολιτών», μια αστική μη κερδοσκοπική εταιρία. Μήπως λοιπόν επιβαλλόταν η σύσταση του «Κοινωνικού Δικτύου Πολιτών» ως δεύτερου φορέα; Μήπως η τοπική κοινωνία θα εξευμενίζει την αγωνία μας που ως ελατήρι! ο μας ώθησε να αναλάβουμε δράση; Μήπως έπρεπε να θεωρείται αυτονόητη η κινητοποίηση της κοινωνίας; Μήπως έπρεπε να ιδρυθούν επτά φορείς στο νομό, τηρουμένων των αναλογιών μετά από παρατήρηση στην υπόλοιπη χώρα; Μήπως τελικά, θα πρέπει να συνδράμουν όλοι όσοι έβαλαν μέλη μας να υπογράψουν δήλωση μετάνοιας, που μας λοιδόρησαν πανελλήνια, που επιτέθηκαν επί προσωπικού στα ιδρυτικά μέλη, που έσπευσαν να μας απειλήσουν ότι θα μας στείλουν στον εισαγγελέα ως αντίποινα για την αγωνία που εκφράσαμε με την πράξη μας να συστήσουμε αυτή την παρακρατική (!!) οργάνωση;
Ευτυχώς οι συμπολίτες μας έχουν καταλάβει το ρόλο που παίζουν ορισμένοι. Εκπαιδευμένοι κατήγοροι και «λασπολόγοι» επί δικαίων και αδίκων, ανέλαβαν δράση εναντίον μιας καθαρής πράξης αλληλεγγύης στον συνάνθρωπό μας. Απόπειρα ευτελισμού των κοινωνικών δυνάμεων χωρίς καμιά αίσθηση ευθύνης απέναντι στους 25 συμπράττοντες φορείς (και τους 700 δυνητικούς εργαζόμενους) που κατέθεσαν τις ανάγκες τους και εμπιστεύθηκαν το «Κοινωνικό Δίκτυο Πολιτών». Οι απώλειες θέσεων για αυτούς θα είναι μάλλον παράπλευρες απώλειες στον πόλεμο που κηρύ! χτηκε στις υγιείς τοπικές προσπάθειες..  Τελικά πού θα βρισκόντουσαν όλοι αυτοί οι τιμητές και οι κατήγοροι, όταν θα απορρίπτονταν πολύτιμες θέσεις εργασίας και δεν θα υπήρχε κανείς άλλος!! φορέας να τις μαζέψει ως δίχτυ προστασίας; Ποια θα ήταν (και ποια θα είναι) η ρήση τους στην κοινωνία; Πως θα απολογούνταν στους ανέργους; Μήπως πρέπει να μας ευχαριστήσουν που θα τους βγάλουμε από τη δύσκολη θέση του απολογούμενου; Στην εξαγγελία κάποιων ότι στο νομό μας μόνο το Εργατικό Κέντρο έχει δικαίωμα να υλοποιήσει το έργο και κάθε άλλη προσπάθεια είναι εκ του πονηρού, τι πρέπει να γρ! άψει ένας δημοσιογράφος για την πλειάδα των δήμων που προτίμησαν πολλούς φορείς για να εμπιστευθούν τις δράσεις τους και δεν επέλεξαν να συνεργαστούν μόνο με τα κατά τόπους εργατικά κέντρα, ρισκάροντας ουσιαστικά τις προτεινόμενες θέσεις με ένα και μόνο μνημόνιο; Όσον αφορά τη διαβλητότητα της διαδικασίας, ενώ ήταν από την αρχή ξεκάθαρος και διαφανής ο τρόπος μοριοδότησης, με πολύ αυστηρές δυνητικές κυρώσεις (παρ. 6 του άρθρου 8 της πρόσκλησης), με την επικείμενη δραστηριοποίηση του Α.Σ.Ε.Π., προφανώς μικροπολιτικοί λόγοι έκαναν κάποιους να το αγνοήσουν. Είναι τελικά μηδενικό το πολιτικό όφελος για τους δικαιούχους φορείς, όποιος και αν είναι δίπλα, πάνω, κάτω ή μέσα σε αυτούς! Η πρόσκληση του Υπουργείου Εργασίας είναι πολύ καλά δομημένη, τεκμηριωμένη και σύμφωνα με τις επιταγές της εποχής μας γι! α διαφάνεια και δικαιοσύνη. Κάτι που στερηθήκαμε αρκετά. Με αυτό στο νου τους άλλωστε, έσπευσαν πολλοί φορείς να ιδρυθούν το τελευταίο διάστημα, καθιστώντας επιτυχημένη την προσπάθεια στήριξης των ανέργων και προσφέροντας υψηλότερη προστιθέμενη αξία στο πρόγραμμα. Εμείς τα ιδρυτικά μέλη και τουλάχιστον αυτοί που συνεχίζουμε την αλληλέγγυα προσπάθεια, είμαστε περήφανοι για ό,τι θα προσφέρουμε με αγάπη στον τόπο μας.
Με εκτίμηση
Ανδρεάδης Ανδρέας
Μέλος του Δ.Σ. του «Κοινωνικού Δικτύου Πολιτών».
     



Εδώ σχολιάζεις εσύ!