από το Γραφείο Τύπου
Θέσεις και προτάσεις καταθέτει ο Λευτέρης Αυγενάκης από το βήμα της Βουλής.Υπέρ επί της αρχής του νομοσχεδίου για τη λειτουργία των ΑΕΙ και των ΤΕΙ της χώρας τάσσεται η Δημοκρατική Συμμαχία, αναγνωρίζοντας την αναγκαιότητα της αναμόρφωσης του πλαισίου λειτουργίας των ΑΕΙ και των ΤΕΙ, όπως ξεκαθάρισε ο Βουλευτής Ηρακλείου της ΔΗ.ΣΥ., Λευτέρης Αυγενάκης, από το βήμα της Βουλής στο πλαίσιο της τοποθέτησής του την Τρίτη, 23 Αυγούστου, στην επί της αρχής συζήτηση του σχεδίου νόμου με τίτλο «Δομή, λειτουργία, διασφάλιση της ποιότητας των σπουδών και διεθνοποίηση των ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων».
Ωστόσο, η ΔΗ.ΣΥ. διατυπώνει διαφορετική άποψη επί συγκεκριμένων διατάξεων του νομοσχεδίου, καταθέτοντας ενστάσεις και συγκεκριμένες προτάσεις, ώστε δεν θα υπερψηφίσει συγκεκριμένα άρθρα του νομοσχεδίου. Σημειώνεται επίσης ότι για το ζήτημα της αναβάθμισης της λειτουργίας των ΤΕΙ, ο κ. Αυγενάκης κατέθεσε τροπολογία, η οποία πρόκειται να συζητηθεί κατά τη συνεδρίαση επί των άρθρων του νομοσχεδίου την Τετάρτη, 24 Αυγούστου.
ΣΗΜΕΙΑ ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗΣ ΛΕΥΤΕΡΗ ΑΥΓΕΝΑΚΗ:
(…) Η Παιδεία αποτελεί τη σημαντικότερη επένδυση που μπορεί να κάνει ένας λαός και την υπ’ αριθμόν ένα προϋπόθεση για μια δίκαιη, υπεύθυνη, δημιουργική και ευημερούσα κοινωνία. Δυστυχώς, η σημερινή κατάσταση στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα της χώρας δεν ανταποκρίνεται στη θεμελιώδη σημασία που αυτά έχουν για την κοινωνία μας.
(…) Η Δημοκρατική Συμμαχία, αναγνωρίζοντας την ανάγκη ουσιαστικών αλλαγών, υποστηρίζει επί της αρχής το παρόν νομοσχέδιο που αποσκοπεί στην αναμόρφωση του πλαισίου λειτουργίας των ΑΕΙ και των ΤΕΙ της χώρας μας. Θεωρούμε τη μεταρρύθμιση αναγκαία, επιτακτική προτεραιότητα. Ωστόσο, παρά τα θετικά στοιχεία που υπάρχουν στις σχετικές προτάσεις του Υπουργείου, οι εκκρεμότητες που δημιουργούνται, αλλά και η προχειρότητα του νομοσχεδίου σε πολλά από τα άρθρα του, δεν μας επιτρέπει να το στηρίξουμε επί των άρθρων. Και τούτο, γιατί υπάρχουν ρυθμίσεις στις οποίες διαφοροποιούμαστε ουσιαστικά. Τις προτάσεις μας θα διατυπώσουμε αναλυτικότερα στη συζήτηση επί των άρθρων.
Κατά την άποψή μας, το Ελληνικό Πανεπιστήμιο χρειάζεται (α) αποδέσμευση από τα δεσμά του κράτους που χρησιμοποιεί τη χρηματοδότηση των Ιδρυμάτων χωρίς να τους δίνει περιθώρια για ανάπτυξη της γνώσης και της έρευνας, αλλά και (β) απαλλαγή από τα γνωστά κομματικά και συντεχνιακά συμφέροντα και τις καταστρεπτικές μειοψηφίες, που βολεύονται από τη στασιμότητα, αλλά διαταράσσουν κάθε τόσο την ακαδημαϊκή ειρήνη, προκειμένου να μην αλλάξει τίποτα. Ως Δημοκρατική Συμμαχία έχουμε ξεκάθαρη θέση: η δικαίωση των μειοψηφιών στο χώρο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης κοστίζει και σε χρόνο και σε χρήμα και σε ποιότητα εκπαίδευσης.
Ταυτόχρονα, αποτελεί επείγουσα ανάγκη η άμεση αναβάθμιση των παρεχόμενων εκπαιδευτικών υπηρεσιών σε Πανεπιστήμια και ΑΤΕΙ. Αυτή μπορούμε να την πετύχουμε, βάζοντας υψηλότερες απαιτήσεις σε διδάσκοντες και διδασκόμενους, αλλά και παρέχοντας ουσιαστικότερη οικονομική στήριξη των φοιτητών και σπουδαστών.
