τη γνώμη σου σε ένα τέτοιο θέμα : άλλη άποψη έχεις για το στρατό πριν πας κι άλλη μετά . Είχα την τύχη – ατυχία να υπηρετήσω σε μία μονάδα όπου μεν οι σχέσεις μου με τους ανωτέρους ήταν άριστη , αλλά δε η γενικότερη κατάσταση ήταν μάλλον οικτρή . Πολλές υπηρεσίες «φορτωμένες» στη μονάδα , αρκετή «εμπλοκή» (όπως καλείται στη στρατιωτική διάλεκτο η έλλειψη εξόδων) , καθώς κι αρκετά «πλούσιο» πρόγραμμα δραστηριοτήτων . Σ ' αυτό το πλαίσιο , απαιτείται συναίνεση για την εύρυθμη κι ομαλή λειτουργία της εκάστοτε μονάδος , καθώς και την αποφυγή εντάσεων . Δυστυχώς , η μόνιμη αντιπαράθεση μεταξύ των κληρωτών πρότακτων και των ΕΠ.ΟΠ αποτελεί τη μόνιμη επωδό σε κάθε μονάδα υπό καθεστώς «εμπλοκής» . Όχι πως στις άλλες δεν ισχύει , αλλά σε αυτές τις μονάδες το πρόβλημα είναι εντονότερο .
Επαγγελματίες οπλίτες (που στο κάτω – κάτω είναι ΚΑΘΗΚΟΝ τους) δημιουργούν προβλήματα συνεχώς με το θέμα των υπηρεσιών . Χαρακτηριστικό παραδειγμά αποτελεί μονάδα με παρόν προσωπικό περίπου 90 ΕΠ.ΟΠ και περίπου 30 οπλίτες . Είχε υπολογιστεί ότι , αν ένας ΕΠ.ΟΠ έκανε 1 (ΜΙΑ , το τονίζω ΜΙΑ) παραπάνω υπηρεσία το μήνα (και δε μιλάμε για 8 αντί 7 υπηρεσίες , μιλάμε για 6 αντί για 5) , θα είχαμε 2 – 3 παραπάνω εξοδούχους την ημέρα . Επιπλέον, μεγάλο πρόβλημα στις υπηρεσίες δημιουργείται και από το πλήθος των «βυσματικών» αποσπάσεων – μεταθέσεων .
Η δικαιολογία δε της εκπαίδευσης των ΕΠ.ΟΠ μάλλον προβάλλει ατυχής . Πολλοί εξ ‘ αυτών στέκουν ωσάν «εργαζόμενοι τεμπέληδες» του φορολογούμενου λαού , με μόνη έννοια τους το «Πάμε Στοίχημα» που θα παίξουν το απόγευμα που έχουν υπηρεσία , τον καφέ στο κυλικείο και πως θα «αγγαρέψουν» κανέναν οπλίτη θητείας . Δε λέω ότι όλοι τους είναι έστι , υπάρχουν κι εξαιρέσεις . Σε μεραρχιακή επιθεώρηση μονάδος , ΕΠ.ΟΠ είχαν άγνοια περί του αντικειμένου τους , ερωτήσεις τις οποίες πολλές φορές απαντούσαν οπλίτες εννιάμηνης κι εξάμηνης (!) θητείας .
Για να μη μακρηγορούμε , απαιτούνται ΑΜΕΣΕΣ και ΔΡΑΣΤΙΚΕΣ λύσεις , ώστε να αποκτηθεί μία καλύτερη συνοχή στις μονάδες :
1. ΑΜΕΣΗ επαναφορά της θητείας στους 12 μήνες . Η παρούσα θητεία κρίνεται ως ελάχιστη για την επαρκή εκπαίδευση κι επιχειρησιακή αξιοποίηση των οπλιτών θητείας .
2. Με την επαναφορά στους 12 μήνες , ΑΜΕΣΗ επαναφορά των δύο μεταθέσεων , όπως ίσχυε και παλαιότερα : 1η μετάθεση παραμεθόριο , 2η κοντά στον τόπο κατοικίας .
3. Δραστική περιστολή των μεταθέσεων – αποσπάσεων . Να επανεξεταστούν ΑΜΕΣΑ όλοι οι λόγοι μειωμένης θητείας – μετάθεσης στον τόπο κατοικίας . Να περιοριστούν οι «βυσματικές» αποσπάσεις .
4. Επανεξέταση του θεσμού των ΕΠ.ΟΠ και του καθεστώτος που εκτελούν υπηρεσίες .
5. Ο μηνιαίος προγραμματισμός υπηρεσιών να περιλαμβάνει ΚΑΙ τους κληρωτούς οπλίτες . Με την εφαρμογή του (2) και του (3) , θα είναι γνωστός σε μεγάλο ποσοστό ο διαθέσιμος αριθμός κληρωτών οπλιτών σε μία μονάδα . Με έγκαιρο κι ορθό προγραμματισμό υπηρεσιών – αδειών , η οποία θα ανατεθεί σε στέλεχος ικανής αρχαιότητας (σε καμμία περίπτωση σε ΕΠ.ΟΠ , πιθανά σε κάποιον Ε.Μ.Θ ή απόφοιτο Σ.Μ.Υ) συνεπικουρούμενο από οπλίτη θητείας της αρχαιότερης σειράς , θα περιοριστούν τα φαινόμενα των αδικιών .
6. Καθολική συμμετοχή και των οπλιτών θητείας στην εκπαίδευση . Εξαιρουμένων των απολύτως κωλυομένων (π.χ , απασχολούμενοι στο διοικητήριο , θαλαμοφύλακες , εστιατόρες) , σκοποί κατά τη διάρκεια της ημέρας μπορούν να τοποθετούνται και ΕΠ.ΟΠ , ώστε οι οπλίτες θητείας να συμμετάσχουν στην εκπαίδευση της μονάδας .
Είναι κατά τη γνώμη μου από τα πρωτίστως απαραίτητα μέτρα .
Με εκτίμηση, ο Μυτιληνιός «ρουφιάνος» .
Η δικαιολογία δε της εκπαίδευσης των ΕΠ.ΟΠ μάλλον προβάλλει ατυχής . Πολλοί εξ ‘ αυτών στέκουν ωσάν «εργαζόμενοι τεμπέληδες» του φορολογούμενου λαού , με μόνη έννοια τους το «Πάμε Στοίχημα» που θα παίξουν το απόγευμα που έχουν υπηρεσία , τον καφέ στο κυλικείο και πως θα «αγγαρέψουν» κανέναν οπλίτη θητείας . Δε λέω ότι όλοι τους είναι έστι , υπάρχουν κι εξαιρέσεις . Σε μεραρχιακή επιθεώρηση μονάδος , ΕΠ.ΟΠ είχαν άγνοια περί του αντικειμένου τους , ερωτήσεις τις οποίες πολλές φορές απαντούσαν οπλίτες εννιάμηνης κι εξάμηνης (!) θητείας .
Για να μη μακρηγορούμε , απαιτούνται ΑΜΕΣΕΣ και ΔΡΑΣΤΙΚΕΣ λύσεις , ώστε να αποκτηθεί μία καλύτερη συνοχή στις μονάδες :
1. ΑΜΕΣΗ επαναφορά της θητείας στους 12 μήνες . Η παρούσα θητεία κρίνεται ως ελάχιστη για την επαρκή εκπαίδευση κι επιχειρησιακή αξιοποίηση των οπλιτών θητείας .
2. Με την επαναφορά στους 12 μήνες , ΑΜΕΣΗ επαναφορά των δύο μεταθέσεων , όπως ίσχυε και παλαιότερα : 1η μετάθεση παραμεθόριο , 2η κοντά στον τόπο κατοικίας .
3. Δραστική περιστολή των μεταθέσεων – αποσπάσεων . Να επανεξεταστούν ΑΜΕΣΑ όλοι οι λόγοι μειωμένης θητείας – μετάθεσης στον τόπο κατοικίας . Να περιοριστούν οι «βυσματικές» αποσπάσεις .
4. Επανεξέταση του θεσμού των ΕΠ.ΟΠ και του καθεστώτος που εκτελούν υπηρεσίες .
5. Ο μηνιαίος προγραμματισμός υπηρεσιών να περιλαμβάνει ΚΑΙ τους κληρωτούς οπλίτες . Με την εφαρμογή του (2) και του (3) , θα είναι γνωστός σε μεγάλο ποσοστό ο διαθέσιμος αριθμός κληρωτών οπλιτών σε μία μονάδα . Με έγκαιρο κι ορθό προγραμματισμό υπηρεσιών – αδειών , η οποία θα ανατεθεί σε στέλεχος ικανής αρχαιότητας (σε καμμία περίπτωση σε ΕΠ.ΟΠ , πιθανά σε κάποιον Ε.Μ.Θ ή απόφοιτο Σ.Μ.Υ) συνεπικουρούμενο από οπλίτη θητείας της αρχαιότερης σειράς , θα περιοριστούν τα φαινόμενα των αδικιών .
6. Καθολική συμμετοχή και των οπλιτών θητείας στην εκπαίδευση . Εξαιρουμένων των απολύτως κωλυομένων (π.χ , απασχολούμενοι στο διοικητήριο , θαλαμοφύλακες , εστιατόρες) , σκοποί κατά τη διάρκεια της ημέρας μπορούν να τοποθετούνται και ΕΠ.ΟΠ , ώστε οι οπλίτες θητείας να συμμετάσχουν στην εκπαίδευση της μονάδας .
Είναι κατά τη γνώμη μου από τα πρωτίστως απαραίτητα μέτρα .
Με εκτίμηση, ο Μυτιληνιός «ρουφιάνος» .
Αναγνώστης