Το κίνημα μας, πιστεύει στην κατάργηση του άρθρου 16 του Συντάγματος που απαγορεύει στην ιδιωτική πρωτοβουλία να αναπτύξει δραστηριότητα στο χώρο της Τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Για εμάς η συνύπαρξη κρατικών – μη κρατικών, ιδιωτικών Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων δεν είναι απειλή. Αντίθετα, η ενισχυμένη εμπλοκή του ιδιωτικού τομέα και στην τριτοβάθμια εκπαίδευση θα κρατήσει στην Ελλάδα νέες δυνάμεις και θα επιτρέψει στην ελληνική κοινωνία και στην αγορά να επενδύσουν ιδιωτικά κεφάλαια στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, δίχως να την καθιστά υπάλληλο ή υπεργολάβο ξένων ιδρυμάτων. Είναι επίσης βέβαιο ότι η ιδιωτική πρωτοβουλία θα ανοίξει την πόρτα σε χιλιάδες διακεκριμένους Έλληνες του εξωτερικού, που, επιστρέφοντας στην πατρίδα, θα φέρουν φρέσκια τεχνογνωσία, χρήσιμη για την ανάπτυξη και την οικονομία μας.
Είμαστε επίσης υπέρ της αλλαγής του τρόπου συμμετοχής των φοιτητών στα Πανεπιστημιακά όργανα και τις εκλογικές διαδικασίες. Επιπλέον, ζητούμε την πλήρη εφαρμογή του νόμου για την Αξιολόγηση. Προτείναμε μάλιστα την εισαγωγή συστήματος συλλογής στοιχείων ατομικής αξιολόγησης των διδασκόντων στα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ, με βάση τα διεθνή πρότυπα και καλές πρακτικές, τα οποία θα λαμβάνονται υπ' όψη -μεταξύ άλλων κριτηρίων- στην προαγωγή τους σε επόμενη βαθμίδα.
Αναφορικά με το Πανεπιστημιακό άσυλο, η θέση μας είναι επίσης σαφής. Παιδεία χωρίς ασφάλεια είναι αδιανόητη. Βεβαίως, αναγνωρίζουμε και τιμούμε την ιστορική αξία του θεσμού του ασύλου. Υπογραμμίζουμε όμως ότι το πανεπιστημιακό άσυλο, είναι άσυλο δημοκρατίας και ελευθερίας. Δεν είναι άσυλο βίας, εφαλτήριο καταστροφής και τρομοκρατίας. Είμαστε λοιπόν κατηγορηματικά αντίθετοι με τον πλήρη εξευτελισμό του πανεπιστημιακού ασύλου και την ανοχή στην ανομία.
(…) Επιτρέψτε μου και μια αναφορά στο θέμα των ΤΕΙ, για τα οποία υποστηρίζουμε ότι πρέπει να αναβαθμιστούν περαιτέρω. Βεβαίως, τα χρόνια σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα ΤΕΙ της χώρας μας, ως ιδρύματα του Τεχνολογικού Τομέα της Ανώτατης Εκπαίδευσης, χρειάζονται αλλαγές στο τρόπο οργάνωσης και λειτουργίας τους, που δεν προωθούνται με το παρόν σχέδιο νόμου. Για το λόγο αυτό έχω καταθέσει και σχετική τροπολογία.
Με την τροπολογία που καταθέσαμε, προτείνουμε λοιπόν να ισχύσουν πρωτίστως οι διατάξεις του ν.2916/2001, όπως ισχύουν μετά τις τροποποιήσεις του ν.3549/2007 σχετικά με το ρόλο και την αποστολή των ΤΕΙ. Επίσης, υποστηρίζουμε ότι τα Τεχνολογικά Ιδρύματα έχουν ανάγκη την ακαδημαϊκή ολοκλήρωση και την ουσιαστική ενίσχυση από την πολιτεία, ώστε να μπορούν να πραγματοποιούν αυτοδύναμη έρευνα, να παρέχουν ολοκληρωμένες μεταπτυχιακές σπουδές και υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις που θα πληρούνται να απονέμουν και διδακτορικά διπλώματα.
Επιπλέον, υποστηρίζουμε την άμεση αναγνώριση των επαγγελματικών δικαιωμάτων σε όσα Τμήματα εκκρεμούν ακόμα και σήμερα και την τακτοποίηση της συγκεκριμένης χρονίζουσας εκκρεμότητας.
(…) Ξεκάθαρη προτεραιότητα κάθε επανασχεδιασμού του πλαισίου λειτουργίας της ανώτατης εκπαίδευσης πρέπει να είναι ο εξευρωπαϊσμός, η διεθνοποίηση, η ποιότητα, αλλά και η ενίσχυση της ιδιωτικής πρωτοβουλίας σε μια ανταγωνιστική κοινωνία της γνώσης. Η Ευρωπαϊκή Ένωση μιλά ήδη για την «πέμπτη ελευθερία»: μετά την ελεύθερη μετακίνηση ανθρώπων, αγαθών, υπηρεσιών και κεφαλαίων, έρχεται ως εξίσου σημαντική η ελεύθερη μετακίνηση της γνώσης, των φοιτητών, των ερευνητών. Υπέρ συγκεκριμένων αλλαγών για ένα σύγχρονο, εξωστρεφές, ανταγωνιστικό και δυναμικό ελληνικό ΑΕΙ και ΤΕΙ